Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 864 293
  • 19 224

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Sartjärvi
Onkos mahdollista saada vanhaa Dos-pohjaista ohjelmaa pyörimään Xp:ssä yhtäaikaa Windows-sovellusten kanssa?
Toki, miksei onnistuisi?

Riippuu tietenkin hiukan DOS sovelluksesta, mutta itse ajan esimerkiksi yhtä vuonna 1990 suunniteltua LVI-programmia usein XP:n alla. Jotkin ohjelmat (esim. pelit) vaatii välillä vähän virittelyjä ja ehkä niiden käytöstä XP:lle tulkkaavia ohjelmia (esim. DOSBox).
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Ruutiveijari
Toki, miksei onnistuisi?

Riippuu tietenkin hiukan DOS sovelluksesta, mutta itse ajan esimerkiksi yhtä vuonna 1990 suunniteltua LVI-programmia usein XP:n alla. Jotkin ohjelmat (esim. pelit) vaatii välillä vähän virittelyjä ja ehkä niiden käytöstä XP:lle tulkkaavia ohjelmia (esim. DOSBox).

No, muistelen joskus muinoin yrittäneeni asentaa ja käyttää erästä duunissa tarvitsemaani hyötyohjelmaa Win98 ympäristössä ja jotain ongelmia oli. En nyt muista tarkemmin, mutta täytyy yrittää uudestaan. Kyselen sitten taas tyhmiä, kun/jos homma ei pelitä.
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Ruutiveijari
Toki, miksei onnistuisi?

Riippuu tietenkin hiukan DOS sovelluksesta, mutta itse ajan esimerkiksi yhtä vuonna 1990 suunniteltua LVI-programmia usein XP:n alla. Jotkin ohjelmat (esim. pelit) vaatii välillä vähän virittelyjä ja ehkä niiden käytöstä XP:lle tulkkaavia ohjelmia (esim. DOSBox).

Tänks!

Dosbox näyttäisi auttavan tilanteeseen. Aika hitaasti tuntuu pelittävän, mutta anyway. Vihdoinkin taidan päästä tuosta vanhasta toisesta myllystä eroon!
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Sartjärvi, kokeilepa vielä painaa muutaman kerran (muistaakseni) CTRL+F12 siinä ohjelmaa pyöritellessäsi. Komento nostaa jotain helvetin cyclejä, ja tämä nopeuttaa ainakin itselläni emulointia huomattavasti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kellottaminen

Minulle tuo tietokoneen "kellottaminen" on jäänyt hivenen arvoitukseksi, etenkin se miten tuo toimenpide tehdään. Mene ja tiedä sitten mitä hyötyä siitä on, mutta ainakin AMD:n prossujen suhteen sanovat että ylikuumentumisen estämiseksi tuo kannattaisi tehdä. Noh, itselläni on nyt uusi kone hankittuna ja siitä tuo AMD:n Athlon prosessoori löytyy. Kysyisin nyt siis että miten tuo kellottaminen tapahtuu ja miten se tehdään?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Re: Kellottaminen

Viestin lähetti Ted Raikas
Minulle tuo tietokoneen "kellottaminen" on jäänyt hivenen arvoitukseksi, etenkin se miten tuo toimenpide tehdään. Mene ja tiedä sitten mitä hyötyä siitä on, mutta ainakin AMD:n prossujen suhteen sanovat että ylikuumentumisen estämiseksi tuo kannattaisi tehdä. Noh, itselläni on nyt uusi kone hankittuna ja siitä tuo AMD:n Athlon prosessoori löytyy. Kysyisin nyt siis että miten tuo kellottaminen tapahtuu ja miten se tehdään?

Näin yksinkertaisesti sanottuna, niin ylikellotus on sitä kun koneen BIOSista nostetaan FSB:tä ja / tai kerrointa.

Lisää tarkempaa infoa löytyy täältä:
http://www.jathardware.com/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=7#amd

Lisäksi MikroBitin sivuilta löytyy nettijatkoista tästä tarinaa:

http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2004/08/ylikellotus/
 

Herra47

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko kellään ollu ongelmia Epoxin emolevyn kanssa. Mulla on sellanen mallia 8K9A7i ja siinä Athlonin XP 2800+ prossuna. Powerikin on ihka uus 350W:n, mutta kone ei lähde käyntiin millään. Siis virta tulee ja se on päällä siihen asti kunnes se on tunnistanu kovon ja cd-aseman, sitten virta katkeaa. Muistikammat on uudet ja näytönohjain muutaman kuukauden vanha. Taitaa olla emo paskana, vai tuleeko kellään mitään muuta mieleen?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Re: Kellottaminen

Viestin lähetti Ted Raikas
AMD:n prossujen suhteen sanovat että ylikuumentumisen estämiseksi tuo kannattaisi tehdä.
Prosessorit kuumenevat ylikellottaessa enemmän kuin normaalikelloilla, joten kannattaa pitää huoli siitä, että prosessorituulettimesi riittää poistamaan ylimääräisen lämmön pois prosessorisi ytimeltä.

Itselleni riittää varsin mainiosti tuo 2GHz (2,4+), ja haen mieluummin hiljaisuutta Arctic Coolingin säädettävällä coolerilla (Copper Silent 2L tjsp). Kyseisen tuulettimen jäähdytysominaisuudet riittävät 2,5+ AMD:lle, joten voisihan tuota kai itsekin hieman kellottaa, mutta en usko saavani mitään niin suurta tehonlisäystä moisella operaatiolla, että se kannattaisi. Nimittäin kun ylikellotat prosessoriasi, menetät prosessoristasi takuun, ja todennäköisesti myös emolevyltä. Veikkaan prosessorin tehojen riittävän sinullakin kaikkeen normaalikäyttöön aivan mainiosti, jos se kerran on uusi Athlon.
 

hiawatha

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk, devils
helpohko kysymys tyhmältä

eli viitisikö joku auttaa tietämätöntä.
Hakusessa olisi netistä imuroitava mediaplayeri jolla lähinnä videoita kattelisin. Omasta varastosta puuttuu ohjelma joka ymmärtää esim. ".avi", ".wmw" ja ".divx" -muotoja.
Mikä olisi paras, onko kokemuksia ja mistä moisen löytäisin.
kiitos paljon!
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Vaikkapa klcodec (hakusana googleen) sisältää tarvittavat koodekit ja mukana mukavan kevyen Media Player Classicin joka toistaa tämän koodekkipaketin kanssa kaikki nykyiset videotiedostot.

Itse käytän tuota yhdistelmää. Toimii.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Media player classic on tosiaan helppo vaihtoehto, mutta myös vlc-player (videolan.org) on kelpo vaihtoehto, joka sisältää tarvittavat codecit.

Itse suosin ihan raakamuotoa:
Xvid
Divx
Ac3
(Vobsub)
ja media player classic

Ei mitään turhaa (paitsi, että vobsub on sinänsä hyödytön, mutta olenpahan asentanut).
Codec-packeissa on yleensä, ei tosin kaikissa, kaikenlaista turhaa sälää mukana ja jotkut kirjoittelevat rekistereihin ties mitä aiheuttaen ongelmia sen jälkeen kun olet ne poistanut.
Yksinkertaisin vaihtoehto toki on tuo VLC.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
"Oikea" player ja "oikeat" codecit ovat aihe, johon löytyy paljon "oikeita" vastauksia. En tarkoita, että aiemmat vastaukset olisivat sitä kastia, mutta monesti tämä aihe menee siihen, että pitäisi katsoa kenen iskä on vahvin. No, lisään kuitenkin oman suositukseni:

BSPlayer toistaa mediatiedostot.
ffdshow sisältää tarpeelliset mpeg4-pohjaiset codecit.
AC3filter on tarpeen äänien toistamiseksi.
Windows Median toistoon tarvittavat codecit.
 

KESkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kannattaako vaihtaa nykyinen näytönohjaimeni (Ati Radeon 9200 128) Connect 3d Radeon 9600 256 DVI; seen? Onko merkittävää hyötyä esim. peliominaisuuksien paranemisessa.
Entäs tähän : Connect 3d Radeon 9600XT 128MT?

Mitä sanoo palstan gurut?
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
En kyllä noihin vaihtaisi, jos pelikäyttöä on säännöllisesti. Toki 9600-sarja on eri kaliiberia kuin 9200. Mutta etenkin 9600XT on vielä melko hintava suhteessa tehoonsa. 9800 pro on tehokas ja hinta alkaa lähestyä 200:n euron rajaa. Ihan perus 9600 on taas minulle käypä, kun pelailtua tulee harvoin ja silloinkin vähemmän tehoja vaativia pelejä.

Eli R9600 á 100 € tai R9800pro á ~220 €.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tai sitten jos haluaa ottaa riskin, voi koittaa 9800SE:tä ja softamodata sen pro:ksi kuten eräs palstalla kirjoitteleva kaveri on tehnyt. Tällöin kortille tulee hintaa 150-160 euroa. Korttia ei softamodaamalla saa rikki (en ota vastuuta silti, kaikki rikkoutumiset on kuitenkin käyttäjän omaa tyhmäilyä). Kannattaa suosia Club3d:tä, Sapphiren 9800SE kortit taitavat olla useammin "huonompia" painoksia joita ei saa täysiverisiksi 9800 korteiksi modattua.

Lisäksi, jos haluaa toimintaäänet hiljaisiksi, kannattaa satsata 15 euroa Arctic Coolingin VGA Silenceriin, ja vaihtaa se raadon imuri toimivaan ja parempaan ratkaisuun.
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Onko tietoo mistä löytyis ohjelma johon sais kaikenmaailman salasanat muistiin. Alkaa noita salasanoja ja käyttiksiä olemaan niin paljon ettei mun muisti riitä. Jos olis joku ilmaisohjelma ei mitään maksullisia versioita.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Älä ainakaan Gatoria ota.

Itse käytän lähinnä Mozillan automaagista muistinta.
 

Pikkujofa

Jäsen
Ongelmana tämä on varmaan monen mielestä yksinkertainen, mutta on tässä tullut selailtua asetuksia ja millään en löydä asetusta Windows XP Prosta(English versio), jossa voisi vaihtaa kursoria.
Jostain kummasta tämä nimittäin vaihtui itsestään.
Osaiskos joku neuvoa asiassa?

*Jooh, löysin hiiren asetuksista *
 
Viimeksi muokattu:

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Pitäisi löytää softa mkä osaa palauttaa takaisin tuhotut filut levylle takaisin. Käyttöjärjestelmänä XP Professional. Hyviä ideoita? Osouttautuisi erittäin tarpeelliseksi.

Eli siis sen jälkeen kun roskakori on tyhjennetty. Pari filua on nyt hukassa.
 

Pikkujofa

Jäsen
Viestin lähetti jlammi
Pitäisi löytää softa mkä osaa palauttaa takaisin tuhotut filut levylle takaisin. Käyttöjärjestelmänä XP Professional. Hyviä ideoita? Osouttautuisi erittäin tarpeelliseksi.

Eli siis sen jälkeen kun roskakori on tyhjennetty. Pari filua on nyt hukassa.

En tiedä mikä paras vaihtoehto olisi, mutta ainakin handyrecoveryllä pienempiä tiedostoja olen joskus palautellut.
Ainakin trial version saa tuolta:

http://www.handyrecovery.com/download.shtml
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Esitän simppelin ja omalaatuisen kysymyksen. Miten saan vanhat koneet tyhjättyä ihan 110% varmuudella kokonaan?

Tausta: mulla on nurkkiin jäänyt 3 keskusyksikköä - ainakin pari on sellaisia 386-luokan koneita ja yksi ehkä hieman parempi. Kaikissa Win95. Kaikkiin on myös jäänyt kiintolevyille jotain .wp, .doc ja .exe -tiedostojani. Kiintolevyn osaan kyllä tyhjentää, mutta.... tuttavani - melkoinen atk-guru ja -friikki - olisi kiinnostunut saamaan koneeni "varaosiksi" ja yhden koneen jonkin vanhan ohjelman vuoksi "dos-koneeksi". Koneellani on joitan tiedostoja, joiden en missään nimessä halua joutuvan hänelle (työasioita). Hän on joskus pyynnöstäni palauttanut minulle kiintolevyltä vahingossa poistamani tiedoston ja nyt mieltäni askarruttaa uskallanko edes tyhjättyä kiintolevyä/konetta hänelle antaa.

Varmaan asiantuntijan mielestä tyhjä ja simppeli kysymys, joten saanen ns. idioottivarman vastauksen :)
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viestin lähetti rellu
Esitän simppelin ja omalaatuisen kysymyksen. Miten saan vanhat koneet tyhjättyä ihan 110% varmuudella kokonaan?

Tausta: mulla on nurkkiin jäänyt 3 keskusyksikköä - ainakin pari on sellaisia 386-luokan koneita ja yksi ehkä hieman parempi. Kaikissa Win95. Kaikkiin on myös jäänyt kiintolevyille jotain .wp, .doc ja .exe -tiedostojani. Kiintolevyn osaan kyllä tyhjentää, mutta.... tuttavani - melkoinen atk-guru ja -friikki - olisi kiinnostunut saamaan koneeni "varaosiksi" ja yhden koneen jonkin vanhan ohjelman vuoksi "dos-koneeksi". Koneellani on joitan tiedostoja, joiden en missään nimessä halua joutuvan hänelle (työasioita). Hän on joskus pyynnöstäni palauttanut minulle kiintolevyltä vahingossa poistamani tiedoston ja nyt mieltäni askarruttaa uskallanko edes tyhjättyä kiintolevyä/konetta hänelle antaa.

Varmaan asiantuntijan mielestä tyhjä ja simppeli kysymys, joten saanen ns. idioottivarman vastauksen :)

AutoClave

tai


DBAN

Nämä ohjelmat kirjoittavat kovalevyllä olevien tietojen yli tehden tietojen palauttamisen mahdottomaksi.

- Tinke-80

edit Dam! ISH ehti ensin.
 
Viimeksi muokattu:

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Kiitos nopeista vastauksista molemmille :)
Vain yhdessä kolmesta koneesta on toimiva CD-asema, toivottavasti saan nuo tai jonkun noista ladattua korpulle. Siis nettiyhteyttä ei noihin vanhoihin koneisiin ole.

EDIT: No joo -- olisin tietysti ennen yllä olevan kirjoittamista voinut tsekata linkeistä, että saahan nuo korpulle :)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös