Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 867 454
  • 19 233

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Windows ME:stä tuskin löytyy enää mitään hyvää sanottavaa. Samanlaisia ongelmia oli ainakin mulla, ennen kuin vaihdoin ainoaan kunnon käyttikseen, XP:hen (siis Prof.).

Toinen asia, joka voi heittää sinistä ruutua ja kaataa konetta, on emolevyn temppuilu. Ainakin vanhoissa MSI:n laudoissa emolevyn temppuillessa kone löi ruutuun ihmeellistä sinistä koodinpätkää ja boottasi konetta välillä itsekseen.

Virus se tuskin on.

Nimimerkki: "juhannusvirus vei kaiken"....
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Viestin lähetti BitterX
Kone on vanha Compaq Armada V300 pena2 läppäri ja käyttöjärjestelmä mopo ME.

Kyllä kyllä. Edelliset vastaukset ovat olleet ihan hyviä. Olet nähdäkseni koittanut aika hyvin jo monia vaihtoehtoja.

Windows ME on tietenkin huono käyttöjärjestelmä, mutta teoriassa sen pitäisi kyllä jotenkin toimia. Toki onhan koko kj:kin voinut nyt lopullisesti kilahtaa.

Taas palaan tähän tuttuun lämpötilaongelmaan, joskaan se nyt ei luultavasti ole ongelmana koska kyseessä on läppäri. Kannattaa imurilla kuitenkin koittaa imaista tuuletusraoista jos sieltä jotain lähtee.

Pentium2:ssa pyörii windows2000 jo sujuvasti, mikäli muistia on 128 megatavua. Suosittelen siihen siirtymistä, muuten kannattaa luottaa windows 98:iin.

Jos päädyt käyttöjärjestelmän uudelleenasennukseen hae tarvittavat ajurit _ennen_ asennusta. Näytönohjaimen, verkkosovittimen ja äänipiirin ajurit ennen kaikkea.

Toivottavasti saat vehjeksen rullaamaan.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Yleinen mielipide on siis selkeästi kääntynyt kj:n temppuilun suuntaan. ME:n huonouden olen havainnut kyllä, joten sinänsä tämä ei tietenkään ole yllätys - p*ska mikä p*ska. Menee pian vaihtoon - koneella ei onneksi ole paljoa mitään tärkeää - cd:lle mahtuu.

- Vikaa emolevyssä en myöskään sulje pois. Vanha ja paljon käytetty masiina kun on kyseessä.

- Niinikään tuuletinongelmaa ei voi poissulkea. Pitää nimittäin välillä aika kovaa meteliä...

Kiitoksia vastauksista!
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Noin seitsemisen vuotta ehdin nettiä käyttää ennen kuin ensimmäisen kerran viruksia pukkasi koneelleni. Onneksi on kuitenkin päivitetyt virustorjunta- ja palomuuriohjelmat, joten mitään vahinkoa ei pitäisi näin ollen olla tapahtunut. Ainakin päätellen siitä, että kone toimii aivan normaalisti ja mitään ongelmia ei ole ollut.

Kuitenkin... hieman jäi mietityttämään, että poistiko virustorjunta todellakin kaiken ja saiko palomuuri estettyä "takaoven" synnyn? Virus tai itse asiassa troijalainen, mikä meinasi koneelle tunkea on nimeltään "Trojan.Win32.dialer.bx". Kyseisen nimen virustorjunta oli siitä antanut (koneessani on Welhon moniturva eli F-Securen systeemit). Ihan tismalleen tuon nimistä en F-Securen viruslistasivulta löytänyt, mutta samanoloisia näytti olevan muutaman. Katson aina päivittäin surffailun yhteydessä ja sen päätteeksi palomuurista, että mitä ja kuinka monta hyökkäystä koneelle on tehty. Noh, kiinnitin huomiota sellaiseen, että muutaman päivän ajan hyökkäykset oli pelkästään luokiteltu lauseella "probable trojan probe". Sitten palattiin niin sanoakseni normaaliin eloon eli nyt näkyy taas palomuurissa näitä jokapäiväisiä "UDP in", "TCP high ports in" ja "Ping in" estoja. Tuli vain mieleeni, että olisiko ollut sellainen tilanne, että jotkut tahot yrittivät tunkea koneelle, ikään kuin ehkä olisi ollut mahdollisuus päästä sisään, mutta palomuuri pitikin ne poissa? Aivan kuin virushyökkäysohjelmat olisivat todenneet, että ei tuonne pääse, joten turhaan sitä pommitetaan.

Ad-Aware on koneellani ja se ei löytänyt mitään poikkeavaa. Pitäisikö vielä asentaa SpyBot tai jokin, mikä saattaisi löytää muut mahdolliset haittatsydeemit? Tosin... en ole tuota SpyBot:ia sen takia vielä imuroinut, kun (tässäkin viestiketjussa) saa lukea, että se on mennyt sekoittamaan virustorjuntaohjelmia, kun ohjelma löytänyt jotain ja se onkin ollut erittäin tärkeä juttu virustorjunnan kannalta. Tokihan pitäisi osata lukea niitä löydöksiä, mutta ilmeisen usein taitaa käydä niin, että moni klikkaa poistettavaksi kaiken löydetyn. Ja sitten kone meneekin jumiin sen takia. Mistä sen tietää varmaksi, että poistaa oikeat haittatekijät eikä suinkaan toimivuuden kannalta tärkeitä osia?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Redcatille:

Tuo trojaani on kuten nimikin sen sanoo dialer, eli jos et omista modeemiyhteyttä, ei tuo voi sinulle juuri harmeja aiheuttaa. Koeta poistaa lisää - poista ohjelmia täpistä ohjauspaneelin kautta add-remove programs, jos on englannin käyttis.

Yleisesti en suosittelisi spy-bottia, koska ei se juurikaan enempiä löydä kun adawarekaan, jälkimmäinen on vaan turvallisempi loppukäyttäjälle. Sen sijaan lähes ainoat softat näihin inhotuksiin joita saa ja kannattaa asentaa on joskus aiemmassa postauksessani mainitsemani cwshedder: löytää kohtalaisen hyvin ns.vakoojaohjelmat ja pystyy osan korjaamaan, mutta ei tälläkään mopolla mahdottomia. Spywareblaster: estää ainakin jonkinmoisen osan sontaa asentumasta koneellesi jo ennalta, eli vahentää sun duuneja. Säännöllinen päivitys molemmille.

Tavallaan turhaan pohdiskelet noita backdoor viiruksia, koska ne on kokolailla helppoja nitistettäviä. Sensijaan ole varuillasi browserhijackereiden suhteen, jos koneesi saastuu, ennen kun se on pois ajettu, älä käytä nettipankkiasi, älä osta luottokorteillasi verkossa ja pienin murhehan on sitten, että kaikki salasanasi ja käyttäjätunnuksesi on urkkijasi näytöllä. Monista näistä ei tiedetä mitä tietoja ne välittää, joillakin vain seurataan surffaustasi oikeanlaisen spämmin suuntaamiseksi sähköpostiisi. Kuitenkin, kuten asiaan törmänneet tietävät, on helppoa kaapata kone ja silloin kaikki mitä suollat näppikseltäsi tai hiiren liikkeet on reaaliaikaisena kaappaajan näytöllä.

Pidähän siis toki virusohjelmat ja palomuurit ajantasalla hae win updatesta säännöllisesti päivityksiä, mutta älä tuudittaudu näiden huomaan, kun koneelle tunkeutuu se on parasta tehdä suoraan pääovesta virusohjelmien huomaamatta ja palomuurin luvalla. Säännöllisesti taskmanageria tutkailemalla voit huomata jos jokin uusi sovellus käynnistyy vanhojen rinnalla ja sit vaan salapoliisihommiin selvittämään mikä se on.

Ikävä kyllä tähän se on menny, että loppukäyttäjänkin pitää osata jo aika paljon, ettei surffaus lopu kun kanan lento.
 

Ervasti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti BitterX
Käytössä olevista ohjelmista en usko millään olevan vaikutusta noihin ilmiöihin (Kazaa oli - poistin!)

Miten poistit Kazaan? korjaillessani kavereiden ja tuttujen käyttiksiä, olen huomannut ettei nuo P2P -softat oikein lähde pelkästään Unistalloinnilla tai Remove Programssista.

Kokemukset nimenomaan Kazaasta ovat vähäiset, mutta esim iMesh tuntui takertuneen erääseen Win98-koneeseen niin hyvin että uudelleen asennus oli helpoin ratkaisu.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Viestin lähetti Ervasti
Miten poistit Kazaan? korjaillessani kavereiden ja tuttujen käyttiksiä, olen huomannut ettei nuo P2P -softat oikein lähde pelkästään Unistalloinnilla tai Remove Programssista.

Ei lähdekään. Kazaa on jättänyt aika paljon kaikennäköistä scheissea tähänkin masiinaan - varmasti silläkin vaikutusta käyttöjärjestelmän reistaamiseen.

Uudelleenasennus luvassa...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tervehdys. Viitsisikö joku linkittää Win95:ssä toimivan ohjelmaan, jolla saisin etsittyä ja putsattua koneen spywaresta. silent.exeä, SC4PO8.exeä ja muuta kivaa näyttää nimittäin ilmestyneen.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Minä puolestani etsiskelen ohjelmaa, jolla muuntaisi mp3-tiedostot näppärästi fileiksi, joita tavallinen cd-soitin pystyy lukemaan. Vinkkejä?

nimim. Mutsille kokoelmaa
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti rapster
Minä puolestani etsiskelen ohjelmaa, jolla muuntaisi mp3-tiedostot näppärästi fileiksi, joita tavallinen cd-soitin pystyy lukemaan. Vinkkejä?

En ole tietokone-expertti, mutta sellaisen neuvosta olen käyttänyt kyseiseen hommaan CDex-nimistä hökötystä. Hyvin on toiminut. Open source -tsydeemi eli hyväntekeväisyyttä - täysillä ominaisuuksilla varustettu versio ei siis maksa mitään, vaan sen voi ladata tuosta linkistä.

Tosin, melkein jokaisella kompuutterilla majaileva NERO-poltto-ohjelma taitaa myös käräyttää ämppärit suoraan soivaksi CeeDeeksi.

EDIT: Myöhässä. Mutta sainpa ajan kanssa sentään isot ja pienet Ceet, Deet, eksät ja äksät oikein, toisin kuin Jakke Huuliparta tuossa edellä. Ja tämähän on tärkeää.
 
Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Niin, SpyBot-ohjelman latasin. Mutta eipä se suostu aukeamaan, kun "DLL-tiedosto WS2_32.dll" puuttuu. Minne vittuun se on mennyt, mikä vittu se on ja mistä vitusta mää sellaisen löydän?

EDIT:
Vastaan sitten itselleni: ei ole kai ollutkaan, en tiedä ja intterNetistä. Se siis on nyt, mutta tietty tuo SpyBot ei suostu käynnistymään.
 
Viimeksi muokattu:

carzala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Bolton
Fonttikoot

Olen kohdannut seuraavanlaisen ongelman:
Tekstin fonttikoot netissä ovat suurentuneet (jostain kumman syystä). Netin ulkopuolella kaikki toimii normaalisti.

Suurempi fonttikoko netissä häiritsee minua suunnattomasti.

Osaisiko joku etevämpi auttaa????
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En olisi ikunas uskonut, että voin jotakuta auttaa tässä ketjussa. Olettaen, että carzalalla on Explorer käytössään, niin:

ylävalikosta Näytä --> Tekstin koko
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Everton
Tervehdys. Viitsisikö joku linkittää Win95:ssä toimivan ohjelmaan, jolla saisin etsittyä ja putsattua koneen spywaresta. silent.exeä, SC4PO8.exeä ja muuta kivaa näyttää nimittäin ilmestyneen.
Ad-Awarea jo tullut kokeilleeksi?
 

carzala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Bolton
Viestin lähetti Everton
En olisi ikunas uskonut, että voin jotakuta auttaa tässä ketjussa. Olettaen, että carzalalla on Explorer käytössään, niin:

ylävalikosta Näytä --> Tekstin koko

Olisihan se pitänyt osata yhdistää... Kiitoksia kuitenkin!!!
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestejä lähettivät Jakke Huuliparta & Kaivanto
CDex
Kiitoksia neuvoista. Ohjelman paremmuus on näemmä joltisenkin yksimielisesti päätetty asia, joten uskaltaudunpa itsekin tuon asentamaan. Ja mustikin on pian yhtä hymyä.
 

Walton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nyt tarvitaan fiksumpien apua.
Tarvitsisi saada musiikkia puhelimeen. Ja sitä varten waw/mp3-tiedostot täytyy muuttaa midi-tiedostoiksi.
Kertokaapas minulle hyviä ohjelmia tätä toimenpidettä varten.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ad-aware-kysymys...

Mites on, uskaltaako tuon kaiken mahdollisen kuonan, jonka Ad-aware löytää, mennä poistamaan ihan tuosta vaan?

Vähän nimittäin hirvittää poistaa jotain .exe-tiedostoja windows\system32-kansiosta... :(

Älyääkö se olla poistamatta mitään käyttiksellä välttämättömiä tietoja? Ajattelin vaan, että poiston jälkeen olisi ihan kiva saada vielä pystyyn tämä XP... :-o
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Viestin lähetti Walton
Nyt tarvitaan fiksumpien apua.
Tarvitsisi saada musiikkia puhelimeen. Ja sitä varten waw/mp3-tiedostot täytyy muuttaa midi-tiedostoiksi.
Kertokaapas minulle hyviä ohjelmia tätä toimenpidettä varten.


Ei pitäisi olla mahdollista muuttaa mp3:sta midiksi. Aivan 100% varma en ole, mutta kun yritin sitä muutamalla eri ohjelmalla, yksikään ei suostunut sitä tekemään.

Wawin sen sijaan pystyy muuttamaan midiksi. Yhtään ohjelmaa en kyllä osaa neuvoa, sillä ne mitä itse kokeilin olen hävittänyt aikapäivää sitten. Laita esim. googleen waw to midi, eiköhän sillä löydy joku ohjelma.

Itse ratkaisin ongelman lopulta niin, että menin kauppaan ja ostin puhelimeen sopivan kaapelin. Sen jälkeen on tullut imuroitua midejä, taustakuvia ja pelejä sen verran, että kaapeli on maksanut itsensä takaisin monta kertaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Noutaja#9
Ei pitäisi olla mahdollista muuttaa mp3:sta midiksi. Aivan 100% varma en ole, mutta kun yritin sitä muutamalla eri ohjelmalla, yksikään ei suostunut sitä tekemään.

Wawin sen sijaan pystyy muuttamaan midiksi. Yhtään ohjelmaa en kyllä osaa neuvoa, sillä ne mitä itse kokeilin olen hävittänyt aikapäivää sitten. Laita esim. googleen waw to midi, eiköhän sillä löydy joku ohjelma.
Mutta jos wavin pystyy muuttamaan midiksi, niin mikä jottei mp3:a, koska mp3 on kuitenkin vain periaattessa pakattu wav. Jo winampilla pystyy purkamaan tämän pakkauksen ja kirjoittamaan mp3-tiedoston wavina kiintolevylle...

Itse en ole asiaan perehtynyt tuon muunnoksen osalta, mutta jos kerran wav taipuu midiksi jossain määrin, niin kyllä se mp3kin saadaan aina waviksi...
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
XP ja dos-pelit

Viestin lähetti Skeletor
Windows ME:stä tuskin löytyy enää mitään hyvää sanottavaa. Samanlaisia ongelmia oli ainakin mulla, ennen kuin vaihdoin ainoaan kunnon käyttikseen, XP:hen (siis Prof.).



Muutaman kerran olen netistä yrittänyt etsiä tähän ongelmaan vastausta, mutta ei vain ole tärpännyt

Eli kyseessä on Dos-peli MHM2000.


Peli toimi kuin unelma kun minulla oli koneella win98. Päivitin windowsin XP:hen ja peli kaatuu nykyään vähän väliä. Ongelmaan ei auttanut edes se että laitoin ominaisuuksista, että XP pyörittää peliä vanhemmassa windows-tilassa (95 ja 98). Ymmärtääkseni syynä on se, ettei XP toimi enää samalla tavoin dos-pohjalla kuin 95 ja 98. Joten voiko jostakin ladata jonkun ohjelman, jonka avulla saisin pelin toimimaan omassa pikkuikkunassaan.


masu
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: XP ja dos-pelit

Viestin lähetti Punainen Vaara
Oletkos kokeillut tätä ohjelmaa: DOSBox

Kiitoksia vinkistä, mutta ei toiminut silläkään. Peli jämähtää heti alkuunsa ja antaa herjausta jostakin invalid formatista.

Samaa peliä olen kyllä dossilla ja win 98:lla pelannut, joten paketissa tuskin on vikaa.

Keinot on aika vähissä.

masu
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Viestin lähetti Walton
Nyt tarvitaan fiksumpien apua.
Tarvitsisi saada musiikkia puhelimeen. Ja sitä varten waw/mp3-tiedostot täytyy muuttaa midi-tiedostoiksi.
Kertokaapas minulle hyviä ohjelmia tätä toimenpidettä varten.
Sellaista ohjelmaa ei ole. Saat olla tyytyväinen, jos löydät ilmaisohjelman, joka väittää ylipäätään pystyvänsä tuohon konvertointiin.

Kuinka monta midi-ääntä puhelimesi kykenee samanaikaisesti toistamaan? Esim. oma 5100 (ja moni muu huokea Noksu) piipittää korkeintaan neljällä taajuudella kerrallaan, joten "polyfoniset soittoäänet" on melko laaja käsite.

Sanoisin, että musiikki musiikkina ja puhelimeen vastataan silloin, kun se soi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös