Leime vaihtoon?

  • 231 296
  • 715

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mielestäni Jukka Koivun päävalmentajauran näytöt ovat ihan hyvät. Tuota Lukon loppukauden projektia en paremmin tunne, mutta muistaakseni ei mikään menestys, mutta huononsiko joukkue vaihdoksen jälkeen kuitenkaan?
Lyhyt vastaus: huononsi! Eikö nyt tärkeämpi kysymys olisi kuitenkin se, että parantaako joukkue peliään/sijoitustaan vaihdoksen jälkeen?

Mehän ollaan nyt Leimeen kanssa niin pohjalla kuin vain voidaan olla. Tästä eteenpäin yksikään valmentaja ei pystyisi huonontamaan. Suurempi kysymys on mielestäni se, että kumpi vaihtoehto parantaa peliä enemmän: Leimeen työrauha vai uuden valmentajan pestaus. Toisaalta jos kriisipalaveri on jo pidetty, niin kai se sitten on au revoir Leime. Jotakin on tehtävä, mutta onko se valmentajanvaihto aina se ainoa temppu.

Jarmo Tolvanen - Jukka Koivu:
Jarmo Tolvasen saadessa potkut 31.12.2005 Lukon sijoitus oli 12. ja maalierotus oli -18. Kauden 2005-06 runkosarjan päättyessä Lukon sijoitus oli 13. ja maalierotus oli -29.

Jami Kauppi - (Ilkka Kaarna/Pasi Räsänen) - Hannu Aravirta:
Jami Kaupin saadessa potkut 26.10.2005 Pelicansin sijoitus oli 14. ja maalierotus -37. Kauden 2005-06 runkosarjan päättyessä Pelicansin sijoitus oli 12. ja maalierotus oli -46.

Waltteri Immonen - Curt Lindström:
Waltteri Immosen saadessa potkut 07.11.2005 Jokereiden sijoitus oli 12. ja maalierotus -20. Kauden 2005-06 päättyessä Jokereiden sijoitus oli 11. ja maalierotus oli -41.
 
Viimeksi muokattu:

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Jos Koivulla ei olisi TPS-taustaa, kukaan ei täällä huutelisi häntä päävalmentajaksi nyt.
Ei tämä ole noin yksinkertaista. Koivu on paljon isompi mies kuin mahdolinen pestinsä valmentajana tai ilman sitä. Koivu on yhden klaanin päämies. Jos heittäydytään hypoteettiseksi ja arvotaan, että Aravirta olisi 79 pisteen valmentaja ja Koivu olisi 70 pisteen valmentaja mittarilla 0-100, niin ilman muuta Koivu ruoriin. Auktoriteettikin on suhteelliseta ja sen määrä riippuu paljon siitä missä tarkasteltava patsastelee. Aravirralla ei olisi mitään poikkeuksellista auktoriteettia Palloseurassa. Päin vastoin, Tepsin hallituksessa, rosterissa ja tepsiläisten hyvinä kavereina on porukkaa, joita Ara on dissanut ja jonka takia koko Suomi on hävinnyt maailmanmestaruuksia. Minun näkemys voi olla poikkeuksellisen jyrkkä ja yksisilmäinen, mutta suoraan sanottuna en usko, että esim. Kiprusoff katsoo hyvällä Aran TPS pestiä.

Ei valmentajan tarvitse olla umpitepsiläinen tai edes turkulainen, mutta ei nyt ruveta mitään monien vihaamia tänne raahaamaan. Samat sanat toiminee myös toisin päin. Aralla tuskin sykkii mitään positiivista Turun suuntaan.

TPS ei ole Pelicans.

En kyllä oikeasti kaipaa Tepsiin minkään leirin ysäripappoja.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aiheesta sen verran, että kyllähän Tepsin on jo korkea aika laittaa Leime ulos ja ottaa uutta käskyttäjää tilalle. Tammisella olisi selvästi paikka näyttää osaamisensa taso tässä. Se, onko Jussi tarpeeksi tyhmä ottamaan pestin vastaan, onkin jo toinen kysymys. Aravirran en usko olevan kiinnostunut, Jukka Koivu saattaisi olla Tammisen jälkeen toinen vaihtoehto. Aika vähän noita potentiaalisia valmentajia tähän tilanteeseen on tänä päivänä. Jos joku kandidaateista, joita ihan varmasti on jo kartoitettu suurennuslasin kanssa, tuntee olevansa vahvoilla hän varmasti ollessaan pelimies "neuvottelee" tuonne marraskuun alun maajoukkuetaukoon saakka, jolloin sija 13:kin tuntuu jo keväällä onnistumiselta edellyttäen, että joukkue jatkaa konttaamistaan.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Mikä ihme teitä vaivaa? Ensin puhutaan, ettei sisäsiittoisuutta enää kaivata. Sitten tyrmätään Aravirta, Tamminen ja kumppanit.

Tämä on juuri se ongelma tässä valmentaja-asiassa. Suikkanen osoitti että uudenlaiset näkemykset tervehdyttävät koko pakettia ja että sen valmentajan ei tarvitse olla valitsijamiesten entinen saunakaveri/selänpesijä. Itse kannatan täysin ulkopuolista kaveria TPS-valmentajaksi ja koska Tami lienee varattu niin Ara on ykkössuosikkini, hän on ollut omiaan juuri kriisitilanteissa. Olisiko jollain faktatietoa Aravirran kallispalkkaisuudesta?

Sisäsiittoisuus ja vanhoillisuus poikkeen ja joukkueen menestys etusijalle! Ei ole mitään merkitystä jos esim. Aravirta on joskus nälvinyt jotain TPS-taustaista sillä pahimpia vastustajia tässä ollaan oltu vuosikaudet.

En myöskään ymmärrä miksi Ouluun pitää mennä vapaaehtoisesti häviämään sillä uusi koutsi saisi jengin varmasti parantamaan esitystä hirmuisesti ja välittömästi.
 

TPS4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olisiko jollain faktatietoa Aravirran kallispalkkaisuudesta?

Ei faktaa, mutta, jos hakee/haki KHL-pestiä niin ei se varmaan kovin halpa mies ole. Näyttöjäkin ja tienestejä on paljon takana, joten pakottavaa tarvetta valmentamaan lähtemiseen ainakaan halvalla ei ole. Ellei sitten koe haluavansa ottaa haastetta vastaan.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ihan ymmärrä J. Koivun dissaamista. Näytöt kahdelta kaudelta ovat kuitenkin loppuottelu, jossa muistaakseni oltiin pelillisesti aivan tasavertaisia Kärppien kanssa sekä runkosarjan kuudes sija. Nykytepsin mittakaavassa todella hyvät saavutukset. Eikä tuo 04-05 joukkue todellakaan ollut materiaaliltaan mitenkään kummoinen, vaan suunnilleen keskikastin jengi. Tosin itsekin muistan ajoittain turhautuneeni Koivun valmennukseen, eli ei hän mikään sateentekijä tähän tilanteeseen ole. Asennetta ja kuria hän kuitenkin toisi enemmän kuin riittävästi, ja nähdäkseni sitä TPS tällä hetkellä eniten kaipaa. TPS tarvitsee nyt valmentajan, jonka antaa selvät merkit siitä mitä kentällä pitää tehdä.

Sinänsä puheet Koivusta lienevät aika turhia, sillä hän ei ole antanut minkäänlaista merkkiä halusta palata valmennushommiin. En usko Koivun ottavan tässä tilanteessa sitä riskiä, että ottaa valmennettavakseen joukkueen, jolla esim. maalivahtipeli on hakusessa (kaiken muun lisäksi). Muutenkin jäänyt vähän sellainen kuva, että toimii mielummin taustavaikuttajana juuri junioreiden valmennuksessa. Kunnianhimo varmaan puuttuu.

Muista nimistä esim. Aravirta on mielestäni erinomainen valmentaja, mutta kieltämättä hänen näkeminen Tepsissä olisi varsin omituista. Lisäksi Jokeri-pesti meni täysin myttyyn, oikeastaan yhtä perseelleen kuin Tepsinkin alkukausi. Mahtaako Araa edes kiinnostaa uppoavaan laivaan hyppääminen. Pikkaraisesta en tiedä käytännössä mitään. Tami olisi viihdyttävä ja medianäkyvyyden kannalta hyvä, mutta ottavatko pelaajatkaan tuota tosissaan. Lisäksi monella Turussa tuntuu olevan jotain antipatioita Tamia kohtaan niin jaksaisiko sitä ruikutusta kuunnella. Huumoriarvo olisi kyllä mittava. Ilmeinen vaara on myös liiallinen egoilu ja sitä kautta seuran sisäisten välien tulehtuminen.

Vaikea sanoa mitä tässä pitäisi Leimeen kohtalosta sanoa. Täydellisessä maailmassa TPS aloittaa pian voittoputken ja nousee pudotuspeleihin, mutta kovin todennäköisenä sitä en pidä. Nyt on sukellettu niin syvältä ettei vastaavaa ole nähty, ja korjausliike samoilla naamoilla olisi jonkinlainen ihme. Toisaalta joku 2-3 voittoa kymmeneen peliin on yhtä tyhjän kanssa ja samantien voitaisiin yrittää jonkun muun opeilla. Ainakin oma kiinnostukseni nousisi valmentajavaihdon myötä. Taustalla vielä tämä Kojo-huhu niin korvaajan hankkiminen voi olla vaikeaa.

Leime oli muuten myös täysin sisäpiirin hankinta. Kukaan ei olisi edes harkinnut Leimettä jostain Ranskan liigasta, jos tällä ei olisi ollut TPS-taustaa. Valitettavasti nyt näyttää siltä, että hyppäys Ranskan liigasta Sm-liigan on ollut liian suuri. Hiukan jäänyt sellainen kuva olemuksesta ynnä muusta, että on jotenkin hämillään kun homma ei noin vain lähtenyt kulkemaan. Jälkiviisaana voisi myös kysyä, että mitä Leime teki Ranskan liigassa noin kauan jos hän mukamas on liigatason valmentaja? Tuliko edes yhtään mestaruutta?

Joku myös mainitsi, että Leime ei olisi tuonut fyysisyyttä. Se nyt on kuitenkin se ainoa asia, mikä on tällä kaudella ollut paremmin Suikkasen kausiin verrattuna. TPS taklaa nyt paljon enemmän kuin viime vuosina. Valitettavasti kiekollinen peli on ottanut valtavasti takapakkia.
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
Itse kannatan täysin ulkopuolista kaveria TPS-valmentajaksi ja koska Tami lienee varattu niin Ara on ykkössuosikkini, hän on ollut omiaan juuri kriisitilanteissa. Olisiko jollain faktatietoa Aravirran kallispalkkaisuudesta?

Faktatietoa on lähinnä se, että Aravirralla oli viime kauden alussa määräaikainen kahden vuoden pahvi Jokereihin. Siitä eteenpäin mennään valistuneiden (lue: oluenhuuruisten) arvausten varassa, mutta jo siltä pohjalta voi sanoa, että tod.näk Hjallikselta pamahtaa Aravirran tilille vieläkin yli kymppitonni kuukaudessa koska palkanmaksuvelvoite jatkuu potkujen jälkeenkin. Joku korjatkoon nyt mielellään jos muistan juridiset kiemurat väärin, mutta mikäli Ara työllistyy uudestaan sen ajan kuluessa kun Narrit joutuu maksamaan hänen sovitun palkkansa, niin uuden työn palkka vähentää vastaavasti Jokereiden palkanmaksuvelvoitetta. Käytännössä siis jos Jokerit maksaa Aralle nyt 10 yksikköä kuukaudessa ja uusi seura tarjoaa 8 yksikköä, niin tällöin Jokerit maksaa loput 2. Se mikä tässä kuviossa on olennaisin asia on se, että Aran oma tulotaso olisi uudesta työstä huolimatta edelleen sama 10 yksikköä. Liksa siis ei nouse pätkääkään, ellei tulevan seuran liksa ylitä sitä minkä tämä muutenkin saa - tekemättä mitään. KHL:ssä tuo tietenkin voisi onnistuakin (tai esim. MoDossa), mutta Suomessa ei. JOS tämä kuvio pitää paikkansa, niin Aravirta voi yhtä hyvin viettää aikaansa vaikkapa golfin parissa etelässä kuin kuuntelemalla turkulaisten vittuilua näiden omassa vaihtoaitiossa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Aiheesta sen verran, että kyllähän Tepsin on jo korkea aika laittaa Leime ulos ja ottaa uutta käskyttäjää tilalle.
Pyydän jo etukäteen anteeksi, ei mitään henkilökohtaista.

Porissahan nuo valmentajien vaihtelut ovat lähes arkipäivää. Jopa neljä kertaa 2000-luvulla kauden aloittanut valmentaja ei ole ollut enää joulukuussa ruorissa.

2000-01 Ismo Läntinen - Vladimir Jursinov Jr. 29.09.2000
Ässien lopullinen sijoitus runkosarjassa 13, maaliero -87.

2001-02 Vladimir Jursinov Jr. - Kaj Matalamäki 12.10.2001
Ässien lopullinen sijoitus runkosarjassa 11, maaliero -58.

2006-07 Juha Pajuoja - Jari Härkälä 19.11.2006
Ässien lopullinen sijoitus runkosarjassa 13, maaliero -66.

2007-08 Jari Härkälä - Alpo Suhonen 14.11.2007
Ässien lopullinen sijoitus runkosarjassa 14, maaliero -97.

Mitä noilla valmentajanvaihdolla haetaan? En mä edelleenkään sen enempää puolustele Leimettä, vaan ennemminkin nimestä huolimatta ketä tahansa virassa olevaa TPS:n päävalmentajaa. Mitä vitun merkitystä sillä on, ollaanko me keväällä sijalla 11 vai 14? Itse asiassa jopa toivoisin, että jäätäisiin viimeiselle sijalle ja saisin kokea kerrankin karsintojen huumaa.

Jos TPS nyt vaihtaisi valmentajaa, ja penkin taakse tulisi joku tyyliin Aravirta, niin mikä olisi paras lopputulos? Sijoitus joku 11-14, pelaajarumbaa, maksimissaan joku säälipleijaripaikka, kahden päävalmentajan palkka, lisää palaneita siltoja ex-tepsiläisiin... Onko tämä sitten tavoittelemisen arvoista? Mitä jos Leimeen annettaisiin jatkaa? Sijoitus joku 11-14, normaalia pelaajaliikennettä, maksimissaan joku säälipleijaripaikka, ihan normaali yhden päävalmentajan palkka maksettavana, viesti muillekin valmentajille, että meillä saat aikaa, sinuun luotetaan ja organisaatio seisoo takanasi...

Unohtakaa Virta-Suikkanen -vaihto syksyllä 2008 hetkeksi ja kertokaa mulle joku toinen valmentajanvaihto, joka on oikeasti toiminut ja josta on oikeasti ollut hyötyä joukkueelle.
 

Infernal

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aravirta Tepsin valmentajana, ei helvetti sentään. Tekee tiukkaa jo mainita pelkästään Ara ja TPS samassa lauseessa. Hannu Aravirta floppasi pahemman kerran edellisessä valmennuspestissä Jokereissa, ja hän nostaa Hjallikselta edelleen palkkaa. Tämän lisäksi vielä MTV3:lta tulee hynää, joten, mikä olisi Aran motiivi edes tulla valmentamaan Tepsiä juuri tällä hetkellä? Ei varmasti nappaa pätkääkään. Kaikki on tietysti ostettavissa, mutta Ara ei ole sellaisen rahatukun arvoinen, jolla hän edes teoreettisesti voisi tulla Tepsiin valmentamaan.

Vaihtoehtoja uudeksi valmentajaksi ei liiemmälti ole. Itse olen sitä mieltä, että katsellaan loppukausi Tami -showta, meni syteen tai saveen. Tamihan on parhaimmillaan tällaisissa lyhyissä projekteissa, ja nyt olisi viimeinen todellinen sauma valmentaa omaa kasvattiseuraa. Hän nostaisi joukkueen kiinnostavuutta, ja toisi varmasti voitontahtoa koppiin, sekä yleisöä takaisin katsomoon. Ensi kaudeksi sitten uusi valmentaja ja täysin uudet kujeet.

Mutta joo, mielipiteitä on yhtä paljon kun on persläpiä. Yksi ottaa Aran hinkuen vastaan, toinen ei voi sietää Tammista.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Unohtakaa Virta-Suikkanen -vaihto syksyllä 2008 hetkeksi ja kertokaa mulle joku toinen valmentajanvaihto, joka on oikeasti toiminut ja josta on oikeasti ollut hyötyä joukkueelle.

Glen Hanlonin vaihtaminen Bruce Boudreauhun Capitalsissa 07-08. Seurahistorian huonoin alkukausi, vaihto 20 pelin jälkeen (6 voittoa) ja Capitals meni keväällä playoffeihin.

Sitäkin kannattaisi miettiä, että mikä on ollut näiden joukkueiden menestysodotukset kauteen lähdettäessä. TPS on kuitenkin viime kauden mestari ja runkosarjassakin kunnioitettava kuudes sija. Rosteri ei ole mitenkään radikaalisti huonontunut, ja monet odottivat sijoituksen olevan välillä 4-8. Ei oikeasti voi loputtomiin odottaa ja toivoa parasta. Se on aivan yhtä amatöörimäistä Vuorelta ja kumppaneilta kuin joku järjetön valmentajaruletti. Voidaan mennä loppuun, mahdollisesti karsintoihin asti näillä tai sitten reagoida ja toivoa muutosta. Ei valmentaja vaihto ole ennakkoon sen huonompi kuin vanhalla meneminen, sanoo tilastot mitä tahansa.

Ja minulle ainakin on merkitystä sillä, onko TPS ensi keväänä karsinnoissa vai ei. Minulle on merkitystä myös sillä, millaista kiekkoa menen 30 kertaa kaudessa katsomaan.
 

Stranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jami Kauppi - (Ilkka Kaarna/Pasi Räsänen) - Hannu Aravirta:
Jami Kaupin saadessa potkut 26.10.2005 Pelicansin sijoitus oli 14. ja maalierotus -37. Kauden 2005-06 runkosarjan päättyessä Pelicansin sijoitus oli 12. ja maalierotus oli -46.
Oliko tällä esimerkillä tarkoitus osoittaa että valmentajan vaihto kannatti? Sillä sitä se teki. Maaliero Kaupin potkujen jälkeen -9 runkosarjan lopuissa, eli 40:ssä ottelussa. Jamin rokkikiekolla synnytettiin tuo murheellinen -37 maaliero 16:sta ottelussa.

Sitä en kyllä osaa sanoa paranisiko TPS:n tilanne Leimeen kengittämisellä, mutta mielenkiintoista katsoa miten kauan taaperrusta jaksetaan katsoa.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Glen Hanlonin vaihtaminen Bruce Boudreauhun Capitalsissa 07-08. Seurahistorian huonoin alkukausi, vaihto 20 pelin jälkeen (6 voittoa) ja Capitals meni keväällä playoffeihin.
Tarkoitin kyllä SM-liigaa, mutta...

2003-04 Ismo Lehkonen - Jukka Rautakorpi 03.11.2003
Lukon lopullinen sijoitus runkosarjassa 5. ja maaliero +27.

Tämä taitaa olla yksi parhaimpia valmentajanvaihtoja lähivuosina. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että jokaista onnistunutta valmentajanvaihtoa kohti on (liioitellusti) kymmenen epäonnistunutta valmentajanvaihtoa.
Ja minulle ainakin on merkitystä sillä, onko TPS ensi keväänä karsinnoissa vai ei. Minulle on merkitystä myös sillä, millaista kiekkoa menen 30 kertaa kaudessa katsomaan.
Totta kai mullekin on merkitystä. Mä olen nähnyt TPS:n runkosarjakiekkoa, pudotuspelikiekkoa ja taitaa mulla olla jo toistakymmentä finaalikevättäkin taustalla. Silti on kaksi asiaa, joita en ole ikinä nähnyt: TPS:n liigakarsintapelejä ja TPS:n säälipleijareita. Toista en ajatellut ikinä mennä katsomaan ja toisessa mä olisin täysillä mukana. Päättele itse kumpi on kumpi.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen näiden potkupuheiden suhteen aika fifty-sixty tilanteessa. Mielestäni molempi pahempi, eli hyvää vaihtoehtoa ei enää ole. Kuitenkin toivon, että Oulusta irtoaisi ihme ja voitto jolloin nähtäisiin ensi viikon loppuun mennessä tuleeko niille jatkoa.

Mutta isompana pointtina tähän keskusteluun se, että ihmetyttää näiden samojen kolmen-neljän nimen pyörittely täällä. Onhan tämä jääkiekkomaailma pullollaan valmentajia. Kuka sanoo, että on pakko ottaa joku noista väsyneistä suomipapoista. Otetaan se hampaaton kanukki sinne valmennukseen! Tulee ainakin ulkopuolelta ja tuloksen puolesta on ihan samaa arpapeliä. Joku huutamaan sinne pelkkää fakkia niin maan perkuleesti!
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Oliko tällä esimerkillä tarkoitus osoittaa että valmentajan vaihto kannatti? Sillä sitä se teki. Maaliero Kaupin potkujen jälkeen -9 runkosarjan lopuissa, eli 40:ssä ottelussa. Jamin rokkikiekolla synnytettiin tuo murheellinen -37 maaliero 16:sta ottelussa.
Lähinnä hain sitä, että mulle se on aivan sama, onko TPS runkosarjan jälkeen sijalla 12 tai 14. Mä olen sen jo kirjoittanut moneen kertaan, että mun mielestäni ei kannata maksaa yhtään ylimääräistä (esim. kahden päävalmentajan palkkaa) parantaakseen sijoituksiaan sijoilla 11-14. "Ostettu" säälipleijaripaikkakin on vähän siinä ja siinä. Sääleissä 0-2 turpaan ja panostukset tekevät kaudesta tappiollisen. Melkein takuuvarmasti homma on sama, vaikka noutaja tulisi vasta runkosarjan ykkösen/kakkosen muodossa. Virta-Suikkanen, TPS ja kevät 2009 oli yksi tuhkimotarina, joka tuskin toistuu enää koskaan.

Kerroin näkemyksiäni tarkemmin tässä viestissä.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Lähinnä hain sitä, että mulle se on aivan sama, onko TPS runkosarjan jälkeen sijalla 12 tai 14. Mä olen sen jo kirjoittanut moneen kertaan, että mun mielestäni ei kannata maksaa yhtään ylimääräistä (esim. kahden päävalmentajan palkkaa) parantaakseen sijoituksiaan sijoilla 11-14.

Se on ihan totta, paitsi 14. joutuu karsimaan ja siihen ei varmasti TPS halua lähteä. Mutta ota huomioon myös seuraava kausi näissä valmentaja-asioissa. Pelicansissa Ara nosti käyrän heti ylöspäin ja playoff-paikka oli lopulta lähellä. Seuraava kausi menikin sitten jo paremmin. On aivan eri asia aloittaa pelitavan ajo sisään jo nyt, kuin elokuussa jäätreenien alkaessa. Rahallisesti vaihtaminen ei ole koskaan järkevää, mutta sitäkin kannattaa miettiä pidemmällä tähtäimellä. Leimen kiekko ei ainakaan tuo Turkuun loppukaudeksi lisää katsojia, jos ei ihmeitä tapahdu. Leimeen jatkaessa myös ensi kauden alkupuoli on vaarassa.

Vielä hetken voi odotella pelillisten asioiden paranemista, mutta kyllä kohta pitää jo toimia. Eikä tässä kohtaa pitäisi yksittäisten voittojen ratkaista valmentajan kohtaloa, vaan pelin kehittyminen.
 

Stranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Lähinnä hain sitä, että mulle se on aivan sama, onko TPS runkosarjan jälkeen sijalla 12 tai 14. Mä olen sen jo kirjoittanut moneen kertaan, että mun mielestäni ei kannata maksaa yhtään ylimääräistä (esim. kahden päävalmentajan palkkaa) parantaakseen sijoituksiaan sijoilla 11-14. "Ostettu" säälipleijaripaikkakin on vähän siinä ja siinä. Sääleissä 0-2 turpaan ja panostukset tekevät kaudesta tappiollisen. Melkein takuuvarmasti homma on sama, vaikka noutaja tulisi vasta runkosarjan ykkösen/kakkosen muodossa. Virta-Suikkanen, TPS ja kevät 2009 oli yksi tuhkimotarina, joka tuskin toistuu enää koskaan.

Kerroin näkemyksiäni tarkemmin tässä viestissä.
Jos Pelicans olisi jatkanut Kaupin kanssa tappioiden tiellä, niin katsojat olisi kaikonneet, ja myöhemmin myös sponsorit. Pelicans olisi mennyt konkkaan ilman valmentajan vaihdosta. Toissijaista oli se päästäänkö poffeihin vai ei.

TPS ei varmaankaan konkkaan ole menossa viime kauden tulojen ansiosta, mutta kyllä se aika pahasti ainakin yleisötuloissa kirpaisee, jos nykyinen meno jatkuu.
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
Mitä noilla valmentajanvaihdolla haetaan? En mä edelleenkään sen enempää puolustele Leimettä, vaan ennemminkin nimestä huolimatta ketä tahansa virassa olevaa TPS:n päävalmentajaa. Mitä vitun merkitystä sillä on, ollaanko me keväällä sijalla 11 vai 14? Itse asiassa jopa toivoisin, että jäätäisiin viimeiselle sijalle ja saisin kokea kerrankin karsintojen huumaa.

Jos TPS nyt vaihtaisi valmentajaa, ja penkin taakse tulisi joku tyyliin Aravirta, niin mikä olisi paras lopputulos? Sijoitus joku 11-14, pelaajarumbaa, maksimissaan joku säälipleijaripaikka, kahden päävalmentajan palkka, lisää palaneita siltoja ex-tepsiläisiin... Onko tämä sitten tavoittelemisen arvoista? Mitä jos Leimeen annettaisiin jatkaa? Sijoitus joku 11-14, normaalia pelaajaliikennettä, maksimissaan joku säälipleijaripaikka, ihan normaali yhden päävalmentajan palkka maksettavana, viesti muillekin valmentajille, että meillä saat aikaa, sinuun luotetaan ja organisaatio seisoo takanasi...

Unohtakaa Virta-Suikkanen -vaihto syksyllä 2008 hetkeksi ja kertokaa mulle joku toinen valmentajanvaihto, joka on oikeasti toiminut ja josta on oikeasti ollut hyötyä joukkueelle.

Kyllä mä väittäisin, että jopa sijalla 10 on oma merkityksensä, varsinkin viime kauden menestystä vasten. Jos sääläripaikkakin on mennyttä tyyliin jo marraskuussa, niin surullista on Turkuhallin kevään yleisömääriä katsoessa ja "massan" lisäksi myös yhteistyökumppanien silmissä homma kusee pahasti jos annetaan signaalia, jonka sisältö on lähinnä "no joo huonosti menee, mutta tuumittiin tässä, että turha reagoida, koska ihan sama päästäänkö sääläreihin vai ollaanko jumboja. By the way, jos tulevina vuosina iskette rahaa meille tiskiin, niin mikään ei takaa etteikö sama asenne säily". Tässä on oikeasti iso juttu se, että nyt ollaan hallitsevia mestareita eikä pyyhettä vaan VOIDA heittää kehään vielä lokakuun alussa kun materiaali kuitenkin on sellainen, jolla paperilla (joo joo, loukkaantumiset ovat tottakai syöneet iskukykyä, mutta yksin siitä ei ole kyse) pitäisi pystyä tappelemaan tosissaan mitaleista vaikkei mestarisuosikkeja ollakaan.

Jos katsotaan puhdasta matematiikkaa, niin juuri nyt on viimeinen aika tehdä muutos jos moinen tehdään. Suikkasen johdolla kerättiin viime kaudella 1,53p/peli. Jos tästä eteenpäin mentäisiin samalla tahdilla, niin saldoksi tulee tällä kaudella about 80p (mukaanlukien ne 3p mitkä Leimeen kanssa ollaan saatu), jolla tapellaan viimeisestä sääläripaikasta. Jos nykytahti jatkuu, niin sekin karkaa. Bottom line: pystytäänkö Leimeen johdolla vetämään loppukausi noin hyvin? Ehkä, mutta en usko. Pystytäänkö uuden koutsin johdolla? Ehkä ei, mutta pakko yrittää.

Mitä tulee valmentajamarkkinoille lähtevään viestiin, niin pitäisin nykytilanteessa lähinnä itsestään selvänä, että muutosta haetaan. Monessa jengissä olisi kengitty paljon aikaisemmin koutseja, vaikka todella monesti historia on näyttänyt, että onnettomin tuloksin. Seura ei siitä huolimatta vaan voi heittää pyyhettä kehään kultamitalit kaulassa siinä vaiheessa kun 10 kierrosta on pelattu. Jos Leimellä olisi aikaisempia näyttöjä Suomesta ja muutos olisi realismia niin asiaa voisi harkita. Nyt se kuulostaa lähinnä utopialta. Syteen tai saveen, uusi ukko on saatava ruoriin.

Kysymykseen toimineista valmentajan vaihdoista vastaus on se, jossa Aravirta palkattiin Jokereihin 1994 Suhosen tilalle ja lopputuloksena oli mestaruus. Totuus toki on, että tämä on todella harvinainen poikkeus pääsäännöstä enkä usko vastaavan tapahtuvan Turussa tällä kaudella. Useimmiten vaihdokset ovat jääneet +/-0 -tasolle ja monesti jopa suunta on lähtenyt jyrkempään laskuun. Siitä huolimatta: 10 peliä riittää. Kiitos ja näkemiin, Unski. Ei voi mitään.

edit: yllä on tavallaan samaistettu sijat 10 ja Foxin mainitsema sija 11, mikä on tavallaan ketun kommenttien vääristelyä. Se ei ole tarkoitus. Pointti on, että jopa sijasta 10 on pakko tapella tässä tilanteessa ja myös koko loppukauden ajan uskottavasti siitäkin huolimatta, että jos jäädään sijalle 11, niin se on tietenkin "saavutuksena" yhdentekevä.
 
Viimeksi muokattu:

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mitä noilla valmentajanvaihdolla haetaan? En mä edelleenkään sen enempää puolustele Leimettä, vaan ennemminkin nimestä huolimatta ketä tahansa virassa olevaa TPS:n päävalmentajaa. Mitä vitun merkitystä sillä on, ollaanko me keväällä sijalla 11 vai 14? Itse asiassa jopa toivoisin, että jäätäisiin viimeiselle sijalle ja saisin kokea kerrankin karsintojen huumaa.

Jos TPS nyt vaihtaisi valmentajaa, ja penkin taakse tulisi joku tyyliin Aravirta, niin mikä olisi paras lopputulos? Sijoitus joku 11-14, pelaajarumbaa, maksimissaan joku säälipleijaripaikka, kahden päävalmentajan palkka, lisää palaneita siltoja ex-tepsiläisiin... Onko tämä sitten tavoittelemisen arvoista? Mitä jos Leimeen annettaisiin jatkaa? Sijoitus joku 11-14, normaalia pelaajaliikennettä, maksimissaan joku säälipleijaripaikka, ihan normaali yhden päävalmentajan palkka maksettavana, viesti muillekin valmentajille, että meillä saat aikaa, sinuun luotetaan ja organisaatio seisoo takanasi...

Ensinnäkin, turha pyydellä anteeksi, tämä kun on kuitenkin julkinen keskustelupalsta josta modet raakkaavat ylilyönnit pois parhaaksi katsomallaan tavalla.

Tähän kyseessä olevaan asiaan ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa, antaa nykyisen päävalmentajan jatkaa, tuli mitä vaan tai erottaa valmentaja ja toivoa että uusi valmentaja saa joukkueen pelaamaan edes odotetulla minimitasollaan. Jos joukkue jatkaa nykyisen päävalmentajan käskyvallan alla kompurointiaan, menettää TPS jo pelkissä lipputuloissa aika korkeankin tason valmentajan vuosipalkan. Kuten joku, (Vuori?), iltapäivälehdessä sanoi, ollaan kaikki tekosyyt jo käytetty. OK, TPS:n sairastuvalla on ollut vilskettä ja menetyksiä tuli viime kaudesta ykköshyökkääjän, pakin ja valmentajan muodossa. Mutta Tepsiä ollaan vavistettu kahdella NHL pakilla, sekä "Venezuelan maajoukkuemiehellä" ja lisäksi liigan toisiksi huonoimman joukkueen hyökkääjällä, joka takoi kuitenkin lähelle 50 pistettä paskassa joukkueessa. Maajoukkuetauolla tai jouluna on enää ihan turha vaihtaa valmentajaa, porilaisena olen siitä asiantuntija, usko pois. Ei tosin kuulu pätkääkään minulle, joten käännyn hiljaa pois.
 

Typhooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames
Olen tässä hiljaa seuraillut tätä valmentajanvaihtokeskustelua ja eniten meikäläistä ihmetyttää se luovutusmentaliteetti, joka monista viesteistä (esim. Mr.Fox) huokuu. Runkkaria on pelattu 10 ottelua 60:stä ja meillä on tällä hetkellä eroa säälipleijaripaikkaan 8 pistettä sekä suoraan po-paikkaan 12 pistettä! Onko tuo nyt sitten sellainen ero, että heitetään hanskat tiskiin ja aletaan vaikka myymään pelaajia, koska kaikki saumat on menneet? Eikös tuo ole kutakuinkin sama kuin yksittäisessä ottelussa oltaisiin ekan kympin jälkeen 0-3 tappiolla ja heitettäisiin pyyhe kehään? Onko meillä turkulaisilla todella näin heikko itsetunto? "Me ollaan hävitty tää kausi..." Voi helvetti!

Takuuvarmaa on, että joukkueet tulevat tämän kauden aikana pelaamaan vielä paljonkin ristiin. Jotkut joutuvat pitkiin tappioputkiin ja alkukauden alisuorittajat saattavat ajautua jopa voittoputkiin. Sellainen oli muun muassa viime kauden mestarin runkosarja...

Itse valmentajanvaihtoon... kyllä Leime eilen puhui aivan totta siinä, että peli ratkesi pariin hirveään henkilökohtaiseen mokaan. Ei siinä valmennuksella ollut osaa eikä arpaa. Alun rynnistys Tepsiltä oli kuitenkin sitä luokkaa, että onnen ollessa myötäinen, olisi ensimmäisen erän lukemat voineet olla toisinpäinkin. Toisin sanoen kyllä antaisin vielä ensi viikon aikaa Leimelle, koska ei se suunnanmuutos aina tapahdu hetkessä. Jos ensi viikon jälkeenkin ollaan samassa tilanteessa, on se lukko jotenkin aukaistava, ja helpoin keino siihen tietysti saattaa olla valmentajan vaihto. Muistakaa nyt hyvät ihmiset silti, ettei tätä kautta ole vielä hävitty!
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Itse valmentajanvaihtoon... kyllä Leime eilen puhui aivan totta siinä, että peli ratkesi pariin hirveään henkilökohtaiseen mokaan. Ei siinä valmennuksella ollut osaa eikä arpaa.

Tästä olen hiukan eri mieltä. Päävalmentaja on myös psyykkinen valmentaja ja minusta TPS-pelaajien kauheat hasardit kertovat siitä että Unskilla ei ole silläkään saralla valmennustaidot kunnossa(itseluottamuksen puute, who knows?). Kaikki vaikuttaa kaikkeen! Suikkanenkin sai esim. Virtalan ja Hattusen liekkeihin viime keväänä.

Kyllä valmennuksellakin on osuutensa pelaajien aivopieruista. Eihän maalivahtivalmentajakaan voi torjua yhtään suojattiaan kohti tulevaa kiekkoa mutta hän voi valmentaa niin hyvin että se suojatti pelaa askissa hyvin.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän eilisen ottelun ensimmäiset 10 minuuttia olivat ihan sitä kauden parasta Tepsiä. Sitten pari henkilökohtaista virhettä, joita Engren ei nykyvireellään pysty korjaamaan. Virheet olivatkin sitten aivan uskomattomia, varsinkin Maven harhasyöttö. Harvoin on ottelussa ollut niin vääryyttä kokeneen olo kuin eilen ensimmäisen erän jälkeen. Kyllä pelaajien asenne on ihan kohdallaan, mikä näkyy esim. hyvin turhautuneisuudesta. Peli näytti oikeastaan ihan lupaavalta 1-4 tilanteeseen asti. Siihen se selkäranka kuitenkin katkesi, mikä latisti koko loppupelin.

Pelkkä yli- ja alivoiman kuntoon saaminen toisi paljon "helppoja" pisteitä plakkariin. Ylivoimakin on sellainen juttu, että kovat pelimiehet laittavat sen kuntoon vaikka ilman valmentajaa. Voi vain ihailla esim. KalPan eilisiä ylivoimamaaleja: pari sekuntia aloitusvoiton jälkeen syöttö vapaalle pelaajalle ja kiekko yläpesään. Toisessa erässä hetken hinkkausta pelaajalta toiselle, sitten tarkka syöttö neliön keskelle ja kiekko suoraan syötöstä reppuun. TPS-pelaajat vain seisoskelevat paikallaan ja siirtelevät, kunnes ennen pitkää lämäävät viivasta karvaajan luistimiin.
 

Ludek

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Leime ei lähde vielä, enkä usko, että lähtee ihan vielä huomisenkaan jälkeen, vaikka Kärpiltä tulisikin kuokkaan. Hän on saanut nyt ns. viimeisen tilaisuuden osoittaa, että muutos tapahtuu. Jos sitä ei tapahdu, ensi viikolla meillä on uusi mies puikoissa.

Millaisen valmentajan tarvitsemme? Tarvitsemme kovan auktoriteetin omaavan muutosvalmentajan, joka nostaa joukkueen energiat ylös ja pidemmällä tähtäimellä luo kevään pudotuspeleihin joukkueelle toimivan pelitavan. Ja sanon tähän heti perään, ettei se ole Juhani Tamminen.

Kun puhe on muutosvalmentamisesta, Aravirta ja Pietilä eivät tule kysymykseen. Kaupilla voisi olla tietyssä määrin tarvittavaa auktoriteettia, mutta muuten kaveri on kiekkopiireissä täysi vitsi. Pikkarainen ja Lehkonen eivät irtoa valmennuspesteistään, joissa on mahdollisuus taistella sarjan voitosta ja mahdollisesta noususta SM-liigaan. Vaihtoehtoja ei jää kotimaan markkinoilta kovin montaa.

Fakta on kuitenkin se, ettemme voi enää yksinkertaisesti jäädä pitkäksi aikaa odottamaan, jääkö TPS tällä valmennuskaksikolla viimeiseksi vai toiseksi viimeiseksi. Myös seuraavaa kautta pitää ajatella. Mitä tästä ajattelevat sponsorit? Mikä on se rekrytointivoima, jolla TPS ensi keväänä tekee pelaajahankintoja, jos meillä valmennus, joka vetää joukkuetta sarjan hännillä? Nämä ongelmat eivät saa konkretisoitua.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Kandee koko ajan muistaa että paine on nyt SEKÄ valmennuksen ETTÄ pelaajien niskoilla. Unski saattaa olla keväälläkin koutsina mutta osa nykyisistä pelaajista tuskin vetää silloin mustavalkoisissa, kävi miten kävi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
edit: yllä on tavallaan samaistettu sijat 10 ja Foxin mainitsema sija 11, mikä on tavallaan ketun kommenttien vääristelyä. Se ei ole tarkoitus. Pointti on, että jopa sijasta 10 on pakko tapella tässä tilanteessa ja myös koko loppukauden ajan uskottavasti siitäkin huolimatta, että jos jäädään sijalle 11, niin se on tietenkin "saavutuksena" yhdentekevä.
Tavallaan ei ole kyllä kommenttieni vääristelyä. Olen aiemmin maininnut, että kaikki sijat 7-13 ovat käytännössä samanarvoisia.

Mä en nyt jaksa tästä mitään romaania vääntää, vaan yritän ilmaista mielipiteeni mahdollisimman lyhyesti. Jos joukkuetta vahvistetaan reippaasti kesken kauden (on se sitten valmentajanvaihto tai pelaajahankintoja), niin mun mielestäni näiden hankintojen tulisi tähdätä yksinomaan suoraan pudotuspelipaikkaan sekä menestykseen siellä. Voisin jopa sanoa, että vahvistetulla joukkueella pitäisi taistella pudotuspelien kotiedusta.

Ennen säälipleijareiden mukaantuloa tähtäin oli selkeämpi: paikka pudotuspeleissä. Nyt SM-liigan johto on kaikessa viisaudessaan tuonut kaiken maailman säälipleijarit aivopesemään kannattajia. Willinä veikkauksena täälläkin 90% kirjoittajista pitää säälipleijaripaikkaa jotenkin tavoittelemisen arvoisena saavutuksena.

Kysykää vaikka Hjallis Harkimolta, kannattiko Jokereiden viime kausi. Kauteen lähdetään laadukkaalla mestarivalmentajalla (Aravirta) ja aivan mestaritasoisella joukkueella. Sitten valmentaja vaihdetaan toiseen mestarivalmentajaan (Jortikka) ja tuodaan ainakin kentällisen verran vahvistuksia kesken kauden (Battaglia, Bremberg, Brooks, Nylander, Rullier). Mitä näistä kaikista satsauksista jäi käteen? Kymmenes sija runkosarjassa ja säälipleijareissa tylysti Tapparalta otteluvoitoin 1-2 turpaan. Tack o.adjö! Noh, saatiinpa ainakin viestitettyä sponsoreille ja katsojille, että me emme luovuta. Joukkuettakin saatiin rauhassa valmistaa tähän kauteen tutun valmentajan valmennuksessa ja tulos "näkyy" taulukossa. Tällä hetkellä Jokerit majailee kahdeksantena 14 pisteellä. Ei ehkä ihan sellainen alku, johon Ilmalassa tähdättiin?
Olen tässä hiljaa seuraillut tätä valmentajanvaihtokeskustelua ja eniten meikäläistä ihmetyttää se luovutusmentaliteetti, joka monista viesteistä (esim. Mr.Fox) huokuu. Runkkaria on pelattu 10 ottelua 60:stä ja meillä on tällä hetkellä eroa säälipleijaripaikkaan 8 pistettä sekä suoraan po-paikkaan 12 pistettä!
Sitten mä olen kirjoittanut ihan hemmetin huonosti, jos mun viesteistäni huokuu luovuttaminen. Kirjoitin tosiaan noista karsinnoista vain sitä varten, että jos perseillään tämä kausi, niin perseillään sitten kunnolla. Mennään reilusti karsintoihin eikä haeta väkisin mitään sijoja 11-13.

Tätä ei pidä käsittää niin, etteikö sijasta 10 kannattaisi taistella (huom! Erkka). Taistelu on vain täysin eri asia kuin satsaaminen. Mä olen sen jo niin moneen kertaan täällä kirjoittanut, että jostain säälipleijaripaikasta ei kannata maksaa mitään ylimääräistä. Tällä tarkoitan kaikkien kalliiden hankintojen tekemistä tai valmentajan vaihtamista vain siksi, että saavutetaan joku säälipleijaripaikka. Ennen säälipleijareita runkosarja oli paljon yksinkertaisempi: joko pääsit pudotuspeleihin tai lähdit kesälomalle (tai karsintoihin).

Siinä olen täysin eri mieltä jonkun aiemman kirjoittajan kanssa, että säälipleijareista ei tulla koskaan voittamaan mestaruutta. Nykyisillä pelleilysäännöillä tuo viime keväinen kuudennelta sijalta voitettu mestaruus on aivan maksimaalinen suoritus. Epäilen vahvasti sitäkin, että mahtaako yksikään säälipleijarijoukkue päästä edes välieriin. Tuskinpa sitäkään on ihan lähivuosina odotettavissa.

Mitä viime vuotiset aivan älyttömät satsaukset tuottivat Jokereille? Yhden hikisen lisäkotipelin, jossa haukotteli 5945 katsojaa. Kannattiko? Jos TPS alkaa nyt tehdä isoja satsauksia mm. valmentajanvaihdon tähän kauteen, niin tähtäin pitäisi ehdottomasti asettaa vähintään kuudenteen sijaan. Syksyn 2008 valmentajanvaihtoa ja kevään 2009 huumaa on aivan turha vetää tähän mukaan. Silloin meillä oli taustalla viiden vuoden korpivaellus. Viime kevään kultajuhla on vielä turkulaisten tuoreessa muistissa, joten syksyn 2010 valmentajanvaihto ja kevään 2011 mahdollinen säälipleijaripaikka ei synnytä Turkuun mitään kiekkohuumaa.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tietysti jos talous on niin tiukalla, että varaa ei ole valmentajan vaihtoon kesken kauden niin sitten se vaihto jää tekemättä. Tämä nyt on kuitenkin hallituksen/Hietarinnan vastuulla, ettei ruveta tekemään mitään yltiöpäisiä riskihankintoja. Ei tässä mitään älyttömiä satsauksia kaivata (vrt. Jokerit), perusasiat vain on saatava kuntoon. Riskinsä on siinäkin, että jatketaan näin ja jäädään n. 1000 katsojan verran yleisötavoitteesta. Pelaajistoon lisähankintoja ei mielestäni nyt McCarthyn hankinnan jälkeen tarvitse tehdä. Noillakin miehillä on saatava parempaa aikaan, sillä rosteri on parempi kuin minkä Suikkanen sai valmennettavakseen syksyllä 08. Kaudessa on kuitenkin vielä 150 pistettä jaossa, joten mitään ei ole vielä menetetty. Asemalle jäätiin mutta juna kiihdyttää hitaasti.

Siitä olen kyllä Mr. Foxin kanssa eri mieltä, että sijat 7-13 olisivat saman arvoisia. Ajattelen tätä asiaa lähinnä sen kannalta, millä fiiliksellä itse menen otteluihin (varmasti sinäkin näin ajattelet, mutta heitän tämän itsestäänselvyyden tähän). Jos TPS tästä vielä nousee edes sääliplayoffeihin, tarkoittaa se käytännössä sitä, että pelejä on voitettu. Kun TPS voittaa, olen tyytyväinen. En yleensäkään otteluissa ajattele sarjasijoitusta, vaan keskityn siihen mitä sinä iltana näen kentällä. Saatan kuulostaa joltain korpivaelluksen kyllästämältä kannattajalta, mutta kevään 09 fiilis oli lähes yhtä hyvä kuin viime keväänäkin. Silloinkin taisteltiin vain sääliplayoffeissa ja hävittiin, mutta vastaavaa taisteluasennetta en ole sen koommin nähnyt. Oli helvetin hyvä fiilis kun sai olla ylpeä omasta joukkueestaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös