Liian harvoin tulee tänne HIFK-osioon kirjoiteltua.
Lennart Petrell edustaa minulle 2000-luvun HIFK:ta. Fyysinen, periksiantamaton, taitava ja kunniallinen pelaaja. Itse olen hieman myöhäisherännyt SM-liigan seuraaja. 03-04 kaudella ystäväni vei minut katsomaan IFK:n peliä. Tuolloin en pitänyt vielä SM-liigaa kovin kovana sarjana, olin melkoinen noviisi. Muuan juniori numerolla 32 pisti silmääni välittömästi. Kovia pommeja, asennetta, persoonaa ja taitoa, Lennart Petrell. Tällöin en vielä täysin tajunnut IFK:n brändiä, mutta jälkeenpäin voin ylpeänä sanoa olleeni #32 fani alusta asti. Tästä matsista jäi myös vahva kiinnostus seuraan nimeltä HIFK ja pelaajaan nimeltä Lennart Petrell
Nyt, vuonna 2011, monet HIFK:n aitopää-fanit varmasti halveksuvat minua, mutta silti kehtaan sanoa että nimenomaan Lennart Petrell edustaa Helsingin IFK:n henkeä minulle. Ihailtava pelaaja ja 2000-luvun seuraikoni. Seitsemän vuoden ajan olen toivonut ja ennustanut Lennulle uraa pohjois-amerikassa. Vielä on liian aikaista sanoa, onnistuuko Petrell viemään paikan Edmonton Oilersin kokoonpanosta, mutta ilmeisesti AV-taidot ja asenne ovat vakuuttaneet valmennuksen.
Floppi tai ei, Lennun otteet pitää minuakin hereillä tänä yönä. Tilanne on Matti Nykäsen sanoin "50-60". Petrell saattaa hyvällä pelillä grindata itselleen paikan Oilersin 3-4.ketjusta. Mikäli Lennu ei vakuuta, kausi kulunnee AHL:ssä, jonka jälkeen hän palaa kotimaiseen liigaan, ilahduttamaan punapaitojen faneja kovilla, puhtailla, pommeillaan ja taistelija-asenteellaan.
Kun Petrell joskus palaa SM-liigaan, minä olen katsomossa punainen #32 päällä, huutamassa pojan tervetulleeksi takaisin kotiin. Joskus pelaajat ovat suurempia kuin seura. Ymmärrän ettei kiekkofanien piireissä tätä katsota hyvällä, mutta minulle, Lennart Petrell on yhtä kuin HIFK.
Ja ihan kuin en olisi hehkuttanut tarpeeksi, niin vielä lisättävä yksi juttu. Juuri tälläisten pelaajien ansiosta seura ja liiga saa lisää kannattajia. Näitä ns. seuraikoneita ei kasva ihan joka vuosi joten toivottavasti johtoryhmä tietää mitä tehdä, kun Petrell joskus päättää palata takaisin kotimaiseen liigaan. Tämä toki vain minun mielipide. Mitä mieltä muut, pitäisikö Lennu hommata takaisin "kotiin", hinnalla millä hyvänsä, kun aika koittaa?