Tämä nyt on hiinä ja hiinä kuuluuko tänne, mutta perustelen sen niin, että kyseessä ovat vain hatarat mielikuvat, eikä taustatietoja sisältävä fakta.
Mietin tässä ajankohtaa, jolloin itse kiinnitin terrorismiin ja terroristi-sanaan huomioita. (Muistakaa myös olosuhteet - kaksi TV-kanavaa, radio ja lehdet). Luulen, että se oli opiskelijamellakoiden aikaan, Pariisin kevät -68, Punainen Danny, Baader-Meinhof jne.
Joka tapauksessa muistan ajatelleeni, että eurooppalainen terrorismi oli fiksujen – siihen aikaan sanottiin ’tiedostavien’ - opiskelijanuorten touhua. Ja sitten oli tietenkin ’Carlos’, vähän niin kuin Hämähäkkimies tai joku muu sarjakuvasankari, jonka olemassaolostakaan ei voinut olla aivan satavarma. Itsehän olin silloin ihan juniori, tuskin vaipoista päässyt :)
En muista, että terrorismia olisi liitetty Vietnamin sotaan, eikä käsittääkseni myöskään sitä edeltävään Korean sotaan. Enkä muista, että IRA:sta olisi puhuttu terroristijärjestönä sen paremmin kuin Mustista Panttereistakaan, ne taisivat kulkea aktivistien, kansalaisjärjestöjen tai vapautusrintamien nimellä.
Seuraavan kerran muistan terroristi-nimityksen vuodelta 1972, kun Musta Syyskuu iski Münchenissä.
Löytyykö muita reliikkejä ajalta ennen terrorismia ja/tai muistikuvia näistä?