Lauri Taipalus HIFK:n paidassa

  • 84 654
  • 267

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
@Ishmael, ei tietenkään hävitty. Hude oli epävarma, Taimi heitti "kaverisyötön" JJ:lle, joka johti maaliin, eikä hyökkääjät onnistuneet lukuisista paikoista huolimatta. Auttoiko Taipalus joukkuetta tasoittamaan pelin eilen tekemällään virheellä? Ei. Oliko osasyyllinen 1-3 maaliin, mielestäni oli. Mutta vain yhteen maaliin. Kritiikki ainakin omalta osaltani johtuu siitä, ettei mies onnistu hyökkäypäässä, mutta pahoja virheitä tulee omissa. Viime kaudella Late painoi pinnoja kovalla tahdilla, jolloin oman pään virheet saa helpommin anteeksi, kuten Taimi saa tällä kaudella.
Mutta peli ei tosiaan ollu pelkkää sutta ja sekundaa videotarkistuksen jälkeen, joten tulkitse itsekin muita värejä kuin musta ja valkoinen, jos sitä muiltakin odotat.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Avaatko tätä hieman? Miten tätä tilastoidaan, tehotilasto kertoo toki ollaanko tasakentin plussan vai pakkasen puolella kokonaisuudessaan, mutta nyt en tätä oikein ymmärtänyt. Siis peliaikaan suhteutettuna? Siis pelkästäänkö takaiskumaaleja? Mikä merkitys sillä on, jos pelaaja on kokonaisuudessa esim. lukemassa +15, kuten Järvinen, tai Auvitu +9. Taimella +7, sama kun Latella. Grilli +5, eli on Latea huonompi.
Ja en ole tosiaan vittuilemassa, vaan kysyn ihan vilpittömästi, kun en yhtään tajua, että mitä ajat takaa? Peliaikaa jos tulee enemmän, niin mun järki ymmärtää sen niin, että jos peluri pysyy reilusti plussalla, on se parempi peluri, kuin se joka on vähemmän plussalla, en jää-ajan määrää ymmärrä korreloivana tekijänä pelkkien miinusmaalien määrässä, kun mun käsittääkseni sekä plus, että miinusmaalien syntymisen mahdollisuus korreloi pelattuun aikaan.
Meidän kaikkien suosikki heikkis-eemeli on -7 lukemassa, todella pienellä jää-ajalla, eli kertonee jotain tehotilaston todentumisesta mitattaessa pelaajan hyötyä joukkueelleen tehtyjen ja päästettyjen maalien suhteessa.

No yritetäänpäs avata. Itse pidän +/- -tilastoa suoraan sanottuna varsin paskana tilastona, se kun rankoo ja palkitsee ansaitsematonta. Pitkällä aikavälillä tilasto toki korjaa itse itsensä. Siltikin on minusta paljon mielekkäämpää tutkia joukkueen +/- -lukuja suuripiirteisesti ja yrittää löytää sieltä jotain linjaa. Joonas Järvisen lukema +15 erottuu selkeästi muusta pakasta positiivisessa mielessä. Vastaavasti Heikkisen ja Mobergin -7 ja -3 erottuvat negatiivisessa mielessä muista. Molemmat edellä mainitut seikat ovat täysin totta, ja korreloivat myös suoraan jäällä nähtyjen otteiden kanssa.

+/- -tilaston epätarkkuuden vuoksi olen itse jo vuosia sitten keskittynyt, varsinkin pakkien kohdalla, puhtaaseen miinuslukemaan. Puolustajan ensisijainen työ oon kuitenkin puolustaa, tai sitten pitää olla helvetillinen tommitaimi hyökkäyssuuntaan. Ollaan nyt rehellisiä, Lauri Taipalus ei ole eikä tule ikinä pelaamaan samalla tasolla kuin #33 vetää tällä hetkellä. Niinpä Taipaluksen kohdalla minun kiinnostukseni kohdistuu siihen, kuinka iso riski mies on omissa. Varsinkin kun täällä on valloillaan palstatotuus Taipaluksesta paskana pakkina. Ottaen huomioon sen, että Taipalus on eniten tällä kaudella pelannut IFK-puolustaja, ei -19 ole millään tavalla huono lukema. Siellä on kuitenkin Taimella -27, Järvisellä ja Grillillä -23 ja Auvitulla -22. Ja kaikki edellä esitetyt lukemat siis huomattavasti pienemmällä peliajalla kuin Taipaluksen -19. En ole mikään Sherlock, mutta joku Taipaluksen saamassa kritiikissä ei vaan natsaa tilastojen kanssa.

Toki sama toimii myös kääntäen plus-sarakkeen osalta. Taipalus on kerännyt vähemmän plussia isoammalla peliajalla kuin kukaan yllämainitusta nelikosta. Surkeaa suorittamista kiekolliselta pakilta, sitä ei sovi kiistää. Mutta niin kauan kun kritiikki on tasoa "ryssi kiekon sinisellä, seuravaassa vaihdossa vastustajalle maali, paska omissa, paska pakki" ei tilastot tuota kritiikkiä tue. Eikä kyllä tue otteet kentälläkään. Jos kritiikki kohdistuisi surkeaan laukaisuprosenttiin, yhteen tehtyyn maaliin 52 matsissa, surkeaan 0,2 ppg-tilastoon tai avausten surkeaan laatuun, ymmärtäisin ja yhtyisin tähän kritiikkiin. Kiekollisena pakkina Lauri Taipalus on ollut tällä kaudella ihan täysi vitsi. Puolustajana mies onkin sitten ollut kertaluokkaa tai paria parempi. Kyllä siellä omassa päässä on jotain tehty oikein, kun omissa kolisee huomattavan paljon harvemmin kuin meidän top 4 pakkien ollessa kentällä.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Kiitokset, @Justice Eli keskityitkin Laten pelin tasoon oman pään suojelun kautta.
Hyvä nähdä tämä tilasto! Kertoo tosiaan Laten puolustaneen hyvin.
Eihän tässä parane tosiaan ihan miestä lytätä, koska kuten mainitsit, pakin ensisijainen homma on todellakin estää vastustajaa tekemästä maalia!
Tää Puolikalju nostaa käden pystyyn virheen merkiksi, koskien Laten puoluspään peliä.
 

Lasse#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko vaihtoehdot tosiaan vain "kaadan kaiken paskan yhden pelaajan päälle" ja "puolustan tämän jätkän kunniaa henkeen ja vereen"? Onko muita värejä kuin musta ja valkoinen? Tai no, mustahan ei ole edes väri, joten kysymys on sikäli vähän huono...

Kuten sanottu, eilinen peli oli sutta ja sekundaa sen videotarkistuksen jälkeen. Taipaluksen osallistuminen peliin aiheutti eilen yhden maalin omiin. Peli hävittiin 1-4. Ratkaisiko Taipalus siis ottelun? Onko tarpeen nostaa juuri Taipaluksen suoritukset tikun nokkaan eiliseltä?
Eiliset onnistujat: Jasse Ikonen.
Onko siis puolustelua väittää, että sormella voisi osoittaa muitakin yksilöitä, jos sille niin suuri tarve on?

Olenko nostanut laten eilisen takia tikun nokkaan ja latasinko tappion täysin hänen syyksi?

Varmaan nämä sitten ovat niitä kuuluisia mielipide-eroja, mutta edelleenkin, oletusarvoon peilattuna late on huonoin puolustajamme minun mielestäni.

Puolustus velvoitteet sujuvat tätänykyä jo ihan kelvollisesti, mutta kundi kuitenkin on hyökkääväpuolustaja, eikä hän saa kiekkoja toimitettua luukkua kohti, vaan 99/100 kiekko on ensimmäistä vastustajaa päin. Hänelle tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa tehdä oikeita ratkaisuja kiekon kanssa varsinkin hyökkäysalueella.

Mielipide on kuin persereikä, kaikilla meillä sellainen on, en mielestäni ole kieltänyt sinua näkemästä muitakin värejä kuin musta ja valkoinen. En kuitenkaan ole yksin mielipiteeni kanssa hallilla ja en taida olla sitä täällä palstallakaan. Turhaa hyökkäät kimppuuni, HIFKn menestys on mulle tärkeintä ja olen iki onnelinen jos late painaa luun kurkkuun minulle ja johdattaa meidät mestaruuteen. Kommentoin asioita reaaliajassa ja tällä hetkellä late on umpipaska!
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Lätkä on momentum game niin kuin Tami sanoo. Taipaluksen moka viivassa toisen erän alussa oli pieni, mutta siitä tuli iso, koska Tappara teki maalin. Jos Taipalus ei olisi sohlannut siinä viivassa niin kuka tietää vaikka IFK olisi siitä tehnyt maalin ja siirtynyt itse 2-1 johtoon ja voittanut vielä matsin? Ainakin sauma siihen oli hyvä, koska Tapparalla oli sama viisikko pyörinyt jo sen minuutin omissa ja kiekko oli hyvin IFK:lla hallussa ja jätkät saatu vaihdettua hyvin. Lätkä on pienten marginaalien peli, Taipaluksen pienen pieni virhe muuttui isoksi, voiko tappiosta syyttää pelkästään Taipalusta? Ei missään nimessä, mutta ei Taipalus kyllä kehujakaan tällä hetkellä ansaitse.
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Jos on tarvetta kritisoida usein, niin olkoon myös kehujen paikka. Tänään pelasi Late hyvin puolustuspäässä, piti kiekkoa hyökkäyssinisellä, ja tuki nousuja. Yksi parhaista peleistä tällä kaudella.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Tänään oli hyvä. Se missä dyykkas kiekon pois Pelsun äijältä, joka pääsemässä läpi oli hieno suoritus! Tällä hetkellä saa olla kokoonpanossa mun puolesta. Teppo ja Gene rotaatiossa vastustajan mukaan.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos on tarvetta kritisoida usein, niin olkoon myös kehujen paikka. Tänään pelasi Late hyvin puolustuspäässä, piti kiekkoa hyökkäyssinisellä, ja tuki nousuja. Yksi parhaista peleistä tällä kaudella.

Tais huili tehdä hyvää. Erittäin hyvä peli Latelta!
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Latelta hyvä matsi tänään. Otti Puljuakin miehekkäästi.

Joo ja vielä kaiken kukkuraksi saattoi päättää sillä taklauksella miehen kauden, vaikka ei ollut kova hitti. Puljulla polvi paketissa ja huomenna kuvauksiin. (jalat huonossa asennossa ja polvi vääntyi)

Ehkä Late päätti tehdä touhua vaan vähän helpommaksi kevättä ajattelen... :D
 

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
Pulju väänsi sen polven siinä taklauksen jälkeen kun tuli huonosti alas. Huonoo tuuria eikä Late herrasmiehenä ketään halua tahallaan vahingoittaa. Mutta pelasi puhtaan pelin eikä tullut hazardisyöttöjä.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Hieno peli Latelta, eikä Puljujärven loukkaantuminen ollut missään nimessä Laten syy. Huonoa tuuria vaan.

Late on parantanut peruspeliään valtavasti viime matseissa ja on alkanut tekemään jo paljon oikeita asioita kentällä. Hyvä Late!
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Latelta hyvä matsi tänään. Otti Puljuakin miehekkäästi.
Puhdas taklaus, näitä sattuu. Kaikkea hyvää Puljulle NHL-leireille viimeistään.
Hieno peli Latelta, eikä Puljujärven loukkaantuminen ollut missään nimessä Laten syy. Huonoa tuuria vaan.

Late on parantanut peruspeliään valtavasti viime matseissa ja on alkanut tekemään jo paljon oikeita asioita kentällä. Hyvä Late!
Juuri näin. Late oli kauteen lähdettäessä yksi playmaker-pakeista (Taimi ja Auvitu). Ok ei mennyt niinkuin Strömsössä, mutta jos vaihdetaan kategoriaksi all-around pakit (Grilli ja Teppo) menee Taipalus siinäryhmässä ihan asiallisesti.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Se taklaus oli todella puhdas. En usko, että kukaan suomalainen haluaa vahingoittaa myöskään Suomi-kiekon yhtä suurta lupausta. Yleensäkin on aika harvinaista, että suoranaisesti yritetään vahingoittaa.

Latelle hyvää kevättä odotellessa!
 

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Pitää kyllä mainita että eilen Kärppien ainoa "pelottava ketju" oli Aho-Niemi-Pulju ja siinäkin lähinnä Aho-Pulju. Saa nähdä miten Puljun mahdollinen pidempiaikainen poissaolo vaikuttaa Kärppien peliin. Ahon loukkaantumista se ei ainakaan kestä.

Kärppien ainoassa maalissa mua häiritsi se ettei Nykopp antanut omaa mailaansa Ikoselle alivoimalla. Ikonen olisi sitä tarvinnut kun taas Nykopp olisi voinut helpommin blokata viivavedot ilman mailaa. Nyt Aholla oli helppo syöttää Puljulle monta kertaa.
 

Scharnhorst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On tullut haukuttua Latea, mutta nyt on viime pelit alkanu pelaamaan paremmalla itseluottamuksella ja tekemään hyviä ratkaisuja kiekollisena. Tällä tasolla nousujohtoisesti loppukausi niin mulle kelpaa!
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hieno avaus Leino-Hintz 2-1-tilanteeseen, josta Hintz teki yhden maaleistaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Taipalus on minun mielestäni yksinkertaistanut peliään ja sitä kautta saanut varmuutta tekemiseen. Myös onnistumiset ovat omalta osaltaan lisänneet itseluottamusta ja sitä kautta pelaaminen varmaankin on tällä hetkellä vapautuneempaa. Hyvään aikaan on saanut pelin rullaamaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kehuja pitää antaa, kun on niiden aika.

Hieno peli tänään, vaikka peliaika jäikin jonnekin 15 (?) minsan paikkeille. Yhtään virhettä ei näkynyt silmään ja vastaavasti katkoja, taklauksia ja hyvää maalineduspelaamista näkyi. On hiukka upea tunne, kun alisuorittaneet pelaajat nostavat kauden tärkeimmällä hetkellä tasoaan.

Anna mennä Late - nöyrästi mutta rohkeasti.
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Late oli taas hyvä. Play maker-pakeista, joihin minä Taipaluksen lasken, paras eilen. Syys-marraskuussa oli, usein, sysipaska, mutta parantanut otteitaan kevättä kohti. Maineensa vanki, "oli lokakuussa paska", no mielestäni pelannut hyvin jo pitkän aikaa, toivottavasti lähtee Suomen mestarina takaisin Saipaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Hyvä Late. Pari painavaa pusua ja perusvarmaa suorittamista, kuten koko orkesterilla. Tätä lisää.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan jäätävä peli Taipalukselta!

Totesin kaverille ennen ottelun loppua ja parhaan pelaajan valintaa, että Taipalus vie kunnian tänään.

Ei vienyt, mutta helvetin vahva suoritus sen alun jäähynsä jälkeen.
 

wloff

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pikku offtopikkina, brittifutiksessa symppaamallani Wolvesilla oli pitkäaikaiselle puolustajalleen ja kapteenilleen hauska laulu:

There's only one Joey Craddock
One Joey Craddock
He used to be shite
But now he's alright
Walking in a Craddock wonderland.

Jos Taipalus jatkaa tämänpäiväisen kaltaisia otteita, niin vastaava biisi sopisi hänellekin. Hieno peli Latelta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olen Taipalusta kritisoinut aika hemmetisti aiemmin. Tänään Late oli todella hyvä, siis TODELLA hyvä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös