Legendaarinen Kummeli

• 204 596
  • 582

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Tähän ohjelmasarjaan tulee palailtua muutaman kerran vuodessa. Radiomafian kohtaaminen / Miten minusta tuli minä.

Liekö tätä jaksoa vuodelta 1994 tullut koskaan kuunneltuakaan.

(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Animal

Jäsen
Tiedän kulkevani vastakarvaan tässä asiassa mutta voisin hyväksyä Kultakuume 2:n ilman Silvennoista. Jos siitä tehtäisiin samalla jonkinlainen retrospektiivi ja kunnianosoitus huikealle uralle. Vaikkei hän enää fyysisesti mukana olisikaan niin henki elää, ja taiteilijana Silvennoinen ymmärtäisi itsekin jatkuvuuden merkityksen. Ja huumorin.

Käytännössä sen voisi saada toimimaan niin, että myös Elmeri Hautamäki olisi kuollut tai vastaavasti kadonnut ja tähän liittyvää mysteeriä lähtisivät muut selvittämään alkuperäisen road movien hengessä ja matkan varrella törmäisivät eri tilanteissa ja kommelluksissa Hautamäen "kädenjälkeen".

Jos tarina olisi hyvä ja hauska, niin Silvennoinen arvostaisi varmasti.

Itse asiaan, eli Silvennoisen poismenoon, ei oikein löydy vielä järkevää sanottavaa enkä pysty herran vaikutusta omaan elämään ja suomalaiseen kulttuuriin vielä sanoittamaan. Selvää on kuitenkin se mies menee suurten suomalaisten ja historiaan jäävien kulttuurivaikuttajien joukkoon. Merkitys suomalaiselle arkielämälle, viihteelle, ihmisten hyvinvoinnille ja musiikille on ollut jokatapauksessa järisyttävä.

Devon

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Tuli eilen illan päätteeksi katsottua kakkoselta Kummelin Joulu. Sehän valmistui tasan 30 vuotta sitten ryhmän suosion ollessa huipussaan. Näin vuosittain nähtynäkin siinä on yhä monia naurettavia helmiä Silvennoisen Jouluviihdyttäjästä lähtien.

Sitä katsellessa tuli mieleen, että useat Silvennoisen hahmot ovat varsin vähäeleisiä tyyppejä, jotka pudottelevat unohtumattomia onelinereita nerokkaalla ajoituksella. Räväkämpiä poikkeuksiakin on, ja niistä merkittävimpänä näyttelijäsuorituksena pidän mökkinaapuria Kiviapajalta eli Martti Mielikäistä. Toki Silvennoinen oli syntyjään savolainen, joka tietysti helpotti omaksumista, mutta tuossa hahmossa hän pääsee jotenkin niin sisälle siihen tyyppiin, että vastaavaa ei suomalaisessa sketsiviihteessä oikein tule mieleen. Toki Matti Näsä on omalla tavallaan vähän samanlainen.

Kahilainen totesi hienosti, että varmasti moni kokee menettäneensä kaverin, vaikkei Silvennoista henkilökohtaisesti olisi tuntenutkaan. Siltä se tosiaan tuntuu.

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Nyt kun ykköseltä tulee kansainvälisesti kovatasoista kotimaista jazzia, ja kakkoselta kummeli 30v, ja silvennoisen bluesharrastus on ollut kovasti pinnalla, niin taitaa olla otollinen hetki muistella tätä klassikkoa.

Ottaenhuomioon kuinka monta vuosikymmentä tätäkin sketsiä on tullut katseltua, vasta ihan äsken tajusin että tässähän ei kuulla Silvennoisen soittoa tai kitaraa ylipäätänsä ollenkaan, vaan kaikki on soitettu kiippareilla. Toisinsanoen puheet Pattitussin virheettömyydestä musiikin(kin) saralla ovat vahvasti liioiteltuja!

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuullessani Heikki Silvennoisen kuolemasta niin meni kyllä päivä kuunnellen hänen uskomattoman hienoa musiikkituotantoaan alkaen aina Tabula Rasasta ja päätyen sinne Erja Lyytisen kanssa vedettyille keikoille. Itse kitaristi ja Kangasalta kotoisin oleva niin tämä oli aika luonnollinen reaktio, Kummeli meni jotenkin siinä kohtaa ihan itsestäänselvyytenä.

Kummelissa käsittämättömintä onkin itselle juuri se kuinka sitä ei tajuakaan kuinka paljon noita fraaseja ja lausahduksia itse käyttää. Vasta nyt toissapäivänä aloin Areenasta luukuttamaan näitä jaksoja ja heräsin siihen miten valtava merkitys tuolla on ollut itselleni aina siitä 7-vuotiaasta pojasta joka ihmetteli kuinka meidän koulun rehtori oli Kummelissa. Näitä jaksoja katsoessa tulee suuri kunnioitus ja oikeastaan hämmennys miten suoraa tykitystä tuo on kokoajan, ei ihan hirveästi tylsää hetkeä tule. Ikimaailmassa en lähde mitään parasta sketsiä miettimään koska siinä menisi loppuilta, minulle tämä on suoraa tykitystä, suoraa voittoa kokoajan.

Asia jota minun ikäpolveni ei voi käsittää mutta millaisen kuvan olen saanut on se miten suoraan tämä sarja iski lama-ajan Suomeen. Se iski kansaan joka halusi unohtaa että firmat ja työpaikat menevät alta, mutta ennen kaikkea se iski kansaan joka halusi taas nauraa. Ja sitä ilmeisesti todella tehtiin. Voin olla todella väärässä tämän kappaleen kanssa koska en tätä aikaa itse elänyt mutta tällaisen kuvan itse olen saanut.

Kiitos Kummelista Heikki Silvennoinen.

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Fresh , viestisi toiseen kappaleeseen liittyen. Aina välillä sitä kuulee sanottavan, että raamatussa on kirjoitettu suuri osa ihmisten viisauksista ja sananlaskuista. Kyllä, minä pidän Kummelia raamattunani.

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kristinuskosta tuli mieleen ”Virsikirjan lisälehdet”. Nämä ala-allegoriat ja hahmot todella toimivat.

Tähän saadaan vielä tarina että olin isosena rippileirillä 2014 jolla leiriläisenä oli Kahilaisen poika. Rippipäivänä vedimme perinteistä rippirallia ja viimeisenä luonnollisesti päädyimme Ponsaan Kahilaisille. Olimme kaikki hieman jännittyneitä luonnollisesti mutta keskustelu siinä rullasi ja jään rikkoi viimeistään kun pappimme, kaikille kangasalaisille varmasti tuttu Marko Sagulin heitti aivan vilpittömästi jonkun kommentin että ”joo se virsi taitaa löytyä sieltä virsikirjan lisälehdiltä.” Sen jälkeen tunnelma oli melkoisen kevyt.

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Räväkämpiä poikkeuksiakin on, ja niistä merkittävimpänä näyttelijäsuorituksena pidän mökkinaapuria Kiviapajalta eli Martti Mielikäistä. Toki Silvennoinen oli syntyjään savolainen, joka tietysti helpotti omaksumista, mutta tuossa hahmossa hän pääsee jotenkin niin sisälle siihen tyyppiin, että vastaavaa ei suomalaisessa sketsiviihteessä oikein tule mieleen. Toki Matti Näsä on omalla tavallaan vähän samanlainen.
Tässä kohtaa olennaisena tarkennuksena, että Silvennoinen oli nimenomaan kotoisin Kiviapajalta, joka on kylä Savonlinnan kupeessa.

Liekö Mielikäiseen kirjoitettu sitten ripaus Silvennoisen kotiseutua, mutta yhtä kaikki Heikki saattoi vetää hahmon metodinäyttelyn keinoin.

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Liekö Mielikäiseen kirjoitettu sitten ripaus Silvennoisen kotiseutua, mutta yhtä kaikki Heikki saattoi vetää hahmon metodinäyttelyn keinoin.
Eikö Silvennoinen ole aikoinaan jossain haastattelussa sanonut, että Martti Mielikäisen esikuva on napattu ohjelmaan täysin omana itsenään. Eli nimeä, puhetyyliä ja juttuja (sekä kenties ulkonäköäkin) myöten. Silvennoinen muistaakseni jopa kauhisteli asiaa jälkeenpäin.

Esikuva toki lienee ollut Kummelin alkamisen aikoihin jo vuosikausia manan majoilla.

E
Tongin tarkentavaa tietoa netistä. Mökkinaapurin nimi siis napattu suoraan oikealta henkilöltä, mutta siihen ne yhtäläisyydet loppuvatkin. Eli meni osittain hieman huti tuo muisteluni.

Myös Puukon veljekset on napattu elävästä elämästä.
Osa hahmoista saattoi sisältää jotain oikeasta elämästä. Esimerkiksi savonmurretta puhuva kesämökkinaapuri oli nimeltään Martti Mielikäinen. Saman niminen henkilö asui Silvennoisen lapsuuden kulmilla Kiviapajalla, Itä-Savossa.

− Hän ei kylläkään ollut yhtään tällainen henkilö kuin minun hahmoni, muitta nimi oli niin hauska. Samaten Puukon veljekset ovat meidän kylältä, Silvennoinen kertoo.

Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Samoin himoköyrijäkukko Gyntherin sukunimisiä henkilöitä asui Kiviapajalla aikanaan. Nimiähän tuolta on poimittu valtavasti.

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lieneekö muuten tämä haastattelijan vastakappale eli Juhani Manninenkin napattu oikeasta elämästä?
Niin on tietyt Kummeli-jutut mennyt veriin, että tuon olen napannut oikeaan elämään. Kun Sakari Manninen pelasi vaikka telkkarissa tuli usein puolisolle todettua tuon haastattelun tapaan ”Mikä teidän nimenne on?” ”Sakari Manninen.” Halpaa hupia!

Viimeksi muokattu:

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Minua kovin säälitti Manninen/Pölösni, on ihan lirissä kun Weckström alkaa tykittämään kysymystä toisen perään. Olisin itsekin tuommoisen kanssa, samaistun miesparkaan.

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minua kovin säälitti Manninen/Pölösni, on ihan lirissä kun Weckström alkaa tykittämään kysymystä toisen perään. Olisin itsekin tuommoisen kanssa, samaistun miesparkaan.
Ja alkuperäinen Manninen vaihdettiinkin erään Juhani Mannisen kohteliaasta pyynnöstä, kun oli sanojensa mukaan opettajana menettänyt uskottavuutensa oppilaidensa edessä kovimman Kummeli-villityksen aikaan. Helppoahan se on uskoa mitä tästä omaltakin kouluajalta muistaa.

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja alkuperäinen Manninen vaihdettiinkin erään Juhani Mannisen kohteliaasta pyynnöstä, kun oli sanojensa mukaan opettajana menettänyt uskottavuutensa oppilaidensa edessä kovimman Kummeli-villityksen aikaan. Helppoahan se on uskoa mitä tästä omaltakin kouluajalta muistaa.

Olin sketsin aikaan yläasteikäinen. Pari luokkakaveriani saivat "hyvän idean" ja kaivoivat puhelinluettelosta yhden Juhani Mannisen puhelinnumeron. Kun Juhani Mannisen vastasi puhelimeen, nämä kaverit tietysti aloittivat: "Anteeksi tämä häiriö, mutta aluksi pari kiperää kysymystä: Mikä teidän nimenne on?".

Selvästi vittuuntunut Manninen totesi väsyneelllä äänellä: "Voi helvetti, taas te".

Ja tuo oli ensimmäinen kerta, jolloin nuo kaverukset soittivat. Ilmeisesti vain todella moni muu oli soittanut jo aiemmin...

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Eikö Silvennoinen ole aikoinaan jossain haastattelussa sanonut, että Martti Mielikäisen esikuva on napattu ohjelmaan täysin omana itsenään. Eli nimeä, puhetyyliä ja juttuja (sekä kenties ulkonäköäkin) myöten. Silvennoinen muistaakseni jopa kauhisteli asiaa jälkeenpäin.

Esikuva toki lienee ollut Kummelin alkamisen aikoihin jo vuosikausia manan majoilla.

E
Tongin tarkentavaa tietoa netistä. Mökkinaapurin nimi siis napattu suoraan oikealta henkilöltä, mutta siihen ne yhtäläisyydet loppuvatkin. Eli meni osittain hieman huti tuo muisteluni.

Myös Puukon veljekset on napattu elävästä elämästä.

Minulla on myös sukua tuolta päin kotoisin ja tunnen jossain määrin myös ihan tätä Mielikäisen sukua, josta hahmo on napattu. Kuulemani perusteella epäilisin, että Silvennoinen on ollut enemmänkin korrekti sanoessaan, että vain nimi on napattu oikealta henkilöltä. Minulle on kerrottu, että yhtäläisyyksiä olisi ollut vähän enemmänkin. Mutta eipä niistä sen enempää.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy