Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 858 744
  • 19 216

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Ainakin HP:n koneissa vasemmassa ylänurkassa on valokatkaisija, eli kun peität sen vaikkapa kädellä hetkeksi niin touchpad menee pois käytöstä (ja palautuu samalla tavalla). Häiritsevän usein saattaa käydä esim. kirjoittaessa. Olisiko jotain vastaavaa kytkentää, jonka vahingossa laukaiset?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mikä tahansa asiallisella prosessorilla varustettu PC kelvannee lähtökohdaksi.
Kuluttajakoneiden tehot ovat nousseet suhteessa aivan älyttömän paljon nopeammin kuin musasoftien vaatimukset.

Mitä nopeampi prosessori, sen kivempi. Mitä enemmän muistia, sen kivempi, mutta yli 8 gigalla ei tee kyllä mitään, ellei puhuta todella kunnianhimoisista projekteista. Mitä enemmän ja mitä nopeampaa kovalevytilaa, sitä kivempi. Mutta ellei tee moniraitaäänityksiä tai käytä tietynlaisia tosi isoja (ja kalliita) sample-kirjastoja, niin eipä sitä tilaa sitten tarvitsekaan juuri.

Sitten on tietysti äänikortti / audio-interface kysymys vielä erikseen.

Kiitti kommentista. Pc- myllyn sisuskalut on mulle kokolailla kyllä tuttua kauraa, mutta itte (ihan tarkoituksella) olen jättänyt ton tietsikalla musan värkkäämisen halukkaammille, kun muutenkin joudun näiden purkkien kanssa pulaamaan ihan riittävästi. Siksi juuri tuo toimivan kokoonpanon miettiminen mulla tökkii, kun en esim. äänikortteihin ole juurikaan perusbulkkia enemmän perehtynyt ja kaverilla on kaiketikin mielessä kasata itse mylly tarpeisiinsa ja multa kokoonpanoa ja summittaisia hintoja kyseli. Kuvitelmani on, että esim. äänikortti varmaan pitäisi olla aika spesiaali, jotta tarkoitustansa palvelisi. Mihin perustat ajatuksen, ettei yli kahdeksalla gigalla työmuistia tekisi mitään? Mulla kun on omassakin myllyssä tuplat tuosta ja käsitykseni mukaan RAMin riittävyys, kyllä sujuvoittaa koneen käyttöä. Oma on kyllä tossa mielessä pelannut paremmin kun hyvin, mutta toisaalta mun käyttökään ei nyt maailmoja syleilevää vääntömomenttia edellytä, mitä nyt pikkusen videoeditointia, kuvan käsittelyä, perusohjelmia ja layouttien värkkäämistä, siis pikkusen. Äänikorttipuolesta pohdiskelin, että kun kaverin värkki toimisi periaatteessa studiona, kun soittaa osan oikeilla soittimilla, sämplää ja muokkaa ja rakentelee jinglejä moniraitaisesti, että tarviisko tuohon jopa kaksikin äänikorttia suodattamiseen ja muokkailuun jne. Muistelisin jonkun studiovelhon joskus mulle jotain tälläistä selitelleen, mutta siitä on jo muutama vuosi, enkä niin keskittynyt kuuntelemaankaan, kun omat sessiot oli siinä päälimmäisenä mielessä. Prossu ja emo tottakai lienee syytä olla ainakin pakettikoneiden paremman neljänneksen tasoa, vaikka ei mitään pelimyllyä tarvitse tähän tarkoitukseen kasatakaan ja kovoksi ajattelin parin teran riittävän, vaikka hirveitä kirjastoja tuo tähänkin asti on rakennellutkin tuotoksistaan. Ilmeisesti siis nuo sound toolsit sun muut sämplinki editorit ei vaadi sen kummempia grafiikka suorittimia, vaan pyörivät ihan peruspaketeillakin?
 

Number 11

Jäsen
Ainakin HP:n koneissa vasemmassa ylänurkassa on valokatkaisija, eli kun peität sen vaikkapa kädellä hetkeksi niin touchpad menee pois käytöstä (ja palautuu samalla tavalla). Häiritsevän usein saattaa käydä esim. kirjoittaessa. Olisiko jotain vastaavaa kytkentää, jonka vahingossa laukaiset?

En pidä kovin todennäköisenä että liittyisi tuollaiseen, koska tosiaan useampi kuukausi tuli touhuiltua koneen kanssa ihan normaalisti ja nyt tuota touchpadin sekoilua tapahtuu ihan jatkuvalla syötöllä. Ilman hiirtä ei enää käytännössä pärjää, kun ei konetta jaksa käyttää valmiustilassa esim. viittä kertaa yhtä tämän keskustelupalstan sivua lukiessa (tottunut scrollaamaan sillä touchpadilla vaikka menisihän se nuolinäppäimilläkin).

Jotenkin sellanen fiilis että asentamalla koko paskan uusiksi tuo homma hoituisi, mutta kun ei näistä koneista mitään tiedä niin ei mitään havaintoa mitkä tiedostot uudelleenasentamisessa häviäisivät ja pitääkö kaikki ohjelmat ladata uusiksi tai jotain. Tai onkohan touchpadille jotain "ajureita" joita päivittämällä tuosta voisi päästä. Aikoja sitten tullut pudottua täysin kyydistä näiden tietokonehommien kanssa. Windows 8:a en ole vieläkään oppinut käyttämään kunnolla :D
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Osaako joku neuvoa chrome-selaimen kanssa? Esimerkiksi Jatkoaikaa käyttäessä pamahti eilen jotenkin oudoksi, ihan kuin olisi bold-fontti päällä ja esimerkiksi jatkoajan-keskustelun aiheet näkyy niin että se alla oleva viiva on kiinni siinä ketjun aihe -tekstissä.
Ongelmaan en ole löytänyt ratkaisua Chromen toollseista tai zoomista, ainakaan zoom ei vaikuta tähän.

_
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tietääkö kukaan mikä ihmeen prosessi saattaa olla päällä kun noin paljon näyttää vievän muistia? Yritin kyseistä mysteeriä sulkea mutta eipä anna moista tehdä.

http://i60.tinypic.com/jr9njb.png
Katsoppa löytyykö koneelta GeekBuddy niminen ohjelma. Se on turha turvallisuusohjelma, jonka voi poistaa. Ilmeisesti käyttää tuota unit.exe prosessia pyöriäkseen.
 
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Tampereen Ilves
Kysymykseni liittyy pelivideon ääniin. Eli miten saisi helpoiten pelivideoon äänen taltioitua suoraan tietokoneelta, ettei tarvitsisi turvautua kameran omaan mikrofoniin?

En tiedä oliko kysymys vaikeasti ymmärrettävissä, joten yritetään selkeyttää ja vääntää ns. rautalangasta:

Richard Burns Rally . Car: BMW E30 - YouTube

Tuon tapaiseen videoon pitäisi saada parempi äänenlaatu.

Eli onko esim. jotain ohjelmaa millä saisi tallennettua nuo peliäänet ja näinollen saisi äänet paremmaksi videoon?

Linkki vie Youtubeen.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Ruutu.fi -ongelmat

Meikäläisellä on tuo nettiyhteys Elisa Viihteen kautta. Paukuttaa nopeuksia 15 - 17 ja kaikki toimii, paitsi...

Ruutu.fi ei. Joo, tiedän, että siellä on ruuhkaa kun näyttävät suorana urheilua ja saattaa pätkiä silloin. Mutta kun pätkii myös, jos yritän katsoa Ruutu.fi:stä jonkun tallennetun tv-ohjelman. Ei niin paljon, mutta kuitenkin häiritsevästi. Ja suorana katsoisin luonnollisesti urheilua, mutta sen katsominen pätkivällä yhteydellä on aivan perseestä.

Soittelin eilen Elisa Viihteen asiakaspalveluun, koska tietysti kuvittelin että vika on liian hitaassa nettiyhteydessä. Mutta kun ei kuulemma ole. Tuon nopeuden pitäisi helposti riittää ruutu.fi-katseluun ja riittäähän se ihan mihin tahansa Youtube-videoon ja esim. Yle Areenasta katsomiseen. Mutta ei Ruutuun. Veikkaus-TV on ollut yhtä takkuinen, mutta sieltä ei ole tullut katsottua kuin suoria ja kiinnostavia urheilulähetyksiä; vissiin vika enempi Veikkaus-TV:ssä.

Sitten päästään itse nörttikysymykseen: Elisan asiakaspalvelija kysyi millä selaimella katson Ruutua. Kerroin käyttäväni Chromea, jonka asiakaspalvelija kertoikin parhaaksi. Mutta sanoi, että kannattaa kokeilla muilla selaimilla, koska jos tuolla Chromessa on asennettuna joku lisäosa tai härpäke, jota muilla selaimilla ei ole, se voi hidastaa ja heikentää kuvaa. No a'vot, kokeilin Explorerilla ja vittu, joku helvetin ruokaohjelma Ruutu.fi:stä tuli ihan nätisti pätkimättä. Liveurheilua en eilen testannut, kun sitä ei ollut oikein tarjolla. Mutta mutta... En halua käyttää Exploreria, koska siirrän kuvan läppäriltä tv:hen Chromecastilla ja se ei toimi Explorerilla. Haluan virittää Ruudun toimivaksi Chromella. Mitä lisähärpäkkeitä/apuohjelmia/haittaohjelmia Chromessa voi olla ja miten saan ne pois kokonaan tai pois päältä, jotta se Chromekin tässä käytössä toimisi? Chromecast ei ole se ohjelma, joka lähetystä häiritsee, koska Ruutu.fi ei näkynyt kunnolla silloinkaan, kun minulla ei kyseistä laitetta ja ohjelmaa ollut (pari viikkoa sitten). Myöskään siirto läppäriltä tv:lle ei aiheuta pätkimistä, koska läppärin kuva pätkii ihan samalla tavalla, toki isommalta ruudulta virheet erottuu enemmän. Vaihtoehtoisesti, voinko jotenkin saada Explorer tai vaikka Firefox -näytön Chromecastilla telkkuun?

Pikaiset vastaukset tähän kiinnostavat, koska viikon kokeiluaika Ruutuun loppuu... reilusti alle viikossa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Tampereen Ilves
Kysymykseni liittyy pelivideon ääniin. Eli miten saisi helpoiten pelivideoon äänen taltioitua suoraan tietokoneelta, ettei tarvitsisi turvautua kameran omaan mikrofoniin?

En tiedä oliko kysymys vaikeasti ymmärrettävissä, joten yritetään selkeyttää ja vääntää ns. rautalangasta:

Richard Burns Rally . Car: BMW E30 - YouTube

Tuon tapaiseen videoon pitäisi saada parempi äänenlaatu.

Eli onko esim. jotain ohjelmaa millä saisi tallennettua nuo peliäänet ja näinollen saisi äänet paremmaksi videoon?

Linkki vie Youtubeen.
Löytyikin jo. Tuolla "Fraps"-ohjelmallahan sen saa onnistumaan. Täytyypä hommata se kunhan kotio ehdin.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Alvajärven Urholle sen verran, että olen pelannut ihan pirusti eri selainten kanssa, että saisin Ruutu.fi:n toimimaan läppäristä kunnolla.

Chromen kanssa ei vaan onnistu, ei, vaikka mitä tekisi. Explorerissa minulla on joku vanhanlainen Flash-versio käytössä. Sillä pelaa hyvin. Uudemmissa on vähän nyintää, ei kuitenkaan kuten Chromessa.

Chromessa tuo Flash-kikkailu ei onnistu, koska se on integroitu selaimeen.
 

Remppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayer04
Chromessa tuo Flash-kikkailu ei onnistu, koska se on integroitu selaimeen.

Onnistuu Chromessakin. Osoitteessa chrome://plugins/ pääsee laajennuksia poistamaan / ottamaan käyttöön. Tätä tulee itse usein harrastettua: suoratoistot vanhalla versiolla (11,1,102,63) ja jos joku sivu vaatii uusimman version, niin vaihto integroituun versioon.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Onnistuu Chromessakin. Osoitteessa chrome://plugins/ pääsee laajennuksia poistamaan / ottamaan käyttöön. Tätä tulee itse usein harrastettua: suoratoistot vanhalla versiolla (11,1,102,63) ja jos joku sivu vaatii uusimman version, niin vaihto integroituun versioon.

Mulla lukee siis Flash Playerin kohdalla näin:
Adobe Flash Player (2 files) - Versio: 14.0.0.177

Valitsen siis tuon kohdalta "Poista käytöstä" ja se käyttää automaattisesti jotain vanhempaa? Vai pitääkö minun jostakin ladata tuo vanhempi versio, koska semmoista ei valikossa näy?
 

Remppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayer04
Mulla lukee siis Flash Playerin kohdalla näin:
Adobe Flash Player (2 files) - Versio: 14.0.0.177

Valitsen siis tuon kohdalta "Poista käytöstä" ja se käyttää automaattisesti jotain vanhempaa? Vai pitääkö minun jostakin ladata tuo vanhempi versio, koska semmoista ei valikossa näy?

Ei käytä automaattisesti vanhempaa. Flashin vanhat versiot -sivulta voit käydä lukemassa ohjeet (uusimman version) poistamiseen ja ladata vanhoja versioita testattavaksi. Useamman kokeilun jälkeen päädyin itse tuohon "(Released 3/05/2012) Flash Player 11.1.102.63 (174 MB)" -versioon ja esim. GCL:n kautta katsottuna streamit pyörivät ko. versiolla sulavammin.

HUOM. Näiden versioiden kanssa kun leikkii, eli poistelee ja latailee, on aina olemassa se vaara, että (hetkeen) ei mitkään flashia vaativat toistot pyöri. Lisäksi Adobe suosittelee aina käyttämään uusinta versiota sovelluksestaan jo ihan tietoturvan kannalta. Eli kannattaa itse miettiä haluaako näillä lähteä kokeilemaan.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Osaako joku neuvoa chrome-selaimen kanssa? Esimerkiksi Jatkoaikaa käyttäessä pamahti eilen jotenkin oudoksi, ihan kuin olisi bold-fontti päällä ja esimerkiksi jatkoajan-keskustelun aiheet näkyy niin että se alla oleva viiva on kiinni siinä ketjun aihe -tekstissä.
Ongelmaan en ole löytänyt ratkaisua Chromen toollseista tai zoomista, ainakaan zoom ei vaikuta tähän.

Niin olisiko jollakin tähän vastausta, kun itsellänikin tuli samanlainen ongelma enkä etsimälläkään löytänyt ratkaisua.

E: Löysinpä sittenkin. chrome://flags/#disable-direct-write osoitekenttään ja valitse "ota käyttöön". Käynnistä selain uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin olisiko jollakin tähän vastausta, kun itsellänikin tuli samanlainen ongelma enkä etsimälläkään löytänyt ratkaisua.

E: Löysinpä sittenkin. chrome://flags/#disable-direct-write osoitekenttään ja valitse "ota käyttöön". Käynnistä selain uudestaan.

Thanks, tämä auttoi asiaan. Tosin vaati jostain syystä useamman disable - enable ja restart now -sarjan selaimelle ennen kuin parani.

Nyt ei enään ole teksti kiinni siinä ketjun otsikon alla olevassa viivassa, johan helpotti., parempi ehdottomasti näin.

_
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Vähän yli viikon innokkaana odotin Soneran valokuituyhteyttä ja perjantaina se viimein saapui. Lähdin porukoille viikonlopuksi, joten en ehtinyt juurikaan uudesta yhteydestä nauttia, mutta tänään saavuin kotiin ja kaikki pelitti vielä täydellisesti. Ongelmia kuitenkin ilmeni, joskaan ei internetin kanssa. Yritän kuvailla ongelman niin hyvin kuin osaan, joskin kuulostaa varmasti erittäin oudolta.

Käytössä on kannettava tietokone ja merkkinä ASUS, alkuvuoden tammikuussa ale-laarista ostettu. Kosketusnäyttöominaisuuksia näytössä, jolla en tee yhtään mitään, sillä erillinen näyttö käytössä. Tietokone on pelittänyt loistavasti poikkeuksetta. Käyttöjärjestelmänä Windows 8, jolle asensin samantien päivityksen 8.1, jotta saan aikaisemmista Windowseista tutun "Käynnistä"-valikon vasempaan alanurkkaan.

Tänään kuitenkin tapahtui jotain odottamatonta. Oikeaan ylänurkkaan (kuvakaappaus työpöydän kulmasta: http://gyazo.com/6b567c002d1ac0b62ea905a61a7f3538 ) ilmestyi tuommoisia palloja. Ajattelin niiden olevan jonkun päivityksen tuomia taustakuvaan liittyviä piristeitä, mutta huomasin niiden liikkuvan sattumanvaraisesti itsestään. Silloin säikähdin ja ajattelin, että nyt on joku mato koneella. Toisen ongelman huomasin samalla, kun yritin päästä Ohjauspaneeliin Windows 8.1:n start-upin kautta hiiren oikealla, mutta ( http://gyazo.com/304c4a0945e9e1113be85a4de235778a ) se ei reagoi. Tällöin tajusin, että jotain suurempaa vikaa on. Isäni on jollain tasolla asiantuntija tietokoneiden kanssa ja hän käytti etäkäyttöä omalta koneeltaan koneessani ja huomasi, että esimerkiksi Google Chrome ei reagoi välillä klikkauksiin ollenkaan. Myös tuli todettua, että kursori sattumanvaraisesti jumiutuu ensimmäisessä kuvakaappauksessa esiintyviin palloihin eikä liiku ilman, että ctrl+alt+delete -näppäinyhdistelmän kautta käy toisessa näyttötilassa, mikä lie onkaan.

Kokeilin ottaa irrallisen hiiren irti ja näytön, jolloin olin vain läppärin varassa. Mitään muutosta ei tapahtunut. Isäni huomasi ja tajusi tuolloin puhelimen välityksellä, että minun kannattaa kokeilla kosketusnäyttöä sormella ja kas kummaa, huomasin, että nuo pallot ovat sormenjälkiäni. En vain ymmärrä miten ne ovat jääneet näytölle, koska en koskaan käytä sitä eikä niiden luulisi jäävän näytölle, varsinkaan useampaa kuin yhtä. Myös erikoista on se, että irrallinen Samsungin näyttö ei ole kosketusnäyttö.

Takuukuitti on olemassa ja tarkoitus on kaiketi käydä näyttämässä ja kysymässä asiantuntijoilta, jos kapistus onkin rikki. Käyttöjärjestelmästäkin voi tietysti olla kiinni, jostain syystä en vaan voi (tai en osaa) poistaa Windows 8.1:stä ja asentaa uudestaan, ainakaan 8:n Kauppa-palvelusta en jostain syystä saanut asennettua sitä uudestaan.

Aika voimaton olo, mutta Tinke-80 tai muut, luotto on kova, ettei tarvitse käydä missään pitkällä!

Pahoittelut sekavasta viestistä ja linkit vievät Gyazo-nimiseen kuvakaappaussivustolle.

EDIT: Avast ei löytänyt mitään matoa, enkä usko kuitenkaan, että kyse olisi viruksesta.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Suosikkijoukkue
Arsenal
Ei käytä automaattisesti vanhempaa. Flashin vanhat versiot -sivulta voit käydä lukemassa ohjeet (uusimman version) poistamiseen ja ladata vanhoja versioita testattavaksi. Useamman kokeilun jälkeen päädyin itse tuohon "(Released 3/05/2012) Flash Player 11.1.102.63 (174 MB)" -versioon ja esim. GCL:n kautta katsottuna streamit pyörivät ko. versiolla sulavammin.

HUOM. Näiden versioiden kanssa kun leikkii, eli poistelee ja latailee, on aina olemassa se vaara, että (hetkeen) ei mitkään flashia vaativat toistot pyöri. Lisäksi Adobe suosittelee aina käyttämään uusinta versiota sovelluksestaan jo ihan tietoturvan kannalta. Eli kannattaa itse miettiä haluaako näillä lähteä kokeilemaan.

Kiitos näistä. En sitten lähtenyt vielä näillä kikkailemaan. Elisa Viihteen asiakaspalvelijan mukaan toinen vaihtoehto voi olla, että se Elisa Viihteen langaton modeemi on vanha ja raihnainen, alkuperäinen vuodelta 2010 muistaakseni. Niinpä sitten laittoivat veloituksetta uuden sellaisen ja kas kas, se auttoi aika paljon. Kyllä Ruudun lähetyksistä edelleen näkee, että ei tässä tv-lähetystä katsota, mutta kyllä laatu parani. En minä Ruutua vieläkään tilaa, koska ei siitä kiekkoa varmaan katsomaan pysty, mutta pesistä pystyi auttavasti. Sinänsä ihmeellinen juttu, että maksuton Veikkaus-TV tuli täysin tökkimättä ja pätkimättä ja puoli tuntia myöhemmin maksullinen Ruutu.fi tökkien. Laitan Ruutuunkin palautetta (taas kerran), että kannattaisikohan tälle asialle jotain tehdä - saisivat ainakin minusta maksavan asiakkaan.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monesti maksullisissa sisällöissä (katsomo,ruutu) katselu on rajoitettu yhteen ip osoitteeseen. Tunnukset maksanut henkilö tekisi välityspalvelimen tms, jonka kautta muut kirjautuisivat katsomaan lähetystä. Kysymys kuuluukin, olisiko tämä käytännössä mahdollista? En itse tietenkään tekisi niin, ihan vain mielenkiinnosta kysyn.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä olisi toimiva ilmainen tai edullinen, mutta ennen kaikkea toimiva systeemi ottaa backup verkkolevylle windows 8.1 läppäristä. Sellainen, joka ei sekoa, mikäli verkkolevy ei ole näkyvissä, mutta kun on, toimisi taustalla näkymättömissä?
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Mikä olisi toimiva ilmainen tai edullinen, mutta ennen kaikkea toimiva systeemi ottaa backup verkkolevylle windows 8.1 läppäristä. Sellainen, joka ei sekoa, mikäli verkkolevy ei ole näkyvissä, mutta kun on, toimisi taustalla näkymättömissä?

File Historyn olen testannut ja se toimii vaikka USB-levyn ottaa kesken käytön pois joten toimii myös verkkolevyn kautta:
Control Panel\All Control Panel Items\File History -> Select drive -> Add network location..

=> samalta sivulta saat myös luotua levykuvan C:\ levystä jonka voit sitten heittää verkkolevylle talteen, eli: System Image Backup -> On a network location..

T: Win8.1 Config Exam ref 70-687 -kirjaa lukeva :)
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Nyt näyttäis pahasti siltä, että läppäri on pikkuhiljaa kulutettu loppuun. Pöytäkoneen meinasin hommata, mutta mistäs saisi paketin, jossa on hyvä kone ja näyttö mahdollisimman edullisesti? Osamaksumahdollisuus helpottaisi - tietenkin. Kuvankäsittelyä teen aika paljon ja olisi kiva, joss Ruutu.fi ja muut videopalvelut toimisivat hyvin. Pelejä en hirveästi pelaile enää koneella.

Harmitusta aiheuttaa myös tuo uusi Wiondows, joka on vaan ihan helvetin paska. Kasi ei selvästikkään ole tarkoitettu tietokoneille. Mac-kone olisi unelma, mutta vähän mun hinbtatason yläpuolella + en usko, että sitä osaisin säätää/päivitellä kuten Windowsia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös