Lauri Markkanen

  • 379 194
  • 1 681
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Kerrankin aikaa katsoa Lauria (muutakin kuin highlightsejä) ja ei kyllä lähde. Näyttää ettei vuodessa ole tapahtunut mitään edistystä, oikeastaan jopa mennyt taaksepäin. Alkaa vähän pelottamaan, että siellä hieman liiankin tunnollinen Lauri menee ei ihan niin osaavien naruissa. Potentiaalia olisi vaikka mihin, mutta nyt ei taida olla oikeat eväät käytössä. Kesällä vedetty bulkkia, kun taidot on ihan muualla, nyt ei enää jalat riitä puolustamaan, heitto hukassa ja se bulkkikaan ei näy korin alla, kun ei vain ole sen tyylin pelaaja. Tosin en minä tästä lajista mitään ymmärrä, niin varmaankin olen väärässä.
En tiedä mitä peliä katselet mutta just viime pelissä heitti 32 pistettä ja tällä hetkellä Clevelandia vastaan kasassa 25 pojoa ja peliaikaa vielä reippaasti jälellä. Eiköhän Markkanen pärjää ihan fine.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En tiedä mitä peliä katselet mutta just viime pelissä heitti 32 pistettä ja tällä hetkellä Clevelandia vastaan kasassa 25 pojoa ja peliaikaa vielä reippaasti jälellä. Eiköhän Markkanen pärjää ihan fine.
Meinasin just tulla sanomaan että olen kyllä katsellut peliä ja tiedän paljonko Markkanen on tehnyt pisteitä, nyt kun saa vihdoin palloa, mitä piti saada viime kaudella paljon enemmän sen pelleilyn sijaan. Siellä veti muutama pelaaja omaa uraansa ja rahojaan ylös ihan huolella. Se ei muuta mielipidettäni siitä että Markkanen näytti paremmalta viime kaudella kuin nyt. Ja tiedän senkin, että oli alkukauden poissa peleistä, kiitos kyynärpään.

En ole silti nähnyt Markkasen ottavan noin montaa palloa päin pläsiä ikinä. Kun tuo laji ei ole pelkästään hyökkäämistä. Siellä teurastetaan Lauria illasta toiseen puolustuksessa, asiassa missä Lauri oli hyvinkin aliarvostettu aiemmin.

edit. hauskaa, kun ehti vähän sanomaan pahaa, niin yhtäkkiä Lauri ihan pelin päällä ja parikin todella hyvää puolustusta ja jalat kävi ihan eri tavalla kuin aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kerrankin aikaa katsoa Lauria (muutakin kuin highlightsejä) ja ei kyllä lähde. Näyttää ettei vuodessa ole tapahtunut mitään edistystä, oikeastaan jopa mennyt taaksepäin. Alkaa vähän pelottamaan, että siellä hieman liiankin tunnollinen Lauri menee ei ihan niin osaavien naruissa. Potentiaalia olisi vaikka mihin, mutta nyt ei taida olla oikeat eväät käytössä. Kesällä vedetty bulkkia, kun taidot on ihan muualla, nyt ei enää jalat riitä puolustamaan, heitto hukassa ja se bulkkikaan ei näy korin alla, kun ei vain ole sen tyylin pelaaja. Tosin en minä tästä lajista mitään ymmärrä, niin varmaankin olen väärässä.
Todetaan nyt lyhyesti, että olet nyt ihan vitun väärässä, mutta ei se mitään. Hyvää joulua sinulle sekä Laurille.

Toisen kanssa teistä me tavataan ison meren tuolla reilun puolen kuukauden päästä.

Lisätään vielä, että luin jälkimmäisen viestisi vasta kirjoittetuani tämän viestin, kun viestisi olivat eri sivuilla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Melko jännittävä näkemys tuosta matsista "heitto hukassa" BlackWolfilta, kun FG 11/18, kolkit 5/10 ja kaikki vaparit sisään. Samoin edellisessä matsissa loistava heittoprossa. En oikein ymmärrä, mitä tuollaisesta trollaamisesta saa itselleen.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Melko jännittävä näkemys tuosta matsista "heitto hukassa" BlackWolfilta, kun FG 11/18, kolkit 5/10 ja kaikki vaparit sisään. Samoin edellisessä matsissa loistava heittoprossa. En oikein ymmärrä, mitä tuollaisesta trollaamisesta saa itselleen.

Perus keskustelupalstameininkiä; kun oikeassa elämässä ei saa tarpeeksi huomiota, niin haetaan sitä sitten virtuaalisella suunsoitolla. Ja onhan tämä dissaaminen tietyllä tavalla myös suomalainen erityispiirre, liittyy olennaisesti myös siihen, että ollan valmiita maksamaan satanen siitä, ettei naapuri tienaa viittäkymppiä.

Aiheesta sen verran, että melko hyvään pelikuntoon Lauri on toipunut kyynärpäävamman jälkeen kun heittokin uppoaa hyvin. Toisaalta Chicagon umpisurkea joukkue on hyvä paikka antaa kovan luokan näyttöjä kun aika yksin saa touhuta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Melko jännittävä näkemys tuosta matsista "heitto hukassa" BlackWolfilta, kun FG 11/18, kolkit 5/10 ja kaikki vaparit sisään. Samoin edellisessä matsissa loistava heittoprossa. En oikein ymmärrä, mitä tuollaisesta trollaamisesta saa itselleen.
Melko normaalia että aletaan aina ekana huutamaan keskustelupalstalla trollia, kun joku ei olekkaan samaa mieltä sinun kanssasi. Markkasen heitto on ollut hukassa, FG% on matalampi kuin edellisellä kaudella. 3 pisteen prosentti ihan lievästi parempi, mutta se ei todellakaan ole Laurin parasta nähnytkään. Mutta sinähän keksit olettaa että minä puhuin juurikin eilisestä ottelusta. Vaikka samalla oli minulla peli auki ja tiesin tasan tarkkaan paljonko Markkanen on osunut tuossa pelissä.

En muuta mielipidettäni siltikään Markkasen valmennuksesta, en ymmärrä miksi nostella hulluna painoja, jos/kun se näkyy hidastuneena liikkeenä ja jäykkyytenä. Muutenkin Laurilla ollut ongelmia pienien ja vikkelien kanssa, nyt vieläkin enemmän. Tokikin loppupuolella pääsi paljon paremmin rytmiin mukaan, alkupelissä Markkasta vietiin kuin litran mittaa, eikä ollut todellakaan ensimmäinen peli missä näin on tapahtunut. Defu rating pudonnut melkoisesti tälle kaudelle. Ei Lauri ole, eikä siitä tule mitään Jordania. Eikä tuo kesän painojen nostelu ole minusta näkynyt postiivisesti Laurin pelissä, päin vastoin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En muuta mielipidettäni siltikään Markkasen valmennuksesta, en ymmärrä miksi nostella hulluna painoja, jos/kun se näkyy hidastuneena liikkeenä ja jäykkyytenä.
Luulisi sinun urheilujantterina ja yleisasiantuntijana tajuavan, että sillä bulkkaamisella on lyhyen aikavälin huono vaikutus, mutta maksaa itsensä takaisin aika nopeasti. Ne Laurin ongelmat kun ovat siinä fysiikassa, niin totta helvetissä sitä massaa hankitaan tässä vaiheessa uraa. Ja sitten vedät nopeat analyysit vielä heikentyneestä heittoprosentista, vaikka sokeakin näkee, että siihen on kaksi aivan päivänselvää syytä eikä kukaan muuta odottanutkaan. Ja noista huolimatta vetänyt lyhyen ajan sisään kaksi yli 30 pinnan peliä. Tsiisus. Kai ymmärrät, että sinua aletaan pitää trollina aivan syystä?
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Melko normaalia että aletaan aina ekana huutamaan keskustelupalstalla trollia, kun joku ei olekkaan samaa mieltä sinun kanssasi. Markkasen heitto on ollut hukassa, FG% on matalampi kuin edellisellä kaudella. 3 pisteen prosentti ihan lievästi parempi, mutta se ei todellakaan ole Laurin parasta nähnytkään. Mutta sinähän keksit olettaa että minä puhuin juurikin eilisestä ottelusta. Vaikka samalla oli minulla peli auki ja tiesin tasan tarkkaan paljonko Markkanen on osunut tuossa pelissä.

En muuta mielipidettäni siltikään Markkasen valmennuksesta, en ymmärrä miksi nostella hulluna painoja, jos/kun se näkyy hidastuneena liikkeenä ja jäykkyytenä. Muutenkin Laurilla ollut ongelmia pienien ja vikkelien kanssa, nyt vieläkin enemmän. Tokikin loppupuolella pääsi paljon paremmin rytmiin mukaan, alkupelissä Markkasta vietiin kuin litran mittaa, eikä ollut todellakaan ensimmäinen peli missä näin on tapahtunut. Defu rating pudonnut melkoisesti tälle kaudelle. Ei Lauri ole, eikä siitä tule mitään Jordania. Eikä tuo kesän painojen nostelu ole minusta näkynyt postiivisesti Laurin pelissä, päin vastoin.

FG on joo matalampi 43.4% viimekaudella ja nyt tasan 43%. Samaanaikaan mainitset ihan lievästi paremman kolmosen prosentin. Viimekaudella 36.2% ja nyt 40.3%. Eli 0.4% tiputus FG:ssä indikoi hukassa ollutta heittoa, mutta samaanaikaan 4.1% yksikköä noussut kolkkiprosentti ei ole kuin ihan lievä parannus. Etenkin kun otetut heitot ovat nousseet viimekaudesta.

Aika outoa tilastontulkintaa.

Laurilla on ongelmia pienten ja vikkelien kanssa, mutta kenellä isolla pelaajalla ei olisi? Ei nelospaikan 7-jalkaiset oletusarvollisesti puolusta takamiehiä.
 

Tronic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Futbol Club Barcelona
Hyvällä mallilla on Laurin tekeminen. Vielä kun saisi sen kaivatun step back hyppyheiton heittovalikoimaan niin voidaan alkaa oikeasti tekemään vertailua Dirk Nowitzkin kanssa.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
@BlackWolf vielä en tekisi syväluotaavia analyyseja Laurin pelistä. Koko ajan on Bullsilla ukkoja sivussa ja valmentajakin vasta vaihtui ja tosiaan se Laurikin vasta loukkaantumisesta palautui. Siellä on uuttakin valmentajaa kohtaan ollut jotain kapina henkeä, joten koko joukkue on aika turbulenssissa. Katsotaan sitten jos ja kun Bulls pääsee pidemmällä aikavälillä pelaamaan tasaisemmista lähtökohdista. Ja katsotaan miten Lauri alkaa skulaamaan kun kroppa alkaa liikkua bulkin jälkeen. Tällä hetkellä Lauri vetää ihan hyvin ja uusi valmentaja haluaa Laurin kautta pelattavan, niin mielenkiintoiset ajat on edessä.
 

teppana

Jäsen
Tästä bulkkaamisesta sen verran, että se on pakko saada fysiikka kohilleen jos NBA:ssa haluaa pelailla pidempää uraa. Fyysisesti sarja on valovuosia edellä mitään toista ammattilaissarjaa. Iso mies ottaa liikkuvuudessa aina lyhyellä ajalla takkiin, kun lihasta lähdetään lisäämään. Mutta Lauri ei yksinkertaisesti kestä tuota sarjaa ilman fyysisen kamppailukyvyn lisäämistä.

Omalla kohdalla silmät aukesi oikein kunnolla kun olin katsomassa Heatin peliä pari viikkoa sitten ja jo "puolivillaiset" kontaktit oli euro-kenttiä katselleelle aika hurjia. Erittäin vaativa sarja fyysisesti ja ihan jo sen takia, että ei aina tuu pleksiin, on pakko olla kovempi ja isompi.
 

Fordél

Jäsen
Fyysisesti sarja on valovuosia edellä mitään toista ammattilaissarjaa.

Itse NFL:ää seuraavana en osta tätä näkemystä. Fyysisesti sielläkin on todella kova vaatimustaso. Toki jos tarkoitit ammattilaissarjoilla vain korisarjoja niin sitten toki näin.
 

teppana

Jäsen
Itse NFL:ää seuraavana en osta tätä näkemystä. Fyysisesti sielläkin on todella kova vaatimustaso. Toki jos tarkoitit ammattilaissarjoilla vain korisarjoja niin sitten toki näin.

Korissarjoja pelkästään. Tuli kyllä katsottua Dolphinsien kotipeli ja oli vielä ihan hyvät liput. Se oli helvetinmoista ryminää ja meni heittämällä kärkeen sarjoista fyysisyyden osalta joita olen live nähnyt. En käsitä miten ne ukot pysyy edes raajoista kasassa. Sellaista myllyä siellä vedettiin viiden-kuuden hengen rytäkissä. Ja kaikki helvetin suuria ja nopeita kavereita. Ei aivan yhtä isoja kuin NBA kaverit, mutta kontaktipeli oli eri planeetalta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Pari fanipoikaa voisi tulla, taas, vähän kehumaan Lauria, kun vastassa ei ollutkaan koko sarjan paskin jengi. Alkoi Laurikin näyttämään taas ihan tavan kuolevaiselta. Mutku sitä ja tätä.

Minäkin haluaisin Laurin dominoivan, ei vaan ole näkynyt, kun vastustaja edes vähän osaa pelata. Pitkä on matka sellaiseksi sankariksi kuin täällä maalaillaan.
 
Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Pari fanipoikaa voisi tulla, taas, vähän kehumaan Lauria, kun vastassa ei ollutkaan koko sarjan paskin jengi. Alkoi Laurikin näyttämään taas ihan tavan kuolevaiselta. Mutku sitä ja tätä.
Oletko sä edes katsonut tuota peliä. Mä olen.

Montako kertaa eräs Bullsin lähes syöttötaidoton pelaaja on jakanut palloa pelissä lähtiessään ajoon? Tuota on vain käsittämättömän helppo puolustaa, kun pelikäsitys on luokkaa heikko, vaikka olisit nuori Vince Carter.

Olen nähnyt tällä kaudella kaikki Laurin matsit. Ja kaikki Bullsin matsit. Sekä noin sata NBA-peliä yhteensä. Montakohan sä olet nähnyt?

Ammattikommentaattorit, valmentajat ja vanhat NBA-pelaajat sanovat lähetyksissä, että Lauri on Bullsin paras pelaaja. Sitä on vaikea kenekään kiistää.

Yksikään suomalainen ei ole koskaan ollut edes lähellä Laurin tasoa, kun katsotaan vaikka tämän kauden pelejä. Ihan esimerkkinä vain: Lauri on rikkonut yhdentoista edellisen pelin aikana seitsemän kertaa edellisen suomalaisen piste-ennätyksen NBA:ssa (7/11). Voi olla, että toista vastaavaa suomalaispelaajaa kuin Lauri tämä sukupolvi ei tule elinaikanaan näkemään NBA:ssa.

Mutku sitä ja tätä ja aina vaan negatiivista paskaa - no on se toinen vaihtoehto. Kannattais ehkä hankkia elämä, eikä vain keskittyä negaan ja vittuiluun.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Oletko sä edes katsonut tuota peliä. Mä olen.

Montako kertaa eräs Bullsin lähes syöttötaidoton pelaaja on jakanut palloa pelissä lähtiessään ajoon? Tuota on vain käsittämättömän helppo puolustaa, kun pelikäsitys on luokkaa heikko, vaikka olisit nuori Vince Carter.

Olen nähnyt tällä kaudella kaikki Laurin matsit. Ja kaikki Bullsin matsit. Sekä noin sata NBA-peliä yhteensä. Montakohan sä olet nähnyt?

Ammattikommentaattorit, valmentajat ja vanhat NBA-pelaajat sanovat lähetyksissä, että Lauri on Bullsin paras pelaaja. Sitä on vaikea kenekään kiistää.

Yksikään suomalainen ei ole koskaan ollut edes lähellä Laurin tasoa, kun katsotaan vaikka tämän kauden pelejä. Ihan esimerkkinä vain: Lauri on rikkonut yhdentoista edellisen pelin aikana seitsemän kertaa edellisen suomalaisen piste-ennätyksen NBA:ssa (7/11). Voi olla, että toista vastaavaa suomalaispelaajaa kuin Lauri tämä sukupolvi ei tule elinaikanaan näkemään NBA:ssa.

Mutku sitä ja tätä ja aina vaan negatiivista paskaa - no on se toinen vaihtoehto. Kannattais ehkä hankkia elämä, eikä vain keskittyä negaan ja vittuiluun.
Paskan keskellä kissankultakin näyttää kullalta. Mitäs jos vaikka fanipojat myöntäisi totuuden, annettaisiin Laurin näyttää mihin pystyy ja lopetettaisiin vittuilu jos joku uskaltaa sanoa yhtään mitään negatiivista tästä hanhen kultamunasta? Taitaa olla liikaa pyydetty.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Paskan keskellä kissankultakin näyttää kullalta. Mitäs jos vaikka fanipojat myöntäisi totuuden, annettaisiin Laurin näyttää mihin pystyy ja lopetettaisiin vittuilu jos joku uskaltaa sanoa yhtään mitään negatiivista tästä hanhen kultamunasta? Taitaa olla liikaa pyydetty.
Kyllä negaa voi laittaa kun on aihetta, mutta jos perustaa negansa tilastoihin jotka eivät pidä paikkaansa niin on uskottavuus vähän heikoissa kantimissa.
Vedä toki negalla jos siltä tuntuu ei se multa ole pois, mutta jos asennoituu niin että kaikki on paskaa niin yleensä kaikki on paskaa.

Edit: 16/7 ei kuitenkaan ole mikään huono tilastorivi. Tietenkin jos oletusarvona 30/10 niin sitten toki,
 
Viimeksi muokattu:

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse ei jaksa Laurin liigasta kovin paljon innostua ja tämän vuoksi ei voi oikeen tilastoscoutata kun ei ymmärrä liigasta juuri mitään.

Joten olisi hieno jos joku asiasta enemmän perilläoleva voisi vähän aukaista miten Markkanen vertautuu oman pelipaikan pelaajiin ja varsinkin suurinpiirtein oman ikäisiin.

Ja onko siellä potentiaalia tulla Dirkin kaltaiseksi pelaajaksi, vai onko se vain fanipoikien hehkutusta?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kerrankin aikaa katsoa Lauria (muutakin kuin highlightsejä) ja ei kyllä lähde. Näyttää ettei vuodessa ole tapahtunut mitään edistystä, oikeastaan jopa mennyt taaksepäin. Alkaa vähän pelottamaan, että siellä hieman liiankin tunnollinen Lauri menee ei ihan niin osaavien naruissa. Potentiaalia olisi vaikka mihin, mutta nyt ei taida olla oikeat eväät käytössä. Kesällä vedetty bulkkia, kun taidot on ihan muualla, nyt ei enää jalat riitä puolustamaan, heitto hukassa ja se bulkkikaan ei näy korin alla, kun ei vain ole sen tyylin pelaaja. Tosin en minä tästä lajista mitään ymmärrä, niin varmaankin olen väärässä.

Kyllä sinä olet aivan oikeassa, et sinä koripallosta mitään ymmärrä. Kun Latelle sattuu hieman heikompi matsi niin ilmestyt tänne trollaamaan mutta kun Late painaa sen 30+ pinnaa ja muutaman donkin niin katoat ketjusta kuin kusi lumeen. Mutta kukin tyylillään.

Lauri Markkanen gets technical for savage dunk on Vucevic!

Joku joka aidosti koripallosta jotain ymmärtää voisi kertoa mistä tuo tekninen tuli, pelkästä tuijotuksesta?
 

Fordél

Jäsen
Pari fanipoikaa voisi tulla, taas, vähän kehumaan Lauria, kun vastassa ei ollutkaan koko sarjan paskin jengi. Alkoi Laurikin näyttämään taas ihan tavan kuolevaiselta. Mutku sitä ja tätä.

Ootas nyt. Sun alkuperäinen väite oli, että:
"Näyttää ettei vuodessa ole tapahtunut mitään edistystä, oikeastaan jopa mennyt taaksepäin."

Nyt tulet vaatimaan fanipoikia tilille, kun Markkanen teki edellisessä matsissa vain 16 pistettä. Sehän nimenomaan on Markkasen viime kauden pistekeskiarvon mukainen taso. Eli viime kaudella meni monesti vielä tuotakin heikommin. Nyt heikompi matsi näyttää olevan viime kauden keskiarvoinen taso.

Ei nyt vaikuta kovin loogiselta tämä sun avautuminen. Kritisoida saa ja pitää, mutta sen pitäisi perustua tosiasioihin. Jenkkien huippuammattilaisarjoissa tilastotilastoidaan lähes kaikki pierusta lähtien, joten niiden perusteella olisi helppo perustella kritiikki. Siis mikäli siihen olisi perusteita.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Joku joka aidosti koripallosta jotain ymmärtää voisi kertoa mistä tuo tekninen tuli, pelkästä tuijotuksesta?

Kyllähän ton voi provosoimiseksi tulkita ja siitä sen tekun napsauttaa, etenkin jos pelaajien välillä olisi aiemmin ollut jotain kärhämää tai kukkoilua niin tuomari on voinut ajatella että
tämä loppuu tähän ja antaa teknisen tästä syystä. Yksi mahdollisuus on että tuomarit ovat aikaisemmin varoittanut joukkueita jälkipelaamisesta ja siksi tuo kevyen näköinen teku.

Itse puhaltelen u15-u19 ikäisten pelejä ja toisinaan aikuisten alasarjoja. Noissa 19 ja 17 vuotiaissakin pojissa on sittä kukkoilua jo havattavissa mikä ei välttämättä näy missään mutta tuomarit
sen huomaavat kun siellä seassa pyörivät.
Mikäli tuo tekninen johtui pelkästään tuosta Markkasen tuijotuksesta niin paska puhallus.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hmm, noin keskimäärin trollien suhteen toimivin ratkaisu on ruokinnan lopettaminen, ne eivät yleensä pärjää luonnonvaraisina. Anyway, koripallon ystävistä on varmaan välillä vähän harmillista, ettei Suomessa vieläkään tajuta, mikä häkellyttävä lahjakkuus Markkanen on valtaisan kilpaillussa ja suositussa lajissa. Jopa itsekin olen alkanut Markkasen myötä vähän kiinnostua NBA:sta, mikä on ollut ihan suljettu kirja minulle tähän saakka.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Laitetaan nyt tähän ketjuun eli Chicago Bullsin matsi tulee tänään suorana JIM:iltä klo 22:30.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jaahas. Olipas taas esitys Bullsilta. Markkanen varmaan kiittelee, kun on tuollaisessa sirkuksessa. Hyviäkin puolia varmaan on ja pääsee ainakin pelaamaan, mutta kohtuu sekaisin tuntuu tuo paketti olevan, vaikken koriksen taktiikoista mitään ymmärräkään. Joku hyvä peli tulee jengiltä ja sitten taas ei. Ei tarvitse ainakaan Ruudun tilausta enää jatkaa, kun rallikin Ylellä. Markkasen otteita voi seurata muullakin tavoin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös