Re: Re: Re: Pc:n kasaaminen
Viestin lähetti Tykki
Kiitos kaikille koneen kokoamista kommentoinneille.
Jotain tämäntyyppistä epäilinkin. Olen jostain saanut käsityksen, että esimerkiksi eri valmistajien tekemät muistit soveltuvat vaihtelevasti eri emolevyihin.
Jos jotain vinkkejä voi omakohtaisista kokemuksista komponenttien kanssa antaa, niin minulla ei ole ollut mitään ongelmia AMD-koneiden kanssa. Tulevat kuitenkin halvemmiksi kuin Intelin koneet ja tarjoavat vähintään verrannollista suorituskykyä. Emolevynä itselläni on 40 euron Asrock, joka sekin on osoittautunut loistavaksi lankuksi, etenkin kun ottaa huomioon, että se maksoi alle puolet jostain nimiemolevystä jossa on paljon ominaisuuksia joita en tarvinne koskaan.
Itselläni on kaksi kampaa "nimetöntä" muistia ja yksi kingston, nuo nimettömät ovat 266MHz ensiöväylällä, 256 megatavua per kampa, ja tuo kingston 400MHz nimellisesti, 512 megatavua. Nopeampi muistihan toimii hitaimpien muistien kanssa samalla nopeudella, mutta kun hyllyssä ei ollut hitaampaa, jne.
Ainoa komponenttirikko minkä olen onnistunut saamaan aikaan, on oikosulkuun ajautunut emolevy, mutta se johtui siitä että yritin vängätä Dellin koppaan jossa ei ollutkaan ilmeisesti standardinmukaiset tuet emolle, josta johtui pieni virran liikkuminen väärin :)
Kuulemma kannattaa pitää huolta, että olet maadoittanut itsesi kun alat asentamaan komponentteja. Staattisen sähkön purkaukset saattavat rikkoa jotain. Itse olen useimmiten lähinnä tyytynyt olemaan kosketuksissa kotelon metallirunkoon. Menetelmä on toiminut tähän asti. Mutta eipä tuo maadoitusrannekekaan kovin kallis ole, jos sellaisen muistaa/haluaa ostaa.
Ja kuten varmasti järkikin sanoo, ei kannata ostaa uusinta uutta, vaan testattua tekniikkaa josta löytyy hyviä käyttökokemuksia kaveripiiristä, alan lehdistä... Internetistä luetut käyttökokemukset kannattaa usein jättää jos ei nyt aivan omaan arvoonsa, niin ainakin vähemmälle huomiolle. On monia syitä miksi jotkut saattaisivat valehdella internetin välityksellä, tai ainakin internetin helppous ja nopeus mielipiteen jakelukanavana nostaa esiin kysymyksiä huonojen kokemusten ja hyvien kokemusten suhteesta.
Jos joudut maksamaan kympin enemmän esim. jostain suorittimesta, mutta saat sen samalla heti itsellesi tai luotat liikkeeseen heidän luvatessa sen parin päivän kuluessa, kannattaa mielestäni ylimääräisen hinnan maksaminen. Mikään ei ole turhauttavampaa kuluttajan kannalta kuin kysellä sen halvan prosessorin perään toista viikkoa, että missäs se viipyy kun kaikki muut osat ovatkin jo kasassa. Syy ei edes muka koskaan ole itse liikkeessä.
Jos haluat lähteä heti alkuun metsästämään hieman hiljaisempaa kokoonpanoa, niin voin ainakin itse todeta, että ilmajäähdytykselläkin saa melko hiljaisen tietokoneen aikaan. Tärkeä sana tässä yhteydessä on tuulettimen kierrosnopeuden säädettävyys ja suuret jäähdytyspinta-alat. Esim. uusien tehonäytönohjaimien tehtaalla kasatut jäähdytysjärjestelmät ovat usein alimitoitettuja tai nipin napin riittäviä ja todella meluisia. Pientä jäähdytyssiiliä kompensoidaan kovilla kierroksilla viheltävällä tuulettimella. Itse vaihdoin Radeonista sen infernaalista mekkalaa pitävän mötikän hiljaiseen tuulettimeen ja olen äärettömän tyytyväinen lopputulokseen.
Tuli nyt aika sekainen raapustus, toivottavasti siitä on edes jotain hyötyä.