Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 870 547
  • 19 233

fabula

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Osaisikohan joku täällä auttaa, kun omat taidot ei riitä.

Nimittäin olen hiljattain asentanut koneelleni uusimman Office-paketin. Kaikki muut ohjelmat toimivat normaalisti, paitsi Excel. Excel ei suostu avaamaan koneellani mitään tiedostoja, vaan se ilmoittaa, että tiedosto ei ole kelvollinen win32-sovellus. Mitä lie tuo sitten ikinä tarkoittaakaan. Se ei suostu avaamaan edes itse Excelillä tekemiäni teidostoja muuta kuin siinä tapauksessa, että tallentaessa otan makrot käyttöön. Tein tänään korjausasennuksen, mutta siitäkään ei ollut apua. Ja siis Windows 7 käytössä.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Nimittäin olen hiljattain asentanut koneelleni uusimman Office-paketin. Kaikki muut ohjelmat toimivat normaalisti, paitsi Excel. Excel ei suostu avaamaan koneellani mitään tiedostoja, vaan se ilmoittaa, että tiedosto ei ole kelvollinen win32-sovellus. Mitä lie tuo sitten ikinä tarkoittaakaan. Se ei suostu avaamaan edes itse Excelillä tekemiäni teidostoja muuta kuin siinä tapauksessa, että tallentaessa otan makrot käyttöön. Tein tänään korjausasennuksen, mutta siitäkään ei ollut apua. Ja siis Windows 7 käytössä.

Onko ongelma nyt siinä että aukaiset "vanhoja" tiedostoja? Eli käynnistyykö Excel yksinään, siis siten ettet avaa mitään tiedostoa vaan pelkän Excelin? Entä voitko luoda uusia tiedostoja Excelillä ja tallentaa niitä?

Aluksi tuli mieleen ns. arkkitehtuuriongelma, eli jos sulla on 64-bittinen Windows mutta 32-bittinen Office-paketti (tai päinvastoin), mutta jos muut Office-ohjelmat toimivat normaalisti niin ei pitäisi johtua siitä.

Toinen vaihtoehto on että Excel-tiedostot joita avaat on tehty eri Excel-versiolla ja nyt käyttämäsi Excel ei ole yhteensopiva sen kanssa. Nuo kyllä ovat ns. alaspäin yhteensopivia, eli esim. MS Office 2007 osaa lukea vanhempien Office-sovellusten tuotoksia, mutta ei välttämättä uudempien. Eli jos sulla on esim. nyt MS Office 2007 niin se ei välttämättä ymmärrä tiedostoja jotka on tehty MS Office 2010:lla.
 

fabula

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko ongelma nyt siinä että aukaiset "vanhoja" tiedostoja? Eli käynnistyykö Excel yksinään, siis siten ettet avaa mitään tiedostoa vaan pelkän Excelin? Entä voitko luoda uusia tiedostoja Excelillä ja tallentaa niitä?

Aluksi tuli mieleen ns. arkkitehtuuriongelma, eli jos sulla on 64-bittinen Windows mutta 32-bittinen Office-paketti (tai päinvastoin), mutta jos muut Office-ohjelmat toimivat normaalisti niin ei pitäisi johtua siitä.

Toinen vaihtoehto on että Excel-tiedostot joita avaat on tehty eri Excel-versiolla ja nyt käyttämäsi Excel ei ole yhteensopiva sen kanssa. Nuo kyllä ovat ns. alaspäin yhteensopivia, eli esim. MS Office 2007 osaa lukea vanhempien Office-sovellusten tuotoksia, mutta ei välttämättä uudempien. Eli jos sulla on esim. nyt MS Office 2007 niin se ei välttämättä ymmärrä tiedostoja jotka on tehty MS Office 2010:lla.

Itse asiassa ongelmaan löytyi ratkaisu ja se oli yksinkertaisempi kuin luulinkaan. Jostain syystä Excel tiedostoilla oli oletuksena, että avaa sovelluksella Microsoft Office Component, ja siinä oli sitten Excelin logo. En edes tiedä, että mikä tuo component on, mutta kävin itse määrittämässä, että avaa sovelluksessa Microsoft Office Excel, niin johan rupesi toimimaan. Kylläpäs tunnen itseni taas hölmöksi... No yleensä se ratkaisu löytyy heti kun jostain alkaa kysellä. Ja siis ihan uusin versio, eli 2010 kyseessä. Mutta kiitos kuitenkin avusta!
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
fabula, teit sitten kuuluisat "user error" -temput. ;) Hyvä että se ratkaisu kuitenkin löytyi ja vielä itse kokeilemalla. Yleensähän MS Office kyllä määrittää kaikki tuotteensa oletusohjelmiksi eli .xls -> Excel ja .doc -> Word jne..

SherwoodinHartsa, tässä muutama vaihtoehto:
- n. 300€
- n. 400€
- reilu 500€

Onhan noita muitakin mutta nuo olisi ainakin budjetissa ja speksit kunnossa.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun pitää työni puolesta käyttää viikossa tunti-pari yhden web-lomakkeen täyttöön. Kotona on pöytäkone ja läppäri, molemmat Mac-merkkisiä. Kun täytän tätä lomaketta ja liikun eri sarakkeesta toiseen painamalla Tab-näppäintä, pöytäkoneella pystyn liikkumaan vain niissä sarakkeissa, joihin voin kirjoittaa tekstiä. Läppärillä sen sijaan pääsen Tab-näppäimellä liikkumaan myös kaiken maailman valikoissa, rasti ruutuun -kohdissa ja muissa lomakkeen osissa - siis myös niissä sarakkeissa, joissa on esim. pudotusvalikko eikä mikään vapaan tekstin kenttä.

Minkä asetuksen takana mahtaa pöytäkoneessani olla tuo kyky liikkua Tab-näppäimellä kaikissa lomakkeen sarakkeissa? Haluaisin saada sen ominaisuuden muutettua pöytäkoneeseen, koska lomaketta on nopeampi täyttää pelkän näppäimistön avulla kuin jos pitää välillä käyttää hiirtä ruksatakseen tiettyjä kohtia ja hakeakseen valikoista oikeita asioita. Läppäriä en haluaisi käyttää kotona kuin pakon edessä, koska olen tottunut pöytäkoneen isoon näyttöön. Selain on molemmissa koneissa Firefox.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten onnistuisi UrhoTV:n play palvelusta tallentaa peli omalle koneelle, eli niin sanotusti kaapata stream. Näyttäisi olevan adobe flashplayer mitä urho käyttää.

Modeille tiedoks, että tulee omaan käyttöön ja pelin olen ihan itse maksanut, joten mitää laitonta ei pitäisi olla.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Miten onnistuisi UrhoTV:n play palvelusta tallentaa peli omalle koneelle, eli niin sanotusti kaapata stream. Näyttäisi olevan adobe flashplayer mitä urho käyttää.

Modeille tiedoks, että tulee omaan käyttöön ja pelin olen ihan itse maksanut, joten mitää laitonta ei pitäisi olla.

RePlay Media Catcher:lla minä noita flash-videoita olen kaapannut omalle koneelle.

Linkkiä:
Replay Media Catcher | Replay Media Catcher Review

-Tinke-80
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Onko olemassa jotakin erillistä ohjelmaa, jolla pystyisi säätämään kannettavan tietokoneen näytön kirkkautta? Näyttö pitäisi siis saada kirkkaammaksi, kuin mitä se normaalisti on. Vakiona tämän minun VAIO-läppärin näyttö on melko himmeä, vaikka näytön kirkkaus on säädetty täysille. Mieluusti katselisin hieman kirkkaampaa näyttöä.

Tietokoneen ohjauspaneelista/asetuksista en löytänyt apua tähän ongelmaan.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Onko olemassa jotakin erillistä ohjelmaa, jolla pystyisi säätämään kannettavan tietokoneen näytön kirkkautta? Näyttö pitäisi siis saada kirkkaammaksi, kuin mitä se normaalisti on. Vakiona tämän minun VAIO-läppärin näyttö on melko himmeä, vaikka näytön kirkkaus on säädetty täysille. Mieluusti katselisin hieman kirkkaampaa näyttöä.

Tietokoneen ohjauspaneelista/asetuksista en löytänyt apua tähän ongelmaan.

Omassa miniläppärissäni näytön kirkkautta voi säätää Fn + nuolinäppäimillä.

Esimerkki:
How do I adjust my brightness or contrast on my laptop?

Windows XP:ssä Control Panelin kautta:
How to Adjust Screen Brightness in Windows XP | eHow.com

Windows 7:ssa
http://www.youtube.com/watch?v=U_rPv91-RJc

-Tinke-80
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Suuret pahoitteluni röyhkeästä kysymyksen siirtämisestä toisesta ketjusta tähän keskusteluun, mutta kysymyksen mahdollisesta typeryydestä huolimatta, olisi viisaammat mielipiteet tarpeen.

Olen tässä hommaamassa ensimmäistä läppäriäni, ja kun porukka on niin vuolaasti kehunut Asuksen toimintaa, niin hakuni on rajoittunut pelkästään Asuksen koneisiin.

Haluaisin kuitenkin kysyä - ja varmistaa, että onhan tässä Asuksen mallissa (K53SV) neliydinprosessori? Ajattelin nimittäin tilata koneen juuri tuolta Jimm'sistä.

Ihmetyttää nimittäin hieman se, että sama kone löytyy muilta sivustoilta, mutta erona on esim. se, että kiintolevyn tila vaihtelee 640GB:n ja 750GB:n välillä, vaikka kyseessä pitäisi olla ihan samanlaiset koneet. Onko noihin Jimmsin tietoihin siis luottaminen?

Ja vielä pari lisäkysymystä: Erooako tämä Asus (N53SV) tuosta ylemmästä K-sarjan koneesta muuten kuin tuolla Full-HD ominaisuudella? Tämä malli (N53SN) taas on pari euroa kalliimpi kuin edellinen, mutta parannusta ei näytä olevan kuin pykälän uudempi näytönohjainmalli, mutta esim. kiintolevytilassa ollaan sitten menty huolella alaspäin.

Olisin kiitollinen, jos löytyisi mielipiteitä kyseisistä koneista. Onko tuo ylin K-sarjan kannettava priimalaatua, vai kannattaisiko panostaa +100€, ja hankkia tuollainen Full-HD läpyskä? Kannattaako teräväpiirrosta maksaa tuo extrasumma? Ja jos kannattaa, kumpi N-sarjan koneista kannattaisi hankkia?

Kone tulisi lähinnä perus koulukäyttöön ja leffojen kyttäilyyn, mutta itseni tuntien, myös pelaamista tulisi todennäköisesti harrastettua. Noilla jokaisella koneella toimii varmasti uusimmatkin pelit, sillä potkua löytyy jokaisen prosessorista ja näytönohjaimesta. Itse, kun kuulun vielä siihen väestöön, joka ei jokaisessa pelissä tarvitse käyttöön mitään supergrafiikoita, vaan asetuksia voidaan suosiolla laittaa alakanttiinkin, kunhan saa pelin pyörimään. Tämä tosin johtuu lähinnä siitä, että käyttämäni tietokoneet ovat olleet poikkeuksetta vähintään 5 vuotta kehitystä jäljessä. Nyt siis haluaisin panostaa, ja ostaa kerralla kunnon koneen, ettei tarvitsisi enää miettiä, että voi kun olisi hyvä tietokone.

Mitä tulisi tehdä?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tietokoneessa on 3,5 milliset mic ja headset ulostulot. Tavalliset kuulokkeet toimii hyvin, mutta koska käytössä on myös nokian jonkun puhelimen mukana tulleet kuulokkeet, joissa tämä 3,5 millin liitin sisältää liitoskohdan myös mirkofonille, niin haluaisin tätä käyttää tietokoneessani.

Onko olemassa adapteria, mikä muuttaisi 2kpl tietokoneen 3,5 mm liittimiä yhdeksi, niin että tuo nokialainen kuuloke toimisi läppärissä?
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Haluaisin kuitenkin kysyä - ja varmistaa, että onhan tässä Asuksen mallissa (K53SV) neliydinprosessori? Ajattelin nimittäin tilata koneen juuri tuolta Jimm'sistä.

Ihmetyttää nimittäin hieman se, että sama kone löytyy muilta sivustoilta, mutta erona on esim. se, että kiintolevyn tila vaihtelee 640GB:n ja 750GB:n välillä, vaikka kyseessä pitäisi olla ihan samanlaiset koneet. Onko noihin Jimmsin tietoihin siis luottaminen?

Noihin kysymyksiinhän löytyy oikeastaan vastaus suoraan Asuksen sivuilta ko. läppärimallin spekseistä. K54SV:stä on siis erinäisiä versioita, joissa siis nimenomaan (ainakin) prosessorin ja kovalevyt mallit vaihtelevat. Tuossahan ei ole sinäänsä mitään erikoista, itsellänikin oli aiemmin Acer 5520G, jota löytyi (intterwebin mukaan) lukuisia eri kombinaatioita prosessorin, kovalevyn, muistin määrän ja näytöohjaimen osalta...

Esimerkiksi Jimssillä näkyy olevan ko. läppäristä paria eri mallia, joista K53SV-SX393V:ssä on Core i5-2410M prossu ja 640GB kovo. K53SV-SX130V:ssä puolestaan on Core i7-2630QM ja 750GB. Asuksen sivujen mukaan 640GB kovo on 5400rpm, kun taas tuo 750GB on 5400rpm tai 7200rpm?

Tarkkanahan noiden kanssa saa olla. Joku muu saa valaista enemmän esim. prossujen eroista, en ole itsekään noista nykyään niin hyvin kärryillä. Noissa näkyisi olevan glare-näyttö, itse olen tykästynyt Asuksen "bisnessmallin" mattanäyttöön. Makuasioitahan nuo toki on. Suosittelen kuitenkin ehdottomasti itsekin Asusta - ainakin mieluummin kuin Aceria. :)

Jimssistä on itse tullut tilattua useampaan otteeseen ja voin kyllä ko. puljua suositella, ei ole ollut valittamista.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kameran muistikortti on jumissa (Memorystick). Tietokone ilmoittaa että kortti on vioittunut ja ehdottaa alustusta.

Kun taas laitan kortin kameraan (Sony DSC-H10), niin se löytää valokuvia neljästä eri kansiosta 797/797, 323/323, 4/4, 4/4. Kun katson yksittäisiä kuvia, niin kamera näyttää vain kuvat kahdesta viimeisestä kansiosta (COPY103 ja COPY104) ja ne kuvat on tänään ja eilen otettuja.

Kun taas menen kansioselailun kautta, niin näen kaikki valokuvat.

Olisiko kenelläkään apua ongelmaan?

Edit: Tilanne ohi. ZAR-ohjelmalla sain tehtyä imagen kortista ja nyt kuvat on "turvassa" tietokoneella.
 
Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat

Timppa73

Jäsen
Tuhannen tulimmaista. BIOSin käynnistys kestää normaalisti pari sekuntia, kun se tällä käynnistyksellä kesti muutamia minuutteja. Boottasin kolmesti, ja ongelma oli edelleen olemassa. Muistin tarkistus kesti pari minuuttia, ja lisäksi jokaisen IDE/SATA-väylän tarkistus kesti puolisen minuuttia. Kun BIOSin latausvaiheesta päästiin ohi, käynnistyi Windows aivan normaalisti, ja kone tuntuu myös toimivan oikein hyvin.

Varsinainen kysymys lienee, että onko tästä vedettävissä johtopäätös, että kohta olisi aika hommata uusi emolevy (ja siinä sivussa prossu, muistit ja näytönohjain, sillä nämä ei taida kelvata enää nykykoneisiin), vai onko mahdollista, että joku oheislaite aiheuttaa moiset oireet? Emolevyn malli on Asrock AM2NF3-VSTA, jos siitä on mitään hyötyä diagnoosia ajatellen.
Ilmeisesti voipi olla, että bios on resetoitunut emolevyn pariston loputtua ja sopivasti tullut sähkökatkos -> vaihda emolevyn paristo. Nopein tapa tarkastaa tämä on katsoa biosista päivämäärä ja tehdä sen perusteella johtopäätökset. Vaihto on helppo, virtajohto irti, paina käynnistysnappulaa, avaa kotelo, emolevyn alareunassa pyöreän patterin CR numero ylös ja kauppaan etsimään vastaavaa mallia. Uuden pariston kanssa sitten pariston lukituksen avaamalla vanha pois, uusi tilalle, kotelo kiinni, virtajohto takaisin, kone käyntiin, biosista kellonaika ja muut säädöt kohdalleen, save and exit,y. Mikäli edelleen kestää käynnistys, kokeile vaihtaa biosista muistiasetukset automaatille (tai jos tiedät mitä niiden tulisi olla, niin alikellota), kovalevyjen smartdisk off-tilaan ja uusi käynnistystesti.
 

Timppa73

Jäsen
Läppärissä (Fujitsu-Siemens) temppuili wlan tänä aamuna. Käynnistin koneen uusiksi, käytin Telewellin modeemin kiinni ja käynnistin, mutta siitä ei ollut apua. Kännykällä kuitenkin pystyin selata wlanin kautta nettiä.

Läppärin ongelma oli seuraavanlainen:
Yritin muodostaa yhteyttä langattomaan verkkoon, ja tuli virheilmoitus, ettei siihen voida muodostaa yhteyttä. Viantarkistus ilmoitti, että verkon suojausavain on väärä...
...En ehtinyt kokeilla, toimiiko netti jos yhdistää kaapelilla läppärin modeemiin.
Tee testi,tod näk toimii ja mene langattoman verkkokortin valmistajan sivuille päivittämään ajurisi (FS koneissa yleensä intelin kortti, IE:llä Laptop, Desktop, Server and Embedded Processor Technology - Intel ja sieltä valitse support, intel driver update utility, check your system for latest updates, hyväksy salli ja anna suorittaa, lataa ehdotetut päivitykset ja asenna ne, intel wlan puolelta asennan itse aina vain ajurin. En sitä intel wlan hallintaohjelmaa kun windowsin oma on tarpeeksi helppo käyttöinen).
 

Timppa73

Jäsen
Koitin selata sivuja ja heinäkuulle päästyäni luovutin.
...
Hinta, no saa maksaa luokkaa 400-550 €, koska tulee yrityksen piikkiin...
Tähän ei näköjään oltu vielä vastattu, meillä vedetään HewletinPerkeleillä laservärikuvat:
Heidän myyntituesta on sopivaa mallia aina osattu neuvoa, eli lainaus HP:n sivulta:"
010 217 2700 (pvm)
ma-pe 9.00-18.00
Puheluista veloitetaan
yritysnumeromaksun mukainen hinta"

Jälleenmyyjiä löytyy helposti, kun tarkka malli on tiedossa.
 

Vladu #79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Tshekki
Pystyykö suoralta kädeltä sanomaan missä on vika kun netti katkee melkein joka päivä ja aina lähes samaan kellonaikaan? Sitten, kun otan modeemista virrat pois ja laitan takasin niin taas toimii loppupäivän. Modeemi on A-Link ja netti Soneran kaksmeganen. Liekkö ongelma laitteissa, yhteydessä vai käyttäjässä? Mitään viruksia yms. ei oo ainakaan löytyny.
 

Timppa73

Jäsen
Pystyykö suoralta kädeltä sanomaan missä on vika kun netti katkee melkein joka päivä ja aina lähes samaan kellonaikaan? Sitten, kun otan modeemista virrat pois ja laitan takasin niin taas toimii loppupäivän. Modeemi on A-Link ja netti Soneran kaksmeganen. Liekkö ongelma laitteissa, yhteydessä vai käyttäjässä? Mitään viruksia yms. ei oo ainakaan löytyny.
Nettiyhteys taloyhtiön yhteinen, oma adsl vai kaapeli tiedolla ratkeaa pienen testin jälkeen: Kokeile toisella modeemilla ja jos sama vika niin omat laitteet pois suljettu.
Epäilisin puhelin-/kaapelikeskuksen automaattiresettiä tai taloyhtiössä jakokytkimenvikaa joka jumiuduttuaan osaa boottauttaa itsensä korjaten jumiutumisen = Soneran vastuulla alussa mainituissa nettimuodoissa kahdessa ensimmäisessä, kolmannessa paikallisen kaapeliyhtiön vastuulla. Sitten vain vikailmoitusta Soneralle jonottamaan...
 

Pezel

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Orleans Saints
Osaisiko joku sanoa mistä johtuu, että tietokone oli yön aikana saanut itsensä niin jumiin, että käyttäminen ei onnistu? Uudelleen käynnistänyt monta kertaa, mutta silti pelkän työpödän lataaminen kestää yli tunnin, ohjemien avaamisesta puhumattakaan.

Virustarkastuksen ajoin vikatilassa ja sieltä ei ainakaan syytä asialle löytynyt, eli onko mitään muuta ratkaisua kuin kokeilla formatointia?
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Virustarkastuksen ajoin vikatilassa ja sieltä ei ainakaan syytä asialle löytynyt, eli onko mitään muuta ratkaisua kuin kokeilla formatointia?
Mikä käyttis?
Kokeile jos pystyt palauttamaan aiempaan ajankohtaan.
Windows Seiskassa Ohjauspaneeli -> Palauttaminen.
 

Timppa73

Jäsen
Virustarkastuksen ajoin vikatilassa ja sieltä ei ainakaan syytä asialle löytynyt, eli onko mitään muuta ratkaisua kuin kokeilla formatointia?
Jos palautus ei auta -> Katso löytyykö biosista kovalevyn health check tai jotain muuta scannia, monesti tuommoinen outo hyytyminen voi olla myös vihje kovalevy viasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös