Mainos

Leikkiaseet lasten leikeissä?

• 9 730
  • 35

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Itse pidin silti eniten Maxim-kk:sta, joka meillä oli puuliiteristä löytynyt 15 cm paksu ja metrinen leppä(?)halko.

Luonnollisesti Maximin (tai MG-42:n, mikä nyt sattui maa olemaan) vyö loppui, kun venäläisiä vyöryi jo muutaman metrin päässä.

Kyllähän tuo MG-42:n kiivas prrrrt-prrrrt on jotenkin tuntuu paremmalta kuin Maximin Pat-pat-pat.

Tosiasiahan on se, että lapsi on terve kun leikkii, mutta sairas jos ei lopeta.

Itse olen ainoa lapsi ja varsinkin mökillä tuli leikittyä päiväkausia yksikseen. Mielikuvitusta tarvittiin ihan eri tavalla kuin nykyään tietokoneiden aikakaudella. Laivoja upposi ja vihollisia kaatui infernaalisella vauhdilla.

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä olen lapsena leikkinyt pyssyleikkejä, leikin niitä jopa niin usein, että en usko tämän päivän lasten koskaan edes ehtivän leikkiä niin paljon. Tosin en erikoisemmin pyssyleikeistä välittänyt mutta menihän ne siinä muiden leikkien ohessa. En kylläkään muista olisiko meitä vanhemmat mitenkään ohjanneet erottamaan faktaa ja fiktiota sotaleikeissä ja ampumisessa. Luulen paremminkin, että se oli itsestään selvä asia ja kaikki ymmärsimme kertomattakin, että kysymys oli leikistä. Myös omat lapseni ovat saaneet leikkiä sotaa ym. pyssyleikkejä kavereineen enkä muista heitä siinä opastaneeni mitenkään. Joskin he väittävät, että olen sanononut, että mitään elävää eliötä kohden ei saa asetta osoittaa.
Sattumalta minun lapsuuteni sotaleikkikaverit olivat omien lapsieni kavereiden vanhempia. Niinpä tiedän varmaksi ainakin kaksi sukupolvea sotaa leikkineitä joista kaikista on tullut ihan tavallisia rauhaa rakastavia kansalaisia.

En tiedä auttaako ongelmiin pyssyleikkien kieltäminen tai niiden oikenlainen opettaminen. Yleensäkin tuntuu jotenkin oudolta ajatus, että opettaisit lasta leikkimään oikeanlaisesti. Tosin leikkiä voi aikuinen "lukea" ja sitä kautta nähdä toimiiko leikki aikuisen mielestä yleisten sääntöjen puitteissa.

Terveisin koo

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kyllä niitä kaiken maailman Parabellumeita ja Kalashnikoveja oli lapsena leikeissä mukana. Minulla ja toisella kaverilla oli vielä kaupan päälle maastopuvut joten meillä oli sotaleikeissä selvä etulyöntiasema. :-)

Lähinnä tuntuu naurettavalta ajatus kieltää lapselta sotaleikit.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toisaalta, aseet liittyivät enemmänkin sheriffityylisiin leikkeihin ja niissä oli joku juoni eikä leikit koskaan olleet mitenkään yltiö väkivaltaisia.
Jeps, aika juonipainotteisia ne pyssyleikit minullakin oli kaverin tai useamman kanssa. Niissä usein jokaisella oli joku henkilöhahmo ja helposti joku oli esim. johtaja matkalla taisteluihin.

Inspiraatiota haettiin vähän aseistakin riippuen usein joko westerneistä (esim. spaghettiwesternit), Robin Hoodista, tai sitten He-Manista ja G.I. Joesta, milloin mikäkin oli ns. "kuuma" juttu.

Ihan todellisiin sotiinkin saattoi liittyä, joskus esim. talvisella pellolla porukalla oltiin kuin Talvisodassa ikään. Juonenkäänteitäkin saattoi esiintyä, esim. joku osoittautui petturiksi ja ampui selkään. Toisinaan myös väijyminen ja yritys hiipiä toisen selän taakse oli se päätavoite. Jännittäviä leikkejä ja todellakin hienoja ja kasvattavia kokemuksia, myös sosiaalisesti aivan varmasti. Lisäksi kaikista vanhoista romppeista pyrittiin kasaamaan autenttiset varusteet. Oli kommandopipoa, vyötä ja liiviä, ties mitä. Jotenkin tuntuu, että nykynaperot ei monet tuollaiseen osaa ja jaksa lähteä. Sääli. Omasta mielestäni meidän jutut oli lastenleikeiksi varsin luovia ja mielikuvituksellisia.

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kuulunee varmaan tähän ketjuun. Yhdysvalloissa nelivuotias tyttö on ampunut itseään rintaan. Olisiko leikkinyt leikkipyssyillä, eikä nyt sitten osannut erottaa oikeaa väärästä?
Vai olisiko kyse nimenomaan siitä, ettei ole leikkipyssyä nähnyt, eikä näinollen aavistustakaan siitä mikä ase on. Jos olisi leikkipyssyillä leikkinyt, niin olisi varmaan tähdännyt johonkin päin.

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuulunee varmaan tähän ketjuun. Yhdysvalloissa nelivuotias tyttö on ampunut itseään rintaan. Olisiko leikkinyt leikkipyssyillä, eikä nyt sitten osannut erottaa oikeaa väärästä?

Mutta ennen kaikkea tuossakin herää kysymys että minkä helvetin takia ladattu ase yleensäkään on nelivuotiaan ulottuvilla. Ja tosiaan, ennemmin vaikuttaa tuollainen tapaus siltä että ei ole koskaan leikkpyssyä nähnytkään ja juuri siksi osoitteli sillä itseään päin.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No, ei tuosta surullisesta uutisesta ainakaan sellaista johtopäätelmää saa aikaan millään, että lasten pyssyleikit olisi jotenkin haitallisia. Enemmän tosiaan ihmetyttää, miksi se ase on ollut siellä ylipäätään mukana ja tuolla tapaa lapsen ulottuvilla. Sen naisen täyttä vastuuttomuutta koko touhu ja yksi esimerkki, miten tuo aseidenkantaminen jenkeissä on jotain aivan idioottimaista.

Onneksi tyttö selvisi hengissä.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Pikkupoikana tuli tehtyä pistooli, kivääri, konepistooli, konekivääri, tykki tai ohjus mistä hyvänsä oksankarahkasta tai pahviputkilosta, ja niitä myös käytettiin tunti-, päivä- ja viikkotolkulla kestäneissä taisteluissa lähimetsikössä. Nyt, hieman aikuisempana, en ole tappanut ketään, enkä edes halua.

Parin lapsuudenkaverin kanssa tuli kyllä hiljan puhuttua, että voisimme joskus tehdä iltaretken samaisiin metsiköihin ja tehdä pistoolit, kiväärit, konepistoolit, konekiväärit, tykit tai ohjukset mistä hyvänsä oksankarahkasta tai pahviputkilosta ja käydä nostalgiamielessä ainakin muutaman tunnin kestävä taistelu, jossa otetaan vankeja eikä Geneven sopimusta kunnioiteta.

Ehkä meiltä olisi tullut kieltää oksankarahkat ja pahviputkilot, koska meistä kasvoi näin väkivaltaisia tappajia.

Kettumainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ehkä meiltä olisi tullut kieltää oksankarahkat ja pahviputkilot, koska meistä kasvoi näin väkivaltaisia tappajia.

Ehkä ajatelmasi karahkojen haitallisuudesta ei olekaan tämän ketjun pääpointti, vaan ne täydelliset kopiot sotavälineistä, joita lelukauppojen hyllyillä kaupitellaan. Oksankarahkoilla ja muilla kepukoilla käydyt mielikuvitus mittelöt ovatkin hauskoja ja mielestäni liian epärealistisia ja leikinomaisia ollakseen haitallisia lapsen kehitykselle. Sitten kun tetsataan konekiväärit kainaloissa tai leikitään salamurhaajia parabellumit taskussa, ollaan liiallisuuksissa. Ainakin pikkulasten kanssa.

Nykyaikaan liian härskin näköistä on myydä lelukaupassa aseita sanon minä. Samaan aikaan vedetään kaksinaismoralisesti aivan älyttömiä ikärajasuosituksia telkkuohjelmiin, joissa suurinpiirtein jotkut helvetin salkkarit ovat liian haitallisia alle 15-vuotiaille.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy