Aamulehdessä ollut iso juttu ja lähestyvä uusinta kirvoittivat jälleen mieleeni erään suosikkikysymyksistäni: Mitä hyvää on Edvin Laineen ohjaamassa Tuntemattomassa sotilaassa? Tai pikemminkin, mitä poikkeuksellisen hyvää?
En aja takaa kansansuosikkiasemaa enkä katsojalukuja. Kaikkein vähiten haluaisin kuulla kenenkään sanovan "se vaan on". Ajan takaa nimenomaan argumentteja, joilla (sota)elokuvien tasoa yleensä punnitaan. Miksi tämä on poikkeusellisen hyvä saati historian paras sotaelokuva? Usein tätä tulee ihmisiltä kysyttyä, ja etenkin keski-ikäisten kohdalla kasvoille leviää helposti epäuskoinen ilme: he eivät selvästi itsekään tiedä, miksi toistavat mantraa "kaikkien aikojen parhaasta (sota)elokuvasta" kuin papukaijat. "Se vaan on". Perusteissa - jos niitä ylipäätään tulee - on useimmiten väkisinväännetyn makua.
Henkilökohtaisesti olen vakaasti sitä mieltä, että Laineen Tuntematon on suomalaisessa elokuvahistoriassa päinvastoin ehkä kaikkien aikojen "Keisarin uudet vaattet". Siitä nyt puhumattakaan, että sillä on aivan liian vähän tekemistä Linnan upean romaanin hengen/sanoman kanssa. Romaanin henki on, no, jos ei nyt aivan raiskattu, niin ainakin kadotettu. Samoin monia avainkohtauksia puuttuu (monet ilkeästi sanottuna kenties kansallisen epäkorrektiutensa vuoksi), ja esimerkiksi Koskela - kirjan ehkä tärkein henkilö, Ville Vaitelias, Tuntemattoman sotilaan Raimo Helminen - on käsittämättömästi onnistuttu hukuttamaan massaan (Risto Tuorelan fantastinen tulkinta Mollen versiossa on tälle loistava kontrasti). Itse asiassa parjattu Mollen versio on mielestäni kaikkine puutteineenkin lähes kaikessa parempi ja likempänä romaania. Paljon peräänkuulutettua "huumoriakin" siitä löytyy ilman, että äijälauma alkaa nanosekunnissa tekonauraa "hauskalle" jutulle/tilanteelle.
Ymmärrän toki, miksi elokuva on siinä asemssa, missä on. Ymmärrän myös veteraanien kannan, sehän on aivan inhimillinen. Kaikessa tässä ei ole sinänsä mitään vikaa; hyvä vain, että elokuvasta pidetään. Asialliset perusteet asialliselle hehkuttamiselle ovat vain loistaneet poissaolollaan oikeastaan ensi-illasta saakka. Ja eikö Itsenäisyyspäivänä voisi edes joka toinen vuosi näyttää sen "ihan oikeasti" kaikkien aikojen parhaan suomalaisen (sota)elokuvan, Talvisodan?
Nopeasti ajateltuna joitain epäkohtia (järjestys satunnainen), jotka väistämättä pilaavat kokonaisuutta:
- Lapsellisuutta hipova epärealistisuus
- Liian vanhat näyttelijät
- Ällöttävä ylinäytteleminen (ei koske tosin jokaista roolia)
- Muka-hauska rillumareimeininki, joka ei voisi olla kauempana sodan atmosfääristä
- Epäuskottavat tehosteet (toki ymmärrettävistä syistä, mutta se on sivuseikka; asiallisesti tärkeää on vain seuraus, ei syy)
- Turhan paatoksellinen ja yliampuva isänmaallisuus
Jokin tässä tietty ihmisiä koskettaa. Esimerkiksi elokuvan alku on kieltämättä koskettava; yksi lopun kohtauksista on leikattu alkuun, ja Finlandia sopii siihen hyvin, ilman yliampumista. Ehkä kokonaisuus ei vain ole itselleni kolahtanut. Kummallista kuitenkin on, että pidin Laineen Tuntemattomasta kovasti lapsena, mutta mitä vanhemmaksi tulen, sen vähemmän siitä pidän. Etenkin, jos kirja on tuoreena mielessä.
Ranger
En aja takaa kansansuosikkiasemaa enkä katsojalukuja. Kaikkein vähiten haluaisin kuulla kenenkään sanovan "se vaan on". Ajan takaa nimenomaan argumentteja, joilla (sota)elokuvien tasoa yleensä punnitaan. Miksi tämä on poikkeusellisen hyvä saati historian paras sotaelokuva? Usein tätä tulee ihmisiltä kysyttyä, ja etenkin keski-ikäisten kohdalla kasvoille leviää helposti epäuskoinen ilme: he eivät selvästi itsekään tiedä, miksi toistavat mantraa "kaikkien aikojen parhaasta (sota)elokuvasta" kuin papukaijat. "Se vaan on". Perusteissa - jos niitä ylipäätään tulee - on useimmiten väkisinväännetyn makua.
Henkilökohtaisesti olen vakaasti sitä mieltä, että Laineen Tuntematon on suomalaisessa elokuvahistoriassa päinvastoin ehkä kaikkien aikojen "Keisarin uudet vaattet". Siitä nyt puhumattakaan, että sillä on aivan liian vähän tekemistä Linnan upean romaanin hengen/sanoman kanssa. Romaanin henki on, no, jos ei nyt aivan raiskattu, niin ainakin kadotettu. Samoin monia avainkohtauksia puuttuu (monet ilkeästi sanottuna kenties kansallisen epäkorrektiutensa vuoksi), ja esimerkiksi Koskela - kirjan ehkä tärkein henkilö, Ville Vaitelias, Tuntemattoman sotilaan Raimo Helminen - on käsittämättömästi onnistuttu hukuttamaan massaan (Risto Tuorelan fantastinen tulkinta Mollen versiossa on tälle loistava kontrasti). Itse asiassa parjattu Mollen versio on mielestäni kaikkine puutteineenkin lähes kaikessa parempi ja likempänä romaania. Paljon peräänkuulutettua "huumoriakin" siitä löytyy ilman, että äijälauma alkaa nanosekunnissa tekonauraa "hauskalle" jutulle/tilanteelle.
Ymmärrän toki, miksi elokuva on siinä asemssa, missä on. Ymmärrän myös veteraanien kannan, sehän on aivan inhimillinen. Kaikessa tässä ei ole sinänsä mitään vikaa; hyvä vain, että elokuvasta pidetään. Asialliset perusteet asialliselle hehkuttamiselle ovat vain loistaneet poissaolollaan oikeastaan ensi-illasta saakka. Ja eikö Itsenäisyyspäivänä voisi edes joka toinen vuosi näyttää sen "ihan oikeasti" kaikkien aikojen parhaan suomalaisen (sota)elokuvan, Talvisodan?
Nopeasti ajateltuna joitain epäkohtia (järjestys satunnainen), jotka väistämättä pilaavat kokonaisuutta:
- Lapsellisuutta hipova epärealistisuus
- Liian vanhat näyttelijät
- Ällöttävä ylinäytteleminen (ei koske tosin jokaista roolia)
- Muka-hauska rillumareimeininki, joka ei voisi olla kauempana sodan atmosfääristä
- Epäuskottavat tehosteet (toki ymmärrettävistä syistä, mutta se on sivuseikka; asiallisesti tärkeää on vain seuraus, ei syy)
- Turhan paatoksellinen ja yliampuva isänmaallisuus
Jokin tässä tietty ihmisiä koskettaa. Esimerkiksi elokuvan alku on kieltämättä koskettava; yksi lopun kohtauksista on leikattu alkuun, ja Finlandia sopii siihen hyvin, ilman yliampumista. Ehkä kokonaisuus ei vain ole itselleni kolahtanut. Kummallista kuitenkin on, että pidin Laineen Tuntemattomasta kovasti lapsena, mutta mitä vanhemmaksi tulen, sen vähemmän siitä pidän. Etenkin, jos kirja on tuoreena mielessä.
Ranger