ATK-tumpelo täällä, hyvää iltaa.
Tämä on aika hölmön tuntuinen ongelma, mutta en ole itse löytänyt ratkaisua asiaan, enkä osin osaa sitä etsiäkään. Myös Facebookissa tuli kyseltyä, mutta ei oikein auttanut. Kokeillaan jos täältä:
Ongelma on siis tämä, että ostin kesällä itselleni uuden tietokoneen (läppäri) ja kytkin sen HDMI:lla näyttöön. Muuten hyvä, mutta näytön kuva on jokseenkin rakeinen ja värisävyt pielessä, tai niitä on liian vähän(?). Näyttää tuhnuiselta. Läppärin omalta näytöltä näkyy huomattavasti kirkkaampana. Luulen, että ongelma on jotenkin resoluutiossa. Olen kokeillut ne kaikki vaihtoehdot läpi, eikä tilanne siitä helpotu. 1920 x 1080 olen käyttänyt, kun sitä suosittelee. Tosiaan kokeilin kaikki muutkin. Yksi erityinen osa ongelmaa on se, että työpöytä ei tunnu ruudulle mahtuvan kokonaan, vaan "vuotaa" yli, eli esimerkiksi tehtäväpalkin kuvakkeet ja Windows-valikko ei näy kokonaan, sama työpöydällä, että reunoilla olevat kuvakkeet häviää osin reunan yli. Myös selaimessa ja muissa ohjelmissa ongelmallista, koska ikkunan pienennys ja sulkeminen on juuri ja juuri hiirellä klikattavissa.
Jotenkin tuota pitäs saada skaalattua niin, että työpöytä olisi oikeankokoinen, nyt se on liian iso näytölle.
Sitä toki mietin, että tuo näyttöni jota käytän on jo toki aika vanha, likimain 10 vuotta palvellut, että onko tässä nyt oikeasti kyse vaan teknologian vanhentumisesta ja rajoitteista?
Olen kokeillut myös toisella HDMI-kaapelilla, joten en usko, että piuhasta on kiinni. Näytön asetuksistakaan en ole löytänyt ratkaisua asiaan. Kyllä tuon kanssa nyt menee, mutta mieluiten toki näkyisi kaikki tarvittava ruudulta ja kuvat ja videot ei näyttäisi välillä niin epätarkoilta.
Jos joku tajuaa mitä sepostan ja kykenee auttamaan, niin olen todella kiitollinen! Tässä tai yksityisviestillä. Kysyy myös tarkentavia, mikäli tarpeen.
Olen edelleen aika täystumpelo tietotekniikan kanssa, todettu jälleen. Kärsivällisyyskään ei aina ole hyveenä näissä asioissa.