Mainos

Lidl ja muut halpiskaupat

• 158 400
  • 719

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Toivottavasti R-Kioskin omistava norjalainen firma tuo oman ruokakauppansa Suomeen, jotta kilpailu lisääntyisi.

No ei ainakaan ärrä kilpaile hinnoillaan millekään kaupalle muuta kuin aukioloillaan ja sijainnillaan. Erittän paska kokonasuus tuo ärrä. No joo, vetoa voi hakata vielä lisäksi. Markkinointiin menee tolkuttomia summia ja se on lisätty tuotteiden hintoihin. Ärräyrittäjät järjestään ahdingossa käsittääkseni.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
On varmaan muuten herkkua olla Lidlin työntekijä. Tänäänkin oltiin Lidlissä noin 5min. ja sinä aikana tuli kuulutus "kassoille tarvitaan lisää henkilökuntaa, kiitos" varmasti yli kaksikymmentä kertaa. Tuntuu että toi ilmotus on loopilla joka myymälässä vaikka kaupassa olisi kolme asiakasta.

Toi kuulutus on muutenkin ihan turha. Siellä on mitä luultavimmin jo kaikki työntekijät kassoilla, jotka sinne pystyvät siinä hetkessä menemään. Turhaa vittuilua henkilökunnalle huudattaa tuollaista, kun todennäköisin syy vähälle henkilökunnalle kassoilla on nimenomaan se, että ei ole töissä tuon enempää väkeä ja kahdessa paikassa ei voi yhtäaikaa olla.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
No ei ainakaan ärrä kilpaile hinnoillaan millekään kaupalle muuta kuin aukioloillaan ja sijainnillaan. Erittän paska kokonasuus tuo ärrä. No joo, vetoa voi hakata vielä lisäksi. Markkinointiin menee tolkuttomia summia ja se on lisätty tuotteiden hintoihin. Ärräyrittäjät järjestään ahdingossa käsittääkseni.
Savukevalikoima on hyvä ja ei tarvitse painella nappeja. Ja välillä ihan hyviä tarjouksia. Helsingissä kun voi samalla ladata esim matkakortin niin saattaa hyvin ostaa jotain muuta kivaa mukaan.

JoharinCrosby

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HIFK Fotboll
Siwat ja Valintatalot eivät tähän ketjuun kuulu.

Itse pidän siitä miten Lidl pakottaa S-ryhmän ja keskon kilpailuun. Lidl itsessään on mielestäni huono kauppa. Huono palvelu, erikoiset toimintatavat, sekä suppea ja huonolaatuinen valikoima.

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
"Valintatalon kassissa, on kaljat vatupassissa!"

Laulettiin 80-luvulla kun kuskattiin Amiraalia niissä legendaarisissa pinkin (?) värisissä muovikasseissa matkalla johonkin kotibileisiin.

Kevyet mullat Valtsulle.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko kenelläkään hajua Lidlin tulevaisuuden suunnitelmista Suomessa, onko halua pienemmille neliöille kilpailemaan? Vai tuleeko jatkossakin olemaan vain marketteina, onko muuten euroopassa pienempiä Lidlejä vao onko se sielläkin samanlainen markettiketju vain? Kantakaupunki ja muut ahtaat lähiöt kyllä huutavat vastaavaa Lidlin tyylistä vaihtoehtoa ruokakauppatarjontaan ja en tarkoita että Lidlin tarvitsisi myydä keskellä Eiraa samaan hintaan kuin Ulvilassa mutta tärkein asia ei olekaan suoranaisesti hinta vaan rehti kilpailu että alueella kuin alueella on selkeästi pari eri toimijaa jolla ei ole mitään tekemistä keskenään.

_

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Huvittavaa miten täällä puhutaan Siwasta ja Valintatalosta halpiskauppoina, vaikka ne ovat siitä kaukana. Helvetin kallista verrattuna kilpailijoihin, joten eipä tule käytettyä.

Eiväthän ne olekaan, mutta olivat kuitenkin duopolista irrallinen ryhmänsä - en pysty näkemään mitään ratkaisua, mikä kasvattaa K- tai S-ryhmän osuutta vähittäiskaupasta kuluttajalle hyvänä uutisena. Eli tämä oli hyvin huono uutinen.

Suosikkijoukkue
Paikalliset
Onko kenelläkään hajua Lidlin tulevaisuuden suunnitelmista Suomessa, onko halua pienemmille neliöille kilpailemaan? Vai tuleeko jatkossakin olemaan vain marketteina, onko muuten euroopassa pienempiä Lidlejä vao onko se sielläkin samanlainen markettiketju vain?

Ainakin siellä missä ite olen Lidlejä havainnut (Saksassa ja Kreikassa, en muista muualta) niin aika lailla standardikokoisia nuo ovat kaikkialla olleet.

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Huomenna aukeaa Ulvilassa Lidl ja se sai kylkeensä Alkon K-kaupalta. Mielenkiintoista nähdä vaikutukset ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Sinänsä Hansa on vähitellen tyhjentynyt vuokralaisista ja asiakasvirta on tainnut olla pienenemään päin.

Ulvilan Lidliä on odoteltu vuosia. On siinä naapurin K-kauppiaalla savottaa saada asiakkaita nykyisillä hinnoillaan. S-ryhmän Sale on ollut halvempi kuin tuo.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kenelläkään hajua Lidlin tulevaisuuden suunnitelmista Suomessa, onko halua pienemmille neliöille kilpailemaan? Vai tuleeko jatkossakin olemaan vain marketteina, onko muuten euroopassa pienempiä Lidlejä vao onko se sielläkin samanlainen markettiketju vain?
_

Enemmän kuvittelisin Lidlin laajntuvan toiseen suuntaan hypermarket-kokoisiin kauppoihin. Lidlin konserniin kuuluu mm. Kaufland, jonka tulosta Suomeen on huhuiltu jo pidemmän aikaa. Viimeksi Anttiloiden tiloihin ja tämä olisi aika makea isku Keskon vyön alle. Tuskin kuitenkaan ihan lähitulevaisuudessa Kauflandeja Suomessa nähdään.

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On varmaan muuten herkkua olla Lidlin työntekijä. Tänäänkin oltiin Lidlissä noin 5min. ja sinä aikana tuli kuulutus "kassoille tarvitaan lisää henkilökuntaa, kiitos" varmasti yli kaksikymmentä kertaa. Tuntuu että toi ilmotus on loopilla joka myymälässä vaikka kaupassa olisi kolme asiakasta.

Toi kuulutus on muutenkin ihan turha. Siellä on mitä luultavimmin jo kaikki työntekijät kassoilla, jotka sinne pystyvät siinä hetkessä menemään. Turhaa vittuilua henkilökunnalle huudattaa tuollaista, kun todennäköisin syy vähälle henkilökunnalle kassoilla on nimenomaan se, että ei ole töissä tuon enempää väkeä ja kahdessa paikassa ei voi yhtäaikaa olla.

Olen hetken ollut Lidlissä aiemmin töissä ja kyllähän tuo kuulutussysteemi joissain määrin rupesi vituttamaan sen 4kk rupeaman aikana. Ei se kuitenkaan turha ole, koska heti jos on hetkenkin hiljaista niin siitä kassalta pitää lähteä tekemään jotain muuta hommaa (hyllyttämään, siivoamaan jne). Tuota samaa soittoa myös käytetään, jos kassalla oleva haluaa lähteä tauolle tmv. Helvetin typerä systeemi kaikkinensa.
Aiemmin Lidleissä oli ymmärtääkseni systeemi, jossa kuului vain joku "piippaus", kun kassoille tarvittiin henkilökuntaa. En yhtään käsitä syytä, miksi tuosta on luovuttu, koska ainakin itse koen tuon nykyisen vituttavan sekä asiakkaita, että työntekijöitä.

Alimiehityksellä Lidleissä kyllä mennään koko ajan. Sitten kun onkin yksi tai kaksi työntekijää kipeänä niin riemu repeää oikein kunnolla.

Suosikkijoukkue
Paikalliset
Olen hetken ollut Lidlissä aiemmin töissä ja kyllähän tuo kuulutussysteemi joissain määrin rupesi vituttamaan sen 4kk rupeaman aikana. Ei se kuitenkaan turha ole, koska heti jos on hetkenkin hiljaista niin siitä kassalta pitää lähteä tekemään jotain muuta hommaa (hyllyttämään, siivoamaan jne). Tuota samaa soittoa myös käytetään, jos kassalla oleva haluaa lähteä tauolle tmv. Helvetin typerä systeemi kaikkinensa.

Emmä nyt tiedä, ite ainakin olen huomannut että tuon kuulutuksen jälkeen usein jossakin aukeaa kassa mikä on näin kuluttajan kannalta vaan hyvä juttu. Mutta kun nyt paikassa työskennellytkin saatiin paikalle niin pakko kysyä että minkä takia siellä Lidlissä kuulutellaan yhtenään esimiestä kassalle? Eikö tuo ole perehdytyksen puutetta jos kassahenkilöstö ei suoriudu tehtävistä ilman esimiestä?

Suosikkijoukkue
Ilves
Jos esim palautat isomman määrän pulloja Lidliin ja haluat ne rahana, niin summan ollessa isompi on kassan saatava esimieheltä koneelle kuittaus jotta voi maksaa rahat ulos. Näin asiakkaana Lidl on erittäin hyvä vaihtoehto paikallisten K-ja S-kauppojen rinnalle.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos esim palautat isomman määrän pulloja Lidliin ja haluat ne rahana, niin summan ollessa isompi on kassan saatava esimieheltä koneelle kuittaus jotta voi maksaa rahat ulos. Näin asiakkaana Lidl on erittäin hyvä vaihtoehto paikallisten K-ja S-kauppojen rinnalle.

Ostan aina tulitikkuja tai jotain pientä kassalta pullokuitilla. Esimiestä ei tarvita siihen, että myyjä voi maksaa vaihtorahat ulos.

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta kun nyt paikassa työskennellytkin saatiin paikalle niin pakko kysyä että minkä takia siellä Lidlissä kuulutellaan yhtenään esimiestä kassalle? Eikö tuo ole perehdytyksen puutetta jos kassahenkilöstö ei suoriudu tehtävistä ilman esimiestä?
En ole ollut siellä töissä, mutta olen huomannut, että usein se esimies tullessaan tyrkkää avaimet kassakoneeseen. Oletan, että rivikassalla ei ole oikeuksia tehdä joitain asioita kassakoneella, vaan siihen tarvitaan esimiehen avaimet.

Suosikkijoukkue
Paikalliset
En ole ollut siellä töissä, mutta olen huomannut, että usein se esimies tullessaan tyrkkää avaimet kassakoneeseen. Oletan, että rivikassalla ei ole oikeuksia tehdä joitain asioita kassakoneella, vaan siihen tarvitaan esimiehen avaimet.

Voi olla mutta sitä ihmettelenkin että miksi yksityinen yritys on luonut itselleen tuollaisen byrokratian? Ilmeisesti esim. S-Marketissa on rivikassalla enemmän oikeuksia.

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Emmä nyt tiedä, ite ainakin olen huomannut että tuon kuulutuksen jälkeen usein jossakin aukeaa kassa mikä on näin kuluttajan kannalta vaan hyvä juttu. Mutta kun nyt paikassa työskennellytkin saatiin paikalle niin pakko kysyä että minkä takia siellä Lidlissä kuulutellaan yhtenään esimiestä kassalle? Eikö tuo ole perehdytyksen puutetta jos kassahenkilöstö ei suoriudu tehtävistä ilman esimiestä?

Anssi#5 tuossa vastasikin aika hyvin asiaan. Lidlissä tosiaan yht. yli 30€ pullokuittien, yli 3€ tavarapalautusten ja muutamien muiden toimien kohdalla pitää pyytää esimies siihen kassalle kuittaamaan syystä X. Itse en ikinä tuota logiikkaa ymmärtänyt, koska se(kin) ärsyttää niin henkilöstöä kuin asiakkaitakin ja hidastaa toimintaa varsinkin ruuhka-aikoina todella paljon.

Voi olla mutta sitä ihmettelenkin että miksi yksityinen yritys on luonut itselleen tuollaisen byrokratian? Ilmeisesti esim. S-Marketissa on rivikassalla enemmän oikeuksia.

Joku luottamuspula koko organisaatiossa paistoi ainakin omana työskentelyaikanani ja minä kerroin siitä avoimesti eteenpäinkin. Juuri nuo kassajutut ja esimerkiksi se fakta, että omista eväistä piti olla aina kuitti mukana, jottei vaan olla varastettu hyllystä itsellensä ruokaa olivat varsin järjettömiä toimia ja suoria viittauksia siihen, ettei työntekijöihin uskalleta luottaa edes sitä vähää alusta.

En usko kuitenkaan, että noita toimintatapoja on Suomen osasto päättänyt, vaan enemmänkin laajemmalti käytössä kaikkialla Lidleissä. Varmaksi en kuitenkaan tätä sano, koska sen verran harvoin olen viime vuosina ulkomaiden Lidleissä viihtynyt.

Suosikkijoukkue
Paikalliset
Joku luottamuspula koko organisaatiossa paistoi ainakin omana työskentelyaikanani ja minä kerroin siitä avoimesti eteenpäinkin. Juuri nuo kassajutut ja esimerkiksi se fakta, että omista eväistä piti olla aina kuitti mukana, jottei vaan olla varastettu hyllystä itsellensä ruokaa olivat varsin järjettömiä toimia ja suoria viittauksia siihen, ettei työntekijöihin uskalleta luottaa edes sitä vähää alusta.

Se luottamuspula tuntuu vallitsevan myös suhteessa asiakkaisiin koska Lidlissä hälytyslaitteet ovat korostetummin esillä kuin muissa ruokakaupoissa. Minulla on kerran portin läpi kulkiessani alkanut hälytys soimaan - tuotteen takia, jonka olin maksanut mutta myyjä ei saanut siitä koodia pyyhityksi - ja sen jälkeen on aina ollut epämiellyttävä olo kun siitä on pitänyt kulkea.

Itse asioin Lidlissä aina kun voin ja jos nuo muutamat häritsevät jutut saataisiin pois asioisin vielä mielummin.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Eräs hyvä tuttava oli varsin pitkään Lidlissä töissä opintojensa ohella ja vielä valmistumisensa jälkeen, kunnes löysi oman alansa töitä. Ja tuota kautta olen saanut jonkinlaisen kuvan käytännöistä. Lidlissähän ei ole rivikassoja, vaan myyjät hoitavat milloin kassaa, milloin hyllytystä, milloin paisto- tai vihannespistettä jne. Tuolta muista hommista hypätään sitten ruuhka-aikaan kassalle tarpeen vaatiessa. Ja ilmeisesti käytäntö tosiaan on, että esimiestä tarvitaan kassalla tiettyihin asioihin. Ei kyse ole myyjän ammattitaidon puutteista vaan valitusta byrokratiasta, johon esimiehetkään tuskin voivat vaikuttaa.

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se luottamuspula tuntuu vallitsevan myös suhteessa asiakkaisiin koska Lidlissä hälytyslaitteet ovat korostetummin esillä kuin muissa ruokakaupoissa. Minulla on kerran portin läpi kulkiessani alkanut hälytys soimaan - tuotteen takia, jonka olin maksanut mutta myyjä ei saanut siitä koodia pyyhityksi - ja sen jälkeen on aina ollut epämiellyttävä olo kun siitä on pitänyt kulkea.

Itse asioin Lidlissä aina kun voin ja jos nuo muutamat häritsevät jutut saataisiin pois asioisin vielä mielummin.

Jep, hälytykset soivat kyllä vähintään pari kertaa päivässä omana työskentelyaikanani. Kukaan rivityöntekijä ei tiedä missä tuotteissa on milloinkin hälytykset ja siten ei tiedä, mitkä tuotteet pitäisi huolellisemmin vedellä viivakoodin kohdalta. Sen takia nuo hälytykset soivat aika solkenaan.

Eräs hyvä tuttava oli varsin pitkään Lidlissä töissä opintojensa ohella ja vielä valmistumisensa jälkeen, kunnes löysi oman alansa töitä. Ja tuota kautta olen saanut jonkinlaisen kuvan käytännöistä. Lidlissähän ei ole rivikassoja, vaan myyjät hoitavat milloin kassaa, milloin hyllytystä, milloin paisto- tai vihannespistettä jne. Tuolta muista hommista hypätään sitten ruuhka-aikaan kassalle tarpeen vaatiessa. Ja ilmeisesti käytäntö tosiaan on, että esimiestä tarvitaan kassalla tiettyihin asioihin. Ei kyse ole myyjän ammattitaidon puutteista vaan valitusta byrokratiasta, johon esimiehetkään tuskin voivat vaikuttaa.

Jep. Yksi työntekijä on sellainen, kenen ei ole tarkoitus liikkua mihinkään kassa-alueelta. Yleisesti kaikille muille annetaan se kassalipas ja sitten tullaan kassalle auttamaan sen mukaan, miten kerkeää ja millainen ruuhka on.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep. Yksi työntekijä on sellainen, kenen ei ole tarkoitus liikkua mihinkään kassa-alueelta. Yleisesti kaikille muille annetaan se kassalipas ja sitten tullaan kassalle auttamaan sen mukaan, miten kerkeää ja millainen ruuhka on.

Ja tuo käsittääkseni vaihtelee ihan vuoron mukaan. Eli kukaan yksittäinen työntekijä ei ole puhdas kassatyöntekijä, vaan päivästä riippuen saattaa tehdä mitä hommaa milloinkin.

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja tuo käsittääkseni vaihtelee ihan vuoron mukaan. Eli kukaan yksittäinen työntekijä ei ole puhdas kassatyöntekijä, vaan päivästä riippuen saattaa tehdä mitä hommaa milloinkin.

Juurikin näin. Ainoastaan esimiehet eivät ymmärrettävästi ole ikinä pelkässä kassavuorossa, mutta muuten käsittääkseni kuka vaan voi siihen hommaan joutua. Normaalisti tuossa on vielä päivän osalta kolme eri vuoroa, jolloin yhdelle jää sellainen ~4h kassalla istumista (9-13, 13-17, 17-21). Tai no nykyäänhän se taitaa olla ensimmäisellä viiden tunnin nakki, kun kauppa aukeaa aiemmin.

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Lidlissä itseäni häiritsee sen pieni koko suhteessa suosioon. Saisivat olla samanlaisia hehtaarihalleja kuin Prismat ja Citymarketit. En nyt tarkoita että kaikki Saarijärven kokoiset kylät tarvitsevat oman hehtaari-Lidlinsä. Palvelutiskit/infopisteet eivät olisi pahitteeksi Lidleissä. Ei ole meinaa kerta eikä kaksi kun minä olen ollut jonossa niin jonon keulilla joku on ensiksi halunnut palauttaa jotain tuotetta ja seuraava haluaa nostella pullonpalautusrahojaan. Ikävän hidasta, etenkin kun itselläni ostoksissa on vain pari lonkeroa (täytyy muuten kehua että Lidlistä 0,5l lonkerot 1,72e, oikeastaan ainoat lonkerot mitä Suomesta ostan niin ostan Lidlistä). Samoin pullonpalautusmasinan kanssa tuntuu olevan aina jotain probleemaa, johtuen ehkä siitä että niitä on yleensä vain 2 automaattia per myymälä. Lähes aina on toinen tai jopa molemmat palautuskoneet juntturassa. Ja tässä vielä sellaisena extra-huomiona että aika monessa Lidlissä tarvitsee mennä myymälän puolelle tai palautusautomaatit sijaitsevat sellaisessa paikassa, ettei sieltä pääse pois ilman että kiertää myymälän kassojen läpi. Kerran olen erehtynyt tekemään sen, että menin Lidliin palauttamaan kahta jätesäkkiä pulloja ja otin niitä varten oikein kärryt. Kun pääsin sisään myymälään, niin totesin vain että laitteet sökönä eivätkä ota pulloja vastaan. Siitä sitten vain työntämään kärryjä läpi ahtaiden kassojen kun jonot olivat pisimmillään. Muissa kaupoissa pullonpalautuksesta pääsee pois ilman että joutuu kiertämään myymälän kautta, mutta jostain syystä ei onnistu Lidlissä.

En ole käynyt koskaan Lidlissä jossa on Alko, siellä luultavasti oma asiointini on helpompaa kun pullorahat voi nostaa Alkon kassalta.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Lidl sen kun jatkaa laajentumistaan, sillä myymäläverkkoa aiotaan laajentaa kymmenen myymälän vuositahdilla. Lisäksi Lidlin kolmannen jakelukeskuksen rakennustyöt alkavat lähiaikoina Järvenpäässä.

Hyvä juttu, että duopolille saadaan lisää kilpailua Lidlin ja vaikkapa Tokmannin toimesta.

Sinänsä hauskaa, että muutama vuosi sitten tuli oltua erittäin kriittinen Lidlin suhteen enkä käynyt siellä juuri koskaan, mutta nykyään Lidlissä käy hyvillä mielin. Käsittääkseni myös aika monelle muulle kuluttajalle on tapahtunut samanlainen "kääntymys" Lidlin kohdalla.

https://www.uusisuomi.fi/raha/202709-lidl-suomi-laajenee-10-uutta-myymalaa-joka-vuosi(Linkki Uuden Suomen uutiseen Lidlin laajentumisesta)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy