Osaisiko joku auttaa aika erikoisessa ongelmassa ihan peruskäytössä?
@Tinke-80?
Mulla on yhtenä työkoneena noin nelisen vuotta wanha miniläppäri (eMachines?), jossa pyörii Windows XP. Päivitysten puolesta sen pitäisi olla OK, mutta nyt on alkanut ilmetä omituisia ongelmia ihan peruskäytössä. Pääasiallisena selaimena mä käytän Firefoxia. Verkossa mä käytän tätä käytännössä ainoastaan, jos jostain löytyy wifi tai sitten (harvoin) jaan puhelimen verkkoyhteyden.
Mulla on esim. tapana sellainen, että mä saatan avata useampia välilehtiä myöhempää käyttöä varten. Mä olen tehnyt tätä vuosikaudet. Nyt joku kuukausi sitten mä luin eräältä toiselta foorumilta mielenkiintoista topicia. Ajattelin lukea sen kokonaisuudessaan myöhemmin, joten avasin n.25 välilehteä - jokainen sivu uuteen välilehteen. No sitten vajaan puolen vuorokauden päästä ajattelin lukea tätä juttua ilman verkkoyhteyttä. Eipä onnistunut! Sivun saa kyllä auki, mutta esim. alaspäin vieritys toimi kuin täi tervassa. Ei toiminut vierityspalkista, ei toiminut hiiren rullasta, ei yksinkertaisesti mistään. Puolessa tunnissa mä sain luettua noin seitsemän ensimmäistä viestiä.
Tarkkailin samanaikaisesti myös Windowsin Tehtävienhallintaa. Esim. suoritinkäyttö pomppi jatkuvasti jossain 50-60%. Mitään omituisia prosesseja ei kuitenkaan ollut käytössä. Vain ja ainoastaan Firefox söi käytännössä kaikki tehot koneesta - samaten muistit. Miksi ihmeessä? Mitään verkkoyhteyksiä ei ollut käytössä, yritin jopa työskennellä yhteydettömässä tilassa, mutta mikään ei auttanut. Kone oli aivan jumissa. Kuten sanottua mä olen tehnyt tuota samaa vuosikausia - ja nimenomaan tuolla samalla koneella. Jostain syystä se ei vain enää jaksa pyörittää valmiiksiavattuja sivuja.
Hetki sitten mulla kävi kotikoneella (Windows XP) aivan sama juttu. Joskus puolenpäivän aikoihin mä avasin Firefoxiin ehkä 10-12 välilehteä. Mulla oli tarkoitus kaivaa niistä myöhemmin muutamia tietoja ja numeroita Notepadiin. Mä aloitin sen tuossa puolisen tuntia sitten. Koko saatanan kone toimi kuin täi tervassa. Välilehden vaihtoon saattoi kulua puolikin minuuttia. Tämä kone on kuitenkin koko ajan kiinni langallisessa verkossa muistaakseni kahdeksan megan yhteydellä.
Jälleen Windowsin Tehtävienhallinnasta tarkastettuna Firefoxin muistin käyttö oli jopa >1.000.000kt. Miksi helvetissä? Mikä sitä muistia muka syö, jos mä avaan muutaman välilehden "normaalikäyttöä" enemmän? Tämäkin on sellaista, jota mä olen tehnyt käytännössä jo varmaan 10-15 vuotta. Mähän en tietokonetta käyttäessä käytä periaatteessa back-nappia ollenkaan. Mä avaan aina jokaisen linkin tms. aina uuteen välilehteen.
Jossain vaiheessa mulle tuli joku virheilmoitus jostain saatanan komentosarjasta. Sain jopa napattua tämän talteen. Auttaisiko se ongelman ratkaisemisessa?
Tällä sivulla oleva komentosarja on varattuna tai ei enää vastaa kutsuihin. Voit pysäyttää komentosarjan suorittamisen, tutkia sitä debug-ohjelmalla tai odottaa sen suorituksen valmistumista.
Komentosarja: http://slot1.images2.wikia.nocookie.net/__load/-/debug%3Dfalse%26lang%3Den%26only%3Dscripts%26skin%3Doasis%26version%3D1412244416-20141002T094500Z/jquery,mediawiki:8