Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 855 937
  • 19 216

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mistäköhän voisi kysyä apua seuraavaan: nuori kollegani työnsi usb-tikkunsa duuniläppäriinsä (uudehko Lenovo) ja jostain syystä iso .docx-tiedosto tikulla korruptoitui eikä sitä saa enää auki. Huoli on suuri, koska hajonnut tiedosto on hänen gradunsa, josta ei ole koneella kopiota eikä myöskään varakopiota ulkoisella kovalevyllä. Älkää moralisoiko jälkiviisaina, että miksei ole (minä tein se jo) vaan kertokaa joku paikka, joka mahdollisesti voisi avustaa saamaan korruptoituneen filen auki/palauttamaan sen. Huoli on ymmärrettävästi kohtuullisen iso.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Mistäköhän voisi kysyä apua seuraavaan: nuori kollegani työnsi usb-tikkunsa duuniläppäriinsä (uudehko Lenovo) ja jostain syystä iso .docx-tiedosto tikulla korruptoitui eikä sitä saa enää auki. Huoli on suuri, koska hajonnut tiedosto on hänen gradunsa, josta ei ole koneella kopiota eikä myöskään varakopiota ulkoisella kovalevyllä. Älkää moralisoiko jälkiviisaina, että miksei ole (minä tein se jo) vaan kertokaa joku paikka, joka mahdollisesti voisi avustaa saamaan korruptoituneen filen auki/palauttamaan sen. Huoli on ymmärrettävästi kohtuullisen iso.

Itse lähtisin tällä kokeilemaan:

http://www.asoftech.com/articles/corrupted-usb-drive-recovery.html

Recuva on myös hyvä softa tähän käyttöön:

http://www.piriform.com/recuva

-Tinke
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Tinke taitaa olla melkoinen pro näissä jutuissa ja vasteaika on huomattavasti parempi kuin meidän firman Servicedeskissä... :)

Kuvasin tuossa melkein 40 kappaletta 2 - 10 sekunnin mittaisia videoita kännykällä. Nämä ovat semmoisia tekniikkavideoita, ei mitään arkaluontoista. Noo, google-tilihän nätisti ne imaisi varmuuskopiona talteen jonnekin amerikan pilveen ja siellä ne olivat tänä aamuna kun työkoneella katselin. Ne ovat tietysti oman henkilökohtaisen google-tilini takana, koska sinnehän se puhelin niitä automaattisesti tallensi.

Miten saisin nämä kaikista kätevimmin muiden ihmisten nähtäväksi? En halua jakaa koko google-tilin kuvia, koska siellä on perhekuvia yms. vaan pelkästään nämä tekniikkavideot. Onnistuuko google-tililtä yksittäisen kansion jako ja miten jako tapahtuu? Pitääkö minun antaa oikeuksia joillekin sähköpostiosoitteella tunnistautuville ihmisille vai annanko nettisivun osoitteen, joka on valmiiksi auki kaikille? Onko joku muu palvelu tähän parempi kuin Google? Helpottavaa olisi, jos näitä tekniikkavideoita pystyisi katsomaan halutut noin 15 ihmistä vaikka kännykällään, mutta kaikilla heillä ei välttämättä ole google-tiliä (eli miten se pääsy rajoitetaan?)?

Toinen ongelma sitten koskettaa sitä, että kun latasin nuo googlesta tietokoneelle ja yritin tallentaa uuteen kansioon pitääkseni ne jossakin järjestyksessä, yksikään video ei suostunut siirtymään... Siirtää 50 - 70 % ja sitten resurssienhallinta ei vastaa. Oletettavasti ovat vähän isoja siirreltäväksi, mutta kyllähän nuo onneksi tallessa on; ehkäpä minä ne saan takaisin nettiin tuolta latauskansiostakin....
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tinke taitaa olla melkoinen pro näissä jutuissa ja vasteaika on huomattavasti parempi kuin meidän firman Servicedeskissä... :)

Kuvasin tuossa melkein 40 kappaletta 2 - 10 sekunnin mittaisia videoita kännykällä. Nämä ovat semmoisia tekniikkavideoita, ei mitään arkaluontoista. Noo, google-tilihän nätisti ne imaisi varmuuskopiona talteen jonnekin amerikan pilveen ja siellä ne olivat tänä aamuna kun työkoneella katselin. Ne ovat tietysti oman henkilökohtaisen google-tilini takana, koska sinnehän se puhelin niitä automaattisesti tallensi.

Miten saisin nämä kaikista kätevimmin muiden ihmisten nähtäväksi? En halua jakaa koko google-tilin kuvia, koska siellä on perhekuvia yms. vaan pelkästään nämä tekniikkavideot. Onnistuuko google-tililtä yksittäisen kansion jako ja miten jako tapahtuu?

https://drive.google.com/#my-drive ja luo kansio

Hiiren oikealla napilla valitse Jaa... ja valitse haluamasi vaihtoehto. Esim tässä tapauksessa valitse Voi tarkastella. Voit valita henkilöt yksitellen lisäämällä sähköpostiosoitteet tai "Hanki jaettava linkki" jolloin kaikki linkin saaneet voivat tarkastella kansion sisältöä.

-Tinke
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
https://drive.google.com/#my-drive ja luo kansio

Hiiren oikealla napilla valitse Jaa... ja valitse haluamasi vaihtoehto. Esim tässä tapauksessa valitse Voi tarkastella. Voit valita henkilöt yksitellen lisäämällä sähköpostiosoitteet tai "Hanki jaettava linkki" jolloin kaikki linkin saaneet voivat tarkastella kansion sisältöä.

-Tinke

Aivan mahtavaa, Tinke! Siellä ovat jo ja jako näyttäisi toimivan oikealla tavalla.. Jostakin syystä ei vaan videot puhelimessa aukene (voi olla netin hitautta, pitää katsoa vielä paremmalla yhteydellä).
 

Himos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kiekko-Espoo
Onko täällä C-kielen ohjelmointia osaavia? Pitäisi tehdä alla oleva tehtävä, mutten osaa. Muut tehtävät olen osannut tehdä ohjelmointikurssilla.
Kiitos etukäteen, jos joku osaa auttaa!

Osa
Tee ohjelma, joka kysyy käyttäjältä ensin kokonaisluvun ja tämän jälkeen liukuluvun. Lopuksi ohjelma tulostaa molemmat luvut näytölle. Liukuluku tulostetaan kahden desimaalin tarkkuudella.

Esimerkkituloste:
Anna kokonaisluku:443 Anna desimaaliluku:23.1 Syöttämäsi kokonaisluku: 443 Syöttämäsi desimaaliluku kahden desimaalin tarkkuudella: 23.10
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Pientä ongelmaa pukkaa. Seuraava ilmiö tapahtuu nyt ainakin tässäkin threadissa usein mainitun Speccy ohjelman kanssa, muissa en vielä huomannut ongelmaa. Ostin uuden koneen kesäkuussa ja se on toiminut moitteetta. Win8.1 on käyttis ja olen saanut kaiken turhan pois ja käyttiksen toimimaan sujuvasti.

Speccyä olen välillä käyttänyt lämpöjä tarkkaillessani. Tänään tauon jälkeen käynnistin taas Speccyn ja huomasin, että lämmöt jo idlessä olivat vajaa 60 astetta ja nettiä selatessa kävivät päälläkin. Tuuletin huuteli ja ihmettelin moista koska juuri puhdistin koneen hyvin (Lenovossa erittäin helppoa). Aloin etsiä syytä tähän, koska pelatessakin ovat lämmöt olleet luokkaa 45-50.

Avasin tehtävien hallinnan ja huomasin erään prosessin pitävän idlessä suorittimen käytön 20%+... Tovin tutkinnan jälkeen huomasin ensin, että latausjohdon irroittaminen pienensi ottoa n.5% paikkeille kyseisellä prosessillä. Seuraava huomio oli, että Speccy käynnistää tuon prosessin joka vie tehoa ja alkaa kuumentaa masiinaa. Tätä ei ole tapahtunut aina ja koneessa ei ole mitään ylimääräistä, eikä viruksia. Ainoastaan pari Windowsin päivitystä on ollut välissä siitä kun viimeksi Speccyä kokeilin.

Prosessin tiedot;

WMI Provider Host
Wmiprvse.exe
C:\Windows\System32\wbem

Palveluista katsoin (sevice.msc), liittyy ilmeisesti WMI-palveluun. Windows management Instrumentation.

Mistähän hitosta johtuu, että on alkanut haukkaamaan 14-20% prosessorin (Intel Core i7 4700MQ @ 2.40GHz) tehoista ja näin nostamaan lämpöjä ylös Speccyä käytettäessä? Voisiko Winukan viimeisillä päivityksillä olla jotain tekemistä tuon kanssa?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Restart the “Windows management Instrumentation” Service.

click Start, type Services, hit Enter. Under Services (Local), scroll down until you find the “Windows Management Instrumentation” service and select Restart.

Kokeiles tuota.

-Tinke
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Restart the “Windows management Instrumentation” Service.

click Start, type Services, hit Enter. Under Services (Local), scroll down until you find the “Windows Management Instrumentation” service and select Restart.

Kokeiles tuota.

-Tinke

Kokeiltu, ei vaikutusta ja latasin uusiksi Speccyn. Ei se tämmöistä kuukausi sitten tehnyt eikä hajuakaan mikä muu olisi muuttunut paitsi pari sessiota noita Windows updaten paketteja. Kokeilen vielä uusiksi.

EDIT. Joo, näyttää tietoturvakeskus ja Intelin Rapid storage olevan tuon takana koska nuo sammutti ja sitten käynnisti myös uudelleen.

Ei muutosta. Käytössä on tasapainotettu virrankäyttösuunnitelma ja kun ottaa virtapiuhan irti niin prosessin % tippuu 15 ->5. Mielenkiintoista mikä yhteys noillakin on.

Kun sammutan Speccyn, niin prosessi jää päälle, mutta 0.0% suoritintehoa ja tuuletin vaimenee sekä lämmöt tippuu heti.
 
Viimeksi muokattu:

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
http://www.howtogeek.com/school/sysinternals-pro/lesson2/

Process Explorer <- katso tuolla ohjelmalla tarkemmin mikä tuon ongelman aiheuttaa?

-Tinke

Latasin ja vaikken paljoa ymmärrä niin siinä väreissä oli kaikki prosessit. Näitä em. exe päätteisiä oli kaksi mutta ne olivat valkoisella ja kun kuljetin hiiren päälle niin yksityiskohta laatikossa oli mm. teksti ylinnä; path: [error opening process]. Voin ottaa vaikka printscreenin miltä tuo näyttää kun Speccy on päällä.

EDIT: Microsoftin linkistä johonkin hotfixiin päädyin. Kaikki täsmäsi muttei ollut konettani varten herjasi kun yritin päivittää sitä.

EDIT2: Palautin järjestelmän 11.9. päivälle joka oli kaukaisin palautuspiste, silloinkin oli windows updaten kautta jotain otettu. Nyt ei nouse lämmöt Speccyn kanssa. Noita prosesseja on kolme auki, mutteivat vie tehoa. Olisiko sitten vaan mennyt joku päivitys pieleen?
 
Viimeksi muokattu:

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Minkähän takia Windows 7 ei asennu? Vaihdoin uuden WD:n kovalevyn Sony Vaio-läppäriin. "Viimeistellään asennusta" pyörii niin pitkään kuin yleensäkin eli siihen asti kun pitäisi tulla että asennus on valmis mutta tuleekin kuvan ilmoitus.
 

Liitteet

  • 20141003_113135.jpg
    20141003_113135.jpg
    85,9 KB · kertaa luettu: 311

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tarkoituksena olisi liittää Radeon HD 6960 @ 6970 näytönohjaimeen kolme näyttöä. Tällä hetkellä näyttiksessä on kiinni VGA:lla Samsungin vanha LCD-näyttö, BenQ G2220HD näyttö DVI:llä ja HDMI:llä Samsungin telkkari. Jos haluan saada telkkariin kuvan niin joudun disabloimaan jommankumman näistä kahdesta näytöstä. Tämä sen takia että näytönohjaimessa ei ole kuin kaksi kellopiiriä HDMI / DVI-liittimille. Displayport liittimiä olisi kaksi mutta kysymys kuuluukin voinko laittaa kolmannen näytön displayport liittimeen DP to DVI adapterilla kiinni jolloin saisin kolme näyttöä kiinni koneeseen?

-Tinke

EDIT! nähtävästi vaatii aktiivisen DP to DVI adapterin toimiakseen.
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Windows 8 käyttiksenä ja ongelma on, että ei enää tunnista Zoom H2. (äänitysvenpain) Onko mitään konstia, että sais tuon taas näkymään kovalevynä? Huomaa kyllä, kun H2 kytketään koneeseen, mutta pitää epäkelpona. 2 eri piuhalla kokeiltu. Viimeksi keväällä toimi OK.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Windows 8 käyttiksenä ja ongelma on, että ei enää tunnista Zoom H2. (äänitysvenpain) Onko mitään konstia, että sais tuon taas näkymään kovalevynä? Huomaa kyllä, kun H2 kytketään koneeseen, mutta pitää epäkelpona. 2 eri piuhalla kokeiltu. Viimeksi keväällä toimi OK.

Onko tuossa Zoomissa erillinen sd-kortti tallennuksille? Jos on ni laita se kortti kortinlukijaan ja kokeile sitä kautta?

-Tinke
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Osaisiko joku auttaa aika erikoisessa ongelmassa ihan peruskäytössä? @Tinke-80?

Mulla on yhtenä työkoneena noin nelisen vuotta wanha miniläppäri (eMachines?), jossa pyörii Windows XP. Päivitysten puolesta sen pitäisi olla OK, mutta nyt on alkanut ilmetä omituisia ongelmia ihan peruskäytössä. Pääasiallisena selaimena mä käytän Firefoxia. Verkossa mä käytän tätä käytännössä ainoastaan, jos jostain löytyy wifi tai sitten (harvoin) jaan puhelimen verkkoyhteyden.

Mulla on esim. tapana sellainen, että mä saatan avata useampia välilehtiä myöhempää käyttöä varten. Mä olen tehnyt tätä vuosikaudet. Nyt joku kuukausi sitten mä luin eräältä toiselta foorumilta mielenkiintoista topicia. Ajattelin lukea sen kokonaisuudessaan myöhemmin, joten avasin n.25 välilehteä - jokainen sivu uuteen välilehteen. No sitten vajaan puolen vuorokauden päästä ajattelin lukea tätä juttua ilman verkkoyhteyttä. Eipä onnistunut! Sivun saa kyllä auki, mutta esim. alaspäin vieritys toimi kuin täi tervassa. Ei toiminut vierityspalkista, ei toiminut hiiren rullasta, ei yksinkertaisesti mistään. Puolessa tunnissa mä sain luettua noin seitsemän ensimmäistä viestiä.

Tarkkailin samanaikaisesti myös Windowsin Tehtävienhallintaa. Esim. suoritinkäyttö pomppi jatkuvasti jossain 50-60%. Mitään omituisia prosesseja ei kuitenkaan ollut käytössä. Vain ja ainoastaan Firefox söi käytännössä kaikki tehot koneesta - samaten muistit. Miksi ihmeessä? Mitään verkkoyhteyksiä ei ollut käytössä, yritin jopa työskennellä yhteydettömässä tilassa, mutta mikään ei auttanut. Kone oli aivan jumissa. Kuten sanottua mä olen tehnyt tuota samaa vuosikausia - ja nimenomaan tuolla samalla koneella. Jostain syystä se ei vain enää jaksa pyörittää valmiiksiavattuja sivuja.

Hetki sitten mulla kävi kotikoneella (Windows XP) aivan sama juttu. Joskus puolenpäivän aikoihin mä avasin Firefoxiin ehkä 10-12 välilehteä. Mulla oli tarkoitus kaivaa niistä myöhemmin muutamia tietoja ja numeroita Notepadiin. Mä aloitin sen tuossa puolisen tuntia sitten. Koko saatanan kone toimi kuin täi tervassa. Välilehden vaihtoon saattoi kulua puolikin minuuttia. Tämä kone on kuitenkin koko ajan kiinni langallisessa verkossa muistaakseni kahdeksan megan yhteydellä.

Jälleen Windowsin Tehtävienhallinnasta tarkastettuna Firefoxin muistin käyttö oli jopa >1.000.000kt. Miksi helvetissä? Mikä sitä muistia muka syö, jos mä avaan muutaman välilehden "normaalikäyttöä" enemmän? Tämäkin on sellaista, jota mä olen tehnyt käytännössä jo varmaan 10-15 vuotta. Mähän en tietokonetta käyttäessä käytä periaatteessa back-nappia ollenkaan. Mä avaan aina jokaisen linkin tms. aina uuteen välilehteen.

Jossain vaiheessa mulle tuli joku virheilmoitus jostain saatanan komentosarjasta. Sain jopa napattua tämän talteen. Auttaisiko se ongelman ratkaisemisessa?

Tällä sivulla oleva komentosarja on varattuna tai ei enää vastaa kutsuihin. Voit pysäyttää komentosarjan suorittamisen, tutkia sitä debug-ohjelmalla tai odottaa sen suorituksen valmistumista.

Komentosarja: http://slot1.images2.wikia.nocookie.net/__load/-/debug%3Dfalse%26lang%3Den%26only%3Dscripts%26skin%3Doasis%26version%3D1412244416-20141002T094500Z/jquery,mediawiki:8
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös