Reilu pari kuukautta sitten tuskailin tällä palstalla autosearch - nimisen kotisivukaapparin kanssa. Sitä eivät saaneet poistettua kokonaan (löysivät, mutta..) Spybot S&D, Ad-aware, CWSHedder eikä edes HiJackThis. Historian löytää halutessaan huhtikuun lopun keskisteluista, mutta lopultahan ratkaisu löytyi jonkun ulkomaisen keskustelupalstan kautta Australista.
Tuon jälken vasta asensin koneelleni kaappareiden torjuntaan SpywareBlasterin, joka sittemmin teki kaikki em. poisto-ohjelmat työttömiksi. Hyvä niin, mutta...
Kirjoitin tuolloin myös vakavasta harkinnasta siirtyä pois IE-selaimesta. Harkinnassa oli lähinnä Opera ja Huerzo antoi rohkaisevia vinkkejä ja tietoja minulle, maallikolle. Hän myös heitti pallon:
Viestin lähetti Huerzo
Olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka vaihdos onnistuu...
Nyt vastaan. Kokeilin Operaa ja kokeilin Mozilla Firefoxia. Päädyin Mozilla Firefox 0.9.1 käyttöön. En osaa selittää miksi, mutta se vaan mallasi minun käteeni paremmin. En halua aloittaa mitään eipäs-juupas -selaimen paremmuuskeskustelua (jota on kylästymiseen saakka mm. suomi24 -keskustelupalstalla. Joku tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
Käytän IE6.0 ja Firefoxia rinnan. Jälkimmäinen on nopeampi. Toistaiseksi (noin 1 kk) kaikki tarvitsemani sivut ovat auenneet hyvin. Exploderia tarvitsen vain Win-/XP:n päivitykseen.
Korostan, että Exploderinkaan kanssa (kera Elisan Tietoturvapalvelun, Win-päivitysten ja SpywareBlasterin) ei ole ollut mitään vaikeuksia tuon huhtikuisen jälkeen. En täysin tyrmää siis IE:ia. Surffailen välillä IE:lläkin (uhkarohkea kokeilu :)) ns. epämääräisillä sivuillakin, mitään örkkejä ei ole ilmaantunut , nähdäkseni VakoojaLaastari toimii. Päivitän varmuuden vuoksi SpyBotin ja Ad-awarenkin säännöllisesti (CWShredderin viimeiseksi jäävä päivityshän tuli pari viikkoa sitten).
Sitten tulee kysymys (vaikkei ongelmaa olekaan). SpywareBlasterissa on IE:n rinnalla valinta myös Mozillan uhkien torjuntaan. SpywareBlaster ilmoittaa minulle, ettei koneessani ole Mozillan selainta. En löydä paikkaa tai tapaa millä saisi sen tunnistamaan myös tämän. Asensin Blasterin uudelleenkin Mozillan asentamisen jälkeen toivoen sen löytävän uuden selaimen. Mutta ei. Anyone who knows?
Ja toinen kysymys. Vaikka en kokenut tarvetta rekisterin puhdistukseen, latasin EasyCleanerin. Tarkistin sillä rekisterit ja se löytää 72 vaillista rekisteriä. Mikään ei minusta näytä pahalta (siellä on winzipiä yms) ja kaikki ohjeet kertovat, että kaikki mitä EasyCleaner löytää voi poistaa. Ja onhan siinä poistettujen tallennus- ja palautusmahdollisuuskin. Jotenkin vaan tuon pitkän listan poistaminen tökkii maalikkoa, onko kokemuksia?
EasyCleanerin duplikaattien poistoon en uskaltanut mennä, siitähän varoittaa meitä maallikoita jo itse ohjelmakin.