Mainos

Löytyykö tietokone-experttejä?

• 2 924 803
  • 19 334

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Aja se Malwarebytes. Se on virustorjunta ja malwaren poisto-ohjelma samassa.

Valitettavasti jos et saa tuota hwinfoa ladattua ja asennettua, niin hirveästi ei komponenttien suhteen voi auttaa. Se on hyvin pieni ja kevyt ohjelma. Aika pahalta vaikuttaa tilanne jos sen kanssa hyytyy. Valitettavasti toi mallimerkki ei oikeastaan auta mitään kun noita myydään yleensä eri komponenteillä vaikka sama nimi.

Oletuksena sinulla kuitenkin win 10 käytössä?

No sillai pärjään tän masiinan kanssa ihan ok kun voin puhelimella tehdä noi kaikki muut mitä koneella ei pysty. Tää on oikeesti noin 10v vanha kone niin aika jo ostella uutta.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ATK-tumpelo täällä, hyvää iltaa.

Tämä on aika hölmön tuntuinen ongelma, mutta en ole itse löytänyt ratkaisua asiaan, enkä osin osaa sitä etsiäkään. Myös Facebookissa tuli kyseltyä, mutta ei oikein auttanut. Kokeillaan jos täältä:

Ongelma on siis tämä, että ostin kesällä itselleni uuden tietokoneen (läppäri) ja kytkin sen HDMI:lla näyttöön. Muuten hyvä, mutta näytön kuva on jokseenkin rakeinen ja värisävyt pielessä, tai niitä on liian vähän(?). Näyttää tuhnuiselta. Läppärin omalta näytöltä näkyy huomattavasti kirkkaampana. Luulen, että ongelma on jotenkin resoluutiossa. Olen kokeillut ne kaikki vaihtoehdot läpi, eikä tilanne siitä helpotu. 1920 x 1080 olen käyttänyt, kun sitä suosittelee. Tosiaan kokeilin kaikki muutkin. Yksi erityinen osa ongelmaa on se, että työpöytä ei tunnu ruudulle mahtuvan kokonaan, vaan "vuotaa" yli, eli esimerkiksi tehtäväpalkin kuvakkeet ja Windows-valikko ei näy kokonaan, sama työpöydällä, että reunoilla olevat kuvakkeet häviää osin reunan yli. Myös selaimessa ja muissa ohjelmissa ongelmallista, koska ikkunan pienennys ja sulkeminen on juuri ja juuri hiirellä klikattavissa.

Jotenkin tuota pitäs saada skaalattua niin, että työpöytä olisi oikeankokoinen, nyt se on liian iso näytölle.

Sitä toki mietin, että tuo näyttöni jota käytän on jo toki aika vanha, likimain 10 vuotta palvellut, että onko tässä nyt oikeasti kyse vaan teknologian vanhentumisesta ja rajoitteista?

Olen kokeillut myös toisella HDMI-kaapelilla, joten en usko, että piuhasta on kiinni. Näytön asetuksistakaan en ole löytänyt ratkaisua asiaan. Kyllä tuon kanssa nyt menee, mutta mieluiten toki näkyisi kaikki tarvittava ruudulta ja kuvat ja videot ei näyttäisi välillä niin epätarkoilta.

Jos joku tajuaa mitä sepostan ja kykenee auttamaan, niin olen todella kiitollinen! Tässä tai yksityisviestillä. Kysyy myös tarkentavia, mikäli tarpeen.

Olen edelleen aika täystumpelo tietotekniikan kanssa, todettu jälleen. Kärsivällisyyskään ei aina ole hyveenä näissä asioissa.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No sillai pärjään tän masiinan kanssa ihan ok kun voin puhelimella tehdä noi kaikki muut mitä koneella ei pysty. Tää on oikeesti noin 10v vanha kone niin aika jo ostella uutta.
No sittenpähän tämä on suhteellisen helppoa.
Tuo on uskaltanut tulla foorumille missä joutuu myös syömään paskaa jos ei uskalla toimia rehellisesti. En ole koskaan käyttänyt, mutta hinnat näyttää olevan ihan ok. Tuolta mikä tahansa käytetty pöytäkone sopii tarpeisiisi enemmän kuin hyvin.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
ATK-tumpelo täällä, hyvää iltaa.

Tämä on aika hölmön tuntuinen ongelma, mutta en ole itse löytänyt ratkaisua asiaan, enkä osin osaa sitä etsiäkään. Myös Facebookissa tuli kyseltyä, mutta ei oikein auttanut. Kokeillaan jos täältä:

Ongelma on siis tämä, että ostin kesällä itselleni uuden tietokoneen (läppäri) ja kytkin sen HDMI:lla näyttöön. Muuten hyvä, mutta näytön kuva on jokseenkin rakeinen ja värisävyt pielessä, tai niitä on liian vähän(?). Näyttää tuhnuiselta. Läppärin omalta näytöltä näkyy huomattavasti kirkkaampana. Luulen, että ongelma on jotenkin resoluutiossa. Olen kokeillut ne kaikki vaihtoehdot läpi, eikä tilanne siitä helpotu. 1920 x 1080 olen käyttänyt, kun sitä suosittelee. Tosiaan kokeilin kaikki muutkin. Yksi erityinen osa ongelmaa on se, että työpöytä ei tunnu ruudulle mahtuvan kokonaan, vaan "vuotaa" yli, eli esimerkiksi tehtäväpalkin kuvakkeet ja Windows-valikko ei näy kokonaan, sama työpöydällä, että reunoilla olevat kuvakkeet häviää osin reunan yli. Myös selaimessa ja muissa ohjelmissa ongelmallista, koska ikkunan pienennys ja sulkeminen on juuri ja juuri hiirellä klikattavissa.

Jotenkin tuota pitäs saada skaalattua niin, että työpöytä olisi oikeankokoinen, nyt se on liian iso näytölle.

Sitä toki mietin, että tuo näyttöni jota käytän on jo toki aika vanha, likimain 10 vuotta palvellut, että onko tässä nyt oikeasti kyse vaan teknologian vanhentumisesta ja rajoitteista?

Olen kokeillut myös toisella HDMI-kaapelilla, joten en usko, että piuhasta on kiinni. Näytön asetuksistakaan en ole löytänyt ratkaisua asiaan. Kyllä tuon kanssa nyt menee, mutta mieluiten toki näkyisi kaikki tarvittava ruudulta ja kuvat ja videot ei näyttäisi välillä niin epätarkoilta.

Jos joku tajuaa mitä sepostan ja kykenee auttamaan, niin olen todella kiitollinen! Tässä tai yksityisviestillä. Kysyy myös tarkentavia, mikäli tarpeen.

Olen edelleen aika täystumpelo tietotekniikan kanssa, todettu jälleen. Kärsivällisyyskään ei aina ole hyveenä näissä asioissa.
Ei kai sun uudessa läppärissä ole isompi resoluutio kuin sinun pöytänäytössäsi? Merkki ja malli voisi auttaa asiassa jos et muuten löydä resoluutiota.

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
No sittenpähän tämä on suhteellisen helppoa.
Tuo on uskaltanut tulla foorumille missä joutuu myös syömään paskaa jos ei uskalla toimia rehellisesti. En ole koskaan käyttänyt, mutta hinnat näyttää olevan ihan ok. Tuolta mikä tahansa käytetty pöytäkone sopii tarpeisiisi enemmän kuin hyvin.

Täytyy tsiigaa.... Latasin ton virusohjelman minkä linkkasit niin löyty 110 mitkä poisti. Netti parani hieman mutta ei poistanu 'flash' ongelmaa juurikaan.

Kiitos tuosta.

Kartsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pystyykö mitenkään kiertämään sitä, jos joku sovellus (puhelimella) ei anna peilata suoratoistoa?

Olen kokeillut tietokoneen kanssa tätä säätää, saan puhelimen peilattua tietokoneelle, mutta ei anna tätä tiettyä kanavaa peilata, vaan näkyy musta ruutu vaan. (Ja siis ongelma ainoastaan tämän tietyn kanssa)

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Oisko ideaa voisi johtua... työpaikan tietokoneen näppis ja hiiri lakkas toimimasta.
Kone ei halunnut sammua vaikka sammutin sen kuten kuuluu. Tai yritin sammuttaa. Kone käynnistyi aina uudestaan. Sammutin painamalla pitkään virtanappia.
Sen jälkeen menikin pari tuntia et suostui käynnistyyn kun tarkasteli ties mitä?
Sen jälkeen lakkasi noi toimimasta. Useamman vuoden vanha paska joka on 24/7 päällä

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Niilo Jos kyseessä on ns. pöytäkone, niin koita toisella näppäimistöllä. Mulla on kerran Lenovon näppis hajonnut niin että joku näppäin jäi pohjaa, vaikkei visuaalisesti niin näyttänytkään ja se aiheutti vaikka mitä jumeja. Kun vaihtoi näppiksen niin tilanne normalisoitui. Toi uudelleen käynnistynen voisi viitata näppiksen vikaan, sillä biosin asetuksista riippuen jotkut koneet lähtevät käyntiin näppäimistöön painamisesta.

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pystyykö mitenkään kiertämään sitä, jos joku sovellus (puhelimella) ei anna peilata suoratoistoa?

Olen kokeillut tietokoneen kanssa tätä säätää, saan puhelimen peilattua tietokoneelle, mutta ei anna tätä tiettyä kanavaa peilata, vaan näkyy musta ruutu vaan. (Ja siis ongelma ainoastaan tämän tietyn kanssa)
Voisiko ratketa sillä, että sulla on puhelimessa VPN päällä (tai VPN:ssä väärä maa-asetus?).

Suosikkijoukkue
Kärpät
Oisko ideaa voisi johtua... työpaikan tietokoneen näppis ja hiiri lakkas toimimasta.
Kone ei halunnut sammua vaikka sammutin sen kuten kuuluu. Tai yritin sammuttaa. Kone käynnistyi aina uudestaan. Sammutin painamalla pitkään virtanappia.
Sen jälkeen menikin pari tuntia et suostui käynnistyyn kun tarkasteli ties mitä?
Sen jälkeen lakkasi noi toimimasta. Useamman vuoden vanha paska joka on 24/7 päällä

Ite varmaan lähtisin tsekkaamaan Windows Updatesta, että onko kaikki ajan tasalla. Sitten kattosin, että mikä Windows versio käytössä ja päivittää senki vähän uudempaan, jos on vanha. Sitten läppärin valmistajan omat updatet, jos on saatavana. Sitte jos ei toimi näppis+hiiri, mutta kone pelaa muuten, niin testaisin toisella koneella noita, että onko niissä jotain vikaa.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kiitos vastauksista, kyseessä pöytämallin kone. Ei ainakaan langattomalla hiirellä lähtenyt skulaan.
Tarvii jostain kaivaa toinen näppis ja hiiri ja koettaa niillä.
Vähän ihmettelen, et voiko kovalevy olla rikki kun kone kuitenkin menee windows ja kuvakkeet näkyy työpöydällä.
Tossa ei ole ku yks kovalevy?

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@Niilo Katsos kovalevyn SMART-tiedot esim CrystalDiskInfo-ohjelmalla.

.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitos vastauksista, kyseessä pöytämallin kone. Ei ainakaan langattomalla hiirellä lähtenyt skulaan.
Tarvii jostain kaivaa toinen näppis ja hiiri ja koettaa niillä.
Vähän ihmettelen, et voiko kovalevy olla rikki kun kone kuitenkin menee windows ja kuvakkeet näkyy työpöydällä.
Tossa ei ole ku yks kovalevy?
Tinke tuohon jo laittoikin ylle ihan hyvää infoa.
Seuraavaksi komentokehoitteeseen järjestelmänvalvojana ja (kirjoita hakukenttään cmd pitäisi tulla komentokehoite ohjelma esiin ja oikealla hiirennapilla valitset ja järjestelmänvalvojana avaat).
Sitten kirjoitat sinne:
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
tuon ajettua itsensä vielä perään
sfc /scannow

Joskohan noilla alkaisi tapahtumaan jotain.

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Kotitoimistolle tuli hommattua toinen näyttö työläppärille, mutta hoksasin nyt vasta ajatella että mitenhän saan kytkettyä molemmat näytöt läppäriin? 1 hdmi portti läppärissä pelkästään, ja molemmat hdmi piuhat pitäisi saada liitettyä. Jos ostan vain 2x1 adapterin, todennäköisesti näyttää vain toisessa näytössä? Mitään järin suurta investointia ei viitsisi tehdä, niin ainakin telakat tippuvat sen takia pois.

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Kotitoimistolle tuli hommattua toinen näyttö työläppärille, mutta hoksasin nyt vasta ajatella että mitenhän saan kytkettyä molemmat näytöt läppäriin? 1 hdmi portti läppärissä pelkästään, ja molemmat hdmi piuhat pitäisi saada liitettyä. Jos ostan vain 2x1 adapterin, todennäköisesti näyttää vain toisessa näytössä? Mitään järin suurta investointia ei viitsisi tehdä, niin ainakin telakat tippuvat sen takia pois.
Jos läppäristä löytyy USB-C portti, saattaisi siihen saada kytkettyä kolmenkympin USB-HDMI adapterilla saada homman rokkaan

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lähes kaikissa duunikäyttöön tarkoitetuissa, vaikka näissä lenovoissa, on useampi ulostulo kuvalle. Niistä vaan joku kiinni, niin kyllähän se pelaa.

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Lähes kaikissa duunikäyttöön tarkoitetuissa, vaikka näissä lenovoissa, on useampi ulostulo kuvalle. Niistä vaan joku kiinni, niin kyllähän se pelaa.

Kiitos vastauksesta. Näinhän se taitaa olla, tässäkin näyttäisi olevan seuraavat: Liitännät: 2 x USB 3.1 Gen1 (1 x aina päällä), 1 x USB-C (USB 3.1 Gen1), 1 x USB-C (Thunderbolt 3, USB 3.1 Gen 2), HDMI 1.4b

Eli varmaan juuri @Paastainen mainitsema USB-C -liitäntä voisi olla se mitä kokeilla.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat

Mites tälläinen?

Kävisikö tämä? Katsot vain yhteensopivuuden.

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Verovinkkinä: kannattaa laskea kotietätöihin vuoden aikana ostettujen vermeiden summa plus netit sun muut (jos käytät kodin nettiyhteyttä) ja tarkistaako meneekö summa jo yli 750 euron. 750 euroa on verottajan tekemä automaatinen tulonhankkimisvähennys ja siitä ylimenevän osan saa vähentää tulonhankkimismenoina.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy