Fordel olet terävä kirjoittaja jota olen seurannut tällä palstalla paljon ennen kun olen tänne itse ensimmäiset kirjoitukseni kirjoittanut. Tämä asia on todellakin äärimmäisen monimutkainen. Täällä on muutamalla rivillä mahdotonta kuvata näin vaikeaa ja moniulotteista asiaa. Hxxx:kin oikeassa siinä että muillakin oli hyviä materiaaleja tuohon aikaan, jotka sitten perseiltiin tavalla tai toisella. Jos ajattelee Kärppien edellistä kautta ja vaikka lokakuuta 2014, niin käytännössä pelkkää floppia. Jos siinä vaiheessa olisi pitänyt arvioida Kärppien menestyksen edellytyksiä niin materiaalin perusteella Kärppien sijoitus olisi ollut noin sijalla 6.
Tämä minun ajatus on karkeasti sellainen että hyvällä valmennuksella oikeana aikana on aiemminkin saatu se 100% ulos joukkueesta. Joka on ansaitusti riittänyt esim. 2000 luvun mestaruuksiin. Mutta esim viime syksyn Kärpät vielä finaaleissa oli altavastaaja kaikkien mittareiden mukaan. esim Tamin kliseet paremman maalivahdin joukkue voittaa plää plää... Metsola dominoi ylivoimaisesti Kärppien maalivahteja viime kaudella, puhumattakaan Palolasta, samoin dixonit ja kumppanit alaketjuistakin näyttävät tällä kaudella mistä puusta viime kauden Tappara oli veistetty. Eli viime syksyn 70% prosenttinen peli vaikkapa Tapparaan verraten oli finaalien alussa 95%:sta, ja finaalien lopuksi se nousi 110%:iin.
Kärpät olisi voinut aivan hyvin hävitä viime kaudella, se että voitettiin siinä oli pirusti tuuriakin mukana, Mutta jääkiekkopelin yleisten pitkän ajan lainalaisuuksien mukaan Tapparan olisi pitänyt voittaa! Se että kuitenkin voitettiin niin on ihan takuu varmasti valmennus joka teki eron ei pelaajamateriaali. Montako palaajakohtaista tuhkimotarinaa Kärpät loi viime kaudella? Siinä on paljon muitakin kuin donskoi ja kemppainen, kävikö hyvä tuuri näissä asioissa? Olen itse taipuvainen kallistumaan sille kannalle, että kun tehdään riittävästi oikeita asioita, niin sattumatkin alkavat kääntymään omaan pussiin!
Tätä juttua ja ajatusta pitäisi jatkaa jotenkin muuten kun täällä, niin olisi helpompaa perustella ja viedä ajatusta eteenpäin yhteisellä ymmärryksellä.