Meillä perheeseen kuuluu meidän vanhempien lisäksi neljä lasta (7 v, 5 v, 3 v ja 4 kk). Vanhin on poika, keskimmäiset tyttöjä ja nuorin on myös poika. Ihan euron päälle ei ole tullut ikinä kuluja seurattua, kunhan tilille jää aina kuun vaihteessa enemmän kuin edellisen kuukauden jälkeen. Noin yleisesti siis, poikkeuksia tuohonkin toki on kuukaudesta riippuen. Päivähoitoon menee kuukaudessa tällä hetkellä 130 euroa (5 v ja 3 v), ovat hoidossa 10 päivää kuukaudessa vaimon ollessa kotona hoitamassa nuorinta lasta. Normaaleissa olosuhteissa on mennyt se 300-500 kuukaudessa, riippuen montako lasta on millonkin ollut päiväkodissa ja onko vaimo ollut vielä opiskelijana. Vakuutukset ovat yhteensä noin 1000 euroa vuodessa lasten osalta, onneksi käyttöä ei kuitenkaan ole juurikaan niille tullut. Hoitomaksuja en itse pidä pahoina, kun miettii kuitenkin mitä lapset päiväkodissa saa tuota rahaa vastaan.
Asuinpaikkana on Tampereen lähikunta, matkaa Tampereen keskustaan n. 12 kilometriä. Asuinmuotona vielä toistaiseksi puoliksi pankin ja puoliksi oma uudehko rivitalohuoneisto (4h+k). Tontti on kyllä hommattuna tästä lähistöltä ja vuoden sisällä olisi tarkoitus alkaa omakotitaloa rakentamaan. Matkusteluun ulkomaille meillä menee vuodessa n. 5000 euroa. Tällä summalla on tehty yleensä kaksi matkaa, toinen välimeren suuntaan ja toinen n. 6 tunnin lentomatkan päähän. Näistäkin kuluista voi aina tarvittaessa tinkiä.
Vaippoina meillä on käytetty aina kestovaippoja, siitä en tiedä, että onko niistä mitään säästöä. En edes tiedä, mitä ne kaupasta ostettuina olisi maksamaan tullut. Nyt niihin kuluu vettä ja sähköä jonkinverran kuukaudessa. Pilttipurkkeja ollaan välillä ostettu ja välillä ei. Useasti on ostettu vain raaka-aineita kaupasta ja tehty itse pilttipurkkeihin survoksia ja laitettu pakkaseen.
Ostimme esikoiselle rattaat sekä kaikki muutkin tilpehöörit uusina ja laadukkaina, sillä ajatuksena oli jo tuolloin neljä lasta. Tämänkin jälkeen vanhimmalle on ostettu aina uutena sisävaatteet, ulkovaatteet, sukset, luistimet yms. Kuitenkaan juuri mitään ei osteta normaalilla hinnalla, vaan ostamme aina vähintään puoleen hintaan tuollaiset varusteet. Esimerkiksi haalarit on ostettu aina edellisen talven tammi-helmikuussa seuraavaksi talveksi. Samat jutut suksissa ja luistimissa. Monet näin tarjouksesta ostetut tuotteet on lisäksi myyty korkeammalla hinnalla eteenpäin mitä niistä on itse maksettu. Omasta mielestä siis aina ei käytettynäkään kannata kaikkea ostaa, ainakaan jos lapsia on suunnitelmissa enemmänkin. Vaikka meillä on sekä tyttöjä ja poikia, niin silti monet kalliimmat tavarat pystyy kierrättämään hyvin lapselta toiselle (turvaistuimet, vaunut, rattaat, syöttötuolit, pinnasängyt, urheiluvarusteet yms...). Toki myöhemmässä iässä rahanmeno tulee taas kasvamaan, mutta sitähän se lapsiperheessä on :)
Harrastuksiin ei tosiaan voi hintaa laskea, ne on ihan omista valinnoista kiinni. Meillä lasten harrastukset eivät ole maksaneet koskaan juuri mitään, sillä ollaan vaimon kanssa itse oltu lasten harrastuksissa vetäjinä/ohjaajina/valmentajina.