Miten sinä sen voit tietää. Aivan käsittämätöntä väittää moista julistustietona. Aivan hyvin olisi voinut peli noihin ratketa. Jos nyt vaikka kaksi jäähyä jäi viheltämättä, niin melko tasan 50 prosentin varmuudella ihan noin niin kuin tilastotieteellisesti Kärpät olisi tehnyt maalin. "Jääkiekko ei ole tilastotiedettä", olisi maailman paskin kommentti tähän kohtaan. Jääkiekko on jääkiekkoa, mutta tilastotiede antaa meille valistuneita arvioita siitä, että millä todennäköisyydellä jotakin tapahtuu. Jos ei tee ylivoimalla maalia noin 0,7:n todennäköisyydellä, niin kaksi ylivoimaa ilman maalia on 0,7 x 0,7 = 0,49.
Minä sain aikoinaan lyhyen matematiikan pohjalta 1,5 päivän lukemisella lähes täydet pisteet tilastotieteen pääsykokeesta. En sitä kuitenkaan alkanut opiskella. Vain humanisti voi olla noin kuriton, kuten sinä äsken olit, kun puhutaan faktoista ja matematiikasta. Älä munaa itseäsi, sanomalla, että jääkiekko ei ole matematiikkaa. Ei olekaan, ei sitä kukaan ole sanonutkaan.
Kvantitatiivinen tutkimus ja kvalitatiivinen tutkimus. Ne voi osata, mutta ei ymmärtää, ainakaan molempia. Kirjoitustesi perusteella ei voi olla varma, että ymmärrätkö vain toista noista.
Näissä keskusteluissa tulee tunne, että Jumalaan uskovia fatalisteja piisaa. Ei jääkiekko ole fatalismia. Jumalasta minä en tiedä. Olen kyllä kerran käynyt (2011) Suviseuroissa, kun tuossa lähellä olivat, mutta vain kulttuurihistoriallisista syistä.
T. agnostikko