Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 860 461
  • 19 216

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Pc:n kasaaminen

Viestin lähetti Tykki
Ajattelinpa tässä lähteä kurssille, sellaiselle kansalaisopiston järkkäämälle jutulle jossa neuvotaan miten pc kasataan läjästä komponentteja. Totesin nimittäin, että onpa hölmön hommaa ostaa aina uusi kone kun vanha alkaa tuntua nuhapumpulta. No, olenhan minä aikaisemminkin asentanut jotain cd-rom asemia, kiintolevyjä ja muistikampoja, ne ovat olleet suht helppoja nakkeja. Koko koneen kasaaminen sen sijaan tuntuu jo sen verran haastavammalta jutulta ettei siihen ihan ilman opastusta viitsi ryhtyä.


Ei siinä ole oikeastaan mitään tuota vaikeampaa. Emon mukana tulee ohjekirja josta selviää mihin mikäkin menee, sitten vain palikoita paikalleen. Muutaman koneen olen kasannut, ilman vaikeuksia.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Re: Pc:n kasaaminen

Viestin lähetti Tykki
Onkos täällä sellaista porukkaa, jolla on kokemusta oman koneen rakentamisesta? Epäilemättä on. Millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä puuhasta? Mikä on haastavinta? Mitä kannattaa ottaa huomioon kun projektiin ryhtyy? Ja mitä helkuttia tarkoittaa 'boxed' prosessori?
Alun toistakymmentä pakettia olen kasannut itselleni ja tuttaville. Selkeästi haastavimmaksi osuudeksi näen komponenttien valinnan, johon käytän aikaa moninkertaisesti verrattuna mekaaniseen kasaamiseen. Kun huolella kartoittaa osien keskinäisen luotettavuuden ja nopeuden, niin saa varmasti rahoilleen vastinetta.

AMD:n boxed -prosessorit ovat kolmen vuoden takuulla, kunhan käyttää Ruutiveijarin jo mainitsemaa, mukana tulevaa pilipali-jäähdytystä.
 

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Kahden tietokoneen liittäminen yhteen käännetyllä rj45:lla

(tässä ketjussa on muuten se huono puoli, että täältä on mahdotonta löytää aikaisempia kyselyitä vastauksia samaan kysymykseen)

Kokosin tuossa uuden koneen (XPproeng, Asuksen emolevyyn integroitu verkkokortti), ja yritin saada sen liitettyä vanhaan laitteeseeni (98fin, Realtekin verkkokortti) tiedoston siirtoa varten.

Jo aikaisemmin säädin jotain kun yritin saada hommaa toimimaan, mutta kysyin siinä sitten nöyrryttyäni xp:n helpilta apua.

Yritin siinä sitten xp:n ohjeiden mukaisesti create home network tms., ja tein ohjeiden mukaisen wizard-levykkeen jonka jälkeen yritin asentaa tämän netsetup:n levykkeeltä vanhalle koneelle. Asentaa muuten ihan oikein, mutta uudelleenkäynnisyksen jälkeen ilmoittaa että hardwaressa on jotain mätää.

Taisin tehdä jotain väärin, kun nyt vanhassa koneessa ei edes nettiyhteys toimi.

Realtekkini asetuksissa ei vaan näyttäisi olevan mitään vikaa, ja muutenkin diagnosoi toimivansa oikein.

Pitäisikö se Realtekin verkkokortti repiä irti ja asentaa uudestaan vai pyöräyttää uudet ajurit vai onko jossain joku s...t...n pilkkuboxi vailla asianmukaista merkintää?

Kiitos jo siitä että luit tänne asti
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Re: Kahden tietokoneen liittäminen yhteen käännetyllä rj45:lla

Viestin lähetti PKrJ
Kiitos jo siitä että luit tänne asti
Eli poistat Laitehallinnasta sen verkkokortin kokonaan ja annat Winukan löytää sen seuraavalla käynnistyskerralla uudelleen. Ajurit uudelleen sisään (saattaa tosin löytää itsestään) ja josko homma pelittäis?

Sitten koneet irti netistä, kaikki palomuurit pois päältä ja ristiinkytketty kaapeli koneiden väliin. IP:ksi toiselle koneelle 192.168.0.1 ja toiselle 192.168.0.2 ja molemmille subnet mask 255.255.255.0. Voi halutessaan myös laittaa samaan työryhmään (vaikka KOTI), ei tosin täysin pakollista. Sitten molemmille "File and Printer Sharing" päälle ja jaa joku kansio.

Joskos lähtis rullaamaan?
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Re: Re: Pc:n kasaaminen

Kiitos kaikille koneen kokoamista kommentoinneille.

Viestin lähetti Sid
Selkeästi haastavimmaksi osuudeksi näen komponenttien valinnan, johon käytän aikaa moninkertaisesti verrattuna mekaaniseen kasaamiseen. Kun huolella kartoittaa osien keskinäisen luotettavuuden ja nopeuden, niin saa varmasti rahoilleen vastinetta.
Jotain tämäntyyppistä epäilinkin. Olen jostain saanut käsityksen, että esimerkiksi eri valmistajien tekemät muistit soveltuvat vaihtelevasti eri emolevyihin.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
GMail + Eudora?

Elikkä pitäisi saada käytettyä GMailia Eudoran kautta. Tiedän että tämä on mahdollista, mutta en ole saanut toiminaan. Eli apua tarvittaisiin. Mitä ohjelmaa tarvitaan ja mitkä asetukset Eudoraan.

- Tinke-80
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Re: Re: Re: Pc:n kasaaminen

Viestin lähetti Tykki
Kiitos kaikille koneen kokoamista kommentoinneille.

Jotain tämäntyyppistä epäilinkin. Olen jostain saanut käsityksen, että esimerkiksi eri valmistajien tekemät muistit soveltuvat vaihtelevasti eri emolevyihin.
Jos jotain vinkkejä voi omakohtaisista kokemuksista komponenttien kanssa antaa, niin minulla ei ole ollut mitään ongelmia AMD-koneiden kanssa. Tulevat kuitenkin halvemmiksi kuin Intelin koneet ja tarjoavat vähintään verrannollista suorituskykyä. Emolevynä itselläni on 40 euron Asrock, joka sekin on osoittautunut loistavaksi lankuksi, etenkin kun ottaa huomioon, että se maksoi alle puolet jostain nimiemolevystä jossa on paljon ominaisuuksia joita en tarvinne koskaan.

Itselläni on kaksi kampaa "nimetöntä" muistia ja yksi kingston, nuo nimettömät ovat 266MHz ensiöväylällä, 256 megatavua per kampa, ja tuo kingston 400MHz nimellisesti, 512 megatavua. Nopeampi muistihan toimii hitaimpien muistien kanssa samalla nopeudella, mutta kun hyllyssä ei ollut hitaampaa, jne.

Ainoa komponenttirikko minkä olen onnistunut saamaan aikaan, on oikosulkuun ajautunut emolevy, mutta se johtui siitä että yritin vängätä Dellin koppaan jossa ei ollutkaan ilmeisesti standardinmukaiset tuet emolle, josta johtui pieni virran liikkuminen väärin :)

Kuulemma kannattaa pitää huolta, että olet maadoittanut itsesi kun alat asentamaan komponentteja. Staattisen sähkön purkaukset saattavat rikkoa jotain. Itse olen useimmiten lähinnä tyytynyt olemaan kosketuksissa kotelon metallirunkoon. Menetelmä on toiminut tähän asti. Mutta eipä tuo maadoitusrannekekaan kovin kallis ole, jos sellaisen muistaa/haluaa ostaa.

Ja kuten varmasti järkikin sanoo, ei kannata ostaa uusinta uutta, vaan testattua tekniikkaa josta löytyy hyviä käyttökokemuksia kaveripiiristä, alan lehdistä... Internetistä luetut käyttökokemukset kannattaa usein jättää jos ei nyt aivan omaan arvoonsa, niin ainakin vähemmälle huomiolle. On monia syitä miksi jotkut saattaisivat valehdella internetin välityksellä, tai ainakin internetin helppous ja nopeus mielipiteen jakelukanavana nostaa esiin kysymyksiä huonojen kokemusten ja hyvien kokemusten suhteesta.

Jos joudut maksamaan kympin enemmän esim. jostain suorittimesta, mutta saat sen samalla heti itsellesi tai luotat liikkeeseen heidän luvatessa sen parin päivän kuluessa, kannattaa mielestäni ylimääräisen hinnan maksaminen. Mikään ei ole turhauttavampaa kuluttajan kannalta kuin kysellä sen halvan prosessorin perään toista viikkoa, että missäs se viipyy kun kaikki muut osat ovatkin jo kasassa. Syy ei edes muka koskaan ole itse liikkeessä.

Jos haluat lähteä heti alkuun metsästämään hieman hiljaisempaa kokoonpanoa, niin voin ainakin itse todeta, että ilmajäähdytykselläkin saa melko hiljaisen tietokoneen aikaan. Tärkeä sana tässä yhteydessä on tuulettimen kierrosnopeuden säädettävyys ja suuret jäähdytyspinta-alat. Esim. uusien tehonäytönohjaimien tehtaalla kasatut jäähdytysjärjestelmät ovat usein alimitoitettuja tai nipin napin riittäviä ja todella meluisia. Pientä jäähdytyssiiliä kompensoidaan kovilla kierroksilla viheltävällä tuulettimella. Itse vaihdoin Radeonista sen infernaalista mekkalaa pitävän mötikän hiljaiseen tuulettimeen ja olen äärettömän tyytyväinen lopputulokseen.

Tuli nyt aika sekainen raapustus, toivottavasti siitä on edes jotain hyötyä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Re: Re: Pc:n kasaaminen

Viestin lähetti vilpertti

Internetistä luetut käyttökokemukset kannattaa usein jättää jos ei nyt aivan omaan arvoonsa, niin ainakin vähemmälle huomiolle.
Voidaanko siis myös jättää vilpertin (sekä muiden jatkislaisten) käyttökokemukset omaan arvoonsa tästä seikasta johtuen? =)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Re: Re: Re: Re: Re: Pc:n kasaaminen

Viestin lähetti Ted Raikas
Voidaanko siis myös jättää vilpertin (sekä muiden jatkislaisten) käyttökokemukset omaan arvoonsa tästä seikasta johtuen? =)

Niinnoh, tietenkin pitää ottaa huomioon lähdekritiikki ja ottaa kaikki "oikeitten" henkilöitten kirjoitukset todesta.
Yleisesti ottaen lukujen tuijottaminen kannattaa, koska vaikka vilppiä esiintyy niin yleisesti ottaen 3dmarkit yms. eivät valehtele.
Ja toki vastauksista helposti näkee milloin kirjoittaja puhuu mitä sattuu ja milloin hänellä on edes jonkinlainen aavistus asiasta.
Omia vehkeitä (heheh kaksinaismerkitys) tietenkin kehutaan maasta taivaisiin, mutta kun yhdistää kehuihin/haukkuihin testitulokset niin ehkä kykenee muodostamaan kuvan asiasta.

Tästä johtuenkin vilpertin VGA Silencer-hehkutus on täysin perätöntä, pelkkää kusetusta koko vehje (sillä, että ko. vehkeitä ei tunnu löytyvän mistään omaan käyt...siis ihan muutenvain olen katsellut...ei ole mitään tekemistä tämän näkemyksen kanssa).
 

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Re: Re: Kahden tietokoneen liittäminen yhteen käännetyllä rj45:lla

Viestin lähetti Ruutiveijari
Joskos lähtis rullaamaan?

Toimii kyllä, kiitos kovasti. Voisin liikutukselta melkein halata sinua...

Nimimerkillä viimeiset 8 tuntia 40 Gigaa siirtänyt...
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Re: Re: Re: Re: Re: Pc:n kasaaminen

Viestin lähetti Ted Raikas
Voidaanko siis myös jättää vilpertin (sekä muiden jatkislaisten) käyttökokemukset omaan arvoonsa tästä seikasta johtuen? =)
Aivan.
 

Rosa 55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sport, NYR
Voiko XP:ssä olla ongelmia?
Tää ei varsinaisesti ole ongelma, mutta häiritsee minua . Avaan-> Oma tietokone, sitten kun räpytän kovalevyn päällä hiirtä, niin tää jumalattoman valtava systeemi avaa jonkun perskeleen etsi-ikkunan. Miten saan muutettua, että se avaa sen kovalevyn, eikä tuota etsi-ikkunaa?
Kansion asetukset->tiedostotyypit->avaa sovelluksessa->muokkaa tiedostotyyppiä, ei ole muita vaihtoehtoja kuin find?


Ratkaistu:

Regeditillä avain HKEY_CLASSES_ROOT/Drive/shell, jossa Defaultin
data-arvoksi laitat "none" (ilman hipsuja). Nyt siellä ilmeisesti on
find/etsi tai se on tyhjä.
 
Viimeksi muokattu:

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
hommasin tietokoneelleni uuden kotelon ja vaihdoin vanhat sisuskalut siihen. Nyt kone ei suostu toimimaan. Välillä sain sen jo käynnistymään, mutta käynnistyksen yhteydessä se valitti ylikellotushäiriötä, biosin nollaamalla sain sen windowsiin asti, mutta kun rupesin biosin asetuksia säätämään niin tuo ei taas käynnisty ollenkaan. Luultavasti olen siis hajoittanut emon tai prossun, mutta kumman? Osa prossun pinnalla olevista pisteiden väleistä on tummunut, olisikohan prossu kärähtänyt? Jos hankin uuden prossun miten varmistan ettei sekin hajoa?

Tarkennetaan vielä hieman eli kun koneen käynnistää, se lähtee hurisemaan mutta sammuu ennenkuin ruudulle tulee mitään. myös emon vian ilmaisu näyttö valitti tuota ylikellotusta, biosin asetuksissa prossu oli alikellotettu. ja kyseessä on amd athlon kokoonpano epox ep-8rda+ emolla.
 
Viimeksi muokattu:

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
XP:n ongelmista puheen ollen...

Minulla on sellainen omituinen tapa pitää tehtäväpalkkia/taskbaria näytön vasemmassa reunassa.

XP:päs ei oikein asiasta diggaa, vaan pienentää koko ajan taskbarin leveyttä eli joka kerta sisäänkirjautuessani se on pykälän pienempi, kunnes se pienenee niin paljon että minun täytyy venyttää se takaisin haluamaani, ja ruljanssi alkaa taas alusta.

"Lock taskbar":sta ei ole mitään apua.

Raivostuttavaa, eikö :)
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Gleb
hommasin tietokoneelleni uuden kotelon ja vaihdoin vanhat sisuskalut siihen. Nyt kone ei suostu toimimaan. Välillä sain sen jo käynnistymään, mutta käynnistyksen yhteydessä se valitti ylikellotushäiriötä, biosin nollaamalla sain sen windowsiin asti, mutta kun rupesin biosin asetuksia säätämään niin tuo ei taas käynnisty ollenkaan. Luultavasti olen siis hajoittanut emon tai prossun, mutta kumman? Osa prossun pinnalla olevista pisteiden väleistä on tummunut, olisikohan prossu kärähtänyt? Jos hankin uuden prossun miten varmistan ettei sekin hajoa?

Tarkennetaan vielä hieman eli kun koneen käynnistää, se lähtee hurisemaan mutta sammuu ennenkuin ruudulle tulee mitään. myös emon vian ilmaisu näyttö valitti tuota ylikellotusta, biosin asetuksissa prossu oli alikellotettu. ja kyseessä on amd athlon kokoonpano epox ep-8rda+ emolla.
Kuulostaa siltä kuin olisit saanut asennettua prosessorin jäähyn huonosti. Onko mahdollista? Otitko jäähyn pois asennusprojektissa ja lätkäisit takaisin paikalleen ilman uusia tahnoja? Vai laitoitko liikaa tahnaa?

Ei se prosessori varmaankaan aivan lopullisesti ole hajalla, jos kerran olet käyntiin saanut...
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Minulla on Fujitsu-Siemens Amilo L 6825 kannettava ja siinä Dvd asema. Dvd ohjelmana on WinDvd 5.0.

Kun laitan Dvd:n koneeseen alkaa kuva pyöriä hienosti, mutta ääntä ei kuulu laisinkaan. Onko vika koneen ääni asetuksissa vai WinDvd:n asetuksissa?

Kai äänen kuitenkin pitäisi tuollaisella masiinalla kuulua? Vai?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti vilpertti
Kuulostaa siltä kuin olisit saanut asennettua prosessorin jäähyn huonosti. Onko mahdollista? Otitko jäähyn pois asennusprojektissa ja lätkäisit takaisin paikalleen ilman uusia tahnoja? Vai laitoitko liikaa tahnaa?

Ei se prosessori varmaankaan aivan lopullisesti ole hajalla, jos kerran olet käyntiin saanut...

Irrotin siilin välillä enkä laittanut uutta tahnaa väliin, ilmeisesti olisi pitänyt sitä jostain hommata. On myös mahdollista että jäähy on ollut huonosta. Tällä hetkellä kone ei siis enää käyntiin lähde, siinä vaiheessa käynnistystä kun prossun pitäisi muistaakseni mukaan tulla niin kone sammuu. Uusi prossu on nyt hakusessa, jos en onnistu saamaan käytettyä viikonlopun aikana niin pitää tilata uusi maanantaina. Mikä olisi tällä hetkellä hinta-laatu suhteeltaan paras Athlon XP-prossu? Entä onko väliä millä ytimellä varustetun sitä hommaa, niitä kun tuntuu ainakin kolmen laisia?
(OT: Ei kenelläkään lappeenrantalaisella sattuisi olemaan toimivaa ylimääräistä Athlon XP/ Duron prossua?)
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Nonni.
Yksi leffa jäänyt "jumiin" c: -asemalle ja ilmoittaa aina poistoa yrittäessä:

Ei voi poistaa, yleiskäyttövirhe. Lähde- tai kohdetiedostot
voivat olla käytössä. Sulje kaikki ohjelmat, jotka voivat käyttää
tiedostoa ja yritä uudelleen.


Miten sen hiivatin saa pois, kun kaikki on suljettu eikä siltikään lähde?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti stiflat
Miten sen hiivatin saa pois, kun kaikki on suljettu eikä siltikään lähde?
Safemodeen bootti ja sitä kautta? Eli F8:n taputusta käynnistyksen alussa ja ilmestyvästä valikosta "Safe Mode"
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
^jos siis käsitin oikein että vikasietotila on suomeksi tämä
kyseinen asia, niin ei onnistunut. Sama varoitustaulu ponnahtaa esille.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Gleb
Mikä olisi tällä hetkellä hinta-laatu suhteeltaan paras Athlon XP-prossu? Entä onko väliä millä ytimellä varustetun sitä hommaa, niitä kun tuntuu ainakin kolmen laisia?
(OT: Ei kenelläkään lappeenrantalaisella sattuisi olemaan toimivaa ylimääräistä Athlon XP/ Duron prossua?)
Jos jostain vielä noita löydät, niin about kaikkihan niistä on ihan hyviä hinta/laatu suhteeltaan... Ovat vaan tuoneet sen Sempron tuotelinjan korvaamaan Athlon XP:t, ja tuota Sempronia ei ilman biosin päivitystä kaikki emot tue. Jos emosi tukee vain esim. 266 MHz tai 333 MHz ensiöväylää (FSB), ei ole kannattavaa tietenkään hankkia nopeampaa. Eli sen mukaan kannattaa ostotapahtuma suunnitella.

Minun Athloniani et saa :)
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
6 kappaletta GMail kutsuja olisi jaossa. Laittakaa yv:tä tulemaan jos kiinnostaa.

edit Kaikki ovat menneet

- Tinke-80
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös