Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 861 514
  • 19 219

MadMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, LFC
Re: Itse käynnistyvä tietokone

Viestin lähetti SammyD
Mun tietokoneeni käynnistyy joka yö vuorokauden vaihtuessa ja nyt haluaisin eroon tästä "ominaisuudesta", mutta en tiedä, mistä asiaan pystyy vaikuttamaan. Mahtaiskohan täältä löytyä joku joka osaisi neuvoa?

Biossin, joka on mallia Phoenixbios 4.0 release 6.0 bios version a09, olen kolunut läpi, enkä sieltä löytänyt mitään ajastinta. Mikään ulkoinen modeemin kautta tuleva käynnistys ei tule kysymykseen, sillä kone käynnistyy, vaikkei modeemi ole seinään kytkettynä. Mitäköhän vaihtoehtoja mahtaa vielä olla?
Tuskin tästä johtuu, mutta kannattaa ainakin kokeilla. Eli verkkokorteissa on wake-by-lan ominaisuus, minkä avulla kone voidaan käynnistää verkosta. Eli verkkokortista pitäisi lähteä piuha emoon. Sen kun nyppäset pois. Ainoa selitys, mikäli se tuosta ominaisuudesta johtuu, on se että isp:si lähettää verkkoon kl 24 jonkinlaisen signaalin, minkä koneen verkkokortti tulkitsee siten, että kone pitää ajaa ylös. Tosin aika epätodennäköistä tuo on, mutta kannattaa ainakin tarkistaa josko sellainen piuha olisi verkkokortista emoon laitettu.

Edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:

SammyD

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Re: Itse käynnistyvä tietokone

Viestin lähetti MadMan
Tuskin tästä johtuu, mutta kannattaa ainakin kokeilla. Eli verkkokorteissa on wake-by-lan ominaisuus, minkä avulla kone voidaan käynnistää verkosta. Eli verkkokortista pitäisi lähteä piuha emoon. Sen kun nyppäset pois. Ainoa selitys, mikäli se tuosta ominaisuudesta johtuu, on se että isp:si lähettää verkkoon kl 24 jonkinlaisen signaalin, minkä koneen verkkokortti tulkitsee siten, että kone pitää ajaa ylös. Tosin aika epätodennäköistä tuo on, mutta kannattaa ainakin tarkistaa josko sellainen piuha olisi verkkokortista emoon laitettu.

Oikein aavistelit, sillä kone lähti yhä käyntiin itsekseen.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ton "Wake by lan"-ominaisuuden saa myös kytkettyä biosista pois, mikäli emo sitä tukee. Mulla kanssa kone käynnistyi itsekseen ja se johtui juuri siitä. Kyllähän ne palveluntarjoajien koneet varmaankin pingailee kiinteän yhteyden päässä olevia koneita, ettei tule turhaan varattua resursseja pois päältä olevien koneiden käyttöön.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei välttämättä lukeudu puhtaasti tietokonemaailmaan tämä kysymys, mutta sohaistaan nyt nörttipesää.

Mitä akkujen uudelleenkennotus käytännössä tarkoittaa? YTV:n sivuilla väitettiin, että tulisi noin puolet uutta akkua halvemmaksi. Kyseessä on vanhan iBookin Li-On akku.

Pakko vähän kehaista tähän loppuun: OS X on jumala. Hyvästi Windows.
 

Polliisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
#28
kone lukittuu

Asennutin tutullani tässä noin kuukausi sitten koneeseeni uuden näytönohjaimen, näyttää olevan Geforce 4 ja mallia Ti4200, muistia tästä vekottimesta löytyy 128 megaa.

Kaikki toimi ensin ihan normaalisti, mutta noin kaksi viikkoa sitten alkoi ilmetä ongelmia ja epäilen, että ne johtuvat juuri tästä näytönohjaimesta. Koneeni 'lukittuu' (lock-up?) aina välillä, täysin sattuman varaisesti, joskus monta kertaa päivässä, joskus parin päivän välein. Eli siis yhtäkkiä kone vain jumittuu, näppäimistöllä ei voi tehdä mitään, eikä hiirellä. Tietokone täytyy vaan käynnistää uudelleen reset-nappia painamalla. Ei ole mitään väliä pelaanko jotain peliä, kirjoitanko Wordilla jotain tekstiä tai surffaanko netissä, tämä tapahtuu aivan yhtäkkiä ja sattuman varaisesti.

Kortti näyttää olevan aivan oikein asennettu, tuulettimet sun muut pelaavat.

Koneeni on 1000 mhz Athlon ja keskusmuistia löytyy 384 mb:n verran ja käyttöjärjestelmä on Windows 2000 Pro.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Polliisi:
Päivitä Nvidian Detonator-ajurit ja VIA:n 4in1-ajurit.

sillä pitäisi toimia.
 

jerry

Jäsen
Viestin lähetti varjo
Polliisi:
Päivitä Nvidian Detonator-ajurit ja VIA:n 4in1-ajurit.

sillä pitäisi toimia.

Ennen 4in1-ajureiden asentamista kannattaa kuitenkin tarkistaa että kyseessä on VIA:n piirisarjalla varustettu emolevy.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
jerry: muistaakseni vanhoja AMD:itä ei paljon muille alustoille tehtykään... voin toki olla väärässä.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Konetta päivittämässä..

Pitäisi saada pöytäkone.
Osia löytyy:
2x128mt pc-133
12+30gt levyt
cdrw-asema + diskettiasema
gf2mx400 64mt

Näyttis lienee jo liian hidas uusille peleille, eli se myyntiin.
Tämmöisiä olen hankkimassa:

Kotelo ATX-Medium HQ48Pro-A/MT 300W
k7S5A(10/100Mbps+ääni)+Prosessori Athlon Boxed XP 1800+
Muisti 512Mb DDR333 DIMM 64-bit 184-pin SDRAM
Tornado GF4 Ti4200 128Mb AGP Retail
17" SyncMaster 753s
Hintaa "päivitykselle" tulisi 682e

Tohon siis liittäisin kiintolevyt, cdrw ja diskiaseman.
Emo imisi kyllä sdrameja, eli olisiko sittenkin peliliike ostaa 512mt kampa pc-133 muistia ja laittaa 128 mt palikka omista kokoelmista?

Edit: niin ja hintahaarukkana olen ajatellut 650-750e.
 
Viimeksi muokattu:

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Re: Konetta päivittämässä..

Viestin lähetti bisnesman

Kotelo ATX-Medium HQ48Pro-A/MT 300W
k7S5A(10/100Mbps+ääni)+Prosessori Athlon Boxed XP 1800+
Muisti 512Mb DDR333 DIMM 64-bit 184-pin SDRAM
Tornado GF4 Ti4200 128Mb AGP Retail
17" SyncMaster 753s
Hintaa "päivitykselle" tulisi 682e

Tohon siis liittäisin kiintolevyt, cdrw ja diskiaseman.
Emo imisi kyllä sdrameja, eli olisiko sittenkin peliliike ostaa 512mt kampa pc-133 muistia ja laittaa 128 mt palikka omista kokoelmista?

Edit: niin ja hintahaarukkana olen ajatellut 650-750e.
Kannattaa ottaa tehokkaampi prosessori, tuo XP 1800+ on jo aika ikääntynyt. Vähintään Athlon XP 2200+ olisi suositeltava, eikä ole edes kovin kallis.

Mihin käyttöön koneesi tulee? Suosittelisin että hankit DDR:t. DDR on kuitenkin kohtalaisen paljon nopeampi kuin SDR.

Näytönohjaimeksi toisena hyvänä mahdollisuutena olisi Ati Radeon 9500Pro, mutta tuolloin taitaa mennä budjetin yli...
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Konetta päivittämässä..

Viestin lähetti Satellite
Kannattaa ottaa tehokkaampi prosessori, tuo XP 1800+ on jo aika ikääntynyt. Vähintään Athlon XP 2200+ olisi suositeltava, eikä ole edes kovin kallis.

Mihin käyttöön koneesi tulee? Suosittelisin että hankit DDR:t. DDR on kuitenkin kohtalaisen paljon nopeampi kuin SDR.

Näytönohjaimeksi toisena hyvänä mahdollisuutena olisi Ati Radeon 9500Pro, mutta tuolloin taitaa mennä budjetin yli...

Tarkoitus olisi pelailla surffauksen/irkkauksen ja muun säätämisen ohessa. Tuo GF4 on mun mielestä hinta/laatusuhteeltaan ylivoimainen (159e). 9500 Pro maksaa 100e enemmän.
Prosessorin hinnassa tuo 1800 -> 2200 on 40 e. Tosin harkinnassa sekin..

DDR-muistit ajattelin laittaa, niin seuraavassa päivityksessä on sit muistit kondiksessa :D
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Re: Re: Re: Konetta päivittämässä..

Viestin lähetti bisnesman
Tarkoitus olisi pelailla surffauksen/irkkauksen ja muun säätämisen ohessa. Tuo GF4 on mun mielestä hinta/laatusuhteeltaan ylivoimainen (159e). 9500 Pro maksaa 100e enemmän.
Prosessorin hinnassa tuo 1800 -> 2200 on 40 e. Tosin harkinnassa sekin..

DDR-muistit ajattelin laittaa, niin seuraavassa päivityksessä on sit muistit kondiksessa :D
http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.asp?TID=12297

Eihän sitä hintaeroa ole kuin 40 euroa. Nopeusero on sen verran iso, että tulevaisuutta ajatellen ostaisin itse ehdottomasti tuon 9500Pro :n.

Itsekin ostin DDR -muistit SDR:n tilalle tulevaisuutta silmällä pitäen.

Et muuten missään vaiheessa ole harkinnut P4 -kokoonpanoa?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Tarkoitus olisi pelailla surffauksen/irkkauksen ja muun säätämisen ohessa. Tuo GF4 on mun mielestä hinta/laatusuhteeltaan ylivoimainen (159e). 9500 Pro maksaa 100e enemmän.
Prosessorin hinnassa tuo 1800 -> 2200 on 40 e. Tosin harkinnassa sekin..

DDR-muistit ajattelin laittaa, niin seuraavassa päivityksessä on sit muistit kondiksessa :D"

GF4 Ti:n kanssa samalla viivalla ovat RAdeon8500 sarjan vehkeet ja takuulla halvempiakin. Tuo 9500Pro olisi jo askel parempaan, selkeästi uudempaa teknologiaa ja uuden sukupolven tuote.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo


GF4 Ti:n kanssa samalla viivalla ovat RAdeon8500 sarjan vehkeet ja takuulla halvempiakin. Tuo 9500Pro olisi jo askel parempaan, selkeästi uudempaa teknologiaa ja uuden sukupolven tuote.
Minä olen saanut käsityksen, että 8500 on samaa tasoa GF4mx440/460-sarjan kanssa. Jos asia on todellakin noin, 9500 menee harkintaan.

En ole kasannut konetta alusta loppuun, eli paketti saisi olla mielellään samasta paikasta, ainakin emo+prossu+kotelo.

P4 ei ole poissuljettu vaihtoehto. Mikä olisi tuohon hintaluokkaan sitten se paras vaihtoehto?
 
Viimeksi muokattu:

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Ei ainakaan kannata ostaa noita GF4 mmx näyttiksiä, nehän käsittääkseni ovat GF2 prosessoreita jotka ovat vaan nimetty uudestaan.
Itse ostin MSI GF4 Ti-4200, mukaan tuli kolme peliä (Sacrifice, No one lives forever, +joku sukelluspeli) hinta oli 175,-
Olen tyytyväinen tähän, pelit pyörii hyvin mm. Unreal Tournament 2003. Käsittääkseni GF4:sissa on vähemmän yhteensopivuus ongelmia/häiriöitä kuin noissa Radeoneissa, mutta se on vain mutu-tuntuma.
www.mikromaja.com on hyvä liike jos ostaa pk-seudulta..
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Vertailuista voit lukea hieman noista Radeonien tasoista, ei kannata luottaa mutuun tai vast.

vaikka "vanhaa" tietoa onkin niin viime toukokuun mikrobitissä on vertailu näistä normaaleista näyttiksistä(eli siis mukana eivät ole ~500€ maksavat tykit). katsonpa jos löytyisi netistä vertailun tulokset.

verkkokauppa.com on minun suositukseni, mahdollisesti halvimmat hinnat ja negatiivista sanottavaa ei tule mieleen.
 

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Päivää/huomenta!!

Ei tuo 1800+ ole mitenkään vanhaa teknologiaa, sehän on samalla pohjalla esim. näiden 2400+ ja 2600+ mallien kanssa.
Ja kaiken kukkuraksi 1800+ on tällä hetkellä ehkä kannattavin prosessori, siis hinta/laatu, toki joku 2100+ on vielä kannattava mutta nuo 2400+ alkaen on "hieman" ylikalliita.

Radeonin jos ostaa niin 9500 ja 9700 ovat myös aikas lailla ylihintaisia, 9500le olisi ehkä hinnaltaan sopiva, mutta siitä voi rehellisesti sanoa että se on aika paska.. 9100 saa 3dMarkilla sai muistaakseni testissä 500-700 enemmän kuin 9000pro, eikä se ole kuin parikymppia kalliimpi..

Joten jos minä nyt rupeisin vaihtamaan koneeni osia, niin laittaisin radeon 9100 ja Amd athlon XP 2100+...
Emooni jopa menisikin tuo prossu, mutta rahan määrä tai siis sen puute vetää ostovimman pois...

Ehkä siten kun Doom3 tulee...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
!"Päivää/huomenta!!

Ei tuo 1800+ ole mitenkään vanhaa teknologiaa, sehän on samalla pohjalla esim. näiden 2400+ ja 2600+ mallien kanssa.
Ja kaiken kukkuraksi 1800+ on tällä hetkellä ehkä kannattavin prosessori, siis hinta/laatu, toki joku 2100+ on vielä kannattava mutta nuo 2400+ alkaen on "hieman" ylikalliita. "

Kyllähän 1800 taitaa olla siinä mielessä vanhaa teknologiaa että >2100 prossut ovat Tbred-ytimiä ja sitä aikaisemmat eivät. Myös muistiväylässä on muistaakseni eroa siten että nuo vanhemmat prosessorit ovat vain 266 väyläisiä mutta uudemmat 333 väyläisiä.

"Radeonin jos ostaa niin 9500 ja 9700 ovat myös aikas lailla ylihintaisia, 9500le olisi ehkä hinnaltaan sopiva, mutta siitä voi rehellisesti sanoa että se on aika paska.. 9100 saa 3dMarkilla sai muistaakseni testissä 500-700 enemmän kuin 9000pro, eikä se ole kuin parikymppia kalliimpi.. "

ja 9100 on siis 8500 uudelleennimettynä kun ATI:n insinöörit huomasivat että 9000 onkin "vanhempaa" 8500:sta huonompi mutta koska 9000>8500 nimeä piti muuttaa.
 

jerry

Jäsen
Viestin lähetti varjo
[B
Kyllähän 1800 taitaa olla siinä mielessä vanhaa teknologiaa että >2100 prossut ovat Tbred-ytimiä ja sitä aikaisemmat eivät. Myös muistiväylässä on muistaakseni eroa siten että nuo vanhemmat prosessorit ovat vain 266 väyläisiä mutta uudemmat 333 väyläisiä.

[/B]

Myös 1700+ ja 1800+ prosessoreita saa Tbred-ytimellä. Sitä en ymmärrä miten tuo muistiväylä liittyy koko asiaan. Muisteja voi ajaa myös asynkronisesti esim. prossu 133MHz ja muistit 200MHz.
Pienin ja halvin 333MHz väylälle tarkoitettu AXP on 2600+, hintaa sillä on n. 300€. Saman asian ajaa kun ostaa 2100+ B-corellisen 107€:lla ja laittaa sen BIOSista käyttämään 166-väylää.

Mutta bisnesmanin kannattaa ilman muuta ostaa DDR-muistia käyttävä emo, esim Epox 8RDA(+). DDR muistit ovat muuten tällä hetkellä aika edullisia. Kannattaa myös tarkistaa tuosta ehdottamastasi paketista tuon powerin antamat virtamäärät, pelkät watit kun ei kerro oikein mitään. Itse ostaisin kotelon huuto.netistä n. 40€:lla ja laadukkaan powerin sieltä mistä sen edullisemmin saa. Näytönohjaimesta en tiedä mikä on järkevää. Itse ehkä odottaisin että nuo Atin DX-9 kortit hieman halpenevat ja ostaisin sitten. Ei tuota DirectX9:ää tarvitse vielä missään peleissä.

Kannattaa lueskella Muropaketista noita myynti-ilmoituksia. Sieltä löytyy ihan toimivaa tavaraa, joskus jopa edullisesti.
 

Wolves

Jäsen
Ketjua ylös...apua tarvitaan ftp-ohjelman takia.

Eli asensin tuossa Yabb-foorumia palvelimelle ja huomasin asennuksen menneen päin kettuja. Kun yritin poistaa kansioita, jotka mielestäni tyhjensin, ei onnistunut sillä ftp kertoo "folder not empty".

Nyt en kuolemaksenikaan muista mistä ko. toiminto poistetaan.
 

Särki

Jäsen
Iski tälläinen ongelma, kun löysin mahdottoman nätin tytön taustakuvaksi, jota onkin ilo katsella, mutta työpöydällä olevien pikakuvakkeiden alapuolella olevien tekstientaustat häiritsevät katselunautintoa.
Ja jostakin muistan lukeneeni/nähneeni ohjelman jolla noista tekstientaustoista saa läpinäkyvän, mutta en vaan muista mistä sellaisen ohjelman löytää.
Käytössä on Windows 2000.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
ATAPI CDROM X48

Missähän mättää, kun Windows ja biossi löytävät kiltisti CD-aseman, mutta mitään levyjä asema ei lue. Levyn kun tunkee asemaan, se rutisee hetken ja yrittää ponnekkaasti lukea levyä, mutta mitää ei lopulta löydy. Kellään mitään ideaa, tai ollu vastaavaa ongelmaa?
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Re: ATAPI CDROM X48

Viestin lähetti seisnauraa
Missähän mättää, kun Windows ja biossi löytävät kiltisti CD-aseman, mutta mitään levyjä asema ei lue. Levyn kun tunkee asemaan, se rutisee hetken ja yrittää ponnekkaasti lukea levyä, mutta mitää ei lopulta löydy. Kellään mitään ideaa, tai ollu vastaavaa ongelmaa?

Lukija taitaa olla paskana/paskanen. Suuri todennäköisyys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös