Lapsi- ja vanhemmuusasiat

• 128 801
  • 764

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
MTL
Kuulin esimerkiksi sen, että anopille on annettu vanhempien lastenlasten Wilma-tunnukset, jotta hän pääsee seuraamaan muksujen koulunkäyntiä. Uskomatonta settiä.
Anteeksi mitä?! Miten ihmeessä tuollainen on edes mahdollista ilman vanhempien lupaa?

Kiitos Knox näistä viesteistäsi, mitä olet tänne laittanut. Auttaa ainakin itseäni siinä, että olen tajunnut ettei oma anoppini olekaan ihan niin kontrolloiva mitä kuvittelin. Tuo teidän keissi on ihan potenssiin ääretön. Toivottavasti vertaistuki täällä on myös auttanut käsittelemään teidän tilannetta. Ja pahoittelen samalla sitä, että alunperin ehkä vähättelin tuota tilannettanne sen "tukka-gaten" jälkeen. Tai no en ehkä vähätellyt, mutta yritin miettiä tilannetta sovittelun kannalta. On sen jälkeen tullut kyllä selväksi, että ehkä se on lapsenkin kannalta parempi olla mahdollisimman vähän kontaktissa sinne päin.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Anteeksi mitä?! Miten ihmeessä tuollainen on edes mahdollista ilman vanhempien lupaa?

Kiitos Knox näistä viesteistäsi, mitä olet tänne laittanut. Auttaa ainakin itseäni siinä, että olen tajunnut ettei oma anoppini olekaan ihan niin kontrolloiva mitä kuvittelin. Tuo teidän keissi on ihan potenssiin ääretön. Toivottavasti vertaistuki täällä on myös auttanut käsittelemään teidän tilannetta. Ja pahoittelen samalla sitä, että alunperin ehkä vähättelin tuota tilannettanne sen "tukka-gaten" jälkeen. Tai no en ehkä vähätellyt, mutta yritin miettiä tilannetta sovittelun kannalta. On sen jälkeen tullut kyllä selväksi, että ehkä se on lapsenkin kannalta parempi olla mahdollisimman vähän kontaktissa sinne päin.

Eihän se olekaan, mutta kun vanhemmat ovat ne tunnukset mummulle antaneet. Kyllähän nyt on erittäin tärkeää, että mummu pääsee katsomaan miten lapset koulussa menestyvät! Ja ennenkaikkea puuttumaan asioihin hyvissä ajoin. Kun esim. matemaattisesti vähemmän lahjakas lapsenlapsi saa kovan työn seurauksena numeron 7 kokeesta, mummu palauttaa maan pinnalle sanomalla, että jos olisit lukenut enemmän, olisit saanut paremman numeron.

Ja eipä mitään, tämä on ollut minulle erittäin mukava tapa saada ajatuksia jäsenneltyä, ja vertaistuen määrä on lämmittänyt mieltä todella paljon. Ja sitä paitsi on hyvä, että näitä minunkin ajatuksia edes vähän kyseenalaistetaan. Siinä tunnekuohussa tulee aika herkästi mentyä laput silmillä. Mutta kun näin isoista asioista puhutaan, on hyvä pohtia juttuja jokaiselta kantilta. Eli en siis missään nimessä ajatellut että vähättelit mitään, minusta se oli varsin tervetullut näkökulma asioihin.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ja hommahan jatkuu.

Rouvalle tuli eilen viesti, että "milloin tuotte lapset meille?". Olin töissä tuona aikana, ja kun viestin luin, vastasin että "älä vastaa mitään". Vaimo oli ehtinyt vastata, sen perinteisen että odotamme anteeksipyyntöä jne jne.

Anopin vastaus "sinä sanoit meille ilkeästi, ei ole lasten vika tämä". Ja tähän rouva ehtinyt vastata pitkällä viestillä, johon ei enää vastattu.

Mulla sylttäsi sen verta kovasti, että varasin itselleni ajan ammattilaiselle ensi viikoksi. Käyn juttelemassa asiasta osaavan ihmisen kanssa, ja katsotaan sitten miten toimitaan.

Kotona lasten nukkuessa, kerroin vaimolle oman mielipiteeni, että yhteydenottoihin ei tulisi reagoida mitenkään. Kyseessä on, ainakin minun mielestä, loputon kierre, jossa haavaa pidetään avoimena, ja "voitetaan" se keskustelu jättämällä aina viimeiseen viestiin vastaamatta. Ja tämä tulee pyörimään tasan niin kauan kun sen annetaan pyöriä.

Ja tässä tulee minun ja vaimon isoin näkemysero. Hän ajattelee, että jos hän jättää vastaamatta, on hän jotenkin syyllinen asiaan, eikä ole edes yrittänyt sopia. Koska hänen siskonsa tulee puuttumaan asiaan, ja vika on vain hänessä. Minä taas näen asian niin, että viimeinen asia mistä hänen tulisi olla huolissaan, on se, mitä hänen vanhempansa ja sisarensa ajattelevat.

Vittu mitä paskaa tämä touhu osaa olla.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla sylttäsi sen verta kovasti, että varasin itselleni ajan ammattilaiselle ensi viikoksi. Käyn juttelemassa asiasta osaavan ihmisen kanssa, ja katsotaan sitten miten toimitaan.
Tämä on erittäin fiksua. Suosittelisin samaa myös vaimollesi, koska hänelle tilanne on varmasti vielä hankalampi kun on omista vanhemmista kyse, ja vasta nyt on avautunut millaisia he ovat. Tiedän erään joka sai omat asiansa kuntoon ammattiauttajan kanssa, ja ymmärsi sen jälkeen miten toimia oman narsistiäitinsä kanssa.

Tsemppiä ja jaksamisia vielä. On varmasti todella perseestä.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja tässä tulee minun ja vaimon isoin näkemysero. Hän ajattelee, että jos hän jättää vastaamatta, on hän jotenkin syyllinen asiaan, eikä ole edes yrittänyt sopia. Koska hänen siskonsa tulee puuttumaan asiaan, ja vika on vain hänessä. Minä taas näen asian niin, että viimeinen asia mistä hänen tulisi olla huolissaan, on se, mitä hänen vanhempansa ja sisarensa ajattelevat.

Vittu mitä paskaa tämä touhu osaa olla.
Hän on kasvanut tuohon asiaan, ja vaikka hän tietää, ettei pitäisi taipua niin on vaikea taistella vastaan tuntematta syyllisyyttä.

Mulla on ollut monella tavalla hyvät vanhemmat, mutta esimerkkinä vanhemman vaikutuksesta lapseen voin myöntää, että vaikka rakastaa ja ikävöi vanhempaansa ja kaipaisi häntä edelleen niin samalla on kuitenkin jollakin tavalla helpottunut, että häntä ei enää ole.

Se vahva auktoriteetti, joka on aina jollakin tavalla ohjannut sinua silloinkin, kun mitään ei ole vaadittu. Samalla yrität nyt olla syyllistämättä itseäsi tunteistasi. Rakastin ja rakastan edelleen, mutta se ei aina riittänyt siihen, etten olisi tuntenut liikaa olevani aina varpaillani esim. oman käytökseni suhteen.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Päivitelläänpäs tännekin tilannetta, kun kuitenkin kuumeisesti olette asiaa miettineet!

Tilanne pysyi tuossa pitkään samana, mitä nyt anoppi laittoi viestiä vähän väliä että voisitteko tuoda lapset käymään, laittakaa kuvia ja blaa blaa blaa. Näissä meillä oli iso näkemysero vaimon kanssa, minä olin sitä mieltä että viesteihin ei tule vastata mitenkään, mutta vaimo taas halusi vastata.

Ja hiljalleen huomasin, että tämä asia luikertelee meidän keskusteluihin tämän tästä, esimerkiksi jos meillä oli tarkoituksena viettää mukava ilta, saattoi tämä aihe pilata illan täysin.

Anopin sisko tuli yhtäkkiä käymään meillä, on onneksi aivan mahtava tyyppi, ja oli kauhuissaan kun kerrottiin että mikä on homman nimi. Hän sitten kysyi, että onko asioita mahdollista korjata. Vaimoni vastasi että on, jos saadaan anteeksipyyntö. Minä en sanonut mitään, olin yllättynyt vaimoni kommentista, mutta annoin asian olla.

Minä sitten nostin asiaa esille sillä kulmalla, että tähän pitää nyt saada päätös. On se sitten mikä tahansa, mutta tämä tilanne on sietämätön. Kerroin oman kantani, että minä en sinne tule, enkä halua heitä nähdä, mutta en myöskään jaksa tämmöistä häröpalloa, mikä roikkuu meidän välissä loputtomiin. Vaimo laittoi sitten äidilleen ukaasin miljoonannen kerran, ja sieltä tuli anteeksipyyntö. Tekstiviestinä.

Tästä se riemu sitten repesi, minä olin että eihän tuo nyt vittu ole anteeksipyyntö, ja vaimo oli taas että on se parempi kun ei mitään. Ensimmäistä kertaa otettiin asiasta yhteen, ja näytti että kaikesta huolimatta ollaan kuitenkin eri puolilla viivaa tässä asiassa.

Vaimo sitten soitti äidilleen, ja sanoi että hän haluaa jutella tästä asiasta. Että miksi tähän pisteeseen on menty, ja miksi heidän käytöksensä on aivan perseestä. Appiukko oli sitten oma itsensä, ja oli tullut raivoamaan siihen puhelimeen että mitä sinä tyttö siellä mussutat, nyt ne lapset tänne ja sietäisit hävetä.

Tämähän sitten aiheutti uutta keskustelua, kun minä sanoin suoraan että eihän ne ole pahoillaan mistään, ja tuo puhelu jos mikä todistaa sen. Vaimolla nousi kuitenkin se lapsenusko esille, ja hän ajatteli että kyllä ne on, ne ei vaan osaa käsitellä asiaa. Ja jälleen me otamme yhteen vaimon kanssa.

Noh, vaimo sitten sopi että äitinsä tulee yksin käymään meidän pihalla, lapset on minun kanssa muualla, ettei muksuja sekoiteta tähän asiaan yhtään enempää. Vaimo oli käskenyt äitinsä olla kerrankin hiljaa, ja sanonut häntä vuosia vaivanneet asiat. Ja lopuksi vaimo oli sanonut, että hänestä on parempi ettei olla tekemisissä, te olette aikanaan aiheuttanut minulle niin paljon paskaa oloa, etten jaksa enää sitä. Ja nyt te aiheutatte minun perheelle paskaa oloa, että tämä ketju menee poikki nyt. Anoppi oli ollut aivan mietaana, ja vaimo oli ollut täysin tilanteen päällä. Ei huutoa, ei uhkailua, rauhallisesti oli kertonut oman kantansa, eikä anopilla ollut mitään mihin tarttua.

Kysyin vaimolta, että mikä saisi hänet sitten tuohon päätökseen, kun minä olin siinä uskossa että hän haluaa korjata välejä. Sanoi että kun äiti astui autosta ulos, hän tajusi että ei saatana, tuon ihmisen takia hänen aviomiehensä ja lapsensa ovat evakossa. Että nuo ihmiset ei tuo mitään hyvää minun elämään, kun taas me ollaan hänelle kaikki. Että valinta oli aika helppo siinä tilanteessa. Mutta se vaati sen, että hän sai kohdata äitinsä kasvotusten, ja sai kerrankin olla se joka keskustelua vei.

Että nyt tuntuu oikeasti siltä, että tämä asia on selätetty. Melkoiset puoli vuotta takana, ei voi muuta sanoa.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaimo sitten soitti äidilleen, ja sanoi että hän haluaa jutella tästä asiasta. Että miksi tähän pisteeseen on menty, ja miksi heidän käytöksensä on aivan perseestä. Appiukko oli sitten oma itsensä, ja oli tullut raivoamaan siihen puhelimeen että mitä sinä tyttö siellä mussutat, nyt ne lapset tänne ja sietäisit hävetä.
Ai että... Tää tilanne on todella helppo uskoa ja kuvitella.

Moni ihminen on tyhmä. Ei sille vaan mitään voi.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta @Knox kokemuksista. Sivusta (onneksi riittävän kaukaa) lähes samalla kaarella mennyttä perheriitaa seuranneena pitää todeta että joskus oikeassa olijallekin jää luu käteen. Appivanhemmista pääsee kyllä eroon mutta siinä voi lähteä ovesta ennen pitkää muija ja muksutkin. (Viitaten omiin aikasempiin sivustaseuraamisiin) En sen tarkemmin osaa sanoa miten toimia noin vahvojen vihan ja inhon tunteiden kanssa, jotka kirjoituksistasi välittyy. Voin vaan kuvitella kuinka raskasta se on. Mulkkuja maailmaan mahtuu, joskus niitä joutuu sietämään olosuhteiden pakosta, useimmiten onneksi ei. Tsemiä.

(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olen tähän keissiin jo kommentoinut aiemminkin, mutta kommentoin saman asian vielä uudestaan jotta kuka tahansa joka on vastaavassa tilanteessa, ymmärtää asian.

Narsistin kanssa et voi voittaa koskaan. Piste. Ainoa keino on eristää sellaiset täydellisesti omasta elämästä. Heidän pelissään ei voi pärjätä normaalilla sielunelämällä varustettuna, vaan joutuisit itse menemään samalle tasolle, jolloin olet jo hävinnyt.

Tiedän mistä puhun. Olen laittanut välit totaalisesti poikki tällaiseen sukulaiseen. Tärkeää olisi ettei edes hyvän joulun toivotuksiinkaan vastattaisi mitenkään. Täydellinen väliinpitämättömyys on ainoa tapa millä nuo pysyvät aisoissa.

Kiitos ja anteeksi kaikille jotka kokevat tällaisen liian jyrkkänä, mutta ei ole lastenkaan edun mukaista olla tuollaisten ihmisten kanssa missään tekemisissä, vaikka osaisivat esittää kuinka mukavaa tahansa.
Amen. Eikä tuossa ole mitään liian jyrkkää. Omasta hyvinvoinnistaan kannattaa oikeasti pitää huolta.

Jos siihen narsistin suonsilmäkkeeseen on vaan itse ajautunut, niin siitä itsensä irti reuhtaiseminen ei toki ole helppoa. Kaikenmoisia tunnemyrskyjä siihen liittyy.

Kaiken lukemani ja kuulemani perusteella narsismi vaikuttaa olevan hyvin läheisessä sukulaisuussuhteessa päihderiippuvuuksien kanssa. Niin paljon siinä on tuota samaa itsekeskeisyyttä, rakkaudettomuutta, huonoa itsetuntoa, yliherkkyyttä loukkaantumiseen ja täydellistä kyvyttömyyttä itsereflektointiin sekä ymmärtää, että miltä se oma toiminta tuntuu muista ihmisistä.

Erona se, että päihderiippuvuudessa on kuitenkin jonkinmoinen toipumisennuste, koska päihderiippuvaiselle nuo asiat ovat kuitenkin vielä mahdollisuuksien rajoissa oppia, jos taustalta ei vaan löydy jotain tämmöistä vahvaa persoonallisuushäiriötä. Olen ymmärtänyt, että narsistille tuo lähentelee ilmeisesti mahdottomuutta.

Ja kuten päihderiippuvaisella, niin myös narsistilla vaikutaa olevan se maaginen kyky sairastuttaa siinä lähellä olevat ihmiset. Eli @Knox koko perheesi hyvinvoinnin ja mielenterveyden nimissä olet nyt tehnyt 100% oikean ratkaisun.

Edit: ja kun luin kirjoittamasi viestit loppuun asti, niin näin on tehnyt myös vaimosi.

Jos jostain tulee syytöksiä, että miten olet nyt tehnyt väärin, koska syy X, niin älä välitä niistä. Et ole tehnyt väärin, vaan juurikin oikean ratkaisun. Joka jotain muuta sanoo ei joko A) ole itse koskaan kokenut tuota eikä ymmärrä sitä, millaista tuo on tai B) on itse elämässään ajautunut tuollaiseen samankaltaiseen tilanteeseen, ja sieltä suonsilmäkkeestä käsin huutaa sitä sairasta oloaan, kun ei muutakaan ymmärrä.

Narsistit ovat aivan käsittämättömän hyviä pelaamaan tuota peliä ja vetämään langoista, joilla saavat oman hyötynsä irti. Näin ulkopuolisena tarkkailijana vaikuttaa siltä, että sinulle sen terveen toimintatavan omaksuminen on helpompaa, mutta vaimollesi hankalampaa. Hänen omista vanhemmistaan kuitenkin nyt puhutaan, ja hän on lapsesta asti näiden ihmisten kanssa kasvanut siihen psykologiseen peliin, mitä he pelaavat, niin ihan ymmärrettävää, että asia on ollut hänelle vielä hankalampi käsitellä ja tehdä se irtiotto.

Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kuulin tänään, että on normaali käytäntö, että kun lapsi on ollut kaverillaan kylässä, ei edes mikään yökylä vaan esim koulun jälkeen, niin jälkikäteen kyläpaikan vanhemmilta tulee mobilepay-pyyntö esim 3,50€ lapsen ruokailuista. Ja esim iso vääntö, jos vanhemmilla ei ole mobilepaytä että miten maksu sitten hoidetaan.
Kuuntelin tätä aika erikoinen ilme naamalla, enkä pystynyt lopulta sanomaan kuin että en jaksa uskoa että yhdenkään perheen isä tietää tällaisesta sekoilusta.
Sanokaa, onko tämä normaali tai edes jonkinlainen käytäntö? Oletteko joutuneet maksamaan tällaisia, tai jopa veloittaneet?
Ohhoh. En kyllä ikinä ole tuollaiseen törmännyt. vanhemman lapsen kaverit olivat täällä aikoinaan melkein viikottain yökylässä ja vice versa. Ei koskaan käynyt mielessäkään että mitään ruokarahaa liikkuisi suuntaan tai toiseen. Sama homma ruuan kanssa.

Aluksi tuli viestejä, että voiko teidän lapsi syödä meillä. Lopulta se oli ihan normaali käytäntö. Ei tuollaiset alle kouluikäiset tai alakoululaiset niin paljon syö.

Joskus on yksi pojan kaverin isä laittanut viestiä, että hän voisi kollit viedä mäkkäriin syömään kun heidän jantteri on niin usein meillä syönyt.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuulin tänään, että on normaali käytäntö, että kun lapsi on ollut kaverillaan kylässä, ei edes mikään yökylä vaan esim koulun jälkeen, niin jälkikäteen kyläpaikan vanhemmilta tulee mobilepay-pyyntö esim 3,50€ lapsen ruokailuista. Ja esim iso vääntö, jos vanhemmilla ei ole mobilepaytä että miten maksu sitten hoidetaan.
Kuuntelin tätä aika erikoinen ilme naamalla, enkä pystynyt lopulta sanomaan kuin että en jaksa uskoa että yhdenkään perheen isä tietää tällaisesta sekoilusta.
Sanokaa, onko tämä normaali tai edes jonkinlainen käytäntö? Oletteko joutuneet maksamaan tällaisia, tai jopa veloittaneet?
Jos kyse on suunnilleen edes vastavuoroisesta toiminnasta, niin tosiaan aika absurdilla tasolla mennään.

Sitten alan ymmärtämään käytännön, jos jonkun lapsi on aina syömässä muualla kun ei kotona saa ruokaa. Eli ruokahuolto on käytännössä ulkoilutettu muille. Tässä tuskinpa siitä kuitenkaan oli kyse. Tuollaisessa tapauksessa toki perheessä on ilmeisen isoja ongelmia muutenkin, mutta ei ne ongelmat saisi kasaantua muiden hoidettavaksi. Eli tuollaisen maksun pyytäminen voi tuollaisessa tapauksessa olla "hienotunteinen" tapa kertoa, että ruokkikaa omat lapsenne.

Omassa lapsuudessa kaikki menivät kotiin syömään, ja sitten pihapelit jatkuivat ulkona. Toki jos oli yökylässä, niin sitten syötiin toisen ruokia.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Omassa lapsuudessa kaikki menivät kotiin syömään, ja sitten pihapelit jatkuivat ulkona. Toki jos oli yökylässä, niin sitten syötiin toisen ruokia.
Suurinpiirtein näin mä toimin oman lapsenkin kanssa, eli jos ollaan vaan "ulkona leikkimässä", niin silloin pääosin tullaan kotiin syömään. Ihan lapsen bestiksen vanhempien kanssa ollaan sovittu, että jos lapsilla on just joku kesken niin sitten voivat syödä meillä tai heillä, ilman mitään eri ilmoittamista. Mutta heidän kanssaan nyt istutaan uuttavuotta kimpassa ja muutenkin touhutaan paljon yhdessä.

Toisaalta sitten jos meillä joku harvinaisempi kaveri on käymässä vaikka koulun jälkeen, niin sitten kysyn toki että ottaako ruokaa kun sen aika on.

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lapsellani on aasialaisia kavereita ja heidän vanhempansa tilaavat ruokaa, jos siellä on tyttöporukka kylässä. Olisin varmaan 50 euroa velkaa, jos pyytäisivät maksuja.

Kulttuurieroja varmana joo, mutta on se tietyllä tapaa vähän noloa kuulla, että taas on kestitty niin uskomattomasti.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meillä on tapana kerääntyä pöydän ympärille tuijottamaan vierasta lasta samalla kun itse syömme. Joskus saatamme myös pilkata hänen ulkonäköään ääneen, mutta pääosin kuitenkin pidämme vain katseen tiiviisti vieraassa samalla kun lapioimme ruokaa melko äänekkäästi maiskuttaen suuhumme.

Meillä ei käy kovin usein vieraita lapsia. Eikä kyllä aikuisiakaan, tosin se saattaa johtua siitä, että tuijotan usein myös äitejä hiekkalaatikolla.

H. Schnier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Tahko
Meillä on tapana kerääntyä pöydän ympärille tuijottamaan vierasta lasta samalla kun itse syömme. Joskus saatamme myös pilkata hänen ulkonäköään ääneen, mutta pääosin kuitenkin pidämme vain katseen tiiviisti vieraassa samalla kun lapioimme ruokaa melko äänekkäästi maiskuttaen suuhumme.

Meillä ei käy kovin usein vieraita lapsia. Eikä kyllä aikuisiakaan, tosin se saattaa johtua siitä, että tuijotan usein myös äitejä hiekkalaatikolla.
Fair enough, kunhan et taluta lasta ruokailun jälkeen lähimmälle pankkiautomaatille ja et käytä +10-vuotiaita alibina hiekkalaatikolla.

Noin muuten kuulostaa vieraalta ajatukselta vaatia ruokamaksua lasten kavereiden vanhemmilta. Nuo (lapset) nyt ainakin omassa kuplassa istahtavat vastavuoroisesti puolin ja toisin valmiiseen ruokapöytään useamman kerran viikossa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy