Lapsiperheen talousmenot?

  • 8 517
  • 52

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Itse asun Vantaalla kehä kolmosen ulkopuolella, noin 25 km keskustaan. Eipä tule spontaanisti käytyä keskustassa ikinä. Käyn siellä vain leffassa ja ravintoloissa ja sitten Hifkin matseissa. Minulle tämä sopii, eikä lapsiperheessä muutenkaan ole oikein aikaa mihinkään spontaaniin city- elämään. Mutta kaikille ei sovi.

Vahvistan tämän näkemyksen. Itse asun ns. laitakaupungilla omakotitalossa n. 5 km keskustaan. Eikä täältäkään tule spontaanisti koskaan käytyä keskustassa. Lähi Siwa ja Sale, apteekki, muksujen koulut, neuvola, hammaslääkäri ja postikonttori ovat kävelymatkan päässä, muuten muuten jokapaikkaan pitää autoilla. Itselleni sopii hyvin tämä elämä, mutta ei ehkä kaikille.

Pitää myös sanoa, että jos päästätte muksut pelaamaan lätkää, niin sehän tosiaan vaatii sekä aikaa että rahaa. Mutta tämänhän kaikki kai tietävätkin. Mielelläni kuitenkin olen pojan kiekkoharrastusta tukenut sekä rahallisesti että ajankäytölläni. Pääasia, että poika viihtyy.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vahvistan tämän näkemyksen. Itse asun ns. laitakaupungilla omakotitalossa n. 5 km keskustaan. Eikä täältäkään tule spontaanisti koskaan käytyä keskustassa. Lähi Siwa ja Sale, apteekki, muksujen koulut, neuvola, hammaslääkäri ja postikonttori ovat kävelymatkan päässä, muuten muuten jokapaikkaan pitää autoilla. Itselleni sopii hyvin tämä elämä, mutta ei ehkä kaikille.

Joo sama juttu. Mä muuttaisin mielelläni Nurmijärvelle Vanhasen naapuriin. Meiltä pääsee Helsingin keskustaan junalla 12 minuutissa, mutta olenkohan n. kerran vuodessa käynyt. Lääkärissä, Juha Tapion keikalla Tavastialla ja tyttären kanssa syömässä, siitäkin reissusta jäi käteen 10€ väärä seteli!

En tiedä katsotteko Doc Martin sarjaa yleltä, mutta siinä on sellaiset maisemat johon muuttaisin heti, vaikka ilman ukkoa! :)
 

Unseen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, New Jersey Devils
Voisin tuoda keskusteluun juuri loppumassa olevan vauvavuoden (poika tässä kuussa 1v.) tiimoilta huomioita ja vinkkejä varsinkin vauvaperheen talousasioihin, vanhemmista lapsista ja niiden kulutuksesta ei ole niinkään tietoa.

Taustana sen verran, että asutaan omassa rivarin pätkässä keskisuuressa kaupungissa, mies keskituloinen ja minä kotihoidon tuella kotona eli nettoansiot siinä päälle pari tonnia/kk. Ja silti rahaa jää säästöönkin jopa satasia, jos ei vakuutus- ym. suuria menoja ole kuukaudessa. Harrastuksia tosin ei tässä perheessä juuri ole, paikallisen jengin kausari on ostettu sikahalvalla hyvästä tarjouksesta meille puoliksi. Muuten lenkkeillään ja ulkoillaan sekä katellaan leffoja illat.

Ihan meidän säästövinkkejä ajattelin tähän listata, millä ollaan pärjätty sekä muita huomioita, mitä ollaan tehty rahasta vuoden aikana.

Jos useamman lapsen meinaa hommata, niin kuten täällä on mainittukin, kannattaa ostaa hyvää käytettynä tai sitten tavarat uusina, jolloin huomio kannattaa kiinnittää hinta-laatusuhteeseen. Me ostettiin hoitopöytä, sänky, turvaistuin ja vaunut uusina, mutta kytättiin liikkeiden ja nettikauppojen alennuksia sekä käytettiin ikeaa. Saatiin suhteellisen halvat, mutta hyvät tuotteet, vaikka tietty ulkonäössä jouduttiin (tai lähinnä minä naisena jouduin) tinkimään, mutta toimivuudesta ei tingitty. Jos meinaa useampaa lasta yrittää saada, niin kannattaa kerralla ostaa hyvät kamat, niin ei tarvii kahdesti samoista tavaroista maksaa.

Ja kun lasten sukupuolta ei voi ennustaa, niin kannattaa ostaa etenkin vauvavuodeksi suurin osa sellaisia tavaroita ja vaatteita, jotka sopii tytöille ja pojille. Voi sitten käyttää seuraavillekin lapsille, eikä tarvii hankkia alusta asti kaikkia. Me ostettiin esim. talvihaalarikin sillä periaatteella, että käy mahdollisesti tulevaisuudessa myös tytölle. Paljon joutui selailemaan nettikauppoja, että löysin tekniset ominaisuudet täyttävän ja hintaluokaltaan huokean unisex-haalarin, mutta etsiminen kannatti.

Sukulaisia ja tuttavia kannattaa hyödyntää. Esim. pojan kummilla on itsellään 1,5 vuotta meidän lasta vanhempi poika ja ollaan häneltä saatu paljon vaatteita ja leluja ilmaiseksi pojalle. Halpoja vaatteita kannattaa kytätä myös alennusmyynneistä ja ostaa sieltä seuraaviin vaiheisiin isompia kokoja, sillä siinä säästää paljon. Me ollaan ostettu vain ihan muutamia uusia vaatteita normihinnalla, kaikki muu oikeastaan alennuksista. Ja kannattaa liittyä isoimpien vaateketjujen maililistoille, sieltä tulee paljon ärsyttävää sälää, mutta muutaman kerran vuodessa kunnon tarjouksia. Ja toki kirppari on aina hyvä!

Sukulaisia ja isovanhempia kannattaa myös ohjeistaa kysymään, että mitä lapsi oikeasti tarvitsee tai pyytää antamaan kaiken rahana, jos he haluavat auttaa taloudellisesti. Siten ei tule hutihankintoja, vaan isovanhempien apu osuu kerralla oikeaan osoitteeseen. Olen myös kuullut kaverilta, että hän pienituloisena yh:na kutsuu paljon tuttuja ja kaukaisia sukulaisia lasten synttäreille, ja saa näin vaate- ja leluvarastoja kerrytettyä. En sitten tiedä, onko eettisesti oikein...

Jos vain pystyy, niin sairauskuluvakuutus lapselle. Meillä tuli mm. synnytyksessä komplikaatioita ja poika oli tehohoidossa. Hän sairastaa myös infektioastmaa, joten lääke- ja lääkärikuluja kertyy. Vaikka täällä julkinenkin puoli toimii, niin helpottaa, että tarvittaessa pääsee yksityiselle. Kantsii siis varautua siihen, että lapsi voi olla myös sairas, ja vakuutuksen ohella tässä auttaa, jos on säästöjä, jos äiti/isä ei lapsen terveydentilan takia pääse palaamaan töihin niin nopeasti kuin oli suunnitellut. Näin kävi meille, sillä poika ei tällä hetkellä kestä päivähoidon infektiokierteitä.

Kunta, järjestöt ja seurakunta tarjoaa myös paljon ilmaisia kerhoja, leirejä yms., joita kannattaa hyödyntää, jos lapsi on halukas harrastamaan, mutta rahaa ei löydy. Tarvittaessa myös erilaisilta hyväntekeväisyysjärjestöiltä, yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä ja vertaistukea tarjoavilta järjestöiltä saa apua.

Jos haluaa lomailla, niin meillä ainakin apuna on olleet ammattiyhdistysten tarjoamat alennetut kylpylä-, mökki, huvipuisto- yms. maksut. Muuten ei olisi päästy.

Ja auto vähäkulutuksinen ja vähäkustanteinen, mutta tilava ja kätevä lapsille. Ja julkisen liikenteen suosiminen, täällä pääsee rattailla lapsi ja vanhempi ilmaiseksi.

Ja ennen kaikkea, vaippa- ja ruokatarjousten kyttääminen, halpojen tuotteiden hamstraaminen alennusmyynneistä, kaiken ruuan valmistaminen itse, omien henk.koht. hankintojen hintojen vertailu ja ylimääräisten huvistusten unohtaminen, jos raha ei riitä. Toki huviakin tarvitsee, muuten hajoaa pää, mutta ei nyt ehkä kannata mitään huvijahtia lähteä ostamaan, jos toinen vanhempi on kotona lasten kanssa. Voin sen vielä sanoa, että viime kuukausien aikana on vuosien saatossa hiotut shoppailutaidot tulleet tarpeeseen, kun on niin paljon tullut vertailtua tuotteita ja hintoja. Ei siis heräteostoksia, vaan vakaata harkintaa, niin kyllä pärjää. Ja säästöt auttaa, eli jos perhe on suunnitteilla, niin sitä varten sukan varteen pelivaraa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös