Left or right?

• 15 823
  • 55

Rocco

Jäsen
Re: voima & tarkkuus

Viestin lähetti Boogey
Emme tosin päässeet puusta pitkälle tuossa väittelyssä vaikka miten yritin golf svingi esimerkein demonstroida serkulleni oman pointtini oikeudenmukaisuutta. Elikkä kun mailaa kontrolloi yhdellä kädellä saa sillä yläkädellä aikaan paljon kovemman mailan heilautuksen kuin alakädellä.

Golfswingi ja lämäri jääkiekossa ovat kaksi täysin erilaista suoritusta vaikka saattavat näyttää samalta. Golfissa ei koskaan osuta maahan ennen osumaa palloon, vaan rautamailalla lyödessä matalin piste missä mailan lapa käy on muutama sentti pallon etupuolella lyöntisuuntaan nähden. Puumailalla osumatapa on taasen erilainen eli aika lailla matalimmassa kohdassa missä maila käy, tulee myös osuma palloon. Eli maila on siis menossa alaspäin osuessaan palloon, mutta ei osu maahan ennenkuin osuma palloon on tullut. Voima lyöntiin tulee vartalon kierrosta, vasemman käden viennistä eteen ja oikealla kädellä annettavasta voimasta ranteiden käännön osalta. Maila on siis vasemman käden jatke ja oikealla oikaistaan ranteet swingin loppuvaiheessa maksimaalisen mailanpään nopeuden saavuttamiseksi.

Jääkiekossa lämärissä osuma jäähän ennen kiekkoa on pakollinen. Voima laukaukseen tulee niinikään kropan käännöstä, mutta hyvin paljon myös siitä voimasta mikä syntyy kun jäätä vasten painettu maila oikenee kun maila irtoaa jäästä. Maila on siis ikäänkuin linko. Ehkä tätä vasten ajatellessa voi olla että oikeakätinen rightin pelaaja, tai vasenkätinen leftin pelaaja, voi painaa mailaa voimakkaammin jäätä vasten jolloin tuota linkoamis-efektiä tulee enemmän.

No, tämä nyt tässä ikäänkuin turhantärkeänä p**kanjauhantana, mutta menkööt...

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Shejbal
Tuo miltä puolelta kukakin pelaa ei ole millään tavalla sidoksissa siihen kumpi kätinen on.
Olen vähän eri mieltä. Tuli mieleen muutamia kysymyksiä:
Miksi suurin osa oikeakätisistä pelaa leftiltä?
Miksi lähes kaikki tuntemani vasenkätiset pelaavat rightilta?
Miksi leftin pelaajia on paljon enemmän kuin rightin pelaajia - aivan kuten oikeakätisiäkin on enemmän kuin vasenkätisiä?

Itse olen oikeakätinen, ja muistan kun minulle ostettiin ensimäistä mailaa. Left oli päivänselvä valinta - niin paljon luonnollisemmalta se tuntui käteen kuin right.

On totta että poikkeuksia löytyy, mutta uskon että jos tästä tehtäisiin tutkimus, niin selvä korrelaatio oikeakätisyyden ja leftin väliltä löytyisi - ja tietenkin myös päinvastoin.

Kirjoittaahan oma äitinikin oikealla kädellä, vaikka onkin vasenkätinen - siihen aikaan kun koulussa pakotettiin kirjoittaman oikealla.

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti NK
Itse olen oikeakätinen, ja muistan kun minulle ostettiin ensimäistä mailaa. Left oli päivänselvä valinta - niin paljon luonnollisemmalta se tuntui käteen kuin right.

Tässä se ydin asia juuri on. Se on vain siitä kiinni kumpi tuntuu luonnollisemmalta.

Itsekin olen oikeakätinen ja palaan vasemmalta. Isäni ja vanhempi veljeni on myös oikeakätisiä, mutta kiekkoa ampuivat rightilta. Tietenkin mailaa yritettiin laittaa minunkin käteen oikean puoleisesti, mutta minä käänsin sen aina kuitenkin vasemmalle. Ikää meikeläisellä oli silloin max. 2 vuotta. Hieman isompana harmitti tietenkin kun varasto oli pullollaan veljen vanhoja mailoja, mutta kaikki rightin puoleisia, joten eihän niillä pelaamisesta tullut hevon paskaa, vaikka kuinka yritti.

Olen edelleen sitä mieltä, että mailakätisyys ei ole sidoksissa siihen, kumpi käsi on se "parempi". Valinta syntyy automaationa eikä tiedostettuna valintana. Toki harjoittelemalla oppii pelaamaan "väärältäkin" puolelta, mutta ei koskaan niin hyvin kuin "paremmalta" puolelta. Korostan, että pelaamaan hyvin. Lahjotomalle, huonolle ja muutenkin pelitaidoiltaan vaatimattomalle pihapelaajalle ei välttämättä ole suurtakaan väliä sillä kummalta puolelta sitä kiekkoa huitoo. Se miksi suurin osa kuitenkin pelaa leftiltä saattaa johtua vain yksinkertaisesti siitä, että suurimmasta osasta ihmisiä se tuntuu luonnollisimmalta.

Suosikkijoukkue
TPS
Uskottavin selitys mailan valinnalle on minusta se, että tarttuessaan mailaan ensimmäisen kerran oikeakätinen ottaa kiinni siitä oikealla kädellä ja vasuri vasemmalla. Luonnollisin kohta ottaa kiinni mailasta on sen pää, joten kätisyys muodostuu näin ihan luontevasti. Tämä siis silloin, kun "lapsella ei ole hajuakaan mitä mailalla oikeasti pitäisi tehdä". Ja näin syntyy sitten valtava puukäsien armeija, kuten eräs ystäväni asian ilmaisi.
Olisiko joku niin viitseliäs, että tutkisi varsinaisten mailavirtuoosien kätisyyksiä suhteessa oikea/vasenkätisyyteen?

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Chris Chelios vaihtoi kätisyyttään 12-vuotiaana. Hän oli siihen asti pelannut leftiltä, mutta Mr. Chelios osti vahingossa hänelle 100 kappaletta rightin mailoja, joten poika sai opetella pelaamaan uudelta puolelta.

Chris taisi muistaakseni sanoa, että pystyy ampumaan myös leftiltä melko kovaa. Chrishän on ollut joku vuosi jopa All-star-kilpailun kovin laukauskilpailun ihan kärkisijoilla.

Pegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New York Rangers, HJK, Arsenal, 1. FC Köln
Kätisyys

Tämä kätisyys taitaa olla kyllä sattuman sanelemaa. Olen oikeakätinen eli kirjoitan oikealla, mutta mm. urheilussa käytän joissakin lajeissa vasenta kättäni.

Ensimmäisessä lätkämailassani oli suora lapa, mutta jostain syystä otin siitä kiinni vasemmalla kädellä. Ja oikeasta kädestä tuli sen seurauksena alempi käsi. Paras junnuaikojen pelaamiseen liittynyt muisto koskeekin sitä, kuinka rightin mailoja oli kaupan hyllyssä 2-3 kpl, kun leftiä löytyi parisenkymmentä.. Alkaessani myöhemmin pelaamaan sabaa, oli maila tottakai "R".

Olen pelannut salibandyä kahdessa joukkueessa. Ekassa porukassa olin joko ainoa rightin pelaaja tai sitten oli 1-2 muuta "vääräuskoista". Nykyisessä jengissä kätisyys menee 40/60 eli leftin miehiä on vain hiukan enemmän.

Hockey Nightissa vuosia sitten joku katsoja kysyi tästä samasta aiheesta. Jari Kurri oli silloin kommentaattorina ja kertoi venäläisten tutkineen kätisyyttä oikein tieteellisellä tasolla. Tulos oli se, että rightin pelaajien oli todettu olevan tarkempia laukojia kuin leftin. Harmi, ettei enempää tietoa tullut, sillä olisi mukava tietää, mihin tarkkuuden ja kätisyyden yhteys perustuu. Pikaisesti ajatellen sitä olisi helppo perustella leftin pelaajien määrällä; maalivahdit ovat tottuneet torjumaan leftin laukauksia, rightin vedot tulevat eri tavalla.

Kätisyyttä olen pohtinut usein käyttäen esimerkkinä kaveriporukkani sählyvuoroa. Meitä on yhdeksän kundia ja kaikki oikeakätisiä. Rightin pelaajia on sen sijaan 2. Viime vuoteen saakka olen pitänyt itseäni kummajaisena: melkein kaikki tuntemani R:n pelaajat ovat olleet vasureita, minä puolestaan oikeakätinen. Vielä kummallisemmaksi touhu menee, kun pelaan maalivahtina. En osaa pelata mailalla oikealla kädellä, joten veskarina pelatessa mailakäteni on vasen ja oikea on hanskakäsi.

Ylä- vai alakäsi vahvempi? Tuota pohdiskeltiin tässä ketjussa useammassa viestissä. Mun mielestäni laukova käsi on alempi ja yläkädellä kontrolloidaan pelivälinettä. Ylemmällä kädelläni eli vasurilla teen "veivit" ja oikea tulee mukaan silloin, kun lauon. Mutta mun mielestä se on alempi käsi, joka määrää sekä laukauksen tarkkuuden että voiman.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy