Meikäläinen on usein miettinyt, mitä tarkoittaa ilmaisu "puolustava (keskus)hyökkääjä". Tätä termiä kuullaan käytettävän yleensä maajoukkuevalintojen lähestyessä. Olen antanut itseni ymmärtää, että ”roolipelaaja” ja ”likaisen työn tekijä” ovat lähes synonyymejä mainitulle ilmaisulle. Tähän johtopäätökseen olen tullut, koska en ole muistaakseni koskaan kuullut puolustajasta puhuttaessa em. ilmaisuja. Puolustajasta käytetään vain sanoja ”pukukoppipelaaja” tai vaikkapa ”isähahmo”
Millainen pelaaja tämä ”puolustava hyökkääjä” sitten on. Puolustava hyökkääjä on pelaaja, joka ei osaa tehdä maaleja/syötellä ja mailatekniikka saattaa olla toisinaan hieman puutteellinen. Toisaalta taas ”puolustavaa hyökkääjää” ei oikein uskalla laittaa puolustajaksikaan, koska puolustajana hän ei menesty.
Valmentajalle ”puolustava hyökkääjä” antaa valintaprosessissa valtit käteen. Nykyään tuntuu siltä, että ”puolustavan hyökkääjän” nimikkeellä voi joukkueen kokoonpanoon nimetä lähes kenet tahansa. Useimmiten puolustavaksi hyökkääjäksi valitaan valmentajan monivuotinen sauna-,kala- tai golfkaveri.
Puolustava(t) hyökkääjät pelaavat usein neloskentässä. Heille on annettu tehtäväksi pitää oma pää puhtaana ja paikan tullen yrittää tehdä maali. Pelin jälkeen puolustavaa hyökkääjää kiitellään onnistumisista ja ”roolinsa täyttämisestä”. Suomeksi tämä tarkoittaa useimmiten tilastoja 0 + 0 /+-0 ja 2 min koukkaamisesta. Mainitsematta jätetään, että vastustajalta oli jäällä samaan aikaan heidän ”puolustavat hyökkääjänsä”.
Olen myös kuullut puhuttavan ”hyökkäävistä puolustajista”. Jos itse toimisin valmentajana, niin laittaisin samaan viisikkoon ”hyökkäävät puolustajat” ja ”puolustavat hyökkääjät”. Näinollen maaleja voisi useammin syntyä vastustajankin verkkoon, lisäksi puolustustyöskentely tulisi varmemmaksi, onhan meillä tavallaan kentällä kolme puolustajaa ja kaksi hyökkääjää. Ihmettelenkin suuresti, mikseivät nykypäivän valmentajat ole ottaneet tätä taktiikkaa käyttöön. Viisikko jonka haluaisin joskus nähdä jäällä voisi olla esim. Lumme – Nummelin, Törmänen – Helminen ja joku kolmas saunakaveri.
Loppukaneettina todettakoon, että viime kesänä käytyäni seuraamassa pesäpalloa, havaitsin pesäpallossakin ”puolustavan hyökkääjän”. Pesiksessä tämä virka on ns. koppijokerin virka. Kun käsky käy, käyt lyömässä kentän tyhjäksi kopilla ja loppuajan voit hörppiä Dexalia vaihtopenkillä. Pesäpallossa kaikki voivat olla koppijokereita, osa hyvällä ja osa paremmalla menestyksellä, sama pätee lätkään. Ei muuta