Olen suunnittelemassa omaa lautapeliä. Ihan siis harrastuspohjalta, enkä usko että tästä projektista ikinä tulee mitään tulonlähdettä. Ihan vain omaksi ilokseni siis tätä touhuan. Olen jo jonkin aikaa pohtinut, että olisi vallan mukavaa kehitellä oma fantasiamaailma ja siihen sijoittuva peli. Joko tietokonepelinä taikka sitten lautapelinä. Olen tällä hetkellä toistaiseksi lomautettuna töistä, joten kun kerrankin siunaantui näin paljon vapaa-aikaa, niin ryhdyin tuumasta oikein toimeen.
Kyseessä on fantasiaroolipeli, jossa fokus on skenaariomaisessa luolastomätkinnässä, vähän niin kuin Gloomhaven tyyppisesti. Roolipeli kun on kyseessä, niin hahmojen kehitys on tietty iso osa peliä luolastoissa riehumisen välillä. Statsien parantelua, deck buildingiä, uusien taitojen kehittämistä ja varusteiden haalimista, jotta seuraavassa luolastossa tai questissä hahmosi on hieman etevämpi ja voimakkaampi, sellaista perus rpg-meininkiä.
Isoin motivaationi, ja samalla koko pelin syntyidea, on kuitenkin kehitellä täysin erilainen, syvällisempi, raadollisempi ja ehkäpä jopa realistisempi taistelumekaniikka kuin missään muussa fantasiaroolilautapelissä.
Syvällisimmin olen perehtynyt juurikin Gloomhaven: Jaws of the Lioniin, jota tulee pelattua faijan, siskon ja siskon miehen kanssa säännöllisen epäsäännöllisesti. Huippuhauska peli, johon uppoutuu kyllä täysin ja ajantaju häviää totaalisesti. Sessiot kestävät yleensä vähintään sen kuusi tuntia, joskus pidempäänkin... Mutta, yksi osa joka tuntuu mielestäni jopa hieman tylsältä Gloomhavenissa, niin kuin kaikissa muissakin kokeilemissani fantasiaroolipeleissä, on juurikin taistelumekaniikka ja etenkin damagen tuottaminen ja vastaanottaminen. Yleinen tyyli peleissä jakaa damagea on laskea hyökkääjän "hyökkäyspisteet" yhteen ja vähentää niistä hyökkäyksen kohteen "puolustuspisteet", jolloin saadaan damageluku, joka vähennetään hyökkäyksen kohteen hitpointeista. Joskus pelit vaativat pyöräyttämään noppaa tai nostamaan jonkinlaisen "attack modifier"-kortin hyökkäyksen lomassa, joka tuo edes vähän arvaamattomuutta ja mielenkiintoa taisteluun. Loppupeleissä kyse on kuitenkin vain numeroiden yhteen laskemisesta ja vähentämisestä. Samaa toistetaan vuorosta toiseen niin monta kertaa kunnes hirviöltä loppuu HP ja se on dööd.
Omassa taistelumekaniikassani ei olisi hitpointeja lainkaan ja hyökkääjän sekä kohteen orientoituminen toisiinsa on merkittävä tekijä taisteluissa, joka vaikuttaa hyökkäyksen onnistumismahdollisuuteen. Niin, ja koska pelissä ei ole hitpointeja, niin yksikin onnistunut isku oikeaan kohtaan kehoa on tappava, mikäli vastustaja ei onnistu hyökkäystä torjumaan. Suurin osa taistelusta olisikin siis oikean hyökkäyskulman löytämistä vastustajan ympärillä olevien hexien välillä liikkuen ja oikeaan aikaan hyökkäyksen tekemistä, sekä hirviön hyökkäysvuorolla hirviöiden hyökkäysten blokkaamista.
Olen printannut ihan vain A4-paperille hexilaudan, tehnyt omia action-kortteja paperista niin omalle hahmolle kuin monsterillekin, ja mallaillut miten tuo taistelumekaniikka oikein toimisi. Olen kokeillut taistelua eri määrällä kortteja sekä muillakin variaatioilla, ja omasta mielestäni taistelu on ollut hyvin erilaista ja jännittävämpää kuin missään muussa pelissä. Gloomhavenin lisäksi olen siis kokeillut lautapeleistä ainakin Mage Knightia, D&D:tä, vanhoja kunnon Talismania sekä Heroquestia, Warhammeria ja tietokoneella kymmeniä ja kymmeniä erilaisia roolipelejä.
Tämän erittäin pitkän viestin tarkoitus ei ole siis markkinoida peliä tai keulia sillä miten hienon taistelumekaniikan olenkaan keksinyt, vaan pyytää apua. Jos jaksoit lukea viestin tänne loppuun asti, niin olet ehkäpä kiinnostunut syvällisistä fantasiaroolilautapeleistä. Osaisitteko siis neuvoa, missä muissa fantasiaroolipeleissä olisi mielenkiintoisia taistelumekaniikkoja, joita voisi, ei ehkä ihan kopioida, mutta joista voisi ottaa inspiraatiota tämän pelini kehittämiseen?