Isäni joka on ollut työelämässä 30 vuotta (ei metallissa) sanoi, että kertaakaan hänen työurallaan ei työnantajan mielestä ole ollut hyvä hetki palkankorotuksille tai työantaja olisi sanonut, että nyt menee jätkät hyvin ja annetaankin teille reilut korotukset. Näin se vaan menee.
Ilmeisesti isäsi sitten ei ole niin tärkeä työntekijä, että hänet haluttaisiin pitää hinnalla millä hyvänsä töissä. Itse ainakin lopettaisin työt heti nykyisessä työpaikassani, jos en mielestäni saisi riittävän hyvää palkkaa ja muita etuja. Tämä taroittaisi, että joku muu jossain päin maailmaa maksaisi minulle enemmän ja/tai joku muu pystyisi tarjoamaan minulle jotain muuta positiivista, kuten paljon hauskemman työn, paremman asuinpaikan tms. Valitettavasti en kuitenkaan ole niin taitava työntekijä, että pystyisin kilpailuttamaan omaa työpanostani mielin määrin. Päinvastoin, voi hyvin olla, että jostain löytyy joku, joka olisi valmis hoitamaan minun työni paremmalla hintalaatusuhteella. Tällöin minun pitää mielestäni tinkiä omasta palkastani, tehdä enemmän töitä tms. Tai sitten minulle pitää antaa potkut.
Yritysjohdon velvollisuus on toimia mahdollisimman kustannustehokkaasti ja sellaiset työntekijät, jotka ovat korvattavissa hintalaatu-suhteeltaan paremmilla, pitää korvata. Työntekijällähän on tässä pelissä kaikki oikeudet pyytää työpanoksestaan miten korkeaa hintaa tahansa. Jos joku ei työpanosta osta, ei sitä ole pakko myydä. Näin ollen isäsikään ei ole pakko myydä työpanostaan sellaiselle työnantajalle, joka ei maksa hänen haluamaansa hintaa. Samoin kuin vaikkapa autoa ei ole pakko myydä, jos siitä ei saa haluamaansa summaa rahaa.
Suomessa on asiat vielä niin loistavasti, että koulutus on ilmaista, joten on mahdollista rakentaa itselleen pohja osaamiselle, josta saa haluamaansa liksaa. Lisäksi on mahdollista perustaa yrityksiä, joita voi halutessaan pyörittää vaikka siten, että maksaa työntekijöille kovaa palkkaa vaikka samanlaisen työntekijän saisi halvemmalla. Tai ostaa yritykselle jotain muuta tuotannontekijää, vaikkapa jotain raaka-ainetta, hinnalla, joka on kaksi kertaa maailmanmarkkinahintaa korkeampi. Ei kuitenkaan minusta pidä odottaa, että yritysten enemmistö näin toimisi. Kyllä enemmistö ostaa tarvitsemansa komponentit sellaisesta paikasta, jossa hinta-laatusuhde on paras ja niin pitääkin vastuullisen yritysjohtajan toimia.