Toki myös lentoturmatutkinta tv-sarjan katsominen on rauhoittanut mieltä, syytä en tiedä.
Itse en ole koskaan kärsinyt mistään lentopelosta, mutta silti tiedostan aina koneeseen noustessa riskin olemassaolon. Tämän sarjan katsominen tosiaankin auttaa, siinä näkee miten pitkälle asioiden täytyy mennä pieleen että hengenlähtö alkaa olla lähellä, ja toisaalta miten uskomattomissakin tilanteissa vielä lentäjät ja koneet hoitavat homman kotiin.
Ainoa poikkeus tässä oli se Air Francen lento Brasiliasta Pariisiin, uudehko Airbus A330. Pelottavaa miten riippuvaisia lentäjät nykyään ovat autopilotista ja koneen antamista signaaleista, perstuntuma itse lentämiseen ainakin nuorella sukupolvella on lähes olematon. Tässäkin tapauksessa kun lentäjä olisi vaan osannut lentää suoraan eteenpäin, kaikki olisi päättynyt täysin normaalisti. Mutta sitten kun sakkaavaa konetta vetää väkisin nokka ylöspäin, niin henkihän siinä lähtee. Kaikilta.
Itse olen ollut koneessa jo varmaan jokusen sata kertaa eläissäni, ja aina silti teen seuraavanlaisen varotoimenpideharjoituksen lentoon lähdettäessä;
- Valitsen paikan mielellään jostain läheltä varauloskäyntejä
- Koneeseen istuessa käyn läpi montako rivia penkkejä on edessä/takana jos joutuu pimeässä/savussa konttaamaan ulos
- Katson sen turvalappusen läpi joka kerta
- Pidän kengät jalassa koko lennon ajan, mahdollisen turman sattuessa en haluaisi juosta palavan metalliromun seassa sukkasillani
- Pidän turvavyön kiinni ja sopivan kireällä koko lennon ajan, siltä varalta että tapahtuu jotain yllättävää tyyliin turbulenssia
- Nousussa ja laskussa olen yleensä aina aika virittyneessä tilassa, tarkkaillen koneen käyttäytymistä.
Ylläoleva ei maksa mitään, jonkun mielestä se on ehkä noloa, mutta ainakin mahdollisen onnettomuuden sattuessa kohdalle tiedän että tein kaiken mitä pystyin.
Muutama poikkeava tapaus on kohdalle sattunut, mutta ei koskaan mitään vakavaa;
- Kerran KLM:n jumbon kyydissä olin laskeutumassa Amsterdamiin, kun salama iski koneeseen. Sininen välähdys ja kova pamahdus, valot koneessa välähtivät myös, mutta sitten kapteeni kertoi että ei hätää, se oli "vain" salama, kaikki toimii ja laskeutuminen jatkuu normaalisti.
- Zürichiin laskeutumassa ollut Swissin Airbus A330 lähti kesken laskeutumisen "täysillä" ylös, ja jatkoi taas muutaman sekunnin kuluttua laskeutumista normaalisti. Lentäjä kertoi hiukan nolona että autopilotti yritti tehdä jotain mitä he eivät oikein ymmärtäneet, joten päättivät jatkaa käsiohjauksella alas. Laskeutuminen meni normaalisti, mutta taas kerran kävi mielessä nämä nykyisten autopilottien riskit. Tietokoneohjelmia nekin vaan on.
- Hampuriin laskeutuessa Lufthansan B-737 heitteli aika rajusti kovassa tuulessa, näytti jo siltä että siiven kärki osui maahan, ja sitten lentäjä päätti vetää takaisin ylös. Seuraava yritys sujui normaalisti.
- Kerran Zürichistä lähdettäessä Finnairin Airbus A320 oli nousemassa iloisesti jossain 1-2km korkeudessa, kun yhtäkkiä moottorit menivät jostain syystä "tyhjäkäynnille", ja kone alkoi pudottaa/menettää korkeutta. Tätä kesti joku parikymmentä sekuntia, sitten moottorit hörähtivät uudestaan käyntiin ja nousu + lento jatkui loppuun asti normaalisti. Ikinä muuten en ole vastaavaa kokenut, enkä ymmärrä mikä tähän voisi olla syynä. Ellei sitten taas joku autopilotti-ongelma.
Tämä oli muuten ainoa kerta kun koneessa olen oikeasti miettinyt että mitä jos tämä kone nyt tippuu. Tuli kyllä todella avuton olo kun tajusi että siinähän istut ja et voi tehdä yhtään mitään.
Tuli vähän sekava viesti, mutta elämä on. Tsemppiä kaikille lentopelon kanssa taisteleville, oma äitini harrasti menneinä vuosina pelon taltuttamista konjakilla, nykyään pärjää jo ilman.