Viitalan kohdalla on Huom. minun mielestä oltu tilanteessa, ettei tiedetä miten toimia.
Ihan puhdas maalintekijätyyppi ja on kuviteltu, että raivaa tiensä alaketjuista liigaan ilman ylivoimavastuuta.
Yhden yhtä puhdasta maalintekijää Ässät ei kasvata liigatasolle jos polku on sama kuin Viitalalla.
Aika vähän muutenkaan on viime kausina onnistuttu kehittämään nuoria seuraavalle tasolle. Heimosalmi polkee paikallaan, Myllymaa lähti muualle kun jäi junnaamaan, Viitala tuntuu pysyvän paikallaan.
Täytyy olla ihan poikkeuksellinen yksilö kuten Hämeenaho jotta onnistui Ässissä nousemaan tulosketjuihin.
Matinpalo on toinen hieno tarina.
Pitäisikö kuitenkin Ässienkin hieman miettiä ja tarkastella toimintaansa siitä, että millainen on nuoren pelaajan polku liigatasolle Ässissä.
Ässissä on tätä polkua mietitty ja siihen on panostettu, kuten varmaan hyvin tiedät.
Ehkä se vaan on sitten Ässien vika ja huonosti toteutettu en tiedä, mitä ne siellä omissa treeneissään treenailee, kun en ole käynyt katsomassa.
Matinpalon kohdalla oli iso merkitys miehellä itsellään ja hänen omilla päätöksillään tehdä se tarvittava sitä seuraavaa askelta varten.
Pelaajalta täytyy itseltä löytyä se intohimo harjoitella, ominaisuudet ja kyky oppia ja omaksua harjoitteet. Tietoa varmaan näistä löytyy vaikka millä mitalla ja uskon, että Turunen - Hyvönen akselilta on ainakin tiettyyn tasoon asti asioita opittavissa.
Siksi haetaan pelaajia, joilla on asenne kohdallaan.
Niemeläinen tuli Ässiin sai ison roolin ja otti paikkansa, joskus se luottamus riittää ja ei tarvita mitään erikoistemppuja.
Olen samaa mieltä pelipaikasta ja olen vuosia haaveillut, että joukkuetta rakennettaessa huomioitaisiin enemmän pelaajien ominaisuuksia, sekä näille nuorille rakennettaisiin niitä pelipaikkoja joissa olisi mahdollisimman hyvä mahdollisuus onnistua.
Mielummin kuitenkin niin, että on mahdollisuus onnistua, mutta kuitenkin se päävastuu joukkueen kantamisesta on muualla, koska se vastuun kantaminen 20 ikävuoden tienoilla ja alla taas vaatii sen huippulupauksen.
Onhan se selvä, että jos joukkueen halutaan menestyvän edes jollakin tasolla, niin nuorelle pelaajalle paikka tulosyksiköissä vaatii sitä, että kokonaisvaltainen pelaaminen on vähintään riittävällä tasolla ja siksikin toivoisin, että mietittäisiin enemmän myös alaketjuissa näitä rooleja.
Ässissä YV vastuussa on se hankaluus, että pelkän laukojan tuleminen siihen ei tuota mitään, koska YV on muuten niin sekaisin. Hyvään joukkueeseen ja toimivaan YV:hen olisi Leeville paljon helpompi saada onnistumisia, koska siellä luultavasti pääsee sitä asetta käyttämään enemmän ja maalejahan maalintekijältä odotetaan. Ässillä ei oikein ole tarjota sellaista luksusta.
Isoin ero Lennillä ja Leevillä on siinä, että Lenni huippulupauksena, myös luo itse itselleen paikkoja, hyvänä esimerkkinä kaksi viimeisintä maalia on melkolailla tyhjästä tehtyjä.