Mainos

Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 962 847
  • 19 398

Takiainen

Jäsen
Osaisikohan joku täällä auttaa? Itselläni on tässä muutaman päivän ajan ollut reitittimen kanssa ongelma, toisin sanoen en pysty muodostamaan siihen yhteyttä läppärillä tai PS5:lla. Oma puhelimeni, telkkari sekä avovaimon Apple laitteet yhdistyvät myöskin siihen hetkessä, joten ongelma on vain näissä minun laitteissani.

Muutama päivä sitten, kun olin omalla läppärilläni (windows) menossa nettiin huomasin, ettei läppäri ollutkaan pystynyt muodostamaan yhteyttä WiFiin. Verkko kyllä löytyi, mutta saate sanoina klassinen ei internet yhteyttä. Olen tässä nyt useamman kerran käynnistellyt reititintä uudestaan sekä tarkistanut johtoja, mutta siitä huolimatta verkko kyllä löytyy, mutta edelleen herjaa että ei internet yhteyttä. Läppärini löytää oman puhelimeni, ja pystyn puhelimestani jakamaan verkon läppärille. Reititin on noin 3 vuotta vanha Huawei WA8021V5, jonka kanssa ei ole aiemmin ollut mitään ongelmia. Reititinkin on pysynyt samalla paikalla aina, joten ongelmat eivät johdu myöskään siitä, että reitin olisi liian kaukana.

Alkaa itseltä loppua ideat, että mistä tämä yhtäkkinen ongelma voi johtua näillä tietyillä laitteilla.
Pari testiä mitä kannattaa tehdä:
- Kuten tuossa @rpeez mainitsi, niin piuhalla kannattaa kokeilla omat laitteet käyttää kiinni
- Toinen kokeilun arvoinen: Windowsin / PS:n verkkoasetuksista merkkaat sen WiFin unohdetuksi. Tämän jälkeen uusi yhdistäminen (pitäisi sitten kysyä WiFin salasanaa uusiksi).
- Kokeile määrittää PS:lle tai läppärille käsin IP-osoite.
- Kokeile vaihtaa testiksi läppärin DNS-palvelimet vaikka 8.8.8.8
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Chromecast (se vanha malli, pyöreä) alkoi eilen temppuilla.

Chromecast lopetettiin syksyllä...

Google tukee edelleen kaiketi kaikkia julkaistuja malleja, lukuun ottamatta ensimmäistä sukupolvea, jonka tuki päättyi vuonna 2023

Google ei ole virallisesti kertonu kuinka kauan kutakin laitetta tuetaan. Jos kuitenkin käytetään samaa kymmenen vuoden sykliä kuin ensimmäisen sukupolven Chromecastien kohdalla, tuki päättyisi suunnilleen seuraavina vuosina:
  • Chromecast 2. sukupolvi – 2025
  • Chromecast Ultra – 2026
  • Chromecast 3. sukupolvi – 2028
  • Chromecast with Google TV (4K) – 2030
  • Chromecast with Google TV (HD) – 2032
Eli riippuen versiosta Google on saattanu vaan kaikessa hiljasuudessa lopettaa sen tuen, kuten teki muutama vuosi sitten sille ekalle sukupolvelle...
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Chromecast lopetettiin syksyllä...

Google tukee edelleen kaiketi kaikkia julkaistuja malleja, lukuun ottamatta ensimmäistä sukupolvea, jonka tuki päättyi vuonna 2023

Google ei ole virallisesti kertonu kuinka kauan kutakin laitetta tuetaan. Jos kuitenkin käytetään samaa kymmenen vuoden sykliä kuin ensimmäisen sukupolven Chromecastien kohdalla, tuki päättyisi suunnilleen seuraavina vuosina:
  • Chromecast 2. sukupolvi – 2025
  • Chromecast Ultra – 2026
  • Chromecast 3. sukupolvi – 2028
  • Chromecast with Google TV (4K) – 2030
  • Chromecast with Google TV (HD) – 2032
Eli riippuen versiosta Google on saattanu vaan kaikessa hiljasuudessa lopettaa sen tuen, kuten teki muutama vuosi sitten sille ekalle sukupolvelle...
No tuskin ihan killswitchillä kannattaa tukea lopettaa. Siitähän on sertifikaatin voimassaolossa kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Pojalla toimi chromecast. No minäpä haen sen ja laitan omaan telkkariin. Arvatkaa onnistuuko? No vittu ei.

Tuossa ei ole palautettu tehdasasetuksia niin kuin omassa. Sama virheilmoitus tulee.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Osaisikohan joku täällä auttaa? Itselläni on tässä muutaman päivän ajan ollut reitittimen kanssa ongelma, toisin sanoen en pysty muodostamaan siihen yhteyttä läppärillä tai PS5:lla. Oma puhelimeni, telkkari sekä avovaimon Apple laitteet yhdistyvät myöskin siihen hetkessä, joten ongelma on vain näissä minun laitteissani.

Muutama päivä sitten, kun olin omalla läppärilläni (windows) menossa nettiin huomasin, ettei läppäri ollutkaan pystynyt muodostamaan yhteyttä WiFiin. Verkko kyllä löytyi, mutta saate sanoina klassinen ei internet yhteyttä. Olen tässä nyt useamman kerran käynnistellyt reititintä uudestaan sekä tarkistanut johtoja, mutta siitä huolimatta verkko kyllä löytyy, mutta edelleen herjaa että ei internet yhteyttä. Läppärini löytää oman puhelimeni, ja pystyn puhelimestani jakamaan verkon läppärille. Reititin on noin 3 vuotta vanha Huawei WA8021V5, jonka kanssa ei ole aiemmin ollut mitään ongelmia. Reititinkin on pysynyt samalla paikalla aina, joten ongelmat eivät johdu myöskään siitä, että reitin olisi liian kaukana.

Alkaa itseltä loppua ideat, että mistä tämä yhtäkkinen ongelma voi johtua näillä tietyillä laitteilla.
Oletko käynyt tuon Huawein asetuksissa katsomassa, että selviäisikö ongelman syy sieltä? Yleensä noista reitittimien asetuksista näkee kaikki kytketyt laitteet ja mahdollisia ongelmia niihin liittyen.

Täältä löytyy ohjeita miten sinne asetuksiin pääsee, jos ei ole tietoa tai on unohtunut: Huawei WA8021V5 Ethernet WAN -reititin ohjeet - Elisa
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllähän tuo chromecast pelleily vituttaa. Ensin cmore muuttui katsomoksi eikä katsomon uusinta sovellusta saa Sukisukin vuoden 2015 älytelkkariin. Katsomon sovelluksen vanhempi versio siinä kyllä oli, mutta se lopetti toimimisen uudistuksen vuoksi. No onneksi chromecastin kautta toimii, paitsi eipäs toimikkaan. Kiva sitten katsoa tän päivän lätkämatsia tietokoneen näytöltä.

Tuntuisi hölmöltä ostaa uusi telkkari kun vanhakin on ihan hyvä ja toimiva. Uuden tai käytetyn chromecastin voisin ostaa, mutta ihan vain periaatteesta en osta uutta mikäli siitä menee pennikin rahaa googlelle.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kyllähän tuo chromecast pelleily vituttaa. Ensin cmore muuttui katsomoksi eikä katsomon uusinta sovellusta saa Sukisukin vuoden 2015 älytelkkariin. Katsomon sovelluksen vanhempi versio siinä kyllä oli, mutta se lopetti toimimisen uudistuksen vuoksi. No onneksi chromecastin kautta toimii, paitsi eipäs toimikkaan. Kiva sitten katsoa tän päivän lätkämatsia tietokoneen näytöltä.

Tuntuisi hölmöltä ostaa uusi telkkari kun vanhakin on ihan hyvä ja toimiva. Uuden tai käytetyn chromecastin voisin ostaa, mutta ihan vain periaatteesta en osta uutta mikäli siitä menee pennikin rahaa googlelle.
Ai tietokoneelta. Eikös ole HDMI koneessa ja telkussa? Sillä konstilla aina ennen Chromecastin aikaa tuli katsottua.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
No tuskin ihan killswitchillä kannattaa tukea lopettaa. Siitähän on sertifikaatin voimassaolossa kyse.

No ei kai kannattas, mutta niin vaan 1st gen loppu mitään ilmottamatta 2023 yllätyksenä käyttäjille.. joten kyllä tsekkasin ettei ois gen2 itellä
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ai tietokoneelta. Eikös ole HDMI koneessa ja telkussa? Sillä konstilla aina ennen Chromecastin aikaa tuli katsottua.

Näin se on. Langattomuus on tie turmioon. LAN- ja HDMI-kaapelit toimii kuin kuuluisa junan vessa. Langattomuus on pakkomielle, jolla on kova hinta kaiken säätämisen kanssa.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Näin se on. Langattomuus on tie turmioon. LAN- ja HDMI-kaapelit toimii kuin kuuluisa junan vessa. Langattomuus on pakkomielle, jolla on kova hinta kaiken säätämisen kanssa.
Just virittelin läppärin hdmi-piuhalla telkkariin, et näkee illalla lätkää töllöstä. Iha tuli nostalginen fiilis, et näin sitä katottiin ennenkin, eikä edes kovin pitkä aika sitten. =)
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat

"Hello,

We're aware of an emerging issue impacting Chromecast 2nd gen and Chromecast Audio devices, and we are working on a fix.

Do not factory reset your device - we will keep you all updated when the fix rolls out. If you have already factory reset your device, we will provide instructions to set your device back up as soon as possible.

Thank you for your patience."
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit

"Hello,

We're aware of an emerging issue impacting Chromecast 2nd gen and Chromecast Audio devices, and we are working on a fix.

Do not factory reset your device - we will keep you all updated when the fix rolls out. If you have already factory reset your device, we will provide instructions to set your device back up as soon as possible.

Thank you for your patience."
As soon as possible.. tuota samaa oli koko eilisen ja sama jatkuu. Kovin vahvaa luottoa ei tuohon nyt ole..
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ai tietokoneelta. Eikös ole HDMI koneessa ja telkussa? Sillä konstilla aina ennen Chromecastin aikaa tuli katsottua.
Ei mulla ole koneessa hdmi:tä enkä tietenkään halua luopua hyväksi havaitusta vanhasta windows 7-koneesta:) ja telkkari on ihan liian uusi et siin ois vga-piuhan liitin. Ratkaisin ongelman modernilla tavalla kaivamalla vintiltä vanhan telkkarin ja siihen sit vga-piuhalla läppäri kiinni.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, AVS, Mustapha Lemieux
As soon as possible.. tuota samaa oli koko eilisen ja sama jatkuu. Kovin vahvaa luottoa ei tuohon nyt ole..
Voi olla viikkoja, voi olla kuukausia. Varmaan ihan kauhean kovaa kiirettä ei ole EOL:ää kohti menevän tuotteen sertin fixauksella, olkoonkin että koskee varmaan miljoonia (?) käyttäjiä.

Tuohon on purkkafix olemassa Chromecastin factory resetin vaikutusten "perumisen" (ohjaavan laitteen päivämäärän manipulointi) lisäksi myös itse castaukseen:


Itse en ole kokeillut kuin tuota päivämääräkikkailua jolla sai ainakin Chromecastin uudelleen verkkoon.

Samalla tuli jo katseltua vaihtoehtoja laitteelle ja NVIDIA Shield TV alkoi kiinnostamaan, mutta on kyllä suolaisen hintainen.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Voi olla viikkoja, voi olla kuukausia. Varmaan ihan kauhean kovaa kiirettä ei ole EOL:ää kohti menevän tuotteen sertin fixauksella, olkoonkin että koskee varmaan miljoonia (?) käyttäjiä.
Eiköhän kohta Netflix, YouTube ym. ota kantaa asiaan, kun katselijat vähenee.. ei ole ihan pieni määrä ihmisiä, jotka noita kattoo chromecastin kautta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, AVS, Mustapha Lemieux
Eiköhän kohta Netflix, YouTube ym. ota kantaa asiaan, kun katselijat vähenee.. ei ole ihan pieni määrä ihmisiä, jotka noita kattoo chromecastin kautta.
Toivotaan näin, että jotain painetta tulee.

Mutta veikkaan, että Google laskelmoi tän jotenkin niin, että tarpeeksi moni kuluttaja marssii vain kauppaan ostamaan uuden Chromecastin (ja nehän toimii, koska tämä ongelma koskee vain 2nd generation -laitteita) ja niiden myyntipiikki korvaa mainehaitan.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ei ilmeisesti mitään uutta auringon alla Chromecastista? En ole tänään viitsinyt edes kokeilla toimiiko..
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onko kukaan kokeillu tätä vai onko ihan huuhaata..?
 

Liitteet

  • Screenshot_20250312_160003_X.jpg
    Screenshot_20250312_160003_X.jpg
    263,4 KB · kertaa luettu: 78

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko kukaan kokeillu tätä vai onko ihan huuhaata..?
Tuolla tavalla saa laitteeseen yhteyden Google Home sovelluksesta. Mikään video ei kuitenkaan lähtenyt silti, aikaisemmin tuli virheilmoitus mutta nyt ei vaan saa yhteyttä.

Redditin puolella oli epäilys, että korjaukseen menee vähintään viikko tai jopa pidempään ja korjaus tapahtuisi siten, että jokainen Chromecastia tukeva sovellus pitäisi päivittää.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Joo, itsehän menin palauttamaan tehdasasetukset tuohon omaan Chromecastiin sunnuntaina kun ajattelin pitää aloittaa koko paskan käyttö alusta, mutta se taisi olla vielä isompi virhe. Saas nähdä pitääkö tässä joku uudempi systeemi hankkia.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Vahva
Joo, itsehän menin palauttamaan tehdasasetukset tuohon omaan Chromecastiin sunnuntaina kun ajattelin pitää aloittaa koko paskan käyttö alusta, mutta se taisi olla vielä isompi virhe. Saas nähdä pitääkö tässä joku uudempi systeemi hankkia.

itselläni käytössä Chromecast with Google TV 4K, toimii vielä ihan hyvin. Toki tätä ei enää valmisteta ja ovat aika kiven alla että jostain löytää. Googlen Streamer on kuulemma hyvä, toki omaa kokemusta ei ole. Mutta joo, varmaan aika moni vaihtaa tämän myötä Googlen systeemit pois.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
CC Ultra toimii toki myös. Mutta jos se joskus heittää veivinsä, uutta Googlen pasketta ei enää tähän talouteen tule. Kokeilin meinaan tuota Google TV 4K:ta enkä saanut siitä kuvan nykimistä pois. Lisää siis Applea, jos on pakko joskus päivittää. Toimivaa nyt en sentään viitsi. Tuon edeltäjä, 3rd gen ei oikein ollut kunnolla yhteensopiva Viaplayn "katso alusta" -lähetysten kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, AVS, Mustapha Lemieux
Onko kukaan kokeillu tätä vai onko ihan huuhaata..?
Kuten tuossa jo ylempänä vastattiin, niin tuolla päivämäärän muuttamisella saa tosiaan Chromecastin yhdistettyä jälleen verkkoon, jos on tehnyt factory resetin, mutta itse toistaminen ei tuolla korjaannu.

Sain toimimaan Chromecastin normaalisti asentamalla ilmaisen Activity Managerin ja ohittamalla laitteen autentikoinnin. Ohjeen tähän linkkasin eilen tähän ketjuun. En tiedä kuinka turvallista tuon Activity Managerin käyttö on, mutta löytyy Google Play -kaupasta ja ihan luotettavalta sovellukselta tuntuu.

Eilisestä asti nyt katsellut Netflixiä täysin normaalisti Chromecastin kautta ilman mitään ongelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös