Mainos

Lentopelko

  • 16 042
  • 45

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Ei fobia ole tiedon puutetta vaan mun mielestä - ainakin miten se itse koen - joku mielen sairaus. Itse rakastan lentokoneita, katson kaikki dokkarit, tiedän paljon ja ymmärrän kolaukset ja kaarrokset, turbulenssit ym, turvallisuuden, varajärjestelmät, tilastot jne. Sitten kun lentoon on päivä, on maha ihan kuralla, olen varma että kuolen ym vaikka tiedän kaikki faktat ja oikeasti ajattelen että onnettomuus on äärimmäisen epätodennäköistä.. Silti se kalvaa mieltä ja se koko ajatteluketju on ihan sairas.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Itselläni suurin lentopelko katosi v. 2001, kun teimme sukulaisporukalla matkan Prahan kautta Splitiin. Tuolloin Kroatia ei ollut vielä mikään yleinen turistien matkakohde, vaan lentomatkat Praha-Split ja Split-Praha taitettiin Czech Airlinesin pienellä potkurikoneella. Tuolloin kyllä jännitti ihan sairaasti, mutta lennot meni täysin ilman ongelmia. Aikuisiällä on tullut tehtyä ulko- ja kotimaan matkoja lentäen sen verran paljon, että loputkin pelot lentämistä kohtaan ovat kadonneet.

Muutama vuosi sitten elokuussa tehtiin matka Zürichiin ja samalla lennolla sattuivat olemaan sekä Jokerien että Tapparan joukkueet. Silloin mietin itsekseni, että jos nyt kävisi ns. "Lokomotivit", niin olisi aika iso paukku...!

Jostain syystä itse jännitän enemmän läheisten ollessa lentokoneessa kuin ollessani siellä itse. Kumma juttu...
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ei fobia ole tiedon puutetta vaan mun mielestä - ainakin miten se itse koen - joku mielen sairaus.

Jep, ei todellakaan kyse ole tiedon puutteesta. Ihan selkäydin sieltä ilmoittaa, että nyt olet jätkä väärällä korkeudella... Toinen psyykettä rasittava seikka on lento-onnettomuuden luonne - yleensä henki lähtee jos jotain sattuu. Vaikka tietää nämä lottovoittotodennäköisyydet, niin lisäähän se jännitystä hieman.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä on aivan viaton kysymys eikä todellakaan mitään vittuilua pelkääjille. Malaysia Airlinesin kone on näköjään syöksynyt jonnekin ja toivoa eloonjääneistä ei taida olla eikä ole.

Ensi kuun reissujärjestelyt on vielä viimeistelemättä, mutta saatan hyvinkin tarvita kyseistä lentoyhtiötä. Miksi minua pelottaisi käyttää yhtiötä, vaikka nyt onkin yli pari sataa kuollutta?

Näkisin asian lähinnä niin, että nythän ne koneet ainakin tarkastetaan moneen kertaan ja yhtiöllä lentäminen tulee olemaan turvallisempaa kuin koskaan.

Silti ilmeisesti tämä uutinen saisi jonkun pelkäämään vielä enemmän ja ainakin välttämään lentämistä yleensäkin tai ainakaan noiden puljulla?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Tämä on aivan viaton kysymys eikä todellakaan mitään vittuilua pelkääjille. Malaysia Airlinesin kone on näköjään syöksynyt jonnekin ja toivoa eloonjääneistä ei taida olla eikä ole.

Ensi kuun reissujärjestelyt on vielä viimeistelemättä, mutta saatan hyvinkin tarvita kyseistä lentoyhtiötä. Miksi minua pelottaisi käyttää yhtiötä, vaikka nyt onkin yli pari sataa kuollutta?

Kyllä minä aion jatkossakin käyttää Malaysian Airlinesin palveluksia, vaikka helposti olisin voinut esimerkiksi juuri tuolla kyseisellä onnettomuuslennolla olla matkustajana, kun tällä alueella varsin paljon lennän. Ilmeisesti jonkin tason talouskurimuksessa Malaysian Airlines businestään pyörittää (niinkuin aika moni isoista yhtiöistä...), ja periaatteessa se saattaisi jollain herättää epäilykset, että onko kaikki (huolto) suoritettu niinkuin pitää. Mutta en oikein usko tähän mahdollisuuteen, sillä sen verta tarkkaan valvotusta toiminnasta ilmailuviranomaisten taholta on kyse. Eli kyllä minun kirjoissani kyse on kuitenkin edelleen luotettavasta firmasta, ainakin kunnes toisin todistetaan...
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Ei nyt liity suoranaisesti lentopelkoon, mutta bongasin linkitetyn uutisen viime kuulta liittyen Nepalin sisäisten lentojen turvallisuuteen...

Linkki Helsingin sanomien artikkeliin (16.2.2014) pienkone katosi Nepalissa...

Nepal on kuitenkin kohtalaisen suosittu turistikohde ja monet sinne lomalle matkustavat käyttävät paikallisia lentofirmoja päästäkseen paremmille mestoille trekkaamaan vuosistoon tai jopa lentääkseen sisään Nepaliin lähimaista.

Huomioitavaa tuossa artikkelissa oli sen viimeinen kappale; 'EU laittoi joulukuussa kaikki maan lentoyhtiöt mustalle listalle turvallisuuspuutteiden takia ja kielsi niiltä lentoyhteydet EU-maihin'

Omat kokemukset Nepalilaisista lentofirmoista ovat vahvasti samansuuntaiset... Tosin en kyllä tiedä, onko se yhtään turvallisempaa (luultavasti ei...) turvautua autokyytiin kyseisessä maassa... riippuu paljon myös sääolosuhteista. Allekirjoittanut ainakin välttelee lentämistä Nepalissa erityisesti monsuunikauden aikana. Muutamat ruskeat raidat ovat nyrkkipyykillä putsattu kalsareista kiitos elämysten, mitä paikalliset lentofirmat ovat allekirjoittaneelle tarjonneet...
 

12961

Jäsen
Kerrankin tultiin "poikittain" Renoon pahan sivutuulen takia ja koneessa se laskeutuminen tuntui aika hassulta, niin laskeutumisen jalkeen juteltiin konetta lentaneen kapteenin kanssa (avo on samalla lentoyhtiolla toissa) ja se sano, etta ei noissa ole mitaan ihmeellista, kunhan pitaa huolen siita, etta tuulet ei mene tietyn rajan yli. Ja jos menee, niin etsitaan toinen kentta laskeutumiselle.

Sivutuulilaskeutuminen on myös minun kohdalleni sattuneista lentokokemuksista hurjimman tuntuinen. Unitedin 777:lla tultiin Honolulusta tankkausvälilaskulla San Franciscon kautta Heathrowlle, maakosketuksessa koko kone heilahti rajusti "puolelta toiselle", samoin kaikkien matkustajien kropat. Natinaa ja pauketta riitti, ilmeisesti sisustusmuoveista eikä rungosta. Maahan tullaan pienessä "sivuluisussa", jolloin takapyöräkosketus suoristaa koneen. Liikkeen suunta on kuitenkin sama kuin kiitotien suunta. Youtubesta löytyy videoita lentokonevalmistajien testeistä, joita tehdään kovassa tuulessa esim aavikoiden reunoilla/Islannissa, hakusanana toimii crosswind landing.

Sivutuuli on varsin yleinen ja rutiinilla hanskattava olosuhde.

Kaikenlaisten lentolaitteiden kyytiin sitä on joskus tullutkin mentyä, kokeiltua on tullut myös veli venäläisen vehkeitä (mm. IL-62, Yak-40, Tu-154) enkä ole niissäkään pelännyt.

Tku-Arlanda -väliä tulee vähän väliä lennettyä pienellä potkurisaabilla, sen pomppiminen on tuulisessa kelissä melkoisen villiä, silti olen aina kokenut menon turvalliseksi.

Pystyn perustelemaan itselleni lentämisen vaarattomuuden tilastojen perusteella. Autoilu on huomattavasti vaarallisempaa, hirvikolariin kuolemisen riski pimeässä syys-Suomessa autoillessa lienee monisata/tuhat/kymmentuhatkertainen? vrt. lentokoneen syöksyminen tonttiin.

Minä pelkään autoillessani ihan helvetisti metsässä liikkuvia hirviä, mutta lentokoneessa ei koskaan ole edes isosti jännittänyt. Kaikilla omansa.
 
Viimeksi muokattu:

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En ole lentoalan ammattilainen (toisin kuin käsittääkseni sinä), mutta tuntuu kyllä kummalliselta, että ohjaamopalo voisi syttyä niin äkillisesti ja niin voimalla, ettei sitä a.) saada hallintaan ja b.) ettei hätäviestiä ehditä edes lähettää?

Nyt viimeiset uutiset spekuloivat, että kone olisi mahdollisesti kääntynyt takaisin Kuala Lumpuriin, joten etsintäaluetta on laajennettu huomattavasti. Entistä kummallisemmaksi tämä menee, siis jos tämä pitäisi paikkaansa, että pilotilla on kuitenkin velvollisuus ilmoittaa takaisinkääntymisestä.

Kyllähän se mahdollista on. Toki tässä tapauksessa mahdollisuuksia on vaikka kuinka ja spekulaatiot käynnissä.

Muutama vuosi sitten sattui Egypt Airin samaiselle konetyypille (B772) cockpit-palo. Kone oli lähdössä ja matkustajat olivat jo koneessa. Voi vain kuvitella mitä olisi tapahtunut jos tuo olisi sattunut 10km korkeudessa.

Linkki vie avherald.com sivustolle missä kerrotaan tästä tapauksesta.

The Aviation Herald
 
K

kiwipilot

En ole lentoalan ammattilainen (toisin kuin käsittääkseni sinä), mutta tuntuu kyllä kummalliselta, että ohjaamopalo voisi syttyä niin äkillisesti ja niin voimalla, ettei sitä a.) saada hallintaan ja b.) ettei hätäviestiä ehditä edes lähettää?

Lentäessä mennään aina vaaratilanteen sattuessa kaavalla 1) Aviate 2) Navigate 3) Communicate. Happipalo kymmenessä kilometrissä on äärimmäisen paha juttu ja voi levitä sekunneissa. Tuossa Aamuetanan mainitsemassa Egyptairin tapauksessahan runko paloi puhki ohjaamon kohdalta ja koko kone meni muistaakseni lunastukseen.
 
Itselläni on lentopelko tullut vasta aikuisiällä. Harmittaa niin vietävästi kun penskana ja teininä tuli lennettyä 2-4 kertaa vuodessa sinne 16 vuotiaaksi asti.

Tajusin lentopelkoni syntyneen aivan yllättäen ja oikein mukavalla hetkellä. Istuin koneessa Helsingistä Arlandaan josta jatko Chicagon kautta Minnesotaan. Olin siis lentämättä n. 10 vuotta ennen tuota matkaa.

Chicago-Minnesota välillä vielä nousun jälkeen pienessä koneessa pilotti teki todella yllättävän nopean käännöksen joka oli todella, todella jyrkän oloinen. Sydän hyppäs kyllä kurkkuun välittömästi ja kädet rupesi tärisemään perkuleesti. Tuohon reissuun mahtui oikein kivasti 6 nousua ja laskua...

Pystyn koneessa kyllä olemaan suht rauhallisesti jos ei äkillisiä turbulensseja tule. Pieni turbulenssi ei sinänsä haittaa (paitsi silloin kun se alkaa) jos se on jatkuvaa, mutta semmoiset äkilliset ilman mitään varoitusta tulevat ilmakuopat ovat todella hermostuttavia.

Olen tämän jälkeen lentänyt 6 nousua ja laskua n.3 vuoden sisään ja rupeaa pikkuhiljaa helpottamaan taas, mutta jotain tähän pitäisi keksiä, että pystyy nauttimaan lomalle lähdöstä, sillä edelleen tykkään aivan pirusti siitä, kun kone lähtee kiihdyttämään ja tajuaa, että nyt se lomamatka alkaa. Fiiliksen latistaa välittömästi se kun renkaat irtoaa asfaltista :(

Mitään lääkkeitä en ole edes harkinnut, vaan olen voittanut pelon ihan sillä "sinne pääsyn ilolla".

Kävin myös viime kesänä tandem liitovarjoilemassa (suosittelen!) ja sekö vasta pelottavaa perkele onkin ja toivottavasti auttoi tähän meikäläisen kammoon. Liitovarjoilussa oli jännää se, että muo pelotti ainoastaan tietyllä korkeudella, matalalla tai todella korkealla ei pelottanut vaan siellä 400-800 metriä oli se "pelkoalue". Johtuneeko tuo sitten perspektiivistä vai mistä.
 

Fordél

Jäsen
Kärsin valitettavasti lentopelosta. Ikäväksi asian tekee se, että haluaisin todella kovasti matkustella ja nähdä maailmaa, etenkin näiden ruokakulttuureita. Lisäksi olen todella kiinnostunut lentämisestä ja lentokoneista.

Kuten niin monella muullakin, mulla lentopelko käynnistyi vasta aikuisiällä ja ilman mitään erityistä tapahtumaa. Olin vain jonkin aikaa lentämättä ja "yhtäkkiä" syntyi pelko lentämistä kohtaan. SItten menikin lähes 10 vuotta, että en lentänyt ollenkaan. Olisi ollut vaikka kuinka kivoja matkoja, joille olisi voinut lähteä mukaan, mutta lentäminen tuntui mahdottomalta ajatukselta. Sitten noin viisi vuotta otin härkää sarvista ja läksimme puolison kanssa reissulle. Hitto se tunne oli hyvä, kun päästiin perille. Ei sillä, että itse matkakaan olisi ollut mitenkään paha, mutta kyllähän pelon voittaminen tuntuu aina todella hyvälle. Tämän jälkeen olen lennellyt vuosittain noin pari kolme kertaa, mutta en voi sanoa selättäneeni lentopelkoa vaan se vaikuttaa edelleen elämääni. Matkustaisin varmasti vieläkin enemmän tai ainakin vielä pidemmälle, mutta valitettavasti täältä Suomesta ei kovin helposti ja nopeasti pääse mihinkään ilman lentämistä.

Lentäessä mua pelottaa yksinkertaisesti se ajatus, että olemme pienessä purkissa jossain kymmenen kilsan korkeudessa. Kärsin korkeanpaikan pelosta eivätkä ahtaat paikatkaan ole miellyttäviä. Olen oikein tietoinen lentämisen teknisistä edellytyksistä ja turvallisuudesta. Nämä tiedot helpottavat, mutta eivät auta poistamaan pelkoa lopullisesti. Pahinta ovat turbulenssit. Pienikin tärinä pelottaa, jos se jatkuu pidempään vaikka tiedän, että koneet kyllä kestävät hyvin nämä. Enkä edes varmastikaan ole ollut missään pahoissa turbulensseissa. Etenkin pienemmillä koneilla lentäminen tuntuu pelottavalta. Ropellikoneisiin en suosu edes lähtemään. Valtamertenkään päällä lentäminen ei innosta yhtään. Olisi hienoa jos Eurooppaankin pääsisi isoilla koneilla, se madaltaisi vähän kynnystä. Esim. nyt kun A350 pääsisi Eurooppaan, katselin taas mahdollista reissua.

No täytyy katsoa mitä tämän asian kanssa tekisi. Yksi reissu on taas tiedossa ensi keväällä, mutta sen kyllä kestän, kiitos puolison, mutta varmasti sitäkin saa taas viikon verran jännitellä etukäteen. Kiitoksia kuitenkin täällä asiasta kirjoittaneille. Sekin aina helpottaa, kun huomaa muillakin olevan samanlaisia tuntemuksia ja osa on jopa päässyt niistä eroon.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kärsin valitettavasti lentopelosta. Ikäväksi asian tekee se, että haluaisin todella kovasti matkustella ja nähdä maailmaa, etenkin näiden ruokakulttuureita. Lisäksi olen todella kiinnostunut lentämisestä ja lentokoneista.

Kaikkeen saa apua: Lentopelko | Finnair - Suomi

"Lentomatkustajan turvatietokurssi antaa lisätietoa lentämisen turvallisuudesta ja sen avulla moni on saanut lentopelkonsa hallintaan. Kurssi on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat hallita lentopelkoaan."

Omaa kokemusta ei ole, mutta miksipä ei toimisi niin kuin monet muutkin lääkäripalvelut.
 

Fordél

Jäsen
Kaikkeen saa apua: Lentopelko | Finnair - Suomi

"Lentomatkustajan turvatietokurssi antaa lisätietoa lentämisen turvallisuudesta ja sen avulla moni on saanut lentopelkonsa hallintaan. Kurssi on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat hallita lentopelkoaan."

Omaa kokemusta ei ole, mutta miksipä ei toimisi niin kuin monet muutkin lääkäripalvelut.

Kyllä, mutta käsittääkseni maksaa jonkin verran ja mielummin käyttäisi nekin rahat sitten siihen matkaan:) Tietysti tuo olisi satsaus tulevaisuuteen ja siihen, että niistä matkoista voisi oikeasti nauttia. Ehdottomasti tuo on pohdinnassa ja ollut sitä jo pitkään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyllä, mutta käsittääkseni maksaa jonkin verran ja mielummin käyttäisi nekin rahat sitten siihen matkaan:) Tietysti tuo olisi satsaus tulevaisuuteen ja siihen, että niistä matkoista voisi oikeasti nauttia. Ehdottomasti tuo on pohdinnassa ja ollut sitä jo pitkään.

Mitenköhän tuo menee nykyään. Käsittääkseni tuo sisältää lennon. Ei toki matkaa itsessään, mutta ihan oikeasti pääsee tai joutuu myös lentämään. Joskus ainakin oli 500 euron kursseja sisältäen lentämistä.
 

Fordél

Jäsen
Mitenköhän tuo menee nykyään. Käsittääkseni tuo sisältää lennon. Ei toki matkaa itsessään, mutta ihan oikeasti pääsee tai joutuu myös lentämään. Joskus ainakin oli 500 euron kursseja sisältäen lentämistä.

Mullakin oli muistissa sama hinta. Täytyy varmaan kysellä asiasta perhepiiriin kuuluvalta lentäjältä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Okei, kiitoksia paljon tiedosta ja sitten jää ainakin väliin. MIelummin lennän armottomassa paniikissa vaikka Nykkiin ja Miamiin tai kolme kertaa Eurooppaan kuin maksan ton:)

Käytätkö muuten minkä verran alkoholia lennoilla? Lennän todella harvoin selvinpäin tylsyyden minimoimiseksi, mutta toimisi varmaan pelkoonkin. En suosittele mitään.
 
K

kiwipilot

Vitosen(mg) diapamilla lentää helposti Eurooppaan, kympillä reippaasti pidempään. Suosittelisin ainakin harkitsemaan sekä konsultoimaan lääkäriä ja sitten kokeilemaan. Miksi kiduttaa itseään kun apu voi olla lääkärikäynnin sekä muutaman euron takana? Toki alkoholi ei tuohon kuvioon sovi ollenkaan.
 

Fordél

Jäsen
Käytätkö muuten minkä verran alkoholia lennoilla? Lennän todella harvoin selvinpäin tylsyyden minimoimiseksi, mutta toimisi varmaan pelkoonkin. En suosittele mitään.

En käytä alkoholia. En myöskään haluaisi käyttää lääkkeitä vaikka kivipilotin ehdotus voisikin olla toimiva.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös