Left or right?

  • 15 554
  • 55

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Ei pidä paikkaansa..

Viestin lähetti dana77
Pohjois-Amerikassa ylivoimalla peluutuksessa ei kiinnitetä lähellekkään niin paljoa huomiota kätisyyksiin kuin Suomessa. Täällä keskustelupalstoillakin selitetään kuinka joku joukkue tarvii rightin pakin, mutta Pohjois-Amerikassa tuollaista kulttuuria ei niin vahvana ole. Täällä ollaan muutenkin tämänlaisissa asioissa huomattavasti valveentuneempia ja fiksumpia, täällä mm. tajutaan selvemmin ja paremmin kuinka turnauksissa maalivahteja kuuluu peluuttaa.

Tuo väittämä ei pidä ollenkaan paikkaansa pohjois-amerikkalaisessa jääkiekossa oman kokemukseni mukaan. Pienessä kaukalossa on erittäin tärkeää peluuttaa tietyn puolista mailaa oikeassa paikassa. Maalivahtien käsipuolisuus vaikuttaa siihen mihin kiekkoa ammutaan ja miten karvataan jne.

NHL:ssä puhutaan jatkuvasti siitä, että joukkue tarvitsee oikeakätisen pelaajan tms.

Oman työpaikkani harrastelijaporukassa, josta löytyy ehkä viitisen peluria jotka ovat joskus tienanneet leipänsä pelaamalla, jopa paikkoja jaetaan sen mukaan kuka pitää mailaansa milläkin puolella.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Edelleen olen hieman erimieltä ja minun mielestäni tuon Rocon keräämä tilasto jo jotain todistaakin (Onko Jounilla muuta teoriaa tuohon valtavaan eroon Anaheim 3 vs. Dallas 18). En tietenkään väitä, ettei pienessä kaukalossa kätisyyteen ollenkaan kiinnitettäisi huomiota, mutta minä olen kokenut että se on tosiaan on Suomessa vahvempaa. Uskon että SM-liigan ykkösylivoiman pakkien kätisyydet matchäävät suuremmalla prosentilla kuin NHL:n vastaavat. NHL:ssä useimmiten pelaavat kaksi parasta yv-pakkia vaikka kätisyydet eivät aina kohdalle osuisi (NHL:ssä vielä tämän asian kohdalla painotetaan laukaisutaitoa suhteessa enemmän). Laitahyökkääjien kohdalla ehkä tosiaan noi kätisyydet on taas NHL:ssä roolitettu tiekemmin kuin Suomessa.

Tietenkin asiaa voi pohtia niin että onko tämä THE ero siinä, että NHL:ssä painotetaan ylivoimassa suhteessa enemmän maskin tärkeyttä eikä niin paljoa suoran laukauksen tärkeyttä (Suomessa suhde on hieman eri). Nykymaalivahdeille kun pelkkä suorasta syötöstä laukaiseminen ei enää riitä ja joskus Suomessa esitetään jopa, että laukaistessa pitää olla SEKÄ maskia että suora syöttö. Kauniista ajatuksesta huolimatta tästä valitettavasti seuraa se, että yhden ylivoiman aikana saadaan hädintuskin kerran ammuttua kunnon laukaus. Pohjois-Amerikassa taas kulttuuri on että ammutaan jokatapauksessa paljon, joten väitän että tuo kätisyys on se asia jonka kohdalla sitten tingitään.

Toinen selittävä ero voisi olla että NHL:ssä ykkösylivoiman osuus on isompi, joten ei ole yhtä hyvää mahdollisuutta peluutusta järjestellä kahdella eri "ylivoimapakkiparilla" (varsinkaan kun noiden pakkien yv-peluutus ei sillä puolen rapakkoa mene kovinkaan paljoa pareittain).
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Se mitä olen NHL:n ylivoimia seurannut on hyvin pitkälle seuraavaa: Pakeissa on toinen osapuoli selkeästi kiekollisena parempi. Joskus tällä paikalla peluutetaan jopa hyökkääjää (Straka, Kariya, Rolston, Dimitrakos nyt ainakin) ja toinen on sitten selkeästi ampuvampi pakki. Tämän pelaajan kätisyydellä ei ole niin väliä, eikä oikeastaan sen toisenkaan pakin. Se toinen pakki on usein kätisyydeltään eri kuin toisessa laidassa pelaava hyökkääjä, joka on useinmiten sitten tämä ylivoiman kapellimestari. Jos playmaker-hyökkääjä on left, viivan kiekollinen pakki on kumpi vaan mutta sitten se toinen pakki toisella puolella on right. Eli itse viivamies pystyy viivasta liikkumaan poikittain ja jakamaan sitten syöttöä toiselle puolelle viivaan tiputtavalle playmakerille tai toisella puolelle liikkuessaan jakamaan syöttöä pakkiparilleen.

NHL:ssä kaukalo on senverran kapea että viivassa ei kannata pelata Eurooppalaisittain kahdella pakilla rinnakkain, sensijaan molemmat pakit ja sentteri pelaavat kolmistaan takakolmio-tyylisesti, jolloin kiekollinen pakki on aina viivassa ja liikkuu paljon poikittain ja sentteri/toinen pakki sitten täyttää tämän tyhjäksi jäävän puolen. Joten kätisyydet ovat tärkeitä osua yhteen nimenomaan tällä toisella pakilla ja sentterillä kuin pakkiparilla keskekään. Viivaan nouseva sentteri pystyy ampumaan suoraan aloituspisteen kaarelta, samoin toisella puolella oleva pakki. Ja viivapakki tietysti vain jommankumman syötöstä. EDIT: Ja tietysti tällä samalla "oikealla laidalla left-vasemmalla laidalla right" kätisyydellä saadaan aikaan se että kiekkoa pystytään liikuttamaan ns. ulkopuolelta, jolloin lapa on kauempana alivoimapelaajista. Kiekon ja vastustajan väliin saadaan oma kroppa.

Maskimiehet sitten tietysti paikkaavat viivalle nousevaa pakkia/sentteriä kun toinen maskimies menee maalille. Monet toki pitää vain yhtä miestä maskissa ja toinen mies luistelee maalin takana ja tekee tätä paikkaustyötä laidasta laitaan.

Liitän tähän kuvan mukaan, jonka aamukahvia vailla epäinhimilliseen klo 09.00 aikaan piirsin...

EDIT: Korjaan myös tästä edellisestä syystä tulleita lukuisia kirjoitusvirheitä... Nyt sitä kahvia iso c[_]

EDIT2: huomasin muuten että salibandyssa käytetään hyvin pitkälle tätä selostamaani YV-pelitapaa
 
Viimeksi muokattu:

Bluesfan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Detroit Red Wings, HJK, FC Honka, Arsenal
Viestin lähetti Rocco
Se mitä olen NHL:n ylivoimia seurannut on hyvin pitkälle seuraavaa: Pakeissa on toinen osapuoli selkeästi kiekollisena parempi. Joskus tällä paikalla peluutetaan jopa hyökkääjää (Straka, Kariya, Rolston, Dimitrakos nyt ainakin) ja toinen on sitten selkeästi ampuvampi pakki.


Tuo toinen laukova pakki ei pidä ainakaan Atlantan osalta paikkaansa. Katoin Netistä huvikseni kaikki Kovalchukin maalit ja noin 2/3 maaleista syntyi viivalta suoraan Frantisek Kaberlen syötöstä. Kun katoin noita pelejä muutenkin, niin en nähnyt Kaberlen ikinä vetävän itse. Aina poikittissyöttö, josta Ilya tykittää maalin.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti Bluesfan
Tuo toinen laukova pakki ei pidä ainakaan Atlantan osalta paikkaansa. Katoin Netistä huvikseni kaikki Kovalchukin maalit ja noin 2/3 maaleista syntyi viivalta suoraan Frantisek Kaberlen syötöstä. Kun katoin noita pelejä muutenkin, niin en nähnyt Kaberlen ikinä vetävän itse. Aina poikittissyöttö, josta Ilya tykittää maalin.

Eli Atlantan tilanteessa Kovalchuk on rightin pelaajana vasemmassa laidassa hyökkääjänä ja Kaberle pelaa tuota ylivoiman viivamiehen paikkaa? Silloinhan oikeassa laidassa on oletettavasti toinen, leftiä ilmeisesti pelaava pakki (?) tai leftinä paljon viivamiehenäkin pelannut Heatley? Onko näin? Ilya nousee vasemmalle viivalle kun Heatley ajaa oikealta enemmän sisään ja Kaberle syöttää Ilyalle? Vastapainoksi jos Ilya ajaa sisään vasemmalta, Kaberle voi levittää oikeaan laitaan Heatleylle ja hänkin pääsee ampumaan syötöstä leftin pelaajana?

Ainakin muistan että Dany olisi Kaberlen pakkipari YV:llä...

EDIT: Eli kun luin viestisi uudelleen, niin sen mukaan Kovalchukin maalit ovat syntyneet juuri kuten kerroin. Atlanta käyttää ampuvana pakkina Heatleytä ja toisena laiturina Kovalchukia. Sentteri ja oikea laita sitten ovat noita maalintakana ja maskissa painivia miehiä. Kaberle voi jakaa syöttöjä oikealle Danylle tai vasemmalle Ilyalle ja molemmat voivat ampua suoraan syötöstä.
 
Viimeksi muokattu:

Bluesfan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Detroit Red Wings, HJK, FC Honka, Arsenal
Viestin lähetti Rocco
Eli Atlantan tilanteessa Kovalchuk on rightin pelaajana vasemmassa laidassa hyökkääjänä ja Kaberle pelaa tuota ylivoiman viivamiehen paikkaa? Silloinhan oikeassa laidassa on oletettavasti toinen, leftiä ilmeisesti pelaava pakki (?) tai leftinä paljon viivamiehenäkin pelannut Heatley? Onko näin? Ilya nousee vasemmalle viivalle kun Heatley ajaa oikealta enemmän sisään ja Kaberle syöttää Ilyalle? Vastapainoksi jos Ilya ajaa sisään vasemmalta, Kaberle voi levittää oikeaan laitaan Heatleylle ja hänkin pääsee ampumaan syötöstä leftin pelaajana?

Näin saattaa olla, mutta silloin kun Hetley oli vielä loukkaantunut, niin oli kaksi viivamiestä, Kovalchuk vasemmalla ja Kaberle oikealla, maskimies MacEachern ja laitureina kuka milloinkin. Heatleyn paluun jälkeen sattoi olla noin, kuten mainitsit.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti dana77
Kun ollaan oikeakätisiä, niin pelataan tietenkin lätkää ja salibandyä rightilta sekä lyödään golfia oikealta. Jos ollaan vasureita, niin vastaavasti tehdään kaikki vasemmalta. Kaikki näistä loogisista säännömukaisista yhdistelmistä poikkeaminen on luonnonvastaista ja lähtöisin paholaisesta.

Paholainen on ilmeisesti ruumiillistunut minuun. Olen oikeakätinen, eli kirjoittelen oikealla. Lätkää ja salibandyä pelaan leftiltä, sillä heti eka kerralla mailan ottaessaan lefti on tuntunut luontevalta. Pesäpallossa lyönnit olisi tuntunut leftiltä paremmalta, mutta vaihdoin puolta ihan pienenä ja aloin lyömään oikealta, sillä suosikkipelaajani löi oikealta. Tennistä pelaan tietenkin oikealta, koska olen oikeakätinen. Helpoin lyönti tenniksessä on kuitenkin kahden käden rysty, joka on melkein samanlainen kuin lätkälämäri leftiltä. Golfin aloitin oikealta, sillä pro sanoi, että oikeakätisen on parempi pelata oikealta, koska oikea käsi iskee palloa ja tuo mailaan kontrollin.

Golfikin olisi aluksi tuntunut luontevammalta leftiltä, mutta nyt se tuntuu täysin luontevalta rightiltä(singelissä ollaan).

Golfklubilla pyörii joskus noita lätkäpelaajiakin ja samanlain heillä menee kätisyys kuin minullakin. Esim. Sami Mettovaara pelaa lätkää leftiltä, mutta golfia oikealta koska on oikeakätinen. Samanlain menee Janne Niinimaalla, Saku Koivulla ja Kimmo Lotvosella. Muita lätkäpelaajia en ole nähnytkään klubilla.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Wiltord
Paholainen on ilmeisesti ruumiillistunut minuun.

Taitaa olla paholainen ruumiillistunut lähes kaikkiin oikeakätisiin, jos tuota danan viestiä on uskominen. Varmaankin oli siis tarkoitus sanoa, että säbää ja lätkää leftiltä ja golfia oikealta puolelta. Itse tosin poikkeuksena tästä hakkaan golfia vasemmalta.
 

The Analyser

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Toverit.
Viestin lähetti Wiltord
Paholainen on ilmeisesti ruumiillistunut minuun. Olen oikeakätinen, eli kirjoittelen oikealla. Lätkää ja salibandyä pelaan leftiltä, sillä heti eka kerralla mailan ottaessaan lefti on tuntunut luontevalta. Pesäpallossa lyönnit olisi tuntunut leftiltä paremmalta, mutta vaihdoin puolta ihan pienenä ja aloin lyömään oikealta, sillä suosikkipelaajani löi oikealta. Tennistä pelaan tietenkin oikealta, koska olen oikeakätinen. Helpoin lyönti tenniksessä on kuitenkin kahden käden rysty, joka on melkein samanlainen kuin lätkälämäri leftiltä. Golfin aloitin oikealta, sillä pro sanoi, että oikeakätisen on parempi pelata oikealta, koska oikea käsi iskee palloa ja tuo mailaan kontrollin.

Golfikin olisi aluksi tuntunut luontevammalta leftiltä, mutta nyt se tuntuu täysin luontevalta rightiltä(singelissä ollaan).

Golfklubilla pyörii joskus noita lätkäpelaajiakin ja samanlain heillä menee kätisyys kuin minullakin. Esim. Sami Mettovaara pelaa lätkää leftiltä, mutta golfia oikealta koska on oikeakätinen. Samanlain menee Janne Niinimaalla, Saku Koivulla ja Kimmo Lotvosella. Muita lätkäpelaajia en ole nähnytkään klubilla.

Bonuksena tuosta "toiselta puolelta" lyönnistä golfaaja saa paljon tyylikkäämmän ja useimmiten myös toimivamman svingin. Itse pelasin aikoinani lätkää leftiltä, golfia molemmilta puolilta (vasemmalta puolelta huvikseni laskemani hcp parin vuoden ajalta 9,3, pelattu noin 25 kierrosta, oikealta hcp 4,6)

Hyvä esimerkki huonosta "lätkäsvingistä" löytyy Tami Tammiselta.
 

Patera#14

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mogilny #89, Ruutu #15, Helminen 41#
kyllä vedon tarkkuus määritellään alakädellä.
kahdentoista vuoden kokemuksella voin sanoa teille tämän faktaN :p
 
kyllä vedon tarkkuus määritellään alakädellä.
kahdentoista vuoden kokemuksella voin sanoa teille tämän faktaN :p

Kyllä se on kummankin käden kombinaatio :D.
Itse olen lefti kaikissa pallopeleissä, tosin jalkapallossa olen vasuri, mutta oikeallakin lähtee. Pesäpalloa ja jääpalloa lyöin myös leftiltä. Olen siis oikekätinen. Ihmeellistä on että vaikka potkin vasemmalla, hyppään korkeutta ja pitutta oikealla. Ja kun valmistudun 100metrin pikapyrähdykseen, on vasenjalkani edessä ja oikea takana. Sirklaan "paremmin" vasemalle. Rummutan jalkabassoa oikealla :D Eli mikä minä olen???? Olen oikekätinen mutta sekajalkainen :D
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti sopuli
Taitaa olla paholainen ruumiillistunut lähes kaikkiin oikeakätisiin, jos tuota danan viestiä on uskominen. Varmaankin oli siis tarkoitus sanoa, että säbää ja lätkää leftiltä ja golfia oikealta puolelta.
Minua on uskominen ja olen erehtymätön. Pelaan tosiaan kaikkia näitä mainitsemiani lajeja oikealta puolelta, kuten oikeakätisen, suoraselkäisen ja muutenkin kunnollinen isänmaallisen ihmisen tuleekin.

Tässä yhdistelmässä on sellainen mielenkiintoinen haitta että silloin kun minut saadaan pakotettua maalivahdiksi jääkiekko-tyyppiseen peliin, niin siitä että hanskakäteni on vasen, seuraa se että maila on oikeassa kädessä, joten omalla rightin mailallani pelatessani se on perustorjunta-asennossa väärin päin käyrä ja samoin kiekolliseen peliin osallistuminen on melko mahdotonta koska räpsä on yläkädessä.

Tämä jälkimmäinen lause ei tai Saku Koivujen tai vastaavien kätisyydet eivät millään tavalla muuta tai kyseinalaista ensimmäisen lauseeni tosiasioita.
 
Viimeksi muokattu:

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti dana77
Tässä yhdistelmässä on sellainen mielenkiintoinen haitta että silloin kun minut saadaan pakotettua maalivahdiksi jääkiekko-tyyppiseen peliin, niin siitä että hanskakäteni on vasen, seuraa se että maila on oikeassa kädessä, joten omalla rightin mailallani pelatessani se on perustorjunta-asennossa väärin päin käyrä ja samoin kiekolliseen peliin osallistuminen on melko mahdotonta koska räpsä on yläkädessä.

Ainakin Jon Casey pelasi NHL:ssäkin juuri tuolla tavalla, että räpylä oli vasemmassa kädessä, mutta kiekkoa mies käsitteli rightin puolelta. Aika hauskan näköistä touhua. Samanlaisia tapauksia on varmaan muitakin, mutta tuo Casey tuli ensimmäisenä mieleen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Shejbal
Ainakin Jon Casey pelasi NHL:ssäkin juuri tuolla tavalla, että räpylä oli vasemmassa kädessä, mutta kiekkoa mies käsitteli rightin puolelta. Aika hauskan näköistä touhua. Samanlaisia tapauksia on varmaan muitakin, mutta tuo Casey tuli ensimmäisenä mieleen.
Selvästi terve ja fiksunoloinen yksilö tuo Casey. Pitää kaivaa arkistoja että löytyisikö hänestä kuvaa, josta näkisi kumman puoleista mailaa hän käytti. Ensimmäinen arvaukseni oli että right, mutta nyt kun vielä hetken päätin että sen on täytynyt olla suoralapainen.

No kuten Suomen maajoukkueenkin valmentajana toiminut Kalevi Numminenkin sanoi näitä käyriä mailoja ei kannata käyttää, sillä niillä rystyltä pelaaminen on lähes mahdotonta.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Minä en myöskään tunne yhtään vasenkätistä rightin puolen pelaajaa, mutta oikeakätisiä rightin miehiä tuttavapiiristä löytyy sen sijaan ainakin 10 kappaletta. Myös itse lukeudun edellä mainittuun joukkoon.

Oma vasen käteni on täysin käyttökelvoton, esimerkiksi pallonheitto näyttää sillä suoritettuna todella koomiselta. Minusta tuntuu täysin mahdottomalta käyttää oikeaa kättä yläkätenä, sillä silloin mailankäsittely on verkkaista ja kaikki hienokoordinaatio puuttuu. Oikea alhaalla pelatessa sen sijaan mailan liikket nopeutuvat n-kertaisiksi ja koordinaation tarkkuus paranee.

Jaloista sen sijaan vasen jalka on vahvempi, eli käytän sitä ponnistusjalkana pituushypyssä ja koripallossa. Jalkapallossakin kuitenkin oikean jalan yleinen käytettävyys on parempi, eli jalkapallossa pelaan ja lauon oikealla mutta vasemmallakin kyllä pystyn antamaan riittävän tarkkoja ja kovin syöttöjä. Vasemmalla tulee myös jostain syystä voimakkaammat kierteet kuin oikealla.

Palatakseni tuohon mailakätisyyteen, uskon että se on mitä suuremmassa määrin tottumiskysymys. Mittavilla kaksostutkimuksilla tätä asiaa voitaisiin varmasti selvittää, mutta en tiedä onko kukaan kaksostutkimista tästä aihepiiristä vielä tehnyt. Olisi mielenkiintoista kyllä kuulla aiheesta faktatietoa.

[EDIT: Korjasin kätisyysvirheen]
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti dana77
Tässä yhdistelmässä on sellainen mielenkiintoinen haitta että silloin kun minut saadaan pakotettua maalivahdiksi jääkiekko-tyyppiseen peliin, niin siitä että hanskakäteni on vasen, seuraa se että maila on oikeassa kädessä, joten omalla rightin mailallani pelatessani se on perustorjunta-asennossa väärin päin käyrä ja samoin kiekolliseen peliin osallistuminen on melko mahdotonta koska räpsä on yläkädessä.

Varmaan tunnet sympatiaa Joni Puurulaa kohtaan, kun mies seuraavan kerran tupeltaa kiekon ja mailan kanssa nordiksella. Jonilla on tosin noita oppivuosia vääräkätisenä sen verran takana, että luulisi kohta jo sujuvan.
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Tämäkin asia riippuu paljon ihmisestä ja millä tavalla on oppinut pelaamaan. Itse olin ainoastaan leftin pelaaja taannoin mutta kävin muutaman kerran jäällä ja oppisin myös pelaamaan rightia. En sitten tiedä kumpi on itselleni helpompaa kun on tottunut pelaamaan leftinä ja kuitenkin laukaus sujuu paremmin rightilta. Kun aloin opettelemaan rightin puolella pelaamista niin siinä oli aluksi paljon ongelmia. Ei hallinnut kiekkoa ollenkaan ja laukaus meni milloin mistäkin kohtaa kiekkoa ohi. Hetken harjoittelun (viikon) jälkeen oppisin pelaamaan rightin puolella. Siinä on vain se pelituntuman hakeminen hankalaa. Taas salibandyssä en voisi pelata rightilla. Olen kokeillut muutaman kerran rightia salibandyssä ja siitä ei siis tule yhtikäs mitään joten olen aina antanut periksi ja ottanut leftin mailan käyttöön. Itse tunnen seitsemisen ihmistä jotka pelaavat rightia ja itseäni en laskenut mukaan koska osaan pelata kumpaakin puolta ainakin jääkiekossa.

-stouni-
 

makavelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se isoin HIFK sekä Galgary Flames
Yleisesti ottaen olen huomannu että raitit laukoo kovempaa(kaikki sen tietää)mutta raiteilla on melkoset puukädet,eli ne on semmosia pakeiksi soppivia.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti Shejbal
Ainakin Jon Casey pelasi NHL:ssäkin juuri tuolla tavalla, että räpylä oli vasemmassa kädessä, mutta kiekkoa mies käsitteli rightin puolelta. Aika hauskan näköistä touhua. Samanlaisia tapauksia on varmaan muitakin, mutta tuo Casey tuli ensimmäisenä mieleen.

Muistelen että Curtis "CuJo" Joseph on myös tälläinen All-Round Left-Right maalivahti.
 

MaV

Jäsen
Viestin lähetti Rocco
Muistelen että Curtis "CuJo" Joseph on myös tälläinen All-Round Left-Right maalivahti.

Cujo on kyllä. Muistaakseni viime kaudella taisin kiinnittää huomiota myös johonkin toiseen maalivahtiin, olisiko ollut Roloson, joka käsittelee kiekkoa samalla tavalla. Kuten joku taisi mainita, olisi todella mielenkiintoista tietää minkälainen lapa näiden herrojen mailoissa on.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti MaV
Kuten joku taisi mainita, olisi todella mielenkiintoista tietää minkälainen lapa näiden herrojen mailoissa on.

Tässä on kuva, ja tässä toinen, ja tässä tässä kolmas, ja tässä vielä yksi. Näistä saisi ainakin kuvan että CuJon lapa on suora.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti dana77
Tästä Rocon tekemässä tilastossa (kiitos siitä) on merkittävää ja mielenkiintoista se, että NHL:ssä kätisyys erot ovat todella suuria joukkueiden välillä, mutta aika pieniä Suomessa. Sanoisin että tässä on kulttuuriero; esim Pohjois-Amerikassa ylivoimalla peluutuksessa ei kiinnitetä lähellekkään niin paljoa huomiota kätisyyksiin kuin Suomessa. Täällä keskustelupalstoillakin selitetään kuinka joku joukkue tarvii rightin pakin, mutta Pohjois-Amerikassa tuollaista kulttuuria ei niin vahvana ole. Täällä ollaan muutenkin tämänlaisissa asioissa huomattavasti valveentuneempia ja fiksumpia, täällä mm. tajutaan selvemmin ja paremmin kuinka turnauksissa maalivahteja kuuluu peluuttaa.

Minusta tässä on kyse kiekkokulttuurin erilaisuudesta. Amerikassa rightin pelaajat asetetaan yleensä aina oikeaan laitaan. Tällöin laidasta on parempi ja nopeampi ampua suoraan maalia kohti suorasta luistelusta. Euroopassa taas kätisyyksiä passataan siten, että lapa on syötön tulo suunnan puolella, tämä on parempi ammuttaessa suoraan syötöstä, jolloin ampuma kulma on suurempi. Leftin pelaajalla laukaisu suoraan syötöstä, varsinkin lämäisy oikeasta laidasta on erittäin hankalaa. Samoin kiekko ei ole suojassa kropan takana vaan avoimena vastustajan iskettävissä. Kuvitelkaapa tilanne jossa luistellaan rinnan siniviivojen väli oiekeassa laidassa ja leftin pelaajalle suojaten kiekkoa kropan ja laidan välissä ja suora lämäri. Ei onnistu. Eurooppalainen laituri kikkaa ja kiermurtelee ja, mutta pienessä kaukolossa iso pakki niittaa kiemurtelijan tylysti laitaan. Isossa kaukalossa tilanne on eri. On aikaa ja tilla kiermurrella ja syöttää ja levittää peliä.

Ylivoimassa ja viivapelissä on vähän sama tilanne. Kyllä kätisyydeltään oikea pakki suoraan syötöstä on pätevä, mutta pienessä kaukolossa kiekon vatvominen keskustan puolella ja poikkisyöttö on kova riski. Toisaalta ranne vippi ihan laidan vierestä on tehokas keino luoda vaarallinen tilanne. Leftin pakilta se on hankalaa oikeassa laidassa. Katsellessa yleensä Rihgtin Kanadalaisia pelaajia he ei edes osa kunnolla pelata oikeaa laitaa. Olen silti ihastellut usein Kanadalaisen rightin pakin kykyä laukaista suoraan oikeasta laidasta vasemmalta tulevaan syöttöön. Tuo temppu ei Suomipakilla tahdo onnistua.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
voima & tarkkuus

Menee vähän ohi aiheen mutta pakko kommentoida kun joskus kiisteltiin serkkuni ja pikkuveljeni kanssa pitkäänkin tuosta kumpi käsi antaa laukaukselle tarkkuuden ja kumpi voiman.

Molemmat serkkuni ja minä pelaamme leftiä mutta pikkuveljeni pelaa rightia. Kiista alkoi siitä kun pikkuveljeni kehui osaavansa laukoa kovempaa kun taas serkkuni sanoi vastaväitteenä siihen olevansa tarkempi laukomaan. Ja noin se asia sitten itseasiassa menikin kun otettiin kunnon maraton tarkkuuslaukaus ja lämärikisat.

Kaikki olemme oikeakätisiä joten rupesin sitten miettimään että mistä se voima tulee siihen laukaukseen. Mutu tuntumalta minulle tuli ensimmäisenä mieleen että tottakai se yläkäsi antaa laukaukselle voiman, riippumatta siitä onko kyseessä vahvempi käsi vai ei. Serkkuni intti vastaan että tietenkin alhaalla oleva käsi antaa voiman koska se "heilauttaa" mailaa ( sekä myös taivuttaa ) ja lisäksi perusteli väitettään sillä että pikkuveljeni laukoo kovempaa kuin hän vaikka pikkuveljeni on 3 vuotta serkkuani nuorempi.

Emme tosin päässeet puusta pitkälle tuossa väittelyssä vaikka miten yritin golf svingi esimerkein demonstroida serkulleni oman pointtini oikeudenmukaisuutta. Elikkä kun mailaa kontrolloi yhdellä kädellä saa sillä yläkädellä aikaan paljon kovemman mailan heilautuksen kuin alakädellä. Itse kummiskin olen tuosta asti ollut sitä mieltä että yläkäsi nimenomaan antaa voiman ja alakäsi ohjaa ja niin se kai asia onkin...? Vai väittääkö joku muuta? En lukenut kovin tarkkaan ketjua läpi joten en tiedä onko joku toista mieltä.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Alakäden heilautus ei minukaan mielestä anna laukaukselle voimaa kovinakaan paljoa. Vauhdin antaa mailan taivutus ja sen taakse saatava voima, joka tulee suurelta osalta kropan painosta. Kun kroppaan saadaan samalla eteenpäin vievä liike laukas lähtee lujaa. Tuossa on kuva Brett Hullista ampumassa. Tuo ala käsi ei takuulla tuossa asennossa kauhean simpsakasti heilahda, mutta kuti kyllä lähtee, kun kropan paino on mailan päällä:

http://images.usatoday.com/sports/hockey/_photos/2003-04-08-inside-hull.jpg

Tuossa on sitten Hullin koko kudista kuva. Liike on on erittäin pitkä, koko kropan matka ja paino on levännyt lähes kokonaan mailan päällä. Oleellista on kropan nopea liike eteen ei pelkästään käden. Heilautus on vain loppu silaus ja sillä annetaan saatto ja viimeinen suuntaus.

http://www.chem.ucla.edu/~pdoucett/hull.jpg

Ranne laukauksessa tuo alakäsi sitten tekee enemmän työtä, mutta väittäsimpä, että suuri osa voimasta tulee edelleen kropasta.

Tässä video Petr Tonin malaista. mielestäni mailan heilautus on jopa kohtuullisen verkkainen, mutta kuti on kova:
http://www.oulunkarpat.fi/joukkue/_kausi0203/hyokkaajat0203/video/ton_110203_hpk_2_1.mpg
 
Viimeksi muokattu:

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Tshekki vs Itävalta
  • 1.12
  • 10.00
  • 12.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös