Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 869 889
  • 19 233

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Uusien läppärien mukana (suurimmassa osassa) ko. käyttis tulee esiasennettuna (OEM-versio) ja ymmärtääkseni ns. downgrade XP:hen ei onnistu, vaan Vista pitäisi ostaa liikkeestä erikseen. Tämä siis omaan tietouteen perustuen.

Kyllä se onnistuu. Ei tarvi ostaa Vistaa, mutta aktivointi pitää hoitaa puhelimitse Microsoftin kanssa. Muu tapa ei onnistu.

Jos sinulla on Vistan lisenssi, niin sen voi downgradeta alaspäin sopivaan versioon.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Kyllä se onnistuu. Ei tarvi ostaa Vistaa, mutta aktivointi pitää hoitaa puhelimitse Microsoftin kanssa. Muu tapa ei onnistu.

Jos sinulla on Vistan lisenssi, niin sen voi downgradeta alaspäin sopivaan versioon.

Sen verran kannattanee vielä tarkentaa että downgrade-oikeus on vain Vista Business ja Vista Ultimate versioissa. Eli Vista Home Premium ja Vista Home Basic eivät sisällä downgrade-oikeutta. Ja puhutaan kaikissa edellisissä OEM-versioista. On tää vaan helppoo hei...
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Yritän katsella mitä vain animaatiota/videota netissä niin tulee ilmoitus "aktivoi komponentti" Mikä helvetin komponentti pitää aktivoida?

Edit; Ja media player on ruvennut herjaamaan joka streamin kanssa tätä

"Windows Media Player ei pysty käyttämään tiedostoa. Tiedosto voi olla käytössä, tai sinulla ei ehkä ole käyttöoikeutta tietokoneeseen, johon tiedosto on tallennettu. Välityspalvelinasetukset voivat myös olla väärin."

Miten tahansa asetuksia rukkaakin niin ei auta.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Auttakaa peruskäyttäjää!!!

Loin tietokoneelleni uuden käyttäjätilin. Verkkoyhteys on olemassa, mutta en pysty käyttämään nettiä, vaan liitteessä oleva error pamahtaa ruutuun (kokeilin sitten mitä tahansa osoitetta). En käytä tällä hetkellä tuon palveluntarjoajan yhteyttä, vaan olen ulkomailla. Koneen toisella käyttäjätilillä netti toimii moitteettomasti. Mistä kiikastaa? Mitä tehdä?

Liitteenä siis printscreani tuosta errorista. Olen sensuroinut siitä tuon cache-administratorin - jota en käytä, kun en ole Suomessa. Epäilen, että juuri tässä (väärä cache administrator?) piileekin tuo ongelma, eli siis joku asetus pitää jostakin muuttaa, mutta mikä ja mistä?
 

Liitteet

  • errr.GIF
    errr.GIF
    11,8 KB · kertaa luettu: 419
Viimeksi muokattu:

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Sen verran kannattanee vielä tarkentaa että downgrade-oikeus on vain Vista Business ja Vista Ultimate versioissa. Eli Vista Home Premium ja Vista Home Basic eivät sisällä downgrade-oikeutta. Ja puhutaan kaikissa edellisissä OEM-versioista. On tää vaan helppoo hei...
Juu, tähän suuntaan muistelin itsekin. Microsoftin kanta asiaan:
Windows Vista Business ja Ultimate OEM: Windows Vista Business ja Ultimate -versioiden OEM -käyttöoikeuden haltija saa Windows Vista Business tai Ultimate -ohjelmistojen sijasta asentaa tai käyttää tietokoneellaan yhtä seuraavista versioista: Windows XP Professional, Windows XP Tablet PC Edition tai Windows XP Professional x64 Edition. Downgrade-oikeudet on määritelty tarkemmin Windows Vista Business ja Ultimate OEM -käyttöoikeusopimuksissa.
bunghole: muistin hinnasta olen eri mieltä. Ehkä tavallisiin pöytäkoneisiin voit hankkia lisämuisteja tuolla hinnalla, mutta ainakin Verkkokauppa.com iskee 1 gt:n muistin hinnaksi (Kingston) 85 euroa (Acerin malli). Lisäksi on '''tumaista, että (kuten yllä mainittiin) muisti toimitetaan 2 x 512 mt:n palikkana. Eli jos muisteja haluaa päivittää, joutuu ylimääräiseksi jääneen palikan myymään. Jippii.

Toki onhan olemassa esim. Super Talent, jonka 2 gt:n palikka maksaa (tosin jenkkikaupassa) 91 USD (linkki). Ei paha. Tosin suomalaisesta maahantuojasta ei ole tietoa ja hintakin varmaan "pompsahtaa" euroissakin satasen paremmalle puolen jos sellaisen sattuisi löytämään. Mutta kiitokset vinkeistä, näillä pääsee jo eteenpäin.
 

Tankian

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt tuli vastaan sellainen ongelma, johon ei omat vähäiset taidot riitä. Älkää hermostuko, jos termit eivät täsmää, sillä en osaa niitä.

Eli johdon, joka menee koneesta stereoihin, pää napsahti tietokoneen päästä poikki ja noin puolen sentin pätkä piikistä jumittui perkeleen liittimen sisään. Eikä sitä tietenkään saa sieltä millään ulos, joten äänet on toistaiseksi poissa.

Otan mielelläni vastaan neuvoja "piikin" poistamisesta, sekä tietoa, mitä on tehtävissä, jos se päättää jäädä asumaan koneeseen.
 

bunghole

Jäsen
bunghole: muistin hinnasta olen eri mieltä. Ehkä tavallisiin pöytäkoneisiin voit hankkia lisämuisteja tuolla hinnalla, mutta ainakin Verkkokauppa.com iskee 1 gt:n muistin hinnaksi (Kingston) 85 euroa (Acerin malli). Lisäksi on '''tumaista, että (kuten yllä mainittiin) muisti toimitetaan 2 x 512 mt:n palikkana. Eli jos muisteja haluaa päivittää, joutuu ylimääräiseksi jääneen palikan myymään. Jippii.

Toki onhan olemassa esim. Super Talent, jonka 2 gt:n palikka maksaa (tosin jenkkikaupassa) 91 USD (linkki). Ei paha. Tosin suomalaisesta maahantuojasta ei ole tietoa ja hintakin varmaan "pompsahtaa" euroissakin satasen paremmalle puolen jos sellaisen sattuisi löytämään. Mutta kiitokset vinkeistä, näillä pääsee jo eteenpäin.

Ei pidä paikkaansa.

Ei kannata ostaa noita tietylle konemallille testattuja muisteja vaan aivan Kingstonin ValueRam:ia. Tällä hetkellä esim. Kingstonin 1GB 533MHZ DDR2 NON-ECC CL4 SODIMM maksaa reilusti alle 40e paikasta riippuen. Itse ostin Oulusta Kärkkäiseltä muistaakseni 37e. Tarkempi muistityyppi siis KVR533D2S4/1G. Samaan hintaan saa myös 667 DDR2:sta. Ja nuo ovat siis 1Gb palikoiden hintoja eikä 2x512Mb.

Lisäksi voidaan myös olla montaa mieltä Verkkokauppa.comin hintatasosta. Ei todellakaan halvin paikka, paremminkin keskitasoa. Ja netistä ei muutenkaan aina saa halvemmalla kuin liikkeestä.
 

Aina Pata

Jäsen
Apuja??

Mikäs prkl mahtaa olla kun en saa näkymään ylen sivuilla näkymään elävän arkiston juttuja enkä muitakaan videoita. Ei pelitä Firefox ja epätoivoissani olen jopa IE:tä koittanut??

Kaiken lisäksi noi selaimet kaatuu kun koitan tuolla häslätä.

Esim. Iltiksen videot tai youtubet kyllä pelittää.

Anyone??
 

tompo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäs prkl mahtaa olla kun en saa näkymään ylen sivuilla näkymään elävän arkiston juttuja enkä muitakaan videoita. Ei pelitä Firefox ja epätoivoissani olen jopa IE:tä koittanut??

Kaiken lisäksi noi selaimet kaatuu kun koitan tuolla häslätä.

Esim. Iltiksen videot tai youtubet kyllä pelittää.

Anyone??

Kannattaa katsoa, että on Java on kondiksessa ja mielellään enabloituna selaimessa. Täältä saa tuoreinta Javaa https://sdlc4a.sun.com/ECom/EComActionServlet;jsessionid=CC3F4435C8FB9B0AB7970F61E287AC94

Eihän sulla ole mikään pop-up-blokkeri päällä, mikä ei anna avautua sitä ikkunaa mistä kyseiset videot näkyy.

Jos se yrittää käyttää Windows Media Playeria videon pyörittämiseen kannattaa kyseinen tuote päivittää, jos ei ole sitä tehty jo. Joku Codec voi puuttuu...

Noi tulee ensimmäisenä mieleen...
 

ipaz

Jäsen
No niin, onkohan tämä Compaqin paska sitten hajoamassa lopullisesti. Eilen kone haki jotain uusia päivityksiä Windowsiin ja kyseli sitten että asennetaanko samantien. No minä klikkaan että ei, myöhemmin. Sitten kun olin lähdössä ulos syömään niin sammutin läppärin tottakai. Kone heitti heti ruutuun että "uusia päivityksiä asennetaan, älä sammuta konetta itse". No en ja jätin koneen siihen raksuttamaan.

No sitten muutaman tunnin päästä kun tulin kotiin, niin kone on siinä aivan samassa tilassa. Minä kaikista kielloista huolimatta napsasin virrat pois ja toivoin parasta. Kyllähän se tuon jälkeen lähti hienosti uudestaan käyntiin, mutta taas illalla ei enää sammunut itsestään.

Tämä on tehnyt samaa joskus aikaisemminkin sammuttaessa. Ja ihan muutenkin, kun on ollut paljon ohjelmia yhtä aikaa päällä niin jäänyt silloin tällöin jumiin, eikä ole mitkään tehtävien hallinnan suorasammutukset auttaneet. Ilmoittaa vaan että "ohjelma ei vastaa", mutta ei sammu ja tuulettimet huutaa täysillä. Mikä tässä on vikana?
 

Aina Pata

Jäsen
Kannattaa katsoa, että on Java on kondiksessa ja mielellään enabloituna selaimessa. Täältä saa tuoreinta Javaa https://sdlc4a.sun.com/ECom/EComActionServlet;jsessionid=CC3F4435C8FB9B0AB7970F61E287AC94

Eihän sulla ole mikään pop-up-blokkeri päällä, mikä ei anna avautua sitä ikkunaa mistä kyseiset videot näkyy.

Jos se yrittää käyttää Windows Media Playeria videon pyörittämiseen kannattaa kyseinen tuote päivittää, jos ei ole sitä tehty jo. Joku Codec voi puuttuu...

Noi tulee ensimmäisenä mieleen...
Kiitos vinkeistä, mutta kun ei niin ei sitten vissiin. Lisää vinkkejä otetaan vastaan, ei helpannut tuo Java hommakaan, alkaa pikku hiljaa vituttamaan....

En mä noista kodekeista mitään ymmärrä, mutta joku ffdshow ja ac3filter tai joku tuli koneelle veivattua. Oliskohan jotain muuta vielä?

Real Player on päivitetty ja selaimet on uudestaan asennettu sekä päivitetty...

edit: Real Playerin asetuksissa jotain päin persettä, nyt pelittää
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No niin, onkohan tämä Compaqin paska sitten hajoamassa lopullisesti. Eilen kone haki jotain uusia päivityksiä Windowsiin ja kyseli sitten että asennetaanko samantien. No minä klikkaan että ei, myöhemmin. Sitten kun olin lähdössä ulos syömään niin sammutin läppärin tottakai. Kone heitti heti ruutuun että "uusia päivityksiä asennetaan, älä sammuta konetta itse". No en ja jätin koneen siihen raksuttamaan.

No sitten muutaman tunnin päästä kun tulin kotiin, niin kone on siinä aivan samassa tilassa. Minä kaikista kielloista huolimatta napsasin virrat pois ja toivoin parasta. Kyllähän se tuon jälkeen lähti hienosti uudestaan käyntiin, mutta taas illalla ei enää sammunut itsestään.

Tämä on tehnyt samaa joskus aikaisemminkin sammuttaessa. Ja ihan muutenkin, kun on ollut paljon ohjelmia yhtä aikaa päällä niin jäänyt silloin tällöin jumiin, eikä ole mitkään tehtävien hallinnan suorasammutukset auttaneet. Ilmoittaa vaan että "ohjelma ei vastaa", mutta ei sammu ja tuulettimet huutaa täysillä. Mikä tässä on vikana?


Tuskinpa kone itse on hajoamassa, käyttöjärjestelmä oletettavasti vain kaipaisi jotain korjausta tai uudelleen asennusta jos kerran nuo päivitykset eivät tahdo asentua eikä kone tahdo sammua.

Itse asentaisin käyttöjärjestelmän uudelleen ja ensimmäisenä kaikki päivitykset kuntoon, en sitten tiedä mitä mieltä nämä ex-pertit ovat.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tuskinpa kone itse on hajoamassa, käyttöjärjestelmä oletettavasti vain kaipaisi jotain korjausta tai uudelleen asennusta jos kerran nuo päivitykset eivät tahdo asentua eikä kone tahdo sammua.

Itse asentaisin käyttöjärjestelmän uudelleen ja ensimmäisenä kaikki päivitykset kuntoon, en sitten tiedä mitä mieltä nämä ex-pertit ovat.
Kauhea vaiva tuollaisessa käyttöjärjestelmän uudelleenasennuksessa.

Kantsii tsekkailla ihan ensimmäiseksi kaikki turhat prosessit pyörimästä windowsista. Helpoin työkalu tähän on Microsoftin Defender, jonka saa ilmaiseksi ms:n sivuilta. Sieltä katselee että mitä kaikkia ohjelmia käynnistyksen yhteydessä latautuu. Yleensä parissa vuodessa tuonne kertyy jos jonkinlaista täysin umpiturhaa loaderia ja taustatoimijaa, jotka lyövät koneen tehokkaasti juntturaan. Kaikki ylimääräiset (ei windowsin omat, virustutkat jne) kannattaa suoraan heittää banniin ja käynnistää kone uudestaan. Tämän jälkeen ajaa kertaalleen antispywaren.

Yleensä kun olen jotain kavereiden koneita korjaillut, on tällä saatu ns. "vanha ja paska" kone toimimaan uuden tavalla. Prosessit jumittavat konetta ja saattavat aiheuttaa juurikin tuon sammumisen estämisen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kauhea vaiva tuollaisessa käyttöjärjestelmän uudelleenasennuksessa.

Niinhän siinä on, mutta omasta mielestäni tuon jälkeen kone toimii taas ihan loistavasti pari vuotta. Ja ei se periaatteessa vie kuin 4-5tuntia jos tietää mitä on tekemässä. Mutta helpommallahan pääsee, kun poistaa jollain softalla niitä prosesseja sieltä taustalta pyörimästä, mutta ei se samaa lopputulosta aja.
 

ipaz

Jäsen
Kauhea vaiva tuollaisessa käyttöjärjestelmän uudelleenasennuksessa.

Kantsii tsekkailla ihan ensimmäiseksi kaikki turhat prosessit pyörimästä windowsista. Helpoin työkalu tähän on Microsoftin Defender, jonka saa ilmaiseksi ms:n sivuilta. Sieltä katselee että mitä kaikkia ohjelmia käynnistyksen yhteydessä latautuu. Yleensä parissa vuodessa tuonne kertyy jos jonkinlaista täysin umpiturhaa loaderia ja taustatoimijaa, jotka lyövät koneen tehokkaasti juntturaan. Kaikki ylimääräiset (ei windowsin omat, virustutkat jne) kannattaa suoraan heittää banniin ja käynnistää kone uudestaan. Tämän jälkeen ajaa kertaalleen antispywaren.

Yleensä kun olen jotain kavereiden koneita korjaillut, on tällä saatu ns. "vanha ja paska" kone toimimaan uuden tavalla. Prosessit jumittavat konetta ja saattavat aiheuttaa juurikin tuon sammumisen estämisen.

Olen ajanut niin Easycleanerin ja RegSupremen rekisterintyhjennysohjelmat läpi pari viikoa sitten, kun koneen kesti käynnistyä ja sammua melko kauan. Kaikkea paskaa sieltä todellakin löytyi ja paljon. Noita Windowin omia en ole kylläkään koittanut.
 
iTunes 7.1.1.5 ja Windows Xp (AMD Athlon 3200+ ja 1g rammia) olisivat kyseessä. Eli muutin musa kirjastoni sijainnin verkkolevylle. Piti saada kirjasto jaettua Macille ja PC-lle. Nyt aina esim. www sivua ladatessa (Firefox) musiikki jää hetkeksi looppaamaan/pätkimään kunnes sivu on ladannut?
Tuntuisi siltä että ethernetin potku loppuu kesken? Mutta esim. kopioidessani verkkolevylle musiikin soidessa mitään katkoja ei esiinny?

Ja onkos tuo normaalia että iTunes hörppää Tehtävienhallinnan mukaan 65-80% prosessori tehoista?
 
Koitin työkoneellani päästä kotona langattomaan nettiin, ja kun windows (XP)käynnistyy, niin se liittyykin verkkoon ja homma ok - mutta sekunti sen jälkeen se sulkeutuukin ja koko langaton systeemi menee pois päältä. Virheilmoituksena saa "problem applying profile".

Kävin netin foorumeilta apua etsimässä, mutta enpä niistä mitään tajunnut, joten aattelin täältä apuja kysyä.
Eli mitä tehdä??
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä olisi sopivin Linux-distribuutio vanhalle (AMD Athlon 1 GHz, 640 Mt muistia) koneelle? Olen tuota Linuxia joskus jonkin verran joskus käyttänyt, joten en ole ihan ummikko. Kuitenkin mielellään helppokäyttöinen ja graafisesti ihan hyvä pitäisi olla. Kyllähän tämä kone WinXP:täkin pyörittää ihan kohtalaisesti, paitsi silloin kun on paljon ohjelmia käynnissä. Ubuntu, Fedora tms? Windows Vistaa ei varmaan kannata näin vanhalle koneelle edes harkita?
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Mikä olisi sopivin Linux-distribuutio vanhalle (AMD Athlon 1 GHz, 640 Mt muistia) koneelle? Olen tuota Linuxia joskus jonkin verran joskus käyttänyt, joten en ole ihan ummikko. Kuitenkin mielellään helppokäyttöinen ja graafisesti ihan hyvä pitäisi olla. Kyllähän tämä kone WinXP:täkin pyörittää ihan kohtalaisesti, paitsi silloin kun on paljon ohjelmia käynnissä. Ubuntu, Fedora tms? Windows Vistaa ei varmaan kannata näin vanhalle koneelle edes harkita?

Itse olen käyttänyt monia distoja (linux-nörtti kun olen). Ubuntu on ihan hyvä peruskäyttäjän vaihtoehto distroksi. Ubuntu on myös sikäli hyvä, että sille on olemassa kattavasti ohjeita ja foorumeita mikäli johonkin apua/ohjeita tarvitsee. Mikäli haluat helppokäyttöisen distron, niin suosittelen kokeilemaan Ubuntua. Onhan näitä toki sitten Susea, Fedoraa, Debiania... Mutta mikäli haluat ns. helppokäyttöisen distron, niin suosittelen Ubuntua tai Susea.

Off-topicina voisin mainita, että parasta distroahan ei voi tosta noin vain ilmoille heittää. Parhaimman ja sinulle sopivimman distron löydät vain kokeilemalla ;-) Näin minullekkin aikoinaan sanottiin ja pitää muuten helvetin hyvin paikkaansa.

Vista tuskin edes lähtisi käyntiin tuolla edellä mainitulla kokoonpanolla, sillä sen verran kovat ovat Windows Vistan laitteistovaatimukset.
 

Vaihtorotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Auttakaas Jatkoajan tietokonenerot. Sain vahingossa koneeseni jonkunlaisen "muka-virustorjunnan", eikä sitä saa millään poistettua. Tuolla alapalkissa vilkkuva ikoni, joka yrittää kaupata SpyCrush ohjelmaa. Uninstall tiedostoa ei löydy, eikä ohjauspaneelin kauttakaan saa poistettua.

Apua!
 
Suosikkijoukkue
JYP, Tappara
Laitoin jo kysymyksen tuonne sekalaisten kysymysten ketjuun, mutta sopiikin varmaan tänne paremmin. Eli saanko Sata-kiintolevyä millään tavalla toimimaan emolevyn kanssa, josta lähtee IDE-kaapeli kiintolevyä varten? Onko olemassa tälläistä adapteria tai jotain muuta konstia?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Nyt on jotain mataa koneella.

Sain jostain kautta jonkin viiruksen jonka mielestani jo poistin.
Prosessissa kuitenkin jouduin asentamaan uudelleeen IE:n joka kuitenkin asennuksen jalkeen alkoi tokkimaan tosi pahasti.
Asensin Firefoxin joka toimii hiukkasen paremmin mutta onglemana on se etta yhteys patkii. Tai ei tavallaan patki vaan kun esmes kirjoitan jotain niin aina ehka noin 20 merkin/nappilyn jalkeen kone tavallaan jaatyy ja joudun odottamaan noin viitisen sekunttia.
En tieda onko tasta hyotya mutta CPU Usage esmes tata kirjoitettaessa vaihtelee 5% ja 100%:n valissa.
Aina valista nakyy System niminenen Prosessi joka haukkaa yli 40% ja samalla firefox.exe nousee myos yli 50% sen normaalin alle 10%:n.
Jos taas pelkastaan scrollaan niin homa skulaa tosi hyvin.
Myos muut softat jotka kayttavat nettia tai downloadaukset toimivat hemmetin hyvin.
Kaytan Symantecin PC Anywheria suht paljon Remote Connectiohin mutta vaikka en oliskaan toisella koneella niin silti sama ongelma esiintyy.
Mika mattaa?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Onko nykyajan Wlan-verkoista mihinkään? En tarkoita siis mitään kotiverkkoa vaan tällaista yleistä verkkoa kaupunkialueella.
 

Jack Ace

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko nykyajan Wlan-verkoista mihinkään? En tarkoita siis mitään kotiverkkoa vaan tällaista yleistä verkkoa kaupunkialueella.
Kyllä se riippuu kaupungista, luulisin.
Muiden kaupunkien verkoista ei ole kokemuksia, mutta Porissa se rajoittunee aika kapeaan osaan kaupunkia, tuon kävelykadun ympäristöön. Siinäkin saa ilmeisemmin olla vastaanottava antenni hyvässä paikassa.

Kävelykadun kahviloissa se toimii kuuleman mukaan oikein hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös