Kysymys kuuluukin, että muuttuiko Ipan peli oikeasti ensimmäisellä erätauolla? Oliko Ilveksen peli oikeasti hyvää ja siksi ylivoimaista ensimmäisesä erässä, vai nukkuiko Pelicans vain ekan erän ennen kuin aloitti pelaamaan? Minä sanoisin, että Pelicansin alun vaisuus sai Ilveksen pelin näyttämään ekassa erässä todellisuutta paremmalta. Kun Ilves jatkoi samaa peliä toisessa ja komannessa erässä, unestaan herännyt Pelicans näytti Ilveksen tämänpäiväisen pelin todellisen laadun.
Minä en haluaisi toistuvasti nähdä tämänpäiväistä Ilvestä. En todellakaan. Laadukkaita järjestelmällisiä hyökkäyksiä nähtiin todella vähän puhumattakaan maalintekopaikoista. Ilves ehkä "myllytti" ajoittain, mutta nurkassa saa myllyttää, sano vastustaja, joka ajoi jokaisessa tilanteessa suoraan maalille ja laukoi lähes paikasta kuin paikasta. Ilveksen maali ei ollut lähelläkään toisessa tai kolmannessa erässä.
Pelin ensimmäistä viittä minuuttia en tosin tuon vuodesta toiseen jatkuvan maksavien katsojien jonossaseisottamisen vuoksi nähnyt, joten ehkä Ilves noiden minuuttien aikana oli sitten erityisen hyvä.
I
Tuohon ensimmäiseen kysymykseesi voin vastata, että oli se Ilves ensimmäisessä erässä erityisen hyvä ja juuri se hirvittävän hyvä tempo sai Pelikaanit näyttämään onnettomalta räpeltäjäporukalta. Toki saat olla asiasta eri mieltä, mutta minä luotan omaan ja monien erittäin asiantuntevien kirjoittajien näkemykseen tässä asiassa. Me nimittäin menemme peleihin pelejä seuraamaan, eikä jonoissa notkumaan, koska peli on meille se tärkein elementti. Siksi varmaan näimme senkin, että Ilves ajoi tänäänkin maalille jopa vastustajaa aktiivisemmin.
Kehut Pelikaaneja ja haukut Ilvestä. Kuitenkaan nuo Pelsut eivät saaneet yhtään laukausta enempää kohti Ilveksen maalia, vaikka Ilves nimenomaan tunnetaan laukauksia säästelevänä porukkana ja esim. Koivisto teki kymmenkunta laskematonta laukausta, jotka paukkuivat päätyseinille.
Pelikaanit ovat menettäneet viimeisissä kuudessa pelissä yhden pisteen ja sen se menetti tänään Ilvekselle. Vastassa on ollut muunmuassa Kärpät, joka hävisi tälle porukalle kotonaan 3-6. Tämä jo mielestäni todistaa sen, että Ilveksen on pitänyt pelata melko hyvin, ettemmä hävinneet peliä jo varsinaisella peliajalla.