Mä näen ison syyn myös nykyajan pirstaleisissa työsuhteissa sekä siinä, että YTK on halvempi, ja liiton neuvottelemat edut saa samalla tavalla sieltäkin. Moni ei oikein ymmärrä taas tätä puolta, että YTK ei aja jäseniensä asioita mitenkään, eli kyseessä on vain kassa, ei työntekijäliitto.
Itse erosin TEK:stä silloin yleislakon aikaan. Ja silloin siellä oli isompaakin kuhinaa, kun suuri(n) osa äänestäneistä oli eri linjoilla kuin liiton pamppujen ohjeistukset. Jäsenille suunnattu äänestys taisi päättyä johonkin 70% kannatukseen sen suhteen että EI lakkoilla ja liitolta tuli tuon jälkeen ilmoitus että suosittelee kaikkia osallistumaan lakkoon. Eli eipä nuo liitotkaan läheskään aina aja jäseniensä asioita (ainakaan parempaan suuntaan).
Itse olisin myös täysin valmis neuvottelemaan oman työsopimukseni, tosin lakikin aiheuttaa hieman haittaa siinä, kun tiettyjä kohtia siitäkään ei voi heikentää (vaikka vastavuoroisesti osa asioista paranisi huomattavasti toisaalla). Eikä sekään ole harvinaista että osassa firmoista tehdään asiat TES:n vastaisesti, mutta työnantajan ja työntekijöiden "yhteisellä suostumuksella", joka ei tietenkään ole pätevä jos asiaa oikeudessa ratkottaisiin. Mutta noissa firmoissa voittajia on työntekijät sekä työnantaja. Sitten on niitä firmoja joissa ihan kaikki tehdään TES:n mukaan ja minkäänlaista joustoa ei ole mihinkään suuntaan (vaikka työ saattaisi sen mahdollistaa).
Eikä YTK ole edes halvin kassa, niitähän taisi löytyä useampia jotka ovat tuota halvempia. IAET yhtenä esimerkkinä.
Ja ymmärrän toki sen että kaikissa työtehtävissä ei ole työntekijöillä ole kauheita neuvotteluvaltteja, mutta tähänkin löytyy parempia keinoja kuin nykyinen AY-liike (ja sen toimintatavat).