edit: yllä on tavallaan samaistettu sijat 10 ja Foxin mainitsema sija 11, mikä on tavallaan ketun kommenttien vääristelyä. Se ei ole tarkoitus. Pointti on, että jopa sijasta 10 on pakko tapella tässä tilanteessa ja myös koko loppukauden ajan uskottavasti siitäkin huolimatta, että jos jäädään sijalle 11, niin se on tietenkin "saavutuksena" yhdentekevä.
Tavallaan ei ole kyllä kommenttieni vääristelyä. Olen aiemmin maininnut, että kaikki sijat 7-13 ovat käytännössä samanarvoisia.
Mä en nyt jaksa tästä mitään romaania vääntää, vaan yritän ilmaista mielipiteeni mahdollisimman lyhyesti. Jos joukkuetta vahvistetaan reippaasti kesken kauden (on se sitten valmentajanvaihto tai pelaajahankintoja), niin mun mielestäni näiden hankintojen tulisi tähdätä yksinomaan suoraan pudotuspelipaikkaan sekä menestykseen siellä. Voisin jopa sanoa, että vahvistetulla joukkueella pitäisi taistella pudotuspelien kotiedusta.
Ennen säälipleijareiden mukaantuloa tähtäin oli selkeämpi: paikka pudotuspeleissä. Nyt SM-liigan johto on kaikessa viisaudessaan tuonut kaiken maailman säälipleijarit aivopesemään kannattajia. Willinä veikkauksena täälläkin 90% kirjoittajista pitää säälipleijaripaikkaa jotenkin tavoittelemisen arvoisena saavutuksena.
Kysykää vaikka Hjallis Harkimolta, kannattiko Jokereiden viime kausi. Kauteen lähdetään laadukkaalla mestarivalmentajalla (Aravirta) ja aivan mestaritasoisella joukkueella. Sitten valmentaja vaihdetaan toiseen mestarivalmentajaan (Jortikka) ja tuodaan ainakin kentällisen verran vahvistuksia kesken kauden (Battaglia, Bremberg, Brooks, Nylander, Rullier). Mitä näistä kaikista satsauksista jäi käteen? Kymmenes sija runkosarjassa ja säälipleijareissa tylysti Tapparalta otteluvoitoin 1-2 turpaan. Tack o.adjö! Noh, saatiinpa ainakin viestitettyä sponsoreille ja katsojille, että me emme luovuta. Joukkuettakin saatiin rauhassa valmistaa tähän kauteen tutun valmentajan valmennuksessa ja tulos "näkyy" taulukossa. Tällä hetkellä Jokerit majailee kahdeksantena 14 pisteellä. Ei ehkä ihan sellainen alku, johon Ilmalassa tähdättiin?
Olen tässä hiljaa seuraillut tätä valmentajanvaihtokeskustelua ja eniten meikäläistä ihmetyttää se luovutusmentaliteetti, joka monista viesteistä (esim. Mr.Fox) huokuu. Runkkaria on pelattu 10 ottelua 60:stä ja meillä on tällä hetkellä eroa säälipleijaripaikkaan 8 pistettä sekä suoraan po-paikkaan 12 pistettä!
Sitten mä olen kirjoittanut ihan hemmetin huonosti, jos mun viesteistäni huokuu luovuttaminen. Kirjoitin tosiaan noista karsinnoista vain sitä varten, että jos perseillään tämä kausi, niin perseillään sitten kunnolla. Mennään reilusti karsintoihin eikä haeta väkisin mitään sijoja 11-13.
Tätä ei pidä käsittää niin, etteikö sijasta 10 kannattaisi taistella (huom! Erkka). Taistelu on vain täysin eri asia kuin satsaaminen. Mä olen sen jo niin moneen kertaan täällä kirjoittanut, että jostain säälipleijaripaikasta ei kannata maksaa mitään ylimääräistä. Tällä tarkoitan kaikkien kalliiden hankintojen tekemistä tai valmentajan vaihtamista vain siksi, että saavutetaan joku säälipleijaripaikka. Ennen säälipleijareita runkosarja oli paljon yksinkertaisempi: joko pääsit pudotuspeleihin tai lähdit kesälomalle (tai karsintoihin).
Siinä olen täysin eri mieltä jonkun aiemman kirjoittajan kanssa, että säälipleijareista ei tulla koskaan voittamaan mestaruutta. Nykyisillä pelleilysäännöillä tuo viime keväinen kuudennelta sijalta voitettu mestaruus on aivan maksimaalinen suoritus. Epäilen vahvasti sitäkin, että mahtaako yksikään säälipleijarijoukkue päästä edes välieriin. Tuskinpa sitäkään on ihan lähivuosina odotettavissa.
Mitä viime vuotiset aivan älyttömät satsaukset tuottivat Jokereille? Yhden hikisen lisäkotipelin, jossa haukotteli 5945 katsojaa. Kannattiko? Jos TPS alkaa nyt tehdä isoja satsauksia mm. valmentajanvaihdon tähän kauteen, niin tähtäin pitäisi ehdottomasti asettaa vähintään kuudenteen sijaan. Syksyn 2008 valmentajanvaihtoa ja kevään 2009 huumaa on aivan turha vetää tähän mukaan. Silloin meillä oli taustalla viiden vuoden korpivaellus. Viime kevään kultajuhla on vielä turkulaisten tuoreessa muistissa, joten syksyn 2010 valmentajanvaihto ja kevään 2011 mahdollinen säälipleijaripaikka ei synnytä Turkuun mitään kiekkohuumaa.