Väittely on kuitenkin täysin eri asia kuin puhua mukavia ilman että kukaan tulee kyseenalaistamaan tai haastamaan ajatuksia. Olenkin miettinyt ettei Halla-aho välttämättä edes ole erikoinen väittelijä silloin kun ollaan pois hänen mukavuusalueelta eli maahanmuuttoon liittyvistä asioista. Hän vaikuttaa tyypilliseltä aspergerilta jonka tiedot mielenkiinnonkohteestaan on erittäin hyvät ja mietiskelee asioita ainoastaan kylmällä logiikalla koska ei ollut siinä jonossa missä empatiaa jaettiin. One trick pony.
Tämä voi olla mahdollistakin, mistäs sitä tietää, sillä tosiaan niin vähän on Hallikselta tällaisia esityksiä näkynyt.
Itse kuitenkin osallistun aika paljon tietyntyyppisiin face to face-väittelyihin ja uskallanpa kehaista itseäni, että olen aika menestyksekkäästi jokusessa kisan tapaisessakin pärjännyt. Tältä pohjalta sanoisin, että jo Halliksen rauhallisuus ja ilmeettömyys ovat kovia valtteja, Risto Dufvaa mukaillen riittää se, että "olet paras paikallaolijoista".
Toinen seikka on sitten tuo, mistä yllä jo kirjoitin, eli on väitetty, ettei Hallis pärjäisi faktapohjaisessa väittelyssä, vaan häntä pyritään haastamaan tunteella. Mielestäni väite on täysin nurinkurinen, sillä kuka tahansa väittelyitä läpikäynyt tietää, että kovalla faktalla on huomattavasti helpompi haastaa, kuin vetoamalla tunteisiin ja ihmisten sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen. Jälkimmäistä varten tarvitsee myös karismaa ja sitä ei kaikilla ole.
Hyvä väittelijä tietysti osaa kummatkin.
En minä sitäkään usko, että Hallis olisi jotenkin absoluuttisen oikeassa väitteineen, mutta epäilen ettei häntä voi haastaa faktoilla sen takia, että ainakin osa pitää paikkansa, jolloin absoluuttinen ja ainoa sallittu totuus monikulttuurisuudesta kärsii lommon.