Mun mielestä tässä on pieni ristiriita, eikä edes ihan pieni. Jos tuulilasissa on nyrkinmentävä reikä, josta sataa sisään ja edelläajavien autojen roiskeet lentää silmille, niin kannattaako silloin ryhtyä virittämään konetta tehokkaammaksi?
Mä näkisin asian siten, että meillä riittää rahat korkeintaan kahteen kunnon vahvistukseen. Ja ne vahvistukset olisivat tärkeysjärjestyksessä ykkösmaalivahti ja puolustaja 1- tai 3-pakkipariin.
Mielestäni hyökkäys kaipaa yhden vahvistuksen lisää, mutta minä en jaksa uskoa siihen, että sellaisen hankintaan löytyisi enää näiden kahden muun osa-alueen vahvistamisen jälkeen hirveästi rahaa sukanvarresta. On siis lähdettävä pelaajakaupoille tai kokeiltava löytyykö Mestiksestä try outin kautta vahvistuksia. En myöskään usko, että Essen olisi niin kallis kokeilu, että rahaa ei jäisi ensisijaisesti vahvistettaville alueille, maalivahtiosastolle ja puolustukseen.
Voi olla, että Essen osoittautuisi hyväksi hankinnaksi, mutta mihin ketjuun se sijoitettaisiin? Haatajan ruvettua heti lunastamaan häneen kohdistettuja odotuksia meillä on jo kaksi vaarallista tehoketjua. Eikä pommikoneosastokaan näemmä ihan kädetöntä ole. The Wirtanen Band on ollut viime aikoina hieman vaisu pisteiden osalta, joten PW:n laidalle Esseniä voisi ehkä ajatella, mutta kaipa jonkun ketjun pitäisi puolustaakin eikä kaikkein vain hyökätä?
No juuri sinne Wirtasen ketjuun sijoittaisin Essenin. Nyt yksi liigan parhaista kahden suunnan senttereistä menee osittain hukkaan, kun vierellä pelaa kaksi melkoisen kädetöntä laituria. Luttisen roolin ymmärrän ja hyväksyn, mutta Wärn pelaa vain ja ainoastaan viime kauden näytöillä edarissa. Tämän kauden esitysten perusteella miehelle tällä hetkellä oikeampi paikka olisi KiVa. Tätä taustaa vasten on muuten oikein hauska katsella, kun muuan Janne Keränen pelaa Lukon ykkösketjussa.
Meillähän näyttää olevan nykyisellään kolme hyvin toimivaa hyökkäysketjua, joista kaksi hoitaa pisteidenteon ja yksi pimentää vastustajan parhaan kentän. Jotta keväällä voitaisiin mennä mahdollisimman pitkälle, tarvitaan myös tuon neljännen hyökkäyskentän tasonnostoa ja minä näen tilanteen siten, että sitä pitäisi vahvistaa.
Wärnin taso ei tällä hetkellä riitä HIFK:n neljään ensimmäiseen hyökkäysketjuun - > Mestikseen KiVa tai vaikka sinne HPK:hon, joka häntä viime kauden päätteeksi havitteli.
Vilkmanin taso ei vielä riita liigaan -> Mestiksessä KiVa
Pöystin taso ei vielä riitä liigaan -> Mestiksessä Kiva tai A-jun
Neljännen hyökkäysketjun voisi muodostaa nimistä:
Nyholm/Luttinen-Wirtanen-X.
Ja juuri tällä X:n paikalla minä kokeilisin try outin kautta ensisijaisesti Esseniä tai vaihtoehtoisesti Grünniä. Mikäli ei taso riitä (eikös tämän selvittäminen ole juuri sen try outin tarkoitus), niin takaisin Mestikseen ja uutta kaveria tilalle.
En edelleenkään ymmärrä niitä kirjoittajia, jotka kirjoittavat jonkun kaverin osalta, että ei sen taso riitä, mutta eivät ole koskaan edes nähneet kaverilta yhtään peliä, saatikka sitten edes tietävät kenestä on kysymys. Eikös try out ole juuri tällaisten asioiden selvittämistä varten? Ja nyt en tarkoita lainaamani viestin kirjoittajaa henkilökohtaisesti.