La 16.3.2019 Otteluseuranta (Liiga)

  • 46 527
  • 790

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Viittaatko siihen kevääseen kun Suomi johti 2-0 finaalissa ja Aki Petteri Berg pelasi turnauksen ensimmäisen pelinsä finaalissa. Taisi olla molempien maalien aikaan varsinaisella peliajalla jäällä ja ihan paraati paikalla kun Tshekki tasoitti.
Jatkoajalla Toni 'sooosi' Sihvonen riplasi laidassa ja loppu olikin historiaa
No esimerkiksi tuo kevät 2001 käy hyvin verrokkina. Myös 1999 tuli turpaan jatkoajalla, silloin tosin formaatti oli erilainen kun pelattiin kaksiosainen finaali. Tshekki voitti ekan 3-1, toisessa sitten surffailivat ihan urakalla ja Suomi otti varsinaisella peliajalla naurettavan helpon 4-1 voiton. Tämän jälkeen pelattiin sitten jatkoaika jonka Tshekki luonnollisesti voitti.
 

LiutunLätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei vaan että halmon lapa on tuohimaan varusteissa kiinni (tarkemmin sanottuna vasemmassa patjassa, maalin puolella)
Hohhoijaa. Ymmärrän, että vituttaa. Mut se ei vaikuttanut siihen tilanteeseen yhtään mitenkään. Niinkuin sanoin, oikeusmurha olisi tuon maalin hylkääminen ollut. Onneksi sielä tänään oltiin tilanteentasalla ja hommat meni niinkuin pitää.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuohimaalta heikko suoritus. Siis teatraalisesti. Olisi pitänyt tiputtaa maila ja maski, ja levitellä käsiä oikein kunnolla. Eli tehdä Vehviläiset. Tuo ainakin alkukaudesta tuotti tulosta.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hohhoijaa. Ymmärrän, että vituttaa. Mut se ei vaikuttanut siihen tilanteeseen yhtään mitenkään. Niinkuin sanoin, oikeusmurha olisi tuon maalin hylkääminen ollut. Onneksi sielä tänään oltiin tilanteentasalla ja hommat meni niinkuin pitää.

Harmi ku Ilves ei menny konkurssiin silloin pari vuotta sitten. Jos olisivat menneet, SaiPa pääsisi nyt helpolla jatkoon!
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viittaatko siihen kevääseen kun Suomi johti 2-0 finaalissa ja Aki Petteri Berg pelasi turnauksen ensimmäisen pelinsä finaalissa.

Jarkko Ruutu muisteli tuota kirjassaan. Aravirta oli heittänyt toisella erätauolla pukukopissa jotain tyyliin "torilla tavataan". Kolmannessa erässä Tshekki tuli tasoihin ja jatkoajalla voittoon.

Oli kyllä jäätävää aikaa: 1998-2001 neljät MM-kisat, joissa kolmesti tappio finaaleissa.
 

bunghole

Jäsen
Tuohimaalta heikko suoritus. Siis teatraalisesti. Olisi pitänyt tiputtaa maila ja maski, ja levitellä käsiä oikein kunnolla. Eli tehdä Vehviläiset. Tuo ainakin alkukaudesta tuotti tulosta.

Kyllä te ootte Ipalaiset melko sankareita. Tää juttu tapahtui SYYSKUUSSA ja vieläkin jaksetaan itkeä yhtä hylättyä maalia.

Ja näköjään vielä itketty niin paljon ja pitkään, että muistikuvatkin alkaa muuttua. Kannattaa katsoa tuo video 27.9.2018, miten tilanne oikein menikään. Ei tainnut Vehviläinen tiputtaa mailaansa tai maskiaan tuossa tilanteessa.

Rajansa se on paskanpuhumisellakin. Koko kauden Ipa on ollut yksi suosikeista pelityylin, Kiven ja Ruotsalaisen vuoksi, mutta itkevät fanit siirtää inhokkeihin.

Ipa taisi käydä parhaimmillaan viidentenä sarjassa, mutta ehkä joukkueen kausi katkesi tuohon kun jäätiin itkemään koettuja vääryyksiä. Tai sitten näin kävi vain fanien osalta. Nyt olette sääleissä eikä säälitä yhtään.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä te ootte Ipalaiset melko sankareita. Tää juttu tapahtui SYYSKUUSSA ja vieläkin jaksetaan itkeä yhtä hylättyä maalia.

Ja näköjään vielä itketty niin paljon ja pitkään, että muistikuvatkin alkaa muuttua. Kannattaa katsoa tuo video 27.9.2018, miten tilanne oikein menikään. Ei tainnut Vehviläinen tiputtaa mailaansa tai maskiaan tuossa tilanteessa.
Jos haluat tietää, miten paljon minua itkettää tuo hylätty maali tällä hetkellä, niin kaiva esiin lopullinen sarjataulukko, ja lisää Ilvekselle 3 pistettä. Sijoituksen muutoksen ilmaiseva numero on sama kuin itketyksen määrä. Ja muistikuva oli tosiaan ajan myötä vääristynyt, sillä maski pysyi päässä toisin kuin kirjoitin. Mutta esimerkkinä kevyesti hylätystä maalista ja maalivahdin teatraalisuudesta tuo minun kirjoissani edelleen menee. En väitä, että oli koko kauden kevyimmin perustein hylätty, mutta minun näkemistäni oli.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jarkko Ruutu muisteli tuota kirjassaan. Aravirta oli heittänyt toisella erätauolla pukukopissa jotain tyyliin "torilla tavataan". Kolmannessa erässä Tshekki tuli tasoihin ja jatkoajalla voittoon.
Eikä ollut Aravirta ainoa joka näitä juttuja heitti. Pasi Nurminen on puhunut että tuon finaalin toisella erätauolla oli hyvin levoton tunnelma ja kopissa pyöri vähän sellaista porukkaa jonka siellä ei olisi kuulunut olla. Ossi Väänänen sanoi että oli jo ajatellut miten kantaa pokaalia kauppatorilla. Ja muutenkin tuosta on saanut sellaisen kuvan että pelaajien rotsit aukesi ihan totaalisesti sen toisen erätauon aikana.

Itsellä on aika ohuet muistikuvat tuosta pelistä kun olin vasta 11-vuotias silloin, mutta mielikuva on kuitenkin että Suomi oli oikeasti kaksi erää niskan päällä ja pelin olisi voinut niitata johonkin 4-0 lukemiin kahdessa ekassa erässä. Sitten olikin vain se 2-0 johto, olkoonkin että sillä omalla pelillä tuokin olisi ollut pidettävissä mutta ihan karmea sulaminen sieltä tuli. Juha Ylönen teki vielä kunnon pukukoppimaalin jotain puolitoista minuuttia ennen toisen erän päättymistä.

Tuo finaali jätti kyllä sellaiset arvet 11-vuotiaaseen lapseen että siinä meni 10 vuotta ennen kuin ne paranivat kunnolla, mitä nyt siis jääkiekkoon tulee. Lisäksi kun väliin mahtui pari huippusuoritusta kuten esim. 5-1 tappion sössiminen kotikisoissa Ruotsia vastaan, hävityt finaalit niin World Cupissa 2004, olympialaisissa 2006 ja MM-finaalissa 2007 niin se vaan tuntui että Suomi se ei enää näitä arvokisoja voita. Kaikki kumpusi tuosta finaalista, se mestaruus oli täysin otettavissa mutta jollain tavalla se vaan lipesi käsistä.

Antti Laaksonen sai tuossa pelissä vielä sen miljoonan markan paikan muutama minuutti ennen loppua, mies täysin yksin maalin edessä, veivaa Tshekin maalivahdin jo jäihin ja tarvitse kuin nostaa kiekko tyhjään maaliin... Laaksonen nostaa kiekon johonkin kuudenteen kerrokseen. Varsinaisen peliajan jälkeen taisin itse asiassa mennä jo "nukkumaan", mutta olin hereillä kyllä koko ajan ja kuulin kun Mertaranta huutaa Tshekin vievän maailmanmestaruuden Suomelta jälleen. Kävin sitten katsomassa kultajuhlia hetken ja pian isoveli tulee kaverinsa luota kotiin ja toteaa ytimekkäästi "vittu" ja painuu omaan huoneeseensa.

Tuon jälkeenhän se alamäki arvokisoissa alkoi, MM-kisoissa seuraavaa finaalipaikkaa sai odottaa kuusi vuotta ja väliin mahtuu ainoastaan yksi MM-pronssi ja olympiahopea. Ja toki se World Cupin kakkostila, mutta sitä nyt en samalla tavalla "mitaliksi" laske ja muutenkin tuo World Cup on näin jälkikäteen muuttunut omissa silmissäni vähän höntsäturnaukseksi. Joukkueet oli aika kesäterässä ja moni pelaaja ei sitten pelannut koko tulevalla kaudella missään NHL:n työsulun vuoksi. Eikä se pelikään nyt mitään erityisen hyvätasoista muistaakseni ollut. Toki kisajärjestelyistä plussaa, Suomen pelit taisi kiinnostaa Hartwall Areenalla yleisöä ihan kivasti. Toki varmaan auttoi paljon se että liput ei ihan MM 2012 -tasolla olleet silloin hintojensa puolesta.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itsellä on aika ohuet muistikuvat tuosta pelistä kun olin vasta 11-vuotias silloin, mutta mielikuva on kuitenkin että Suomi oli oikeasti kaksi erää niskan päällä ja pelin olisi voinut niitata johonkin 4-0 lukemiin kahdessa ekassa erässä. Sitten olikin vain se 2-0 johto, olkoonkin että sillä omalla pelillä tuokin olisi ollut pidettävissä mutta ihan karmea sulaminen sieltä tuli.

Itse olin tuolloin parikymppinen ja muistan fiilikset tuosta ottelusta hyvin. Siinä oli alla vuoden 2000 MM-kisat, joissa hävittiin yllättäen Slovakialle välierässä, vaikka kaikki olivat varmoja, että finaaliin mennään kolmatta vuotta putkeen, ja sitä ennen kaksi finaalitappiota. Kun finaalissa 2001 johdettiin kahden erän jälkeen 2-0, niin oli sellainen fiilis, että NO NIIN, ei enää hopeaa. Kun Tshekki sitten kavensi kolmannen erän alkupuolella ja tilanne oli enää 2-1, niin alkoikin epävarmuus iskeä. Ja kun Tshekki tasoitti 10 minuuttia myöhemmin, oli fiilis "niinpä tietenkin" ja kun Tshekki ratkaisi jatkoajalla, voisi päällimmäiset tuntemukset tiivistää: EI. VITTU. TAAS.

Juha Ylönen teki vielä kunnon pukukoppimaalin jotain puolitoista minuuttia ennen toisen erän päättymistä.

Ylönen voitti turnauksen pistepörssin.
 

bunghole

Jäsen
Jos haluat tietää, miten paljon minua itkettää tuo hylätty maali tällä hetkellä, niin kaiva esiin lopullinen sarjataulukko, ja lisää Ilvekselle 3 pistettä. Sijoituksen muutoksen ilmaiseva numero on sama kuin itketyksen määrä. Ja muistikuva oli tosiaan ajan myötä vääristynyt, sillä maski pysyi päässä toisin kuin kirjoitin. Mutta esimerkkinä kevyesti hylätystä maalista ja maalivahdin teatraalisuudesta tuo minun kirjoissani edelleen menee. En väitä, että oli koko kauden kevyimmin perustein hylätty, mutta minun näkemistäni oli.

Ja mitä sitten? Piti oikein liioitella, että saisi hieman edes sisältöä hassunhauskaan viestiin? Eikö riittäisi että kirjoittaa asiaa, tai jos ei ole mitään asiaa niin jättää kirjoittamatta.

Vehviläinen ei tuossa filmannut, heitellyt maskiaan tai mailaansa. Levitti kätensä kun vastustaja osui häneen maalin syntyessä. Ei ole varmasti ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun maalivahti noin tekee. Samalla tavalla protestoidaan selviä jäähyjä tai viheltämättä jääneitä rikkeitä.

Siitä olen samaa mieltä, että kevyin perustein hylättiin ja olisi voinut mennä toisinkin. Se ei poista sitä tosiasiaa, että Jatkoajan Ipa-leiri on jaksanut itkeä tuosta asiasta jo niin monta kertaa, etten ymmärrä miten joku voi jäädä yksittäiseen tilanteeseen noin jumiin.

Siitä on jo kohta puoli vuotta, mutta ehkä se viimeistään ensi kaudella uusien vääryyksien myötä unohtuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös