Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 861 455
  • 19 219

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Re: Re: ATAPI CDROM X48

Viestin lähetti Another HAB
Lukija taitaa olla paskana/paskanen. Suuri todennäköisyys.

Jep. Saako lukijaa puhtaaksi muulla, kuin asiaan kuuluvilla levyillä?
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ite oon puhdistanu "oikean" CD-soittimen liutinpohjaisella linssinpuhdistusaineella siten, että poistin kuoret ja putsasin laserin linssin. Ja taas soi myös itse poltetut levyt...

Kaverit on raakasti ottanu CD-rom-aseman irti, irroittanu asemasta kuoret ja myös jollain liuotinpuhdistusaineella putsannut soittimen laserhärpättimen linssin. Joku linssinpuhdistusaine käynee. Tavalliset romppuasemat ei kyllä tosin paljon maksa, mutta jos insinöörihenkeä löytyy, pura ja siivoa asema. Säästyyhän siinä muutama euro.
 

jone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tappelua Windowsin kanssa...

Ostin tuossa vähän aikaa sitten uuden kovalevyn, kun vanhasta alkoi tila loppumaan. Uusi kovalevy on Samsungin 120Gt:n levy, myös vanha on Samsung, 20Gt. Nyt olen parin viikon verran yrittänyt asentaa koneeseen Win xp:tä ja Win 2000:sta. Aikaisemmin koneessa on ollut ja on edelleen Win 98SE. XP:tä asennettaessa asennuksen alkuvaiheessa kone jumiutuu. Vaalean sinisellä ruudulla on alareunassa harmaa palkki, missä kerrotaan, mitä asennusohjelma kulloinkin tekee. Kun palkkiin tulee lukemaan Setup is starting Windows, jää kone jumiin.

Olen koittanut asentaa CD:ltä, kovalevyltä, Win 98:n päälle, tyhjälle kovalevylle, sekä vanhalle että uudelle kovolle, vanhan kovalevyn ollessa irti, mutta aina sama juttu. Samalta CD:ltä asennus on onnistunut kuitenkin ainakin kahdelle eri koneelle ilman ongelmia. Win 98 ja Win Me asentuu ihan normaalisti, mutta Win XP ja Win 2000 tuottaa ongelmia. 2000:sta asennettaessa asennus etenee hieman pidemmälle, mutta kohdassa, jossa setup tarkastaa järjestelmän laitteistoa ilmenee ongelma. Ruudulle ilmestyy tumman sinisellä pohjalla teksti:

Hardware malfunction
Call your hardware vendor for support
The system has halted

Koneen pitäisi olla kuitenkin kunnossa, kun 98:n kanssa toimii ihan hyvin. Alkaa keinot loppumaan ja haluaisin kuitenkin saada Win 2000:n tai XP:n asennettua koneeseen. Jos jollakulla olisi jotain tietoa, mistä ongelma voisi johtua tai millä sen voisi ratkaista, niin olisin erittäin kiitollinen avusta.
Niin ja koneessani on MSI K7T Pro -emo, AMD 800Mhz Thunderbird-prossu, jo mainitut Samsungin kiintolevyt, muistia 256Mt, Samsung SyncMaster 750s-näyttö ja kait Riva TNT2 M64 -näytönohjainkortti.
 

jerry

Jäsen
Re: Tappelua Windowsin kanssa...

Viestin lähetti jone

Hardware malfunction
Call your hardware vendor for support
The system has halted


Eikö siihen tule mitään Stop-coodia tyyliin Stop 0*0000007E?
Jos tulee, niin täältä vaan etsimään vastausta.

Biosin päivittämisestä ei ainakaan ole mitään haittaa silloin kun yrittää asentaa XP:tä.
 

jone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Re: Re: Tappelua Windowsin kanssa...

Viestin lähetti jerry
Eikö siihen tule mitään Stop-coodia tyyliin Stop 0*0000007E?
Jos tulee, niin täältä vaan etsimään vastausta.

Biosin päivittämisestä ei ainakaan ole mitään haittaa silloin kun yrittää asentaa XP:tä.

Ei tule mitään muuta kuin edellä mainittu teksti. Sen sijaan setuplog.txt -tiedostosta löytyy jotain error-kohtia. Koitin etsiä tuolta sivuilta jotain apua tuon setuplogin avulla, mutta eipä tuntunut löytyvän mitään, kun haun tuloksena on löytyy aivan liian paljon eri vaihtoehtoja, mistä ei kuitenkaan ole hyötyä tähän ongelmaan.

BIOSin tietysti voisi päivittää, mutta ensin pitäisi löytää käypä päivitysversio. Täytyy tuota kattella kunhan tässä jaksaa.

EDIT: BIOSin päivitys olikin sitten ratkaisu ongelmaan ja sain asennettua xp:n.
 
Viimeksi muokattu:

Shane

Jäsen
Canon BJC-2000

Onkohan kukaan muu taistellut koskaan tuon merkkisen tulostimen kanssa? Itse olen tässä viikon verran rähjännyt kyseiselle laitteelle, sillä se ei jostain käsittämättömästä syystä tulosta ikinä mitään muuta kuin neitseellisen puhtaan paperin. Kaikki pitäisi olla kunnossa, kaseteissa on mustetta, ajurit olen asentanut (ja edelliset poistanut) vaikka kuinka moneen kertaan, ja asetukset on laitettu oikein kirjaimellisesti juuri niin kuin ohjekirjassa käsketään, mutta väriä ei paperiin vaan ilmaannu.

Kirjoitin on vähän käytetty, ja edellisellä omistajallaan (eräällä tutullani) se on toiminut täysin moitteetta.

Eipä tässä sitten muuta kuin että apua otetaan kiitollisuudella vastaan.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun kone ei käynnisty!

Elikkä. Ostin hieman yli vuoden vanhan koneen (D 1300) ja asensin siihen uuden kiintolevyn. Kun sammutin koneen, se ei enää lähtenytkään käyntiin. Ei reagoi mitenkään. luonnollisesti virtajohto on paikoillaan jne mutta kone ei starttaa.

Missä ihmeessä vika voi olla?
 

vza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia!
Re: Mun kone ei käynnisty!

Viestin lähetti bisnesman
Elikkä. Ostin hieman yli vuoden vanhan koneen (D 1300) ja asensin siihen uuden kiintolevyn. Kun sammutin koneen, se ei enää lähtenytkään käyntiin. Ei reagoi mitenkään. luonnollisesti virtajohto on paikoillaan jne mutta kone ei starttaa.

Missä ihmeessä vika voi olla?

Ensimmäinen arvaus olisi et power on hajalla.
Tarkista palaako emolevyssä mitään valoja, kun virtajohto on kiinni. Kun painat käynnistysnappulaa, pyörähtääkö yksikään tuuletin.. Eli tarkista meneekö virtaa mihinkään..
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Mun kone ei käynnisty!

Viestin lähetti vza
Ensimmäinen arvaus olisi et power on hajalla.
Tarkista palaako emolevyssä mitään valoja, kun virtajohto on kiinni. Kun painat käynnistysnappulaa, pyörähtääkö yksikään tuuletin.. Eli tarkista meneekö virtaa mihinkään..
Palaa valo. Yksikään tuuletin ei hievahda.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Jos kone on joskus todistettavasti toiminut, on seuraava selitys ehkä hieman kaukaa haettu mutta onpa sellaistakin nähty että kone toimi ollessaan kyljellään mutta pystyasennossa virrat ikäänkuin hävisivät. Vaihdettiin poweri varmuuden vuoksi kunnes kaveri hoksasi että emolevy oikosulkee koneen ollessa pystyssä. Emolevyn paikkaa hieman särmättiin ja ruuvailtiin ja johan alkoi toimimaan.
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Minulla on ollut vastaavanlainen ongelma joskus. Kone ei käynnistynyt ollenkaan painettuani virtanapista. Noh, kotelolla oli takuu voimassa ja vein sen huoltoon. Parin päivän päästä soitto sieltä: "tämä on kunnossa". Tuodessani koneen takaisin kotiin, huomasin että se ei edelleenkään käynnisty. Uudelleen myymälään ja tällä kertaa he lähettivät kotelon maahantuojalle. Alusta asti olen heille sanonut, että power -napissa on vikaa, sillä kun tein niin, että siirsin johdot niin, että kone käynnistyisi resetista, niin kone käynnistyi normaalisti. He eivät uskoneet. Maahantuojan viesti koneen tullessa takaisin oli: "koneen napin johdot huonosti kiinni". Ja kuskaaminen oli todella vaivalloista koska itsellä ei ole autoa ja jouduin pyytämään erästä toista ihmistä kuskaamaan sitä. Hirveää asiakaspalvelua. Ja kotelo oli maahantuojalla muuten yli 2 viikkoa. ei hyvä.

Joskos sinulla on sama ongelma?


Asiasta toiseen:
Elikkä onko kukaan pelannut LG Flatron L1510S TFT:näytön kanssa? Mitäs kokemuksia ko näytöstä? Pitää nimittäin ostaa tämän 3v vanhan 15 -tuumaisen Compaqin tilalle uusi näyttö. Hinta on jo suhteellisen alhainen, 350 euroa paikallisesta Expert -liikkeestä.
 

lihaani

Jäsen
Viestin lähetti Satellite

Asiasta toiseen:
Elikkä onko kukaan pelannut LG Flatron L1510S TFT:näytön kanssa? Mitäs kokemuksia ko näytöstä? Pitää nimittäin ostaa tämän 3v vanhan 15 -tuumaisen Compaqin tilalle uusi näyttö. Hinta on jo suhteellisen alhainen, 350 euroa paikallisesta Expert -liikkeestä.

Testien mukaan LG:n hinta-laatusuhde on kuulemma hyvä. Mitä itse olen kaupoissa niitä katsellut, kohtuu peleiltä vaikuttavat. Voisinpa ostaa sellaisen, jos tarvetta olisi.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Viestin lähetti Satellite


Asiasta toiseen:
Elikkä onko kukaan pelannut LG Flatron L1510S TFT:näytön kanssa? Mitäs kokemuksia ko näytöstä? Pitää nimittäin ostaa tämän 3v vanhan 15 -tuumaisen Compaqin tilalle uusi näyttö. Hinta on jo suhteellisen alhainen, 350 euroa paikallisesta Expert -liikkeestä.

Kannattaa tsekata laitteen vasteaika. Jos on yli 30ms (millisekuntia) jättäisin laitteen kauppaan.
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Viestin lähetti Another HAB
Kannattaa tsekata laitteen vasteaika. Jos on yli 30ms (millisekuntia) jättäisin laitteen kauppaan.
Laitteen vasteaika on korkeintaan 25ms. Valmistaja ilmoittaa että 22ms, eli tuo 25 on huonoin mitä voi olla.

Mutta käytännön kokemuksia? Teoria ja käytäntö kun on aika eri asia.
 

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Hep! Onkohan mulla menossa näytönohjain (GF3 T500) hajalle? Meinaan kun välillä alkaa kuvaruutu välkkymään, siis sellasia valkosia salaman tapasia systeemejä tossa kuvaruudussa vilistää.

Ei kyllä ainakaan pitäisi liian kuumanakaan käydä, rajummillakin pelisessioilla lämpö on noussu vaan johonki 35-40 asteeseen.

Ja vielä yksi. Kertokaas mulle ohjelman nimi, joka pystyy mittaamaan näytönohjaimen lämmön. Oon kuullu tällasesta vai onko bullshittiä?
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Win XP Pro ja Office 2000

Mitenkäs nuo suhtautuvat toisiinsa? Olen saanut sellaisen käsityksen, että varsinkin XPn alkuaikoina olisi ollut monilla melkomoisia ongelmia noiden Office-ohjelmien kanssa. Varsinkin Office XP olisi ollut melkoinen murheenkryyni. Liekö p-puhetta ja panettelua?

Kysyn tuosta sen takia, kun saan lähipäivinä uuden masiinan Win XP Prolla varustettuna. Minulla on edellisen koneen jäljiltä Office 2000 Student-versio ja ajattelin, että se välttäisi vallan mainiosti uudessa koneessani. Olenko väärillä jäljillä?

Itse kyllä olen AMK-opiskelija tällä hetkellä, mutta olen saanut kuulla tuohon Officen opiskelija-versioon liittyen sellaista, että Microsoftin linja on höllentynyt siinä, että se opiskelijastatukseksi riittäisi periaatteessa vaikkapa esikoulun käynti eli kuka hyvänsä voisi sen hankkia. Sitä ainakin tukisi se, että aiemmin tuon opiskelija-version oston yhteydessä saadussa laatikossa ei ollut sitä romppua, vaan piti täyttää paperi liitteenään todiste opiskelusta. Vasta sen jälkeen Microsoft lähetti rompun. Nykyään ei moista tarvitse tehdä, vaan romppu on paketissa mukana. Mielenkiintoista on sekin, että yritettäessä rekisteröidä ohjelma soittamalla MSn numeroon, sieltä ilmoitettiin ettei se ole tarpeellista. Olikohan syy siinä, että 2000-versio on poistumassa olevaa mallia, joten sen takia he eivät olleet asiasta kiinnostuneita? Vaan, mikähän lie tilanne XPn kohdalla?
 

MadMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, LFC
Re: Win XP Pro ja Office 2000

Viestin lähetti redcat
Mitenkäs nuo suhtautuvat toisiinsa? Olen saanut sellaisen käsityksen, että varsinkin XPn alkuaikoina olisi ollut monilla melkomoisia ongelmia noiden Office-ohjelmien kanssa. Varsinkin Office XP olisi ollut melkoinen murheenkryyni. Liekö p-puhetta ja panettelua?
Mitä olen tuota yhdistelmää tkk:lla joutunut käyttämään (win xp ja office 2k), niin ihan kohtuu hyvin ovat toimineet keskenään. Itselläni on kotona win 2k ja office 2k. Se on mielestäni toiminut paremmin kuin office 2k ja win xp yhdistelmä. Onko office 2k:lla ja xp:llä mitään konkreettista eroa? Itse olen kumpaakin käyttänyt enkä ole huomannut niissä mitään suuria eroavaisuuksia.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Java ja lottokone

Noniin. Nyt on vihdoin aika kohdata todellisuus.

En minä perkule opi näitä ohjelmointeja ikinä. Enhän minä tajunnut ikinä edes sen "X:n" pointtia ylä-asteen matemaattisissa kaavoissakaan. Laittaisivat perkele numeroita. Turhaa pröystäilyä sanon minä.

Voisiko joku ohjata oikeaan suuntaan? Tavoitteena on tehdä Javalla ohjelma, joka randomina arpoo seitsemän numeroa ja jossa on mahdollisuus konsolilta syöttää numerot joita kone sitten vertailee arvottuihin. Pitäisi tehdä mahdollisimman laajalla "if" lausekkeiden käytöllä.

Ja minä olen ulkona. Ja tästä riippuu yksi perkuleen laaja kurssi, joka ei ei käytännössä liity edes mitenkään ohjelmointiin.

Öhm. Apua?
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
En tiedä onko tästä apua ja tarkoitatko tämän tyyppistä ohjelmaa, mutta muistelen että sanoit jossain vaiheessa, että ei sinun ei ole pakko tehdä juuri javalla tuota ohjelmaa. Meidän kurssilla piti tehdä tämmöttinen kone.
Tässä olisi siis ihan pelkistetty versio Visual Basicilla kirjoitettuna, joka ei tosin sisällä myöskään kovin montaa if-lauseketta.

Sub Main()

Dim strVirke As String
Dim arrLottorivi As Variant

arrLottorivi = LuoLottorivi()

MsgBox "Arvottu lottorivi:" & vbCrLf & vbCrLf & _
arrLottorivi(0) & ", " & arrLottorivi(1) & ", " & _
arrLottorivi(2) & ", " & arrLottorivi(3) & ", " & _
arrLottorivi(4) & ", " & arrLottorivi(5) & ", " & _
arrLottorivi(6)
End Sub


Function LuoLottorivi() As Variant

Dim arrUusiRivi(7) As Integer
Dim arrNumerot(39) As Integer
Dim intLaskuri As Integer
Dim intArvottu As Integer
Dim intIndeksi As Integer

For intLaskuri = 0 to 38
arrNumerot(intLaskuri) = intLaskuri + 1
Next

intArvottu = 0

Do While (intArvottu < 7)

Randomize
intIndeksi = Int(39 * Rnd)

If arrNumerot(intIndeksi) > 0 Then
arrUusiRivi(intArvottu) = arrNumerot(intIndeksi)
arrNumerot(intIndeksi) = 0
intArvottu = intArvottu + 1
End If
Loop

LuoLottoRivi = arrUusiRivi()

End Function

Toivon mukaan säilyi copy-pasten jälkeen edes jollain lailla luettavassa muodossa..
 

ifota

Jäsen
Nyt kun Javasta puhutaan niin miten tehdään ohjelma:

Tee ohjelma juoksukilpailujen tulospalvelua varten. Ohjelma saa
syötteenä jokaisesta kilpailijasta nimen, lähtöajan ja maaliin
saapumisajan. Ajat ovat muodossa tunnit.minuutit.sekunnit (esim.
09.50.30). Ohjelman on tulostettava kilpailun voittaja ja hänen aikansa.

Esimerkki syötteestä:

Anna kilpailijoiden tiedot (nimi, lähtöaika, maaliin tuloaika):
Jussi Juoksija
09.50.00
10.20.32
Kalle Kipittäjä
09.50.30
10.22.03
...



Lisäksi ongelmana on, että explorer ei enää toimi ollenkaan.. Mistä mahtaa johtua, kun Netscape, winmx ja kumppanit toimivat ihan normaalisti. Explorerin puhelinyhteyksissä ei näy mitään ja aina kun yrittää asentaa uutta yhteyttä se tarjoaa vain modeemeja, mun liittymä on kaapelimodeemi.
Kiitos!
 

Pluton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lukko
Kone jumittaa pahasti

Eli onkelma on tämä, jos teen koneella jotain hommia pelaan kirjoitan wordilla tai vastaavaa. Niin noin 4 tunnin käytön jälkeen kone sanoo että nyt riittää ja tapaa ittensä. Lämmöistä tämä ei johdu, mistä pitäs ongelmaa alkaa etsimään.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti ifota
Nyt kun Javasta puhutaan niin miten tehdään ohjelma:

Annatko samalla matematiikan kotitehtäväsi niin voin ratkoa ne puolestasi? ;)

Lisäksi ongelmana on, että explorer ei enää toimi ollenkaan.. Mistä mahtaa johtua, kun Netscape, winmx ja kumppanit toimivat ihan normaalisti. Explorerin puhelinyhteyksissä ei näy mitään ja aina kun yrittää asentaa uutta yhteyttä se tarjoaa vain modeemeja, mun liittymä on kaapelimodeemi.

En ole varma auttaako tämä mutta:

IE:ssä Tools -> Internet Options... -> Connections -> Setup...

ja sitten valitset

"Haluan määrittää Internet-yhteyden manuaalisesti tai muodostaa yhteyden lähiverkon kautta." -> "Yhteys lähiverkon kautta."

Jos tämä avittaisi?
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Re: Kone jumittaa pahasti

Viestin lähetti Pluton
Eli onkelma on tämä, jos teen koneella jotain hommia pelaan kirjoitan wordilla tai vastaavaa. Niin noin 4 tunnin käytön jälkeen kone sanoo että nyt riittää ja tapaa ittensä. Lämmöistä tämä ei johdu, mistä pitäs ongelmaa alkaa etsimään.

olen kaukana tietskaguruista, mutta omakohtainen kokemus:

Meillä oli muksujen koneessa samantapainen onkelma. Alussa buuttaukset olivat silloin tällöin ja loppuvaiheessa melkein heti kun aloitti jonkun pelin. Kevyet ohjelmat (word) kestivät käyttöä ilman kaatumista. Kaikki ohjelmalliset jutskat tutkittiin, kunnes vika paljastuikin fyysiSEKSI.

syy: koneen oma virtalähde oli kaputt. (vaihdettiin toisesta vanhasta koneesta ja toiminut ok sen jälkeen)

eli jos käyttöaika ilman kaatumista on lyhenevä niin virtalähde vois olla sanomassa yhteistyötä irti. Ihan tässä hiljattain meni sököks myös soneran lainaaman kaapelinetin kamojen virtalähde, eli ko. komponentti on näköjään haavottuvainen kovassa käytössä.
 

Pluton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lukko
Tuota virtalähdettä en olekkaan missään vaiheessa miettinyt, siitä tulikin mieleen se että koneeni tuulettimen käyntiääni heittelee joskus aika lailla joten olisikohan siinä jotain yhtäläisyyttä tuohon virtalähteeseen. Vielä kun joku viisasa sanoisi miten saisin tietoon onko se rikki, onko joku ohjelma tai vastaava.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös