Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 870 958
  • 19 233

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Teoriassa vika voi olla missä vain, minkä todennäköisyys on enemmän kuin 0%. Voitko testata sitä piuhaa jossain muussa yhteydessä?

Just nyt en voi testata piuhan toimintaa. Täytyy alkuviikosta ottaa kaapeli mukaan työpaikalle ja testata ristiin. Pakko sen vian on jostain löytyä ennemmin tai myöhemmin.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Jos laitan SATA-väylään SATA2-kiintolevyn, toimiiko se normaalisti? Vai tuleeko siinä jotain koko- tai nopeusrajoituksia?
 

laiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miksi uTorrent jatkaa (palomuurin traffic login mukaan) liikennöintiä vaikka ohjelma on suljettu?
uTorrent versio 1.8.2 ja palomuurina Sygate Personal Firewall versio 5.6.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarvin hyvan ja halvan VPN softan varsin yksinkertaiseen tehtavaan. Kahden serverin (eri organisaatioita) valilla internetin kautta lahetellaan lyhkasia viesteja jotka pitais olla suojattuna. Ekaksi tuli mieleen jokin VPN softa mutta jos on muita ideoita niin nekin on tervetulleita.
Niin ja mielellaan ilman ekstralaitteita ja nopues olis kans valttia.

Helpointa lienee asentaa vaikka ssh:n ja tehdä porttiforwarding. Tietenkin tuo onnistuu avoimella open-ssh:lla ilman lisenssimaksuja, mutta jos jostain syystä käytät windowssia, niin pitää asentaa cygwin, mikä nyt on kyllä muutenkin jokaisella itseään kunnioittavalla asennettuna valmiiksi korvaamaan windowssin onneton komentorivi oikeilla komennoilla.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi uTorrent jatkaa (palomuurin traffic login mukaan) liikennöintiä vaikka ohjelma on suljettu?
uTorrent versio 1.8.2 ja palomuurina Sygate Personal Firewall versio 5.6.

Äkkiä virrat pois koneesta, ettei hakkerit kaappaa!

Oikeankin syyn löytää nopeasti vaikkapa googlettamalla.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Printterissä ei ollut mukana usb-kaapelia, joten ostin halvan tarvikepiuhan. Voikohan vika olla edes teoriassa tuossa kaapelissa?

No niin, nyt toimii printteri. Vika korjaantui, kun vaihdoin halvan tarvikekaapelin (USB 1.1) parempaan ja uudempaan piuhaan (USB 2.0). Ei käynyt ostotilanteessa edes mielessä, että tuon takia laite ei toimi. Kiitos kaikille, jotka annoitte vinkkejä vian etsinnässä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No niin, nyt toimii printteri. Vika korjaantui, kun vaihdoin halvan tarvikekaapelin (USB 1.1) parempaan ja uudempaan piuhaan (USB 2.0). Ei käynyt ostotilanteessa edes mielessä, että tuon takia laite ei toimi. Kiitos kaikille, jotka annoitte vinkkejä vian etsinnässä.

No hyvä homma että ratkesi, täällä alkoi jo ideat loppumaan mitä voisi kokeilla. Ja hyvä että vika loppujen lopuksi oli vain kaapelissa.
 

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuli kirjauduttua "väärällä" tunnuksella .net passport systeemin kautta meseen. Nyt tämä "väärä" sähköpostiosoite kummittelee tuolla vaihtoehdoissa millä nimellä haluat kirjautua sisään valikossa.
Joten miten tuosta pääsee eroon, olen yrittänyt jo "maalata" ja deletoida, sekä tietysti tyhjentää selaushistoriat ja evästeet, ei auta.
Apuja kiitos.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
flash päivitys

Mulla on koneessa asennettuna selaimiksi sekä Explorer että Firefox. Firefoxin osalta jotkut sivustot ilmoittavat, että Flash (Adobe) versioni on vanha. Yrittäessäni ladata uuden version saan kuitenkin herjan, jossa sanotaan, että minun tulee sulkea Firefox ennenkuin voin ladata uuden version. Olen kuitenkin sulkenut selaimen, joten mikä mahtaa olla vikana? Olen kyllä ladannut uuden Flashin explorerin kautta, mutta silti sama herja ilmestyy yrittäessäni avata samaa sivustoa Firefoxin avulla, jota mielummin käyttäisin.

Toinen ongelma selaimiin liittyen on, että jotkut sivustot - kuten vaikkapa nettiauto.com - antavat toistuvasti virheilmoituksen, että sivustoa ladatessa tapahtui virhe ja sivusto/selain on suljettava. Tämä tapahtuu puolestaan Explorerin selaimella.

Periaatteessa olen päässyt lukemaan kaikki sivustot jommalla kummalla selaimella, mutta ärsyttävää, kun uudella sivustolla käydessä ei koskaan tiedä kumpi toimii... Jatkoaika toimii kummallakin.

Kone on uudenkarhea Sonyn kannettava ja käyttöjärjestelmänä on (valitettavasti) Windows Vista Home.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen siirtynyt kokonaan Google Chromeen.

Ei ole tullut käytettyä ensikokeilun jälkeen tuota ollenkaan, vaikutti nopealta ja hyvältä mutta oli minun makuuni liian riisuttu ja mitään ominaisuuksia ei oikein päässyt säätämään. Joko tuohon saa samoja ominaisuuksia kuin esim. Operaan? Ainakin hiirieletoiminnot saisi olla ja pikanäppäimiä yms. pitäisi päästä enemmän säätämään.
 

laiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli kirjauduttua "väärällä" tunnuksella .net passport systeemin kautta meseen. Nyt tämä "väärä" sähköpostiosoite kummittelee tuolla vaihtoehdoissa millä nimellä haluat kirjautua sisään valikossa.
Joten miten tuosta pääsee eroon, olen yrittänyt jo "maalata" ja deletoida, sekä tietysti tyhjentää selaushistoriat ja evästeet, ei auta.
Apuja kiitos.

Auttaako jos poistat C:\Documents and Settings\käyttäjätunnus\Local Settings\Application Data\Microsoft\Messenger -hakemistosta tämän väärän tunnuksen kansion (em. XP:ssä, Vistassa hakemisto jossain C:\Users\käyttäjätunnus\ -hakemiston alla)? Tai sitten kirjaudut tällä väärällä tunnuksella ja kirjautuessa otat raksin pois kohdasta "Remember me"?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mulla on koneessa asennettuna selaimiksi sekä Explorer että Firefox. Firefoxin osalta jotkut sivustot ilmoittavat, että Flash (Adobe) versioni on vanha. Yrittäessäni ladata uuden version saan kuitenkin herjan, jossa sanotaan, että minun tulee sulkea Firefox ennenkuin voin ladata uuden version. Olen kuitenkin sulkenut selaimen, joten mikä mahtaa olla vikana? Olen kyllä ladannut uuden Flashin explorerin kautta, mutta silti sama herja ilmestyy yrittäessäni avata samaa sivustoa Firefoxin avulla, jota mielummin käyttäisin.

Käsittääkseni, jos lataat Flashin Explorerin kautta, se ei auta Firefoxiin eli ei asenna sitä Firefoxille.

Tarkista käynnissä olevista prosesseista, onko firefox.exe jäänyt pyörimään taustalle. Tällaisissa tilanteissa niin on aivan hyvin voinut käydä.

Mun on aina tarvinnut ladata erikseen asennustiedosto ja asentaa siitä Flash. Eli siis tuo "suora" asennus selaimen kautta ei ole koskaan toiminut mun Firefoxeissa.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Käsittääkseni, jos lataat Flashin Explorerin kautta, se ei auta Firefoxiin eli ei asenna sitä Firefoxille.

Tarkista käynnissä olevista prosesseista, onko firefox.exe jäänyt pyörimään taustalle. Tällaisissa tilanteissa niin on aivan hyvin voinut käydä.

Mun on aina tarvinnut ladata erikseen asennustiedosto ja asentaa siitä Flash. Eli siis tuo "suora" asennus selaimen kautta ei ole koskaan toiminut mun Firefoxeissa.

Olen ladannut uusimman version flashista explorerin kautta ja se ei todellakaan auta firefoxiin. Ja kyllä, latasin ensiksi asennustiedoston. Siihen asti homma toimi moitteetta. Tsekkaan vielä käynnissä olevista prosesseista, että onko firefox.exe jäänyt pyörimään taustalle. Tosin vilkaisin sitä jo viikko sitten (eka kertaa asennusta yrittäessäni) task managerin kautta enkä silloin huomannut, että mitää olisi ollut päällä.

Ainoa selitys jonka keksin on se, että kun lataan ensiksi erikseen asennustiedoston, se tulee näkyviin Firefoxin downloads kansioon. Tulkitseeko järjestelmä sitten tämän siten, että Firefox on päällä? Silloinhan kyseessä on umpikuja...

Koskaan ollut mitään tällaisia ongelmia XP:n kanssa. Olin jo ostamassa tähän uuteen koneeseen XP:Professionalia koneen mukana tulleen Vista Homen tilalle, mutta (super-nörtin) näköinen myyjä peloitteli, että tämä kannettava on suunniteltu pyörittämään Vistaa ja voin kohdata vaikeuksia, jos asennan siihen XP:n käyttöjärjestelmäksi. Hyväuskoisena ihmisenä toki uskoin alan ammattilaista...
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ainoa selitys jonka keksin on se, että kun lataan ensiksi erikseen asennustiedoston, se tulee näkyviin Firefoxin downloads kansioon. Tulkitseeko järjestelmä sitten tämän siten, että Firefox on päällä? Silloinhan kyseessä on umpikuja...

Firefoxin Downloads ikkuna on osa selainta joten jos se ikkuna on auki niin selain on päällä. Sen sijaan Flash Playerin asennus ei todellakaan sano sinulle ettet voi ladata tiedostoa Firefoxin ollessa auki. Se sanoo sinulle ettet voi asentaa Flash Playeria Firefoxin ollessa auki.

1. Lataa asennustiedosto Adoben sivuilta haluamasi selaimen (=Firefox) kanssa. Valitse "save file" älä "open file" jos tällaista kysytään.
2. Nyt olet ladannut "install flash player.exe" nimisen tiedoston johonkin tietokoneellesi. Nyt voit käynnistää asennuksen joko suoraan Download-ikkunasta tai ehkä loogisemmin: Download kansiossa ladatun tiedoston päällä hiiren oikeaa nappia -> open containing folder ->Aja avaamastasi kansiosta "install flash player.exe"
3. Flash Playerin asennus käynnistyy. Sulje kaikki Firefoxin ikkunat, myös Download ikkuna. Asenna loppuun.
 

Habs11

Jäsen
Netin hidastuminen ja pätkiminen

Osaisikohan joku kertoa mistä voisi johtua netin hidastuminen ja raivostuttava pätkiminen Windows Vistan päivityksen jälkeen? Yhteytenä on Dna Mokkula, joka on toiminut moitteettomasti tähän päivitykseen saakka.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Osaisikohan joku kertoa mistä voisi johtua netin hidastuminen ja raivostuttava pätkiminen Windows Vistan päivityksen jälkeen?
Tuossa nyt on varmaan kysymys ja vastaus samassa lauseessa. Eli siis todennäköisesti johtuu tuosta päivityksestä, ei olisi ensimmäinen kerta ja Vistan kohdalla tuskin viimeinenkään, kun päivitys aiheuttaa enemmän ongelmia kuin korjaa niitä.
 

Habs11

Jäsen
Osaisikohan joku kertoa mistä voisi johtua netin hidastuminen ja raivostuttava pätkiminen Windows Vistan päivityksen jälkeen? Yhteytenä on Dna Mokkula, joka on toiminut moitteettomasti tähän päivitykseen saakka.

Tuossa nyt on varmaan kysymys ja vastaus samassa lauseessa. Eli siis todennäköisesti johtuu tuosta päivityksestä, ei olisi ensimmäinen kerta ja Vistan kohdalla tuskin viimeinenkään, kun päivitys aiheuttaa enemmän ongelmia kuin korjaa niitä.


Noh, tietäisiköhän kukaan palstalainen kuinka tämän Vista-päivityksen todennäköisesti aiheuttaman ongelman saisi korjattua?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Päivitykset ja muutokset saa peruttua. Varmaan jostain ohjauspaneelin kautta, mutta fiksummat kertokoot lisää.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh, tietäisiköhän kukaan palstalainen kuinka tämän Vista-päivityksen todennäköisesti aiheuttaman ongelman saisi korjattua?

Jouduin itse perumaan päivityksen, kun kone alkoi sekoilemaan. Kirjoita sinne käynnistysvalikon haku-kohtaan järjestelmän palauttaminen, niin koneen pitäisi palautua päivitystä edeltävään tilaan.
 

zucchini

Jäsen
Noh, tietäisiköhän kukaan palstalainen kuinka tämän Vista-päivityksen todennäköisesti aiheuttaman ongelman saisi korjattua?

Mene ohjauspaneelin kautta ja valitse System (olisko suomeksi Järjestelmä, jos on siis suomenkielinen versio). Sieltä, kun valitsee laidasta System protection (mikä onkaan suomeksi...), niin sieltä näkyy palautuspisteet, jossa näkyvät myös kaikki päivitykset ja mitä koneelle on asennettu. Kun valitsee sen kohdan, jossa kaikki vielä toimi (eli oletettavasti ennen viime päivitystä), niin kone palautuu siihen tilaan.

Siinä menee hetki ja varmuuden varaksi kannattanee ainakin tärkeimmät tiedostot ottaa talteen, vaikka kone ei niihin varsinaisesti koskekaan.
 

Habs11

Jäsen
Mene ohjauspaneelin kautta ja valitse System (olisko suomeksi Järjestelmä, jos on siis suomenkielinen versio). Sieltä, kun valitsee laidasta System protection (mikä onkaan suomeksi...), niin sieltä näkyy palautuspisteet, jossa näkyvät myös kaikki päivitykset ja mitä koneelle on asennettu. Kun valitsee sen kohdan, jossa kaikki vielä toimi (eli oletettavasti ennen viime päivitystä), niin kone palautuu siihen tilaan.

Siinä menee hetki ja varmuuden varaksi kannattanee ainakin tärkeimmät tiedostot ottaa talteen, vaikka kone ei niihin varsinaisesti koskekaan.

Ei auttanut, samaa matelua edelleenkin mutta kiitos kuitenkin. Jos muita neuvoja löytyy niitä otetaan ilomielin vastaan!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös