Lainaisitko kenellekään rahaa?

  • 8 917
  • 55

teppana

Jäsen
En lainaa. Mutta yksi tapaus oli vuosia sitten kun yksi ihan hyvä kaveri kysyi satasta lainaksi ruokakauppaa varten. Sanoin että en lainaa rahaa, mutta voin tulla maksamaan ostokset. Ei kelvannut tämä järjestely vaan herneet otti nenuun. Olin kyllä hajulla että ruokaostokset oli tekosyy rahan pummaamiselle.

Aika kova vaatimus tuokin. Siis se, että päin naamaa sanoo "tuun maksamaan ostokset mutta käteistä en anna". Jos on läheisempi kaveri niin tuokin on vähän epämukava vaatia aikuiselta ihmiseltä tuollaista nöyrtymistä. Ei siinä, näköjään olit oikealla hajulla. Mutta silti, ei se aina kovin helppo oo noin sanoa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Helppo, lainaan. En kaikille mutta niille jotka tunnistan omiksi kavereiksi. Lisäksi oman säbäjengin valmentajalla on yleensä aina tilanne että tarvii jeesiä ja silloin joukkueen yhteisiin tapahtumiin yleensä vippaan jotain.
Paras ystäväni, bestman, ja kaikkea muutakin, on kova mies käyttämään rahaa. Sillä lienee noin 6000€/kk tulot mutta ei riitä. Jossain vaiheessa tajusin, että se lainasi minulta rahaa lainatakseen sitä eteenpäin ja sen olen kieltänyt. Lainaamisten määrä muuten väheni kerrasta aika paljon. Olen ihan aina saanut kaikki lainaamani rahat takaisin.
Kerran maksoin yhden kaverin sakon 2600€ päivää ennen kuin tuomio olisi mennyt lusittavaksi, sekin raha tuli aikanan takaisin.
Sitten on esimerkiksi vaimo, mille en koskaan lainaa mitään vaan annan. Samoin jos mun pienempituloisia kavereita lähtee yhteiseen reissuun niin pidän huolen että ollaan samalla viivalla maksetun hauskanpidon suhteen, eli makselen kavereiden juttuja ilman että odotankaan niistä mitään takaisin maksuja. Olisi typerää jos joku oma kaveri joutuisi kärvistelemään kun muut tuulettaa. Mutta tämä onkin eri asia, puolesta maksaminen ei ole lainaamista, eikä siitä pitäisi kummallekaan jäädä olo että on jotain velkaa.

Eli referoituna Lainaan kaikille niille jotka ovat sen arvoisia ja luotettavia kavereita.

Mutta ei ole pitkä aika kun tämä sama kaveri, jonka sakon maksoin pyysi 1500€:n vippiä ja haistoin siinä jotain outoa niin sanoin, että lainaan jos on oikea tarve. No se oikea tarve oli nettipokeri joten jäi ne rahat lainaamatta. Mutta esim. tuo paras ystävä on sen luoton arvoinen että en kysele, rahat tilille ja sillä selvä. Vaikka aikanaan vippaili muille niin siitä asti kun asiasta sanoin, ei ole näin käynyt. Tai vaikka olisikin niin koskee sama kun vieraissa käyntiä, jos ei tiedä, ei satu.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika kova vaatimus tuokin. Siis se, että päin naamaa sanoo "tuun maksamaan ostokset mutta käteistä en anna". Jos on läheisempi kaveri niin tuokin on vähän epämukava vaatia aikuiselta ihmiseltä tuollaista nöyrtymistä. Ei siinä, näköjään olit oikealla hajulla. Mutta silti, ei se aina kovin helppo oo noin sanoa.
Jep, hyvä kaveri oli ja on edelleen. Ei ollut helppoa tehdä noin. Mutta siihen aikaan kaveri oli velkaa joka suuntaan ja olin varmaan viimeinen keneltä hän olisi voinut kysyä enää velkaa. Tiesi mut pihiksi nihilistiksi En mä halunnut lisätä hänen velkavuortaan. Onneksi sai asiansa kuntoon.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Yleensä lainaan rahaa lähipiirille.. nykyjään rahaa saa ilmeisen helposti kun ns. ”kaverit” ei koskaan lainaa.
Opiskeluaikana tämä oli hyvin yleistä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lainaan joskus. Toki jos takaisinmaksun kanssa tulee ongelmia, niin en lainaa uudestaan.

Useimmiten puhutaan joistakin satasista. Enimmillään olen lainannut pari tonnia, mutta silloin sellaiselle henkilölle jolle olin lainannut useasti aikaisemmin ja joka oli maksanut sen sovitusti takaisin.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Eipä ole kovin paljoa ylimääräistä rahaa mitä edes lainata ja en muutenkaan lainaisi rahaa kenellekään. Muuta kuin äärimmäisen pakon edessä.

Välejähän se sitten hiertää jos ei kokonaan mene välit poikki jos ei toinen pysty maksamaan rahoja takaisin.

Olen itse nimittäin ollut se lainaaja. En juurikaan kyllä lainannut rahaa muilta ihmisiltä vaan enemmänkin erittäin tyhmänä ihmisenä pikavippifirmoilta mutta kyllä silloin kun ryyppäsin urakalla niin isä maksoi puolestani omilla rahoillaan vuokriani ja nyt en edes tiedä olenko isälle velkaa jotain kun ei noista pidetty edes mitään kirjaa.

Ja kyllä tuo nyt sitten hieman minun omissa ajatuksissani hiertää että olenko ulosoton lisäksi velkaa myös isälleni.

Eli entisenä rahan lainaajana ja ihmisenä joka ajautui rahan lainaamisen takia isoihinkin ongelmiin niin enpä kyllä lainaisikaan kenellekään rahaa.

Jaa niin, joskus 2000-luvun alussa lainasin siskolleni jonkun isomman rahamäärän jotain askartelukonetta varten. Siskolla sitten oli takaisin maksussa hieman vaikeuksia ja kyllähän se välejä hiersi.

Että minun kokemukset rahan lainaamisesta sen verran heikot että jättäisin rahat lainaamatta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös