Mainos

Lapsen kasvatuksen nykytrendi, vapaa kasvatus

• 27 044
  • 148

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Jos luit aloitus viestin niin ymmärrät, mitä tässä ketjussa yritin kertoa vapaalla kasvatuksella. Ei se mielestäni ole oikein, että hakataan jonossa edessä olevaa tai muuten mesotaan ja riehutaan julkisella paikalla. Tai kotona.
Kenen mielestä on?

Onko sinulla omia lapsia? Jos on niin, miten olet selvittänyt tilanteen hermojasi menettämättä saadaksesi julkisella paikalla kiukuttelevan uhmaikäisen lapsen rauhoittamaan. Itse olen hampaita kiristellen yrittänyt olla tiukka ja päästä tilanteesta äkkiä pois.

Teini-ikäisten kanssa ollaan puolin ja toisin pinnan palettua huudettu vittu-saatanaa, mutta silti olemme aina toisistamme pitäneet ja toisiamme arvostaneet. Ei varmaan aikuiselta kypsää käytöstä, mutta mielestäni kuitenkin on tärkeää tunteiden (sekä positiivisten että negatiivisten) esiin tuominen.

Suosikkijoukkue
KK
Kenen mielestä on?

Onko sinulla omia lapsia? Jos on niin, miten olet selvittänyt tilanteen hermojasi menettämättä saadaksesi julkisella paikalla kiukuttelevan uhmaikäisen lapsen rauhoittamaan. Itse olen hampaita kiristellen yrittänyt olla tiukka ja päästä tilanteesta äkkiä pois.

Eli et siis tajua hevon vittua mistään, varsinkaan mistä nyt keskustellaan. Eli jos sinun lapsi hakkaa kassajonossa edellistä ihmisistä, niin sinä et puutu siihen mitenkään?

Edit: Ja jos kiellät lastasi ja tämä ei lopeta niin annat asian olla ja annat lapsesi hakkaa sitä edessä olevaa muestä?

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Eli et siis tajua hevon vittua mistään, varsinkaan mistä nyt keskustellaan.
Naihin Iso-Een viesteihin on aika vaikea vastata, lapseton kertoo lapsellisille miten lapsia tulisi kasvattaa.
Muutenkin tassa ketjussa lapsettomat kertovat miten homma tulis tehda, kokemusta tietysti on, kaverin ja veljen lapsista ja tietysti omat muistot.
Ja meille, joilla on omia lapsia, kerrotaan miten ollaan kukkahattutateja ja sallitaan lapsille vapaa kasvatus jos ei hyvaksyta vakivaltaa lapsen kasvattamisessa.

Tosin muistan kylla miten itsekkin tiesin tasan tarkkaan miten lapsia tulisi kasvattaa, prioriteetit ja "tuota en taatusti tule koskaan tekemaan oman lapseni kanssa" -saannot oli hyvin tarkkaan mielessa. Onneksi osasin, outoa minulle, pitaa suuni kiinni muiden, jo vanhempia siina vaiheessa, kanssa.
Nyt kun noita muistelee niin lahinna havettaa oma typeryys.

Vinkkina voisin antaa kaikille jotka niille joilla ei viela lapsia ole mutta tietavat tarkkaan miten homma toimii etta 24/7/koko ajan lapsen kanssa oleminen ei valttamatta niin helppoa ole ja niista saannoista on valista pakko tinkia.
Ja jos esmes matkustaessa, mika lapsen kanssa ei helpointa ole, loydat lasten leikkivaunun jossa lapsi voi leikkia ja riehua hairitsematta muita matkustajia
tulee joku idiootti huutamaan lapselle niin siina ei valttamatta aina kaikilla pinna kesta. Voin kylla kuvitella tuonkin tilanteen ja uskon etta ei olis jaanyt ihan siihen idiootti mutinaan omat kommenttini.

Ja viela, tuo sun kaupan kassajono + jogurtti urban tale alkaa omassa paassas muuttumaan todeksi, voin kertoa etta tuosta on eri versioita tullut vastaan jo vuosia.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Nyky trendi?

tästä puhuttiin oman kasvatukseni aikana ihan aktiivisesti.. 70 -luvulla.

Vapaa kasvatus ei ole siis mikään "nykytrendi" vaan ideologinen metodi, jota on käytetty vähän enemmän asioista ymmärtävissä piireissä (jokaisessa yhteiskuntaluokassa) kasvattamaan lapsista itsenäisesti ajattelevia ja itsetunnon omaavia kansalaisia. Koskee niin "porvariperheitä" kuin "kommariperheitä". Ei se sitä kysynyt. Tyypillinen JA persupooli nyt täst ei mitään tietenkään ymmärrä

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Nyky trendi?

tästä puhuttiin oman kasvatukseni aikana ihan aktiivisesti.. 70 -luvulla.

Vapaa kasvatus ei ole siis mikään "nykytrendi" vaan ideologinen metodi, jota on käytetty vähän enemmän asioista ymmärtävissä piireissä (jokaisessa yhteiskuntaluokassa) kasvattamaan lapsista itsenäisesti ajattelevia ja itsetunnon omaavia kansalaisia. Koskee niin "porvariperheitä" kuin "kommariperheitä". Ei se sitä kysynyt.

Ongelma on varmaan siinä, että moni ymmärtää vapaan kasvatuksen niin monella eri tavalla, jollekin vapaakasvatus on sitä, että lapsella on tietyt rajat ja niiden puitteissa lapsi on vapaa toiminaan kuinka haluaa - ja itse vastaa ikäkauteensa sopivalla tavalla teoistaan.

Toiselle vapaakasvatus tarkoittaa sitä, että lapsella ei ole mitään rajoja, että hän on vapaa tekemään mitä haluaa ja että vanhemmat eivät ota mitään vastuuta lapsestaan.

Minusta ongelmakasvatuksessa järkevintä olisi puhua ns. curling-vanhemmuudesta:

"Toisentyyppistä vanhemmuutta edustaa psykologi Bent Hougaardin käsite curling-vanhemmuus, joka haluaa raivata jokaisen pettymyksen lapsen tieltä. Lasten elämä suojataan kaikilta haasteilta ja vaatimuksilta. Curling-lapsista kasvaa röyhkeitä aikuisia, jotka eivät kestä rajoja ja vastoinkäymisiä." (lainaus: Helsingin opetusviraston blogi).

Kun taas kasvatuksessa olisi hyvä pyrkiä lapsilähtöiseen kasvatukseen:

"Nykyiset suomalaisasiantuntijat uskovat, että lapsi tarvitsee rakastavaa huolenpitoa, valvontaa ja turvallisia rajoja. Lapsen olisi hyvä saada paljon onnistumisen kokemuksia ja kiitosta. Häntä tulisi pitää yksilöllisenä persoonana, jonka tarpeet ja mielipiteet otetaan huomioon ja jota ei koskaan hylätä tunnetasolla. Rankaisua ei pitäisi käyttää ainoana kasvatusmenetelmänä. Tätä tarkoitetaan lapsilähtöisellä kasvatustavalla." (lähde: terveyskirjasto).

Ja olen huomannut, että moni mieltää osan lapsilähtöisen kasvatuksen teemoista ns. "vapaaksi kasvatukseksi" vaikka kyseessä on kaksi eri asiaa.

Tyypillinen JA persupooli nyt täst ei mitään tietenkään ymmärrä

Eipä tietenkään!

terveisin persupoolin jäsen,

vlad.

Suosikkijoukkue
KK
Naihin Iso-Een viesteihin on aika vaikea vastata, lapseton kertoo lapsellisille miten lapsia tulisi kasvattaa.
Muutenkin tassa ketjussa lapsettomat kertovat miten homma tulis tehda, kokemusta tietysti on, kaverin ja veljen lapsista ja tietysti omat muistot.
Ja meille, joilla on omia lapsia, kerrotaan miten ollaan kukkahattutateja ja sallitaan lapsille vapaa kasvatus jos ei hyvaksyta vakivaltaa lapsen kasvattamisessa.
Onpa sinunkin vaikea ymmärtää, mitä ajan tässä takaa. Ei vaan jaksa toistaa enää. Vai yritätkö juuri sitä? Jos olisit lapsi niin ymmärtäisin, ei mene jakeluun. No ei siinä. Ei kaikki ymmärrä. Ensinnäkään, et ollut paikalla kuulemassa miten ne lapset huusi siinä vierelläni. Uskon kyllä, että sellaisen huudon takia sinäkin olisit hakenut lapsesi n. 10 metrin päästä itsestäsi tai et ainakaan suuttuisi, jos joku komentaisi sinun lastasi ko. tilanteessa olemaan hiljempaa.

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Onpa sinunkin vaikea ymmärtää, mitä ajan tässä takaa. Ei vaan jaksa toistaa enää. Vai yritätkö juuri sitä? Jos olisit lapsi niin ymmärtäisin, ei mene jakeluun. No ei siinä. Ei kaikki ymmärrä. Ensinnäkään, et ollut paikalla kuulemassa miten ne lapset huusi siinä vierelläni. Uskon kyllä, että sellaisen huudon takia sinäkin olisit hakenut lapsesi n. 10 metrin päästä itsestäsi tai et ainakaan suuttuisi, jos joku komentaisi sinun lastasi ko. tilanteessa olemaan hiljempaa.

Juu, en ymmarra mita ajat takaa. Mita olen ymmartanyt on se etta olit taydessa junassa lastenvaunussa jossa lapset leikki ja huusi.
Kumma juttu vaan se etta siina taydessa junassa vain sina reagoit siihen useamman lapsen huutoon.
Toisaalta voihan olla etta ne muut siina samassa junassa matkustanee eivat tienneet niin paljoa lasten kasvatuksesta kuin sina, sentaan kokemusta on veljen pojasta.

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä ainakin ymmärsin sen pointin, että onhan se junan käytävällä juokseminen nyt melkoisen vaarallista, lapselle varsinkin. Ja kyllä minun äitini (perhepäivähoitaja) ainakin lapsille opettaa, että vaikka leikitään niin ei silti tarvitse mesota ja huutaa kurkku suorana.

Toki äskeisen puheenvuoron voi surutta sivuuttaa, sillä minulla ei ole lapsia.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässä tuli mieleen, että taidamme olla kuopuksemme kanssa liikkuessamme aika lailla vapaan kasvatuksen kirouksen leimaamia - poika näyttää ihan tavalliselta 5-vuotiaalta, mutta sattuu olemaan autistinen, ja nyt sanon vakavasti, ettei kaikilla lapsilla aina edes samassa perheessä voi yksinkertaisesti olla samoja sääntöjä. Ei olisi mitään lapsen oman edun kannalta toimivaa ratkaisua saada tämä poika käyttäytymään täysin normaalilla tavalla. (Tietysti tämä johtaa välillä näihin fyysisiin estoihin eli vielä kun etenkin pystyy nostamaan pojan syliin tai laittamaan vaunuihin niin sitä on paljon tehtävä.)

Paheksuvia katseita kyllä tulee, jotka ovat minulle ihan sama, mutta vaimolle ei niinkään, ja tätä on myös pari kertaa läksytetty "huonosta kasvatuksesta", mikä noin vakavasti otettuna olisi absurdin epäoikeudenmukaista (tässä ollaan tehty ja tehdään valtavaa urakkaa pojan kanssa). Tälläisten läksyttäjien onneksi en ole itse ollut paikalla tai joutunut kohteeksi. Eli vaikka onkin hyvä, että kylä kasvattaa niin kylän pitäisi olla jonkin verran myös perillä asiastaan. (Tietysti ennen nykyajan sallivuuden kiroja tälläiset lapset saatettiin perheidensä toimesta aika lailla hakata tai satuttaa tai sitoa hiljaisiksi tai ainakin paikallaan pysyviksi, mutta tämä on sittemmin kukkahattutätien ja -setien toimesta muuttunut.)

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ensinnä, mulla ei ole lapsia. Toiseksi, mulle on aivan sama miten kukin lapsensa kotona kasvattaa tai on kasvattamatta. MUTTA kun lähdetää sieltä neljän seinän sisältä ihmisten ilmoille, tulisi osata edes alkeellisimmat käytöstavat. Niin lasten kuin aikuisten.

Lasten leikeistä tulee yleensä ääntä ja se on mulle ok. Mutta turhanpäiväinen juoksentelukiljuntamuidentavaroidenklähmintä on kiellettävissä jos se jotain häiritsee. Joskus jopa vaarallista. Ja tätä näkee myös muualla kuin junan leikkivaunussa.

Kotona kun istun koneella, tästä näkee tien yli naapurin pihalle jossa on kaksi n.3 ja 5 vuotiaat pojat. on vain ajan kyse koska tulee tapahtumaan auton alle jääminen. Tämä YHäiskä yleensä tuuppaa muksut pihalle leikkimään, vetää itse röökin ja vetäytyy sisälle. Naapurin semijuopposetä katsoo niitä yleensä kun aina pihalla päivystää. Muutaman kerran olen huutanut pojille että takisin pihalle, tie ei ole leikkipaikka.

Äidille on kerran sanottu. Pitäis riittää.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Paheksuvia katseita kyllä tulee, jotka ovat minulle ihan sama, mutta vaimolle ei niinkään, ja tätä on myös pari kertaa läksytetty "huonosta kasvatuksesta", mikä noin vakavasti otettuna olisi absurdin epäoikeudenmukaista (tässä ollaan tehty ja tehdään valtavaa urakkaa pojan kanssa).

Tällaisten yksityiskohtien vuoksi, joita sivullinen kasvatuksen erikoismaisteri ei voi aina tietää, en kovin kärkevästi viitsisi puuttua muiden touhuihin. Toki tilanteesta pystyy aina hiukan aistimaan, viekö lapsi vanhempaa vai onko jokin toimintamalli tarkoituksellista, mutta en kyllä väitä olevani niin hyvä tässä, että viitsisin lähteä varsinkaan satunnaisiin kauppajonotilanteisiin puuttumaan ellei selkeää vaaraa ole aiheutumassa. Kyllähän ne tilanteet saattavat ottaa päähän, joskus lapsi, joskus vanhempi, mutta turha kai sitä omaa vitutustaan on muille jakaa.

Edellinen ei sulje pois sitä, ettenkö kieltäisi vierasta lasta vaikkapa tönimästä muita ihmisiä, mutta kyllä mä sen mahdollisimman kohteliaasti pyrin tekemään. Jos ei se tehoa, niin pyrin ottamaan vanhempiin yhteyden. Itse kyllä reagoin poikani touhuiluun heti, jos joku ulkopuolinen siihen puuttuu, mutta aika usein moni muu ei näin toimi, mikä kieltämättä vituttaa. Ottaahan se päähän, kun junnut heittelevät tavaroita ympäriinsä jossain hiekkalaatikolla, mutta on aina mahdollista että vanhempikaan ei ole sitä huomannut aluksi. Esim. tuo Iso-E:n junatapaus on todennäköisesti kuulostanut vanhempien korvaan siltä, että joku sekopää on yht'äkkiä alkanut raivota muksuille. Lapsiin kohdistuvien kieltojen jälkeen olisi aivan hyvin voinut mennä sanomaan asiasta vanhemmille. Ja kyllä silloinkin ollaan aika heikoilla, vaikka kuinka ei paikkoja olisi muualla kuin lastenvaunussa, vaikka toki tuo turvallisuuspointti on ihan hyvä.

Suosikkijoukkue
KK
Juu, en ymmarra mita ajat takaa. Mita olen ymmartanyt on se etta olit taydessa junassa lastenvaunussa jossa lapset leikki ja huusi.
Kumma juttu vaan se etta siina taydessa junassa vain sina reagoit siihen useamman lapsen huutoon.
Toisaalta voihan olla etta ne muut siina samassa junassa matkustanee eivat tienneet niin paljoa lasten kasvatuksesta kuin sina, sentaan kokemusta on veljen pojasta.
Sinun mielestäsi siin on oikein juosta liikkuvassa junassa käytävillä huutaen samalla niin älyttömän kovaa, ettei järki juokse enää päässä. Lisäksi kun se juoksu alkoi, niin olin ehkä se ensimmäinen joka puuttui asiaan, koska ehkä muut eivät vain ehtineet vielä sanoa mitään, tiedä häntä. Ehkä joku olisi tapperoille hetken päästä jotain sanoneet, mutta kun sattuivat vain juoksemaan sinne toiseen päähän vaunua jossa minä olin, joten minua se varmaan sitten häiritsi eniten, kuin siellä junan toisessa päässä, jossa oli se lapsille tarkoitettu nurkkaus ja huuto ei niin palja äitejä haitannut, kun eivät olleet heidän korvan juuressa.

Minä ainakin ymmärsin sen pointin, että onhan se junan käytävällä juokseminen nyt melkoisen vaarallista, lapselle varsinkin. Ja kyllä minun äitini (perhepäivähoitaja) ainakin lapsille opettaa, että vaikka leikitään niin ei silti tarvitse mesota ja huutaa kurkku suorana.

Toki äskeisen puheenvuoron voi surutta sivuuttaa, sillä minulla ei ole lapsia.
Kiitos. Myös minun äitini on perhepäivähoitaja, jonkin aikaa sitten erikoistui vielä erityislastenhoitajaksi tai joksikin vastaavaksi. Meillä oli, kun olin pieni, niin hoitolapsia kotona ennen kuin äiti meni perhepäivähoitokotiin. Olenpa sitten ollut aika useastikkin koulun jälkeen äitin työpaikalla tekemässä läksyjä ja katsonut tuota toimintaa sekä katsonut vierestä veljenpoikani ja -tyttöni kasvatusta.

Toki olen hyvin pahoillani, jos nuo lapset olivat autisteja, mutta kyllä silloin vanhempien olisi pitänyt edes yrittää pitää ne lapset niille tarkoitetuilla paikoilla. Mielestäni vanhempien tulisi ottaa kanssamatkustajat huomioon joka tapauksessa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toki olen hyvin pahoillani, jos nuo lapset olivat autisteja, mutta kyllä silloin vanhempien olisi pitänyt edes yrittää pitää ne lapset niille tarkoitetuilla paikoilla. Mielestäni vanhempien tulisi ottaa kanssamatkustajat huomioon joka tapauksessa.

Eivät varmasti olleet jos pysähtyivät kuuntelemaan sinua ja jopa reagoivat sanoihisi, ja jos vielä leikkivät yhdessä. Autismin spektri on laaja, mutta poikamme, jolla on ilmeisesti lievemmän tason autismi ei tekisi mitään noista. Eikä puhuisi, eikä kävisi itse vessassa. Junamatkoillamme Seinäjoelle pyrin pysymään noin kahden metrin sisällä hänestä (ja estää kaikki pahemmat häiriöt ja vaaratilanteet, lieviin suhtautuu jo melkoisen, hmm, liberaalisti), mutta ei olisi mitään rationaalista mahdollisuutta pysyttää häntä paikoillaan koko matkan ajan.

Lastenvaunu on kyllä paikka, minkä olettaa olevan hullujenhuone, toki sielläkin voi reagoida jos menee mahdottomuuksiin, mutta tietysti skaalan on oltava joustavampi, jos on nimenomaan lapsille tarkoitetussa leikki-vaunussa.

Suosikkijoukkue
KK
Junamatkoillamme Seinäjoelle pyrin pysymään noin kahden metrin sisällä hänestä (ja estää kaikki pahemmat häiriöt ja vaaratilanteet, lieviin suhtautuu jo melkoisen, hmm, liberaalisti), mutta ei olisi mitään rationaalista mahdollisuutta pysyttää häntä paikoillaan koko matkan ajan.
En minä sitä tarkoittanutkaan, että koko matka tulee olla täysin paikallaan. Enhän siihen pitkillä matkoilla pysty itsekään. Toki sellaisen käsityksen tuosta kirjoituksestani saattoi joku saada.

Taitaa se joo niin olla, että jos ei ole omia lapsia niin ei voi tietää lapsista mitään tai niiden kasvatuksesta, eikä mihinkään saa puuttua. Olen pahoillani, että lapseton ihminen avasi ketjun tästä aiheesta, mutta tehty mikä tehty ja keskustelua käydään.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Taitaa se joo niin olla, että jos ei ole omia lapsia niin ei voi tietää lapsista mitään tai niiden kasvatuksesta, eikä mihinkään saa puuttua. Olen pahoillani, että lapseton ihminen avasi ketjun tästä aiheesta, mutta tehty mikä tehty ja keskustelua käydään.

No, miksi ei saisi? Tietysti aihe on sellainen, että siitä on vahvoja mielipiteitä ja tunteita. Erilaiset näkökulmat ja kokemukset synnyttävät erilaisia mielipiteitä, mikä on hyvä koska muuten kaikki keskustelu olisi toivotonta hymistelyä.

Suosikkijoukkue
KK
No, miksi ei saisi? Tietysti aihe on sellainen, että siitä on vahvoja mielipiteitä ja tunteita. Erilaiset näkökulmat ja kokemukset synnyttävät erilaisia mielipiteitä, mikä on hyvä koska muuten kaikki keskustelu olisi toivotonta hymistelyä.
No jos luet näitä viestejä niin on tullut aika selvästi, ettei lapseton tiedä/osaa miten kasvattaa lasta. Totta, kyse ei olekaan kyllä siintä, vaan mitä lasten annetaan tehdä, puuttumatta siihen mitenkään.

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vapaa kasvatus on jännä käsite. Se on nimenomaan hyvin "vapaa". Sitä käytetään yleensä tarkoittamaan kasvatustapaa "johon minä tai omat vanhempani eivät syyllisty".

Omasta näkökulmastani, päivähoidon ammattilaisen, on sangen erikoista että vaikka näitä perheitä tuntuu olevan some-kansan ympärillä ihan tosi tosi paljon, niin päiväkodeissa niitä ei juurikaan näe. Siis koko ilmiötä.

Perheillä on hyvin erilaisia kulttuureja, jotka näkyvät milloin mitenkin. Lasta tuodessa tai noutaessa auto voidaan pysäköidä päivä toisensa jälkeen pelastustielle, tai toisessa perheessä jäsenten välinen kommunikaatio on tiuskimista jne...

Mutta että vapaa kasvatus suurena trendinä... Pikemminkin sanoisin, että liian monessa perheessä (ei silti suuri ilmiö) on käytössä lannistava kasvatus. Siinä lapsia suojellaan itseltään liikaakin eikä anneta lapsen yrittää, erehtyä, onnistua tai kokea pettymyksiä tavalla joka tukisi kasvua itsenäiseksi toimijaksi yhteisössä.

Koirankouluttamisen ja lasten kasvattamisen lähtökohtaiset erot ovat niin suuret, etteivät asiat, näennäisestä neurologisesta yhtäläisyydestään, sovi samaan keskusteluun. Koira on tarkoitus alistaa koko iäkseen laumanjohtajan hallintaan. Lapsi taas ohjataan askel askeleelta kohti suvereniteettiä.

Edit. Allekirjoittaneella ei ole omia lapsia. Olen sivusta-, joskin paljon ja läheltäseuraaja.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
No jos luet näitä viestejä niin on tullut aika selvästi, ettei lapseton tiedä/osaa miten kasvattaa lasta.

Ja tämähän on absoluuttisesti paskaa. Lapseton voi tietää miten lasta kasvatetaan. Suurimmat kasvatusvirheiden tekijät ovat ne joilla on lapsia. Esimerkiksi kummien mahdollisuus mokata on hirveän pieni.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No, Iso-E, ei tuo marttyyrinviitta pue sinuakaan sen paremmin.

Kyllähän lapseton voi olla hyvinkin perillä kasvattamisen koukeroista, eikä vanhemmuus tee automaattisesti hyvää kasvattajaa. Pointti vain on siinä, että hyvältäkin lapsettomalta ammattimaiselta puuttuu kokemus siitä tunnesiteestä, minkä normaali vanhempi lastaan kohtaan pääsääntöisesti kokee. Hyviä ratkaisuja lapseton pystyy tekemään ja moni lapseton olisi varmasti todella hyvä vanhempi, mutta käytäntö vain on aina eri juttu kuin teoria.

Suosikkijoukkue
Strömsömaailmassa on tietysti ihan hyvä jos kaikkia käskyjä pystyy perustelemaan ja lapsen huono käyttäytyminen voidaan purkaa puhumalla. Todellisessa maailmassa saattaa eteen tulla nopeita tilanteita jossa lapsen turvallisuus tai jopa henki on uhattuna. Tällöin on mielestäni hyvä jos lasta saa tottelemaan muulla tavalla kuin keskustelemalla.

Tämä maailma taitaa toimia niin, että jos tarpeeksi v*****lee, niin lopulta sattuu. Näen asian niin, että mitä nuorempana tämän oppii, sen parempi. Jos nuori ihminen oppii tämän vasta teininä kaupungilla, saattaa lopputuloksena olla puukko kyljessä.

Meillä on töissä sellainen meininki, ettei asioita kielletä kieltämisen vuoksi, vaan pikemminkin sallitaan ehdollisesti. Lapset ovat 1-6 vuotiaita. Ristiriitoja ei ratsasteta ratkaisemaan torvet soiden, vaan riitaa ja jopa tasapuolista fyysistä konfliktia saatetaan seurata vierestä ja jopa kannustaa: älä anna sen ottaa lapiotasi, sano EI, työnnä Se pois! Hyvä, juuri noin.

Saattaa näyttää vierestä hurjalta, mutta perustuu pitkään lapsihavannointiin ja ymmärrykseen siitä, mihin ao. lapsi pystyy. Ääntä ei tarvitse korottaa juuri koskaan. Asioita perustellaan, miksi kysymyksiin vastataan.

Kuitenkin, kun tilanne vaatii, esimerkiksi poistumisharjoituksissa, lapsiryhmä "tottelee" ohjausta kyselemättä. Leikit loppuvat heti ja jengi ottaa poikkeukselliset ohjeet vastaan ja toimii. Kun vertaan ryhmiin, jossa lapsia ohjataan selvästi aikuisjohtoisemmin ja kireämmillä ohjaksilla, lasten kyky toimia ja hallita tunteitaan / stressiään on silminnähden heikompaa.

Aikuisten täytyy olla lasten elämässä läsnä, mutta ei joka asiaan puuttumassa aina. Kyllä lapsi osaa. Kielto-ohjauksen merkitys on vakio. Jos haluaa, että lapsi reagoi kieltoon tosipaikassa, ei välttämättä kannata tuhlata kieltoja tilanteisiin joissa kielto ei ole välttämätön (älä juokse, voit kaatua).

dorka

Jäsen

Ketjun läpi luettuani nämä Chilangon viestit saivat pientä hymyilyä aikaiseksi.

"Kyllähän se on nyt niin, että me vanhemmat olemme niin väsyneitä, että ei niitä lapsia nyt kokoajan jaksa valvoa. Varsinkin jos päästään lastenvaunuun, niin meidän lapset saa vaikka seisoa käsillään hattuhyllyllä ja huuta kuin palosireeni. Jos joku ulkopuolinen uskaltaa käskeä lapsiamme, niin tarvitsee käydä haukkumassa ihan paskaksi ja vähän vielä vedellä ympäri korvia!"

Saako päiväkodissa työskentelevä hoitaja käskeä lapsianne, jos hänellä ei itsellään ole lasta? Tai opettaja koulussa? Eihän ne ymmärrä mitään lapsista kun eivät itse omista moista!

Suosikkijoukkue
KK
Vapaa kasvatus on jännä käsite. Se on nimenomaan hyvin "vapaa". Sitä käytetään yleensä tarkoittamaan kasvatustapaa "johon minä tai omat vanhempani eivät syyllisty".

Omasta näkökulmastani, päivähoidon ammattilaisen, on sangen erikoista että vaikka näitä perheitä tuntuu olevan some-kansan ympärillä ihan tosi tosi paljon, niin päiväkodeissa niitä ei juurikaan näe. Siis koko ilmiötä.
Tähän saattaa vaikuttaa se, ettei nämä ns. "totaali vapaakasvatus intoilijat" varmaan vie lapsiaan päiväkotiin. Siellähän sitä äidin pikku nassukkaa saatetaan vaikka komentaa. Jos esim katsoit kaikki edelliset viestit tästä ketjusta niin siellä oli video Ylen aamusta tästä eräästä Ninasta ja hänen näkemyksestään päivähoitoon sekä muitakin fiksuja kommentteja lastenhoidosta.

Kyllä ilmiö on todellinen.

Suosikkijoukkue
KK
Tai sitten se on samanlainen urbaanilegenda kuin aloitusviestisi piimäjuttu.

Minä en ainakaan koskaan ole tavannut yhtään "vapaan kasvatuksen kannattajaa". Kuinka monta sinä tunnet henkilökohtaisesti?
Oliko nyt Ylen ohjelmassa Hullu juttu tai joku muu asiaohjelma, jossa oli muutama tällainen perhe. Hitto kun googlettamalla nyt ei löydy äkkiseltään sitä. Saattoi olla kyllä muullakin kanavalla. Yritän kaivaa.

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Ketjun läpi luettuani nämä Chilangon viestit saivat pientä hymyilyä aikaiseksi.

"Kyllähän se on nyt niin, että me vanhemmat olemme niin väsyneitä, että ei niitä lapsia nyt kokoajan jaksa valvoa. Varsinkin jos päästään lastenvaunuun, niin meidän lapset saa vaikka seisoa käsillään hattuhyllyllä ja huuta kuin palosireeni. Jos joku ulkopuolinen uskaltaa käskeä lapsiamme, niin tarvitsee käydä haukkumassa ihan paskaksi ja vähän vielä vedellä ympäri korvia!"

Vinkkina voisin antaa kaikille jotka niille joilla ei viela lapsia ole mutta tietavat tarkkaan miten homma toimii etta 24/7/koko ajan lapsen kanssa oleminen ei valttamatta niin helppoa ole ja niista saannoista on valista pakko tinkia.
Ja jos esmes matkustaessa, mika lapsen kanssa ei helpointa ole, loydat lasten leikkivaunun jossa lapsi voi leikkia ja riehua hairitsematta muita matkustajia
tulee joku idiootti huutamaan lapselle niin siina ei valttamatta aina kaikilla pinna kesta. Voin kylla kuvitella tuonkin tilanteen ja uskon etta ei olis jaanyt ihan siihen idiootti mutinaan omat kommenttini.
Ihan totta, noinko tossa lukee?

Saako päiväkodissa työskentelevä hoitaja käskeä lapsianne, jos hänellä ei itsellään ole lasta? Tai opettaja koulussa? Eihän ne ymmärrä mitään lapsista kun eivät itse omista moista!
Lisataan listaan viela ne ammattilaiset joiden vastuulle jatan oman poikani. Heilla, ammattilaisina, on muutakin kokemusta kuin ne perhepaivahoitajien lapset ja veljien ja kavereiden lapsien kasavatusta seuranneet.
Varmaan myos muistat koko ketjun lukeneena ne esimerkit joihin olen vastannut, uskotko etta ko tapaukset ovat normaaleja paivakodeissa tai kouluissa?

Meillä on töissä sellainen meininki, ettei asioita kielletä kieltämisen vuoksi, vaan pikemminkin sallitaan ehdollisesti. Lapset ovat 1-6 vuotiaita. Ristiriitoja ei ratsasteta ratkaisemaan torvet soiden, vaan riitaa ja jopa tasapuolista fyysistä konfliktia saatetaan seurata vierestä ja jopa kannustaa: älä anna sen ottaa lapiotasi, sano EI, työnnä Se pois! Hyvä, juuri noin.

Saattaa näyttää vierestä hurjalta, mutta perustuu pitkään lapsihavannointiin ja ymmärrykseen siitä, mihin ao. lapsi pystyy. Ääntä ei tarvitse korottaa juuri koskaan. Asioita perustellaan, miksi kysymyksiin vastataan.

Kuitenkin, kun tilanne vaatii, esimerkiksi poistumisharjoituksissa, lapsiryhmä "tottelee" ohjausta kyselemättä. Leikit loppuvat heti ja jengi ottaa poikkeukselliset ohjeet vastaan ja toimii. Kun vertaan ryhmiin, jossa lapsia ohjataan selvästi aikuisjohtoisemmin ja kireämmillä ohjaksilla, lasten kyky toimia ja hallita tunteitaan / stressiään on silminnähden heikompaa.

Aikuisten täytyy olla lasten elämässä läsnä, mutta ei joka asiaan puuttumassa aina. Kyllä lapsi osaa. Kielto-ohjauksen merkitys on vakio. Jos haluaa, että lapsi reagoi kieltoon tosipaikassa, ei välttämättä kannata tuhlata kieltoja tilanteisiin joissa kielto ei ole välttämätön (älä juokse, voit kaatua).

No tassahan on just hyva esimerkki miten ammattilaiset toimii. Pojan paivakodissa on sama meininki, eivat joka pikku riitaan me valiin. Valista osa itkee mutta niinhan se menee.
En usko etta Sanainen arku on montaakaan kertaa on huutanut ”Nyt turvat kiinni” tai aiheuttanut mustelmia lapsille?

Kyllä ilmiö on todellinen.

Oliko nyt Ylen ohjelmassa Hullu juttu tai joku muu asiaohjelma, jossa oli muutama tällainen perhe. Hitto kun googlettamalla nyt ei löydy äkkiseltään sitä. Saattoi olla kyllä muullakin kanavalla. Yritän kaivaa.
Juu on, ilmio on todellinen ja yleinen. Suuri ongelma.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy