Näinhän tilanne ei tosi elämässä mennyt.
Niin, käytännössä tilanne taisi mennä niin, että Kärpät sai ihan mukavasti kuvionsa pyörimään ylivoimalla, mutta ei päässyt kertaakaan oikeasti hyvään maalipaikkaan kolmannen erän ylivoimissaan.
Mielestäni Henkan tilastointi antaa erinomaisen kuvan pelin kulusta. On kovin vaikeaa ruveta määrittelemään hyviä maalipaikkoja livenä nähdyn pelin perusteella, ellei ole tehnyt muistiinpanoja. Tällöin täytyy luottaa itseensä ja siihen, miten pelinvirtauksen näki. Olen varma, että Kärpät voitti hyvät maalipaikat vähintään suhteessa 2:1. Esimerkkinä kolmannessa erässä Aaltosen tuhannen taalan paikka, tai Junttilan yritykset, eihän tuollaisia HIFK:lla ollut yhtään. Mikähän defenssi sinulla on nyt päällä?
Henkan tilasto (Fenwick) kertoo laukausten hallinnasta. Olen kuitenkin huomannut, että laukaisutilastot eivät anna useinkaan oikeaa kuvaa siitä, kummalla on ollut enemmän laadukkaita maalintekopaikkoja. Jotkut joukkueet puolustavat hyvin keskustaa ja pakottavat vastustajan laukomaan, vaikkakin usein sektorista, silti esimerkiksi niin kaukaa ilman maskia, ettei tällaista voi hyvällä tahdollakaan sanoa hyväksi maalipaikaksi. Omassa seurannassani (kyllä, pidän kirjaa koko ajan pelin aikana) pyrin jättämään tällaiset pois ja ottamaan huomioon tilanteet, joissa on oikeasti odotusarvona selkeästi maali. Tiedän että se on subjektiivista, mutta niin on sinunkin "pelin virtauksen seuraaminen". Vai miten mittaisit sitä? Kiekonhallintaprosenteilla? Useinhan sekin johtaa vain kulmissa pyörimiseen, viivapeliin ja epätoivoisiin roiskaisuihin sieltä.
Maalinpaikan määritteleminen on vaikeaa, se on totta. Usein pitäisi katsoa peli uudestaan nauhalta ja tarkistaa kaikki tilanteet. Siihen ei minulla into riitä ja olen huomannut, että luvun pitäminen hyvistä paikoista on ihan hauskaa näinkin, vaikka pieniä virheitä saattaakin olla. Mitä tulee tämän ottelun kolmanteen erään, niin en minäkään laskenut IFK:lle yhtään ainutta maalipaikkaa, olemme siis tästä samaa mieltä. Aaltosen paikan minäkin laskin, mutta en Junttilan "yrityksiä".
En tiedä onko minulla mitään defenssiä päällä. Ehkä sinä voit kertoa, miten sen tunnistaa?