Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 869 818
  • 19 233

Strongbow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko Rauma
En tiedä olisiko parempikin ketju olemassa, mutta kysymys tulee nyt tänne. Eli onko kukaan asentanut Ikean Home Planner (keittiön suunnittelu ohjelma) -ohjelmaa maciin? En tahdo mitenkään saada sitä auki, että jos joku tietää ja jaksaa vastata, kiitos.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Uudessa läppärissä (HP:n, jossa Win8) netti katkeilee ja heittää vikaselvityksen jälkeen tekstin "Oletusyhdyskäytävä ei ole käytettävissä".

Tuo oletusyhdyskäytävä on siis mokkula (Huawein E392) yhdistettynä Wlan-reitittimeen (TP-Linkin TL-MR3420) ja ne toimivat 100varmasti.

Googlella löysin paljon kaikenlaisia vinkkejä ja kaikki alkaa olla jo koitettuna. Nyt kaipaisin neuvoa siihen, miten siirretään yhteyden muodostaminen manuaaliseksi windows 8:sissa?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Uudessa läppärissä (HP:n, jossa Win8) netti katkeilee ja heittää vikaselvityksen jälkeen tekstin "Oletusyhdyskäytävä ei ole käytettävissä".

Tuo oletusyhdyskäytävä on siis mokkula (Huawein E392) yhdistettynä Wlan-reitittimeen (TP-Linkin TL-MR3420) ja ne toimivat 100varmasti.

Googlella löysin paljon kaikenlaisia vinkkejä ja kaikki alkaa olla jo koitettuna. Nyt kaipaisin neuvoa siihen, miten siirretään yhteyden muodostaminen manuaaliseksi windows 8:sissa?

Eli sulla vissiinkin toimii tuo sisäinen langaton verkko moitteetta mutta varsinainen mokkulan kautta tuleva internetyhteys ei skulaa? Onko mokkulassa lisäantennia tai sen paikka muuten vaan katsottu oikein? Tietysti eri asia, jos joku muu laite on verkossa moitteetta samaan aikaan.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Keltainen Jaffa, kyllä minä boottaisin tuossa tilanteessa TL-laitteet eli 3G-mokkulan ja Wlan-reitittimen. Mulla oli tänä aamuna just sama herja langattomassa verkossa ja korjaantui heti kun boottasin motun.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Apu-va!
Tilasin netistä MSI NVIDIA geForce GTX 670-näytönohjaimen tietokoneeseen. Olen yrittänyt asentaa tätä ohjainta useaan kertaan. Valmistajan sivuilta hain päivityksen, mutta ei auta ei. Näyttö toimii aluksi hyvin, mutta jo muutaman minuutin jälkeen alkaa näyttöön ilmestymään valkoisia ja/mustia "laatikoita" ja muutenkin kuvan laatu on hirvittävän huono. Pikselit ovat välillä minkä värisiä tahansa. Tämän jälkeen näytönohjain kaatuu ja edessä on uudelleen käynnistäminen. Onko mitään tehtävissä?
 
Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Apu-va!
Tilasin netistä MSI NVIDIA geForce GTX 670-näytönohjaimen tietokoneeseen. Olen yrittänyt asentaa tätä ohjainta useaan kertaan. Valmistajan sivuilta hain päivityksen, mutta ei auta ei. Näyttö toimii aluksi hyvin, mutta jo muutaman minuutin jälkeen alkaa näyttöön ilmestymään valkoisia ja/mustia "laatikoita" ja muutenkin kuvan laatu on hirvittävän huono. Pikselit ovat välillä minkä värisiä tahansa. Tämän jälkeen näytönohjain kaatuu ja edessä on uudelleen käynnistäminen. Onko mitään tehtävissä?

Onko lisävirtaliitin kiinnitetty? Mikäs on koneen muu kokoonpano? Ja ennenkaikkea mikä virtalähde sinulla on?

-Tinke
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulla on nyt kolme vuotta vanha macbook air ja masiina on alkanut hidastumaan melko dramaattisesti. Erityisesti tuon huomaa kun katselee esimerkiksi Maikkarin Katsomosta lätkää. Hetken aikaa pelittää normaalisti, kunnes kuva ja ääni alkavat pätkiä. Yhteytenä on 24M laajakaista ja välillä kokeilin myös 4G-tikulla, joka antoi nopeudeksi aina reilut 30M. On varmaan kovalevy täynnä kaikkea paskaa ja voipa olla jotain haittaohjelmiakin.

Onko mitään vinkkejä, kandeeko esim. poistaa joku "temporary internet files"-kansiota vastaava, vai mikä avuksi?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ei ollut mitään vanhaa. Kyseessä on uusi kone. Windows 7 Ultimat asennettiin näyttiksen asentamisen jälkeen.

Itse varmaan kokeilisin Driver Sweeper-ohjelmalla poistaa vanhat ajurit ja asentaa uusimmat ajurit puhtaaseen koneeseen. Myös näyttiksen BIOSin päivitykset voisit tarkistaa.

Tarkista myös koneen sisältä onko johdot kunnolla kiinni ja onko näyttis kunnolla kiinni.

Mikäli tämä ei auta veikkaisin että vika on joko virtalähteessä tai näytönohjaimessa.

-Tinke
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Perusohje AINA Nvidian natiiviajurit ao. piirisarjolle.

Nvidian natiiviajurit ajurit on. Ei mitään muuta.

Tinke-80: Biossin päivitykset on myös testattu. Johdot on myös tarkistettu. Virtalahde ok. Näyttää todellakin siltä, että vika on näytönohjaimessa. Kiitokset sinulla ja Tarinankertojalle. Onneksi on takuuta jäljellä...
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Mulla on nyt kolme vuotta vanha macbook air ja masiina on alkanut hidastumaan melko dramaattisesti. Erityisesti tuon huomaa kun katselee esimerkiksi Maikkarin Katsomosta lätkää. Hetken aikaa pelittää normaalisti, kunnes kuva ja ääni alkavat pätkiä. Yhteytenä on 24M laajakaista ja välillä kokeilin myös 4G-tikulla, joka antoi nopeudeksi aina reilut 30M. On varmaan kovalevy täynnä kaikkea paskaa ja voipa olla jotain haittaohjelmiakin.

Onko mitään vinkkejä, kandeeko esim. poistaa joku "temporary internet files"-kansiota vastaava, vai mikä avuksi?

Avaa ohjelma nimeltä activity monitor ja kokeile löydätkö syyn hidastelulle, esim. muisti vähissä tai joku prosessi alkaa viemään paljon cpu:ta.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Avaa ohjelma nimeltä activity monitor ja kokeile löydätkö syyn hidastelulle, esim. muisti vähissä tai joku prosessi alkaa viemään paljon cpu:ta.

Kovo näyttäisi olevan melkoisen täynnä ja kaikennäköistä prosessiakin on auki. Suurin kapasitettia vievä ohjelma on kernel_task. En sitten tiedä, mitkä kaikki noista ovat turhia?
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kovo näyttäisi olevan melkoisen täynnä ja kaikennäköistä prosessiakin on auki. Suurin kapasitettia vievä ohjelma on kernel_task. En sitten tiedä, mitkä kaikki noista ovat turhia?

Olettaisin että kun airissa on ssd niin levy ei ole ongelma, jossei se ole ihan lopussa. Kun kone alkaa hidastelemaan niin katsoisin viekö joku prosessi paljon cpu:ta silloin, tai kasvaako jonkun prosessin käyttämä muistimäärä jatkuvasti ja sitä kautta kone alkaa swappaamaan muistia levylle. Katsomo taisi käyttää silverlightia, onko siitä viimeisin versio? Millä selaimella katsot?
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olettaisin että kun airissa on ssd niin levy ei ole ongelma, jossei se ole ihan lopussa. Kun kone alkaa hidastelemaan niin katsoisin viekö joku prosessi paljon cpu:ta silloin, tai kasvaako jonkun prosessin käyttämä muistimäärä jatkuvasti ja sitä kautta kone alkaa swappaamaan muistia levylle. Katsomo taisi käyttää silverlightia, onko siitä viimeisin versio? Millä selaimella katsot?

Ei tossa kyllä mitään poikkeavaa tapahdu. Tämä pätkimisongelma tulee ilmi oikeastaan aina kun katselee jotain liikkuvaa kuvaa. Ensin toimii normaalisti ja jonkin ajan kuluttua tulee ongelmia. Chromella noita tulee yleensä tsiigattua, mutta vaihdan kyllä välillä myös safariin tai mozillaan. Selaimen vaihtokaan ei ole poistanut ongelmaa. Tiedä sitten, onhan tämä kannettavaksi jo aika vanha, joten vaihtoon menee joka tapauksessa piakkoin.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulla olisi Fujitsu-Siemens Esprimo Q5020 minikone mutta ei siihen virtalähdettä, Ebay tarjoaa niitä kyllä halvalla mutta suoraan tuolla mallinumerolla hakemalla ei löydy joten pitäisi speksien perusteella ostaa. Googlettamalla päätyy Fujitsun sivuille jossa virtalähteen tiedoiksi sanotaan 19V/90W (DC Output 19V, 4.74A), laitteen pohjassa lukee kuitenkin Rating-kohdassa DC 19V;- -;3,42A. Sekä 4,74 että 3,42 A virtalähteitä näyttää löytyvän, kumpi tähän nyt oikein sopii?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Minulla olisi Fujitsu-Siemens Esprimo Q5020 minikone mutta ei siihen virtalähdettä, Ebay tarjoaa niitä kyllä halvalla mutta suoraan tuolla mallinumerolla hakemalla ei löydy joten pitäisi speksien perusteella ostaa. Googlettamalla päätyy Fujitsun sivuille jossa virtalähteen tiedoiksi sanotaan 19V/90W (DC Output 19V, 4.74A), laitteen pohjassa lukee kuitenkin Rating-kohdassa DC 19V;- -;3,42A. Sekä 4,74 että 3,42 A virtalähteitä näyttää löytyvän, kumpi tähän nyt oikein sopii?

eBaystä en ainakaan itse löytänyt tuohon vekottimeen virtalähdettä. Toki jos haluat säästää ni osta ulkomailta tuo virtalähde mutta tässä kuitenkin linkkiä suomalaiseen verkkokauppaan: Fujitsu Siemens ESPRIMO MOBILE Q5020 Virtalähde
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
eBaystä en ainakaan itse löytänyt tuohon vekottimeen virtalähdettä. Toki jos haluat säästää ni osta ulkomailta tuo virtalähde mutta tässä kuitenkin linkkiä suomalaiseen verkkokauppaan: Fujitsu Siemens ESPRIMO MOBILE Q5020 Virtalähde

En viitsi noin paljoa käydä sijoittamaan varsinkaan kun en edes tiedä toimiiko tuo kone ja ulkomailta saa alle kympillä vastaavilla spekseillä olevia. Ajattelin että virtalähteet nyt sen verran stardardeja ovat että jos watit, voltit ja amperit ovat kohdallaan ja liitin oikean kokoinen niin sen pitäisi toimia vaikka kyseistä konemallia ei tiedoissa olisi mainittukaan, korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. 4,7A näyttäisi tuossa Tinken linkittämässä olla joten se on varmaankin oikea, mutta mikä luku tuo koneen pohjassa oleva sitten on? Mitä pari muuta laitetta katsastin niin pohjassa oleva luku vastaa virtalähteessä olevaa
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Keltainen Jaffa, kyllä minä boottaisin tuossa tilanteessa TL-laitteet eli 3G-mokkulan ja Wlan-reitittimen. Mulla oli tänä aamuna just sama herja langattomassa verkossa ja korjaantui heti kun boottasin motun.

Kiitti neuvosta ja tuosta linkistä. Minä olen nyt taas kokeillut vähän kaikkea, ja huomenna olisi tarkoitus testata, toimiiko kannettava eräässä toisessa wlan-verkossa, joka on varmasti kunnossa. Jos toimii, niin tarkoitus olisi vielä yrittää reitittimen uusien päivityksien asentamista, mutta se on aika vittumainen urakka ja sen jälkeen pitää vielä palauttaa jostain syystä reititin tehdasasetuksiin (en tajua, ilmeisesti päivitykset silti säilyy, vaikka palauttelenkin laitteen), jonka jälkeen joudun taas kerran metsästämään ne saakelin portugalilaiset erikois-4G-mokkulan ajurit netistä ja asentamaan uudestaan reitittimeen.

Edit. Päivitin wlan-reitittimen ja jouduin vielä manuaalisesti kirjoittamaan mokkulan puhelinnumerot ja ACI:n (mikäsenytoli) ja nyt toimii. HALLELUJA!
 
Viimeksi muokattu:

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
4,7A näyttäisi tuossa Tinken linkittämässä olla joten se on varmaankin oikea, mutta mikä luku tuo koneen pohjassa oleva sitten on? Mitä pari muuta laitetta katsastin niin pohjassa oleva luku vastaa virtalähteessä olevaa
No mikä lukema siellä koneen pohjassa sitten on? Jos on suurempi kuin 4,7 A, niin ihmettelen. Nyt en ota vastuuta koneesi rikkomisesta, mutta mielestäni ensiarvoisen tärkeää on, että uuden virtalähteen voltit ovat kohdillaan. Ampeereilla ei niin väliä ole, kunhan on ainakin tuo pohjassa ilmoitettu lukema. Laite sitten ottaa sen virran, minkä tarvitsee. Polariteetti (napaisuus) on myös toki tärkeää olla kohdillaan. Uuden virtalähteen on myös mielellään oltava tarpeeksi laadukas.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No mikä lukema siellä koneen pohjassa sitten on? Jos on suurempi kuin 4,7 A, niin ihmettelen. Nyt en ota vastuuta koneesi rikkomisesta, mutta mielestäni ensiarvoisen tärkeää on, että uuden virtalähteen voltit ovat kohdillaan. Ampeereilla ei niin väliä ole, kunhan on ainakin tuo pohjassa ilmoitettu lukema. Laite sitten ottaa sen virran, minkä tarvitsee. Polariteetti (napaisuus) on myös toki tärkeää olla kohdillaan. Uuden virtalähteen on myös mielellään oltava tarpeeksi laadukas.

Kuten aikaisemmassa viestissä mainitsin niin pohjassa lukee Rating DC 19V;- -;3,42A
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten aikaisemmassa viestissä mainitsin niin pohjassa lukee Rating DC 19V;- -;3,42A
Luetaan niitä aiempia viestejä! Tämä siis muistutuksena itselleni. No tuossa tapauksessa väittäisin, että koneellesi kelpaa mikä vain 19 V, >3,42 A virtalähde. Olettaen, että laite on niin fiksu, ettei revi enempää virtaa kuin mikä sille on hyväksi.

EDIT: Nyt kun eBayta katselin, niin siellähän on juuri 3,42 A virtalähde. Eiköhän tuo riitä mainiosti, tosin 4,74 A malli on vain pari dollaria tyyriimpi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös