Lokakuu on perinteisesti pyhitetty kauhuleffoille.
Michael Mohan: Immaculate (2024)
Nuori amerikkalaisnunna saapuu italialaiseen luostariin, josta alkaa nopeasti paljastua synkkiä salaisuuksia. Hyvin kuvattu ja näytelty pikku jännäri, jonka hölmö premissi paljastuessaan joko pilaa tai parantaa, katsojasta riippuen. 85 minuutin kesto takaa, ettei leffa pääse käymään tylsäksi, mutta vähän leffan loppuessa olo oli "tässäkö tämä nyt oli?".
***
Alfred Hitchcock: The Birds (1963)
Hitchcockin klassikon ensimmäinen puolikas on leppoisaa romanttista komediaa, kunnes linnut käyvät aggressiivisiksi puolivälin tienoilla. Dialogi on kökköä ja efektit eivät ole yhtä uraauurtavia kuin 60 vuotta sitten, mutta kyllä Hitchcock jännitystä osasi luoda.
***½
David Prior: The Empty Man (2020)
90-luvulla joukko vuorikiipeilijöitä joutuu pahan voiman pauloihin Bhutanissa. 30 vuotta myöhemmin ex-poliisi ryhtyy selvittämään naapurinsa teini-ikäisen tyttären katoamista, ja urbaanilegenda johtaa hänet mystisen kultin jäljille. Leffan alkupuolisko on hienosti tehtyä kauhuilua, jossa ei selitellä vaan säikytellään. Loppupuoliskolla sitten kaikki selitetään auki, mikä vie helposti monelta kauhuleffalta voimat, mutta tässä se toimi mielestäni tehokkaasti. Prior ohjasi ennen tätä lähinnä David Fincherin elokuvien behind the scenes -dokkareita, mutta taitaa mies fiktionkin.
****
Larry Crane: Beware the Black Widow (1968)
Mustiin pukeutunut mysteerihahmo nirhaa bordellissa asioivia mafiamiehiä. Arkistojen kätköistä löytynyt, kadonneeksi luultu proto-slasher, joka tarjoaa tönkköä näyttelyä ja kömpelöä ohjausta, mutta yllättävän koherentin (joskin ennalta-arvattavan) juonen. Roskaa, mutta viihdyttävää sellaista.
***
Maya Deren & Alexander Hammid: Meshes of the Afternoon (1943)
14-minuuttinen kokeellinen lyhytelokuva, jonka symboliikasta ymmärsin hyvällä tahdolla ehkä 30%, mutta hienoa kuvakerrontaa ja mieleenjäävää kuvastoa leffa tarjoaa koko kestoltaan. Ei tälle mitään arvosanaa osaa antaa, leffa on kaikkea yhden ja viiden tähden väliltä.
YouTubesta löytyy kiinnostuneille.
Randy Moore: Escape from Tomorrow (2013)
Juuri potkut töistään saanut perheenisä viettää perheensä kanssa viimeistä lomapäivää Disney Worldissä, kun todellisuus ja hallisunaatiot alkavat sekoittua toisiinsa ja mies alkaa pakkomielteisesti seurata kahta teinityttöä. Leffa on kuuluisa lähinnä siitä, että suuri osa siitä kuvattiin Disney Worldissä henkilökonnalta salaa... ja siihen tämän leffan ansiot pitkälti jäävätkin. Kai tämä satiiria yrittää olla, mutta yritykseksi jää.
*½