Eilen tuli Classico katsottua ja olihan se melkoinen matsi. Oma taustani on sellainen, että futista on tullut pienenpänä pelailtua ja pari vuotta sitten olin vielä aika tietäjä kiitos FM:n, mutta nyt kahtena viime kautena on jäänyt seuraaminen vähän vähemmälle. Kuvaavaa on se, että Realin joukkueessa oli lukuisia ihan neverhöörd kavereita kuten Torres ja Gago. Se Higain vai mikä nyt olikaan oli vähän tutumpi, siirtykö se jollain jättisummalla Realiin äskettäin vai mistäköhän se on tuttu?
No kuitenkin nämä oli lähtökohdat. ManU ja Barca ovat aina olleet oikeastaan NE joukkueet mulle. ManU Triplasta lähtien ja Barca Rivaldo-Kluivert-Figo kolmikon ajoista asti. Varsinaiseksi glory hunteriksi en itseäni kuitenkaan kutsuisi sillä vuonna 1999 olin vielä joten 11 v joten aika ekoja jengejä nuo mulle olivat. Vähän on kuitenkin futisinnostus hiipunut ensin lätkän takia ja myöhemmin jenkkifutiksen takia. Eilen kuitenkin vähän syttyi kipinä taas.
Kyllähän tällaiset klassikko-ottelut ovat jotain aivan uskomatonta. Ja se itse peli on siinä kaikkein vähiten tärkeää, kyllä ne perinteet ja traditiot tuntuu kotisohvalle asti. Eilenkin kun pelaajat tulivat kentälle ja koko stadion laulaa Barcan lauluja, kyllä meni kylmät väreet ainakin mulla. Itse ottelu, varsinkin 1st half oli sitten aivan hillitöntä tulitusta. Voi kun kaikki futispelit olisivat tällaisia, sillon niitä jaksaisi katsoa. Ei niitä keskikentän pyöritys-maalipaikka-20 metriä yli-pelejä jaksa seurata. Kyllä La Liga ja Premier on parhaat sarjat mun silmissä. La Liga juuri tämän hyökkäämisen ja viihdyttävyyden takia, Premier brittien historian ja jotenkin sen koko sarjan massiivisuuden vuoksi. La Liga on kuitenkin edellä juuri eilisten kaltaisten matsien takia. Esim. ManU ja Chelsea eivät ikinä pelaisi keskenään tuollaisia otteluita.
Kaikki on taidettu jo eilisesta ehtiä sanomaan, mutta pakko vähän purkaa omia tuntojakin:
- ihan ´näpsäkkä`alku ottelulle, minkä teit Lilian. Yksi all time-lempipelaajistani oli muutenkin aika ulapalla koko matsin.
- 140 senttinen Messi tasoittaa nopeasti, vittu mikä peli
- Kultapoika Guti filmaa pilkun vaikka kyllähän Oleguer sen jalkansa sinne kurotti, RVN onnistuu pilkulta. Et sitten voinut nyt mokata Ruud, ManUssa se kyllä onnistui...
- Maailman paras pelaaja runnoo väkisin läpi Realin puolustuksen, pallo kimpoilee Leolle joka tinttaa yläputken kautta sisään. Hetken jo näytti että kuti lähtee taivaisiin, mutta onneksi ei. Viileä jamppa tuo Messi.
- Oleguer suihkuun, samaa mieltä Virkkusen kanssa että tämä ei jää ainoaksi punakortiksi
- toinen puolikas oli vähän normaalimpi, mutta paljon sattui ja tapahtui
- hikipanta-Ramos heittää once-in-a-lifetime puskun takaraivolla yläriman kautta sisään n.15 ennen loppua, fuck.
- Voi Messi minkä teit. Ei se muuten niin ihan uskomattomia esittänyt, mutta kolme kassia on aika kova suoritus tällaisessa ottelussa.
- loppuun vielä Dinhon pilkunkalastelu mutta referee pysyi ihan oikein tiukkana
- yhteenvetona
* on se Ronaldinho ihan vitun hyvä pelaaja. Eilen oli vähän vaisumpi päivä, mutta pari hienoa oivallusta. Esim. yhdessä vaiheessa Barcan hyökkäys eteni rintamana siinä ehkä 40-30 metrin päästä Realin maalista, tila alkoi käydä vähiin kun linja alkoi tulla vastaan. Joku äijä, oisko ollut Eto´o, heiluttaa kättään vasemmalla laidalla ja ehdin juuri ääneen kotona käskeä Ronaldinhoa laittamaan pallon sinne kun Dinho laittaa lähes suorilta jaloilta millintarkan pallon Eto´on rintaan. Eikä se tainnut edes katsoa sinne päin.
* Messistä tulee aika suuri vielä jonain päivänä jos loukkaantumiset ei pilaa uraa
* Puyol=Barca
* Valdes muistuttaa vähän Barthezia, samanlainen hasardi meets ihmepelastus veskari. Ei Victor kyllä ole yhtä ärsyttävä kuin kalju hobitti mutta aika samantyylinen veskari kuitenkin. FM:ssä häntä varmaan kuvailtaisiin termillä flamboyant.
* Ikerman, mitä tähän voi sanoa. Maaginen, uskomaton, ihmeellinen. Mitä Real olisi ilman Casillasta? Suuri vitsi.
* on se Virkkunen kyllä ihan helvetin hyvä selostaja. Ei näitä ole Suomessa yhtään samanlaista. Toivottavasti seuraavien suurkisojen finaalin selostaa asiantuntija (Virkkunen) eikä 60-luvun vanhainkodista karannut kaveri (HP).