Mainos

Löytyykö tietokone-experttejä?

• 2 924 905
  • 19 334

npc

Jäsen
Vanhasta läppäristä (win7) loput kaikki irti -projekti.
  • Hommattu 2010
  • Joskus 2014 tehty uudelleenasentaminen vai mikä se on
  • Olen hukannut (vahingossa kai deletoinnut?) ekan palautuspisteen eli sen puhtaan winseiskan
  • Olisi kiva uudelleenasentaa se 11 vuoden takaiseen ostokuntoon, jotta kaikesta roskasta pääsisi eroon (ja jättäisin sen vuorokaudeksi latailemaan "uusia" päivityksiä.
Käyttötarkoitus olisi youtuben ja yleareenan kattelu illalla nukkumaanmennessä.

Onnistuuko tämä jotenkin vaikkei ole käyttöönottopäivän palautuspistettä? (Itseasiassa en ole löytänyt enää edes sitä nappulaa jolla kone palautettaisiin yhtään mihinkään, liekö hävinnyt toiminto siinä samalla kuin se original win7?)

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vanhasta läppäristä (win7) loput kaikki irti -projekti.
  • Hommattu 2010
  • Joskus 2014 tehty uudelleenasentaminen vai mikä se on
  • Olen hukannut (vahingossa kai deletoinnut?) ekan palautuspisteen eli sen puhtaan winseiskan
  • Olisi kiva uudelleenasentaa se 11 vuoden takaiseen ostokuntoon, jotta kaikesta roskasta pääsisi eroon (ja jättäisin sen vuorokaudeksi latailemaan "uusia" päivityksiä.
Käyttötarkoitus olisi youtuben ja yleareenan kattelu illalla nukkumaanmennessä.

Onnistuuko tämä jotenkin vaikkei ole käyttöönottopäivän palautuspistettä? (Itseasiassa en ole löytänyt enää edes sitä nappulaa jolla kone palautettaisiin yhtään mihinkään, liekö hävinnyt toiminto siinä samalla kuin se original win7?)
Palautuspisteestä ei tässä yhteydessä puhuttu, mutta ns. palautusosio levyllä yleensä ostettaessa on. Jos koko kone on pyyhitty puhtaaksi ja asennettu uusiksi, niin sitä palautukseen tarvittavaa osiota ei enää ole.

Windowsin voi teoriassa edelleen asentaa uusiksi, mutta jostain pitäisi saada asennusmedia. Senkin jälkeen lisenssi voi tuottaa ongelmia.

Jos kone edelleen jotenkin toimii, niin voi olla ettei kunnostusprojekti ole sen arvoinen.

npc

Jäsen
Palautuspisteestä ei tässä yhteydessä puhuttu, mutta ns. palautusosio levyllä yleensä ostettaessa on. Jos koko kone on pyyhitty puhtaaksi ja asennettu uusiksi, niin sitä palautukseen tarvittavaa osiota ei enää ole.

Windowsin voi teoriassa edelleen asentaa uusiksi, mutta jostain pitäisi saada asennusmedia. Senkin jälkeen lisenssi voi tuottaa ongelmia.

Jos kone edelleen jotenkin toimii, niin voi olla ettei kunnostusprojekti ole sen arvoinen.
Ymmärsinkö siis oikein, että kun olen kerran tuon uudelleenasentamisen tehnyt eli siis restartannut perusteellisesti koko paskan niin sitä ei voi toista kertaa enää tehdä? (Selittäisi kyllä sen miksi sitä tiedostoa ei enää ole eikä nappia "asenna uudestaan".)

On mulla yksi win7-dvd joka ei ole enää käytössä, mutta on pöytäkoneessa ollut aiemmin.

Onhan silti selvää, että tuo yöpöytäkone vetää viimeisiään vanhalla käyttöjärjestelmällä. Se on hidas jne niin ajattelin jos siitä saisi kaiket vuosien aikana tulleet töhnät pois niin voisi toimia ehkä vuoden lisää. Oli mulla sellainen cleaning-ohjelma vuoden verran, mutta en tiedä auttoiko se mitään. Pölynen paska jossa tuuletinkaan ei oikein enää skulaa vaikka sekin vaihdettu kertaalleen joskus.

Haluna siis palauttaa tehdasasetuksiin kone.

Suosikkijoukkue
Tappara
Ymmärsinkö siis oikein, että kun olen kerran tuon uudelleenasentamisen tehnyt eli siis restartannut perusteellisesti koko paskan niin sitä ei voi toista kertaa enää tehdä? (Selittäisi kyllä sen miksi sitä tiedostoa ei enää ole eikä nappia "asenna uudestaan".)

On mulla yksi win7-dvd joka ei ole enää käytössä, mutta on pöytäkoneessa ollut aiemmin.

Onhan silti selvää, että tuo yöpöytäkone vetää viimeisiään vanhalla käyttöjärjestelmällä. Se on hidas jne niin ajattelin jos siitä saisi kaiket vuosien aikana tulleet töhnät pois niin voisi toimia ehkä vuoden lisää. Oli mulla sellainen cleaning-ohjelma vuoden verran, mutta en tiedä auttoiko se mitään. Pölynen paska jossa tuuletinkaan ei oikein enää skulaa vaikka sekin vaihdettu kertaalleen joskus.

Haluna siis palauttaa tehdasasetuksiin kone.

Pitäisi toimia suoraan kun asennat kympin vaan jostain tikulta ja syötät tarran seiskan koodin. Ei kannata sitä seiskaa alkaa siihen säätämään.

npc

Jäsen
Pitäisi toimia suoraan kun asennat kympin vaan jostain tikulta ja syötät tarran seiskan koodin. Ei kannata sitä seiskaa alkaa siihen säätämään.
Siis läppärissä on sen oma win7 ja olisin halunnut sen vain palauttaa alkuasetuksiin kuten kerran aikaisemminkin tehnyt, mutta se ei siis enää toista kertaako onnistu?

Jos ja kun kerran näin tyhmästi on niin tulkitsen tuosta viestistäsi, että voin asentaa tuon vanhan pöytäkoneeni seiskan tuohon (kun se ei ole enää käytössä, mutta DVD on tallessa).

Suosikkijoukkue
Tappara
Siis läppärissä on sen oma win7 ja olisin halunnut sen vain palauttaa alkuasetuksiin kuten kerran aikaisemminkin tehnyt, mutta se ei siis enää toista kertaako onnistu?

Jos ja kun kerran näin tyhmästi on niin tulkitsen tuosta viestistäsi, että voin asentaa tuon vanhan pöytäkoneeni seiskan tuohon (kun se ei ole enää käytössä, mutta DVD on tallessa).
Ei sen seiskan kanssa kannata säätää enää yhtään mitään. Asenna suoraan kymppi. DVD on täysin irrelevantti. Siellä on vaan se ohjelmisto. Asenna läppärille win10 ja käytä läppärin tarran koodia.

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
IPhone 8 Plus ei lataa tavallisella latauskaapelilla. Joka kymmenes kerta kun latauspään työntää puhelimeen niin kuuluu merkkiääni mutta lataus päättyy 5 s sisällä. Kokeiltu kolmella eri latauskaapelilla, kaikissa sama juttu ja muut IPhonet kyllä noilla lataa. Lisäksi yritetty paineilmalla puhdistaa latausliitintä, no success.

Soitettu tänään IPhone asiakastukeen ja siellä tehty "system check" ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

Jos hommaan tuohon puhelimeen langattoman latauksen niin "ohittaako" se tämän perinteisen latauksen ja akkuun saa taas virtaa? Mitä luulette...?

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
IPhone 8 Plus ei lataa tavallisella latauskaapelilla. Joka kymmenes kerta kun latauspään työntää puhelimeen niin kuuluu merkkiääni mutta lataus päättyy 5 s sisällä. Kokeiltu kolmella eri latauskaapelilla, kaikissa sama juttu ja muut IPhonet kyllä noilla lataa. Lisäksi yritetty paineilmalla puhdistaa latausliitintä, no success.

Soitettu tänään IPhone asiakastukeen ja siellä tehty "system check" ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

Jos hommaan tuohon puhelimeen langattoman latauksen niin "ohittaako" se tämän perinteisen latauksen ja akkuun saa taas virtaa? Mitä luulette...?

Luulen että siellä latauspäässä on yksi pinni tms paskana ja siksi ottaa jotain kosketushäikkää eikä suostu latautumaan. Käy testaamassa jossain liikkeessä sitä langatonta latausta niin sillähän tuo selviää.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei sen seiskan kanssa kannata säätää enää yhtään mitään. Asenna suoraan kymppi. DVD on täysin irrelevantti. Siellä on vaan se ohjelmisto. Asenna läppärille win10 ja käytä läppärin tarran koodia.
Erittäin suurella todennäköisyydellä se läppärin tarran W7 koodi ei toimi enää. Nimimerkillä kokemusta on.

npc

Jäsen
Kiitti vastauksista. En sitten tee mitää tän asian kanssa, kun se kone on siis 11 vuotta vanha ja jäämässä eläkkeelle ja ajattelin vain loppurutistukset (ehkä 1v) katella kevyemmin youtubea ja areenaa vain avastin pyöriessä taustalla eli täysin riisuttu malli ilman yhtään ylimääräistä ohjelmaa tai muuta töhnää. (Toki ole osannut poistaa siitä kaikki ohjelmat, jotka tunnistan sinne itte laittaneeni ja ladanneeni.)
-------

Edelleen ihmetyttää silti tämä: onko tosiaan näin, että jos on kerran palauttanut koneen tehdas/kauppa-asetuksiin niin sitä ei voi toista kertaa tehdä? Olenkohan ymmärtänyt oikein teidän sanomiset ja te ymmärtäneet minun sanomiset. Tuntuu vaan niin käsittämättömältä. Tähän haluaisin vielä vastauksen vaikken läppärilleni enää mitään sitten teekään.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä voi, mutta palautusosiota ei saa silloin poistaa. En tiedä mitä sille koneelle on tehty ja mitä ei.

(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

npc

Jäsen
Kyllä voi, mutta palautusosiota ei saa silloin poistaa. En tiedä mitä sille koneelle on tehty ja mitä ei.
No hyvä, johan ehdin ihmetellä.

Aluksi siis kysyin sitä, että voiko vielä asentaa-palauttaa koneen alkuasemiin uudestaan kun on hävinnyt/ olen vahingossa hävittänyt sen ensimmäisen palautuspisteen vuodelta 2010. Nyt taitaa vanhin olla 2014, mutta sillähän ei ole varmaan mitään arvoa tässä kun se ei ole se paljaspuhdas enää. Siitä sitten tuli nämä win7-dvd-mahollisuudet mitä tässä mietiskelin ja joita ei sitten kannata räpeltää vaan mennä vanhalla (tai win10-operaatioita, mutten sellaisiin tän koneen kanssa enää lähde.)

Kiitos kaikille vastanneille, menen näillä loppuun asti, ellei lehdessä tule otsikkoa, että enää ei saa missään nimessä käyttää win7. (Sitten valjastaisin sen off-line pasianssinpeluukoneeksi jos ei suostu hyytymään koskaan. Ollut ihan helvetin hyvä kone tämä, tein tutkimustyötä ostoaikoina ja 800e pulitin, ja on ollut kyllä hyvä ja kestävä. Onnittelut minulle.)

Suosikkijoukkue
Tappara
Erittäin suurella todennäköisyydellä se läppärin tarran W7 koodi ei toimi enää. Nimimerkillä kokemusta on.
Itse väittäisin että erittäin suurella todennäköisyydellä toimii kokemukseni puolesta. Olen noita laitellut varmaan yli sata konetta toimimaan tuollain. Myös ristiin yleensä toimii, että vanha kone jonka kuoppaat niin tarra talteen niin toimii uudessa koneessa vallan mainiosti. Vanhan pitäisi ilman muuta toimia siinä koneessa missä tarra on kiinni.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse väittäisin että erittäin suurella todennäköisyydellä toimii kokemukseni puolesta. Olen noita laitellut varmaan yli sata konetta toimimaan tuollain. Myös ristiin yleensä toimii, että vanha kone jonka kuoppaat niin tarra talteen niin toimii uudessa koneessa vallan mainiosti. Vanhan pitäisi ilman muuta toimia siinä koneessa missä tarra on kiinni.
Olen itsekin laittanut ison kasan koneita samalla taktiikalla, mutta eivät toimi enää niinkuin tapasivat toimia. Riippuu myös paljon koneen lisenssistä, sillä kaikki eivät toimi.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on himassa kolme entistä firman läppäriä, joihin laitoin Win10:n. Kahteen asennus koneen tarran koodilla, kolmanteen (tai oikeastaan ekaan, kun harjoittelin ensin sillä) itse ostetun Win7:n koodilla. Tarrakoneet ainakin pro-lisenssillä, mutta nyt en muista, mikä winkkari se kaupasta ostettu seiska oli.

npc

Jäsen
Mistä te noita win10:jä taiotte että "asentaa vaan tikulta ja käyttää vanhan seiskan koodia"? Itse ostin just syksyllä Win10 ja maksoi 70e.

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Katselin tuossa uutta rautaa kun alkaa tuo 6 vuotta vanha pönttö olemaan jo tiensä päässä. Noh, eipäs tarvinnut kauaa katsella. Luulisi, että halutessaan aasialaiset hukuttaisivat tämän planeetan puolessa vuodessa piirilevyihin, mutta edelleen myydään eioota. Stanan kryptomarkkinat jne.

Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Löytyykö mobiiliexperttejä? Mikä ihme tätä puhelimen muistia täyttää koko ajan? 16gigaa sisäistä tallennustilaa, sd-kortti varmaan auttaisi mutta nykyinen on rikki. Oon poistanut kaikki vähänkin turhat ohjelmat, esim aamulla viimeeks poistin youtube sovelluksen ja tuli lisätilaa 150mt ja nyt taas valittaa että muisti täynnä, 50mt/16gt jäljellä. Jos poistan isomman sovelluksen, esim Spotifyin josta lähtee 360mt ei mene siinäkään kaua kun taas on muisti täynnä. Nyt loppuu jo ohjelmat mitä poistaa eikä puhelinta voi käyttää kun se koko ajan valittaa että muisti täynnä ja pakottaa sinne puhdistus sivulle. Onko mitään tehtävissä?

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Spotifyn välimiuisti ainakin täyttää hiljalleen puhelinta.
Kannattaa poistaa kaikkien (isojen) sovellusten välimuisti. Sitten esimerkiksi muistin asetuksista pitäisi nähdä, jos on vaikkapa joitain turhia tilaa vieviä backup-tiedostoja yms. - vanhat backup versiot kannattaa ainakin poistaa, mutta ei ehkä uusimpia. Joka tapauksessa asetusten muistinhallinnasta pitäisi nähdä tilaa vievät sovellukset/kansiot/tiedostot.

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Olen nyt neljä tuntia koittanut konetta käynnistää Windowsin päivityksen jälkeen. Tuolta windows palautusympäristöstä olen koittanut tehdä palautusta tai edellisen päivityksen poistoa, mutta kun ei tämä perkele anna tehdä sitä ilman microsoft tilin salasanaa. Eikä siinä mitään, mutta kun ei tämä suostu hyväksymään vaan väittää sen olevan väärin. Olen myös vaihtanut salasanan, mutta sekään ei auttanut. Mikä siis neuvoksi?

Suosikkijoukkue
Tappara
Olen nyt neljä tuntia koittanut konetta käynnistää Windowsin päivityksen jälkeen. Tuolta windows palautusympäristöstä olen koittanut tehdä palautusta tai edellisen päivityksen poistoa, mutta kun ei tämä perkele anna tehdä sitä ilman microsoft tilin salasanaa. Eikä siinä mitään, mutta kun ei tämä suostu hyväksymään vaan väittää sen olevan väärin. Olen myös vaihtanut salasanan, mutta sekään ei auttanut. Mikä siis neuvoksi?
Ooks resetannu sen microsoft salasanan vaikka toisella koneella tai kännykällä ja koittanut siten?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy