Kyllä, näin on tarkoituskin. Mutta siihen ethernet-porttiin on tarkoitus kytkeä ensisijaisesti reititin tai palomuuri. Jos operaattori sattuu hövelisti jakamaan DCHP-poolista IP-osoitteita hiukan avokätisemmin, niin sitten tuo kytkimellä verkkoon liittyminen toimii - teknisesti. Mutta se on kaikkea muuta kuin suositeltava ratkaisu. Voit tehdä vaikka kotitehtävänä parille kotikoneellesi ipconfig /all command promptiin ja tsekata, mikä on IP-osoite ja aliverkkomaski. Jos IP on 192.168.x.x, 172.16-31.x.x tai 10.x.x.x tilanne ei ole täysin katastrofaalinen. Mutta jos aliverkkomaski antaa jotain viittä hostia isompaa verkkoaluetta, siinä on silloin sun naapurisi ja naapurin naapurit SAMASSA ALIVERKOSSA kiinni. Eli sun koneet ei ole sun kotiverkossa, vaan jossain paaaaljon isommassa lanissa. Seuraava kotitehtävä on katsoa mac-address table siitä kotikytkimestä ja verrata mac-osoitteiden määrää sun kotisi seinien sisällä olevaan laitteistoon. Jos summa on kotikoneet +1, tilanne ei ole katastrofaalinen. Mutta jos on, olen aivan pirun ihmeissäni.Eiköhän nykyään ip:t tule kaikilta verkon tarjoajilta automaattisesti. kun laite niiden verkkoon liittyy.
Mulla on sellainen tunne, että meidän yhteenlaskettu ura tietoliikenteen parissa on 22 ja 23 vuoden välissä.Taas pelkkää uhoa ilman mitään perusteluja...
Eli sulla on miinus vuosia kokemusta... Selittää tämän keskustelunMulla on sellainen tunne, että meidän yhteenlaskettu ura tietoliikenteen parissa on 22 ja 23 vuoden välissä.
No miten on siellä markkinointiosastolla mennyt?Eli sulla on miinus vuosia kokemusta... Selittää tämän keskustelun
niin sitten tuo kytkimellä verkkoon liittyminen toimii - teknisesti. Mutta se on kaikkea muuta kuin suositeltava ratkaisu.
No alueverkot ovat hiukan eri juttu kuin random-kuluttajan kotiyhteys. Voin mäkin vetää firman vpn:n päälle työläppäristä ja väittää kirkkain silmin, että ihan ok vetää kone suoraan jakamosta nettiin. T. Eräänkin alueverkon suunnitellut
No justhan mä sanoin, että alueverkko on hiukan eri asia. En oikein ymmärrä, mistä revit tuon väitteen, ettei niissä mun alueverkoissa olisi muuria? Totta kai niissä on. On paljon muutakin, kouluista ja koulujen oppilaista ja niiden holtittomista käyttäjistä alkaen.Mullon nyt vähän sellainen olo, että me puhutaan vähän eri asioista. Murtaa voi minkä tahansa lopulta, mutta mä koen omalla tyylilläni saavani ihan riittävän turvallisen ja jouhevan netin himaani. Sitten jos me ruvetaan puhumaan yritysverkoista ja niiden eri arkkitehtuureista me puhutaan jostain muusta, kun täällä on keskusteltu ja kyselty. Sääkö et sitten niitä suunnittelemiasi alueverkkoja ole muurittanu? Aika yllättävä asia.
Minä kokemuksellani taas sanon, että ihan riittävän suojan rakentaa himaan kuin himaan ihan kunnon tietoturvan softamuurilla, mutta jos rautamuurin väliin uskoo tarviivansa, niin eipä tuo kummia kustanna lisää. Se todellinen riski kuitenkin on aina siellä penkin ja näytön välissä.
Palataan vielä tähän. Myönnän, että mulla on tuo tietokonepuolitietämys hiukan päivityksen tarpeessa. Windows-palomuuri on siis hyvin pitkälle riittävä suoja pahaa ulkomaailmaa vastaan, jos käyttäjä on muuten fiksu. Kuten itsekin totesit, suurin riski on käyttäjä itse. On ihan sama, miten verkko ja kone on suojattu, jos klikkaa itsensä väärään paikkaan. Sitten se on moro, vaikka kuinka olisi laitteet viimeisen päälle viritetty. Mutta siitä huolimatta, suhtaudun hyvin suurella varauksella siihen, että koneet ovat verkossa suoraan julkisella IP-osoitteella. Muutamalla kympillä saa reitittimen, jolla kotikoneet siirretään NATin taakse. Ja siinä vaiheessa, kun kotiverkkoon kytkee jotain muuta kuin nykyaikaisia tietokoneita, on aika riskaabelia jättää nuo hilavitkuttimet oman onnensa nojaan avoimeen internetiin.Minä kokemuksellani taas sanon, että ihan riittävän suojan rakentaa himaan kuin himaan ihan kunnon tietoturvan softamuurilla, mutta jos rautamuurin väliin uskoo tarviivansa, niin eipä tuo kummia kustanna lisää. Se todellinen riski kuitenkin on aina siellä penkin ja näytön välissä.
Ummikko kyselee osa 1.
Elikkä pitäis tohon emännän pöytäkoneeseen ostaa uusi kovalevy, 2TB kokoinen ollut mielessä. Ajatuksena olis perjantaina napata jostain alemyynnistä sellainen niin mitä ominaisuuksia noista kannattaa katsoa? Ei siis itsellä oikeastaan minkäänlaista tietopohjaa kone komponenteista. Koneella pääosin katotaan leffoja ja muokataan kuvia jos se johonkin vaikuttaa.
Windows-palomuuri on siis hyvin pitkälle riittävä suoja pahaa ulkomaailmaa vastaan
Jos ei puhuta 2 core prossuista, niin pärjää. Niilläkin 2 coreillakin selviää, mutta lievin varauksin.Mitä mieltä olette 7. sukupolven core-i5 prosessorista? Vieläkö sillä pärjää peruskäytössä?
Tähän vielä lisänä, että aika usein niiden kotiverkossa olevien koneiden pitäisi toimia samassa lähiverkossa ja pystyä siirtämään tietoa keskenään. Tuo on vähän turhan haastavaa ilman lähiverkkoa, vaikka toki onnistuukin. Ja tietty sekin, että ainakin itselläni taitaa olla joku lähemmäs 10-15 laitetta verkossa, ja suurin osa palveluntarjoajista taitaa antaa vakiona sen 5 kpl IP-osoitteita per liittymä, eli ilman lähiverkkoa tuo ei onnistuisi.Palataan vielä tähän. Myönnän, että mulla on tuo tietokonepuolitietämys hiukan päivityksen tarpeessa. Windows-palomuuri on siis hyvin pitkälle riittävä suoja pahaa ulkomaailmaa vastaan, jos käyttäjä on muuten fiksu. Kuten itsekin totesit, suurin riski on käyttäjä itse. On ihan sama, miten verkko ja kone on suojattu, jos klikkaa itsensä väärään paikkaan. Sitten se on moro, vaikka kuinka olisi laitteet viimeisen päälle viritetty. Mutta siitä huolimatta, suhtaudun hyvin suurella varauksella siihen, että koneet ovat verkossa suoraan julkisella IP-osoitteella. Muutamalla kympillä saa reitittimen, jolla kotikoneet siirretään NATin taakse. Ja siinä vaiheessa, kun kotiverkkoon kytkee jotain muuta kuin nykyaikaisia tietokoneita, on aika riskaabelia jättää nuo hilavitkuttimet oman onnensa nojaan avoimeen internetiin.
Mulla on nopeasti laskien 9-10 laitetta, jotka haluavat käyttää verkkoa. Suurin osa noista on langattomia, joten ne pärjäisivät ilman operaattorin IP:tä. Jos mulla olisi tyhmä kytkin jakamossa, varmaan pärjäisin kolmella IP:llä. Mutta yksi noista kolmesta on verkkolevy, mitä en kyllä laittaisi avoimeen internetiin.Ja tietty sekin, että ainakin itselläni taitaa olla joku lähemmäs 10-15 laitetta verkossa, ja suurin osa palveluntarjoajista taitaa antaa vakiona sen 5 kpl IP-osoitteita per liittymä, eli ilman lähiverkkoa tuo ei onnistuisi.
Mulla on nopeasti laskien 9-10 laitetta, jotka haluavat käyttää verkkoa. Suurin osa noista on langattomia, joten ne pärjäisivät ilman operaattorin IP:tä. Jos mulla olisi tyhmä kytkin jakamossa, varmaan pärjäisin kolmella IP:llä. Mutta yksi noista kolmesta on verkkolevy, mitä en kyllä laittaisi avoimeen internetiin.
Olen melko varma, että kaikilla operaattoreilla on se kuidun perään tuleva purnukka ja rautalankaohjeet, millä sen saa käyttöön. Mutta jos virität jotain wifiä raskaampaa tuon perään, niin sitten voi olla alan henkilön konsultointi hiukan tarpeen. Esim. tuo jakamoon ensin reititin, sitten siiihen pikkukytkin vielä menee ja huoneet saa sillä kaapeloitua. Mutta jos haluaa tuohon vielä johonkin huoneeseen erillisen reitittimen wifillä, niin varmaan osalla loppuu jo paukut. Vaikka periaatteessa kyseessä on äärimmäisen yksinkertaisia juttuja. Siis jos tietää, mitä on tekemässä. Halpojahan nuo kuluttajalaitteet tänä päivänä ovat. Mulla tekisi mieli päivittää toi halpisreititin sellaiseen, millä saa jotain kevyttä QoS:ia väännettyä. Eikä liikennemäärien ulos saaminen reaaliaikaisena olisi sekään pahitteeksi. Paljonkohan tuosta olisi valmis maksamaan... Onko kellään suosituksia?Tietenkin, ihan fiksuja puhut, mutta tuppaa vaan oleen ihan liikaa vaadittu, että tavan tallaaja osaisi purkkeja edes konffailla ja ymmärtäisi mitä milläkin on tarkoitus saada aikaan, niinpä se yksinkertaisin lienee järkevin.
Jos ei puhuta 2 core prossuista, niin pärjää. Niilläkin 2 coreillakin selviää, mutta lievin varauksin.
Paljonkohan tuosta olisi valmis maksamaan... Onko kellään suosituksia?
Tämä on itsellä reitittimenä, ja on kyllä hemmetin hyvä laite: Ubiquiti EdgeRouter X -reititin 65,90 €Mulla tekisi mieli päivittää toi halpisreititin sellaiseen, millä saa jotain kevyttä QoS:ia väännettyä. Eikä liikennemäärien ulos saaminen reaaliaikaisena olisi sekään pahitteeksi. Paljonkohan tuosta olisi valmis maksamaan... Onko kellään suosituksia?
Njoo, paitsi wlan. Mutta se ei ole turn-off, koska tuon nykyisen voin jättää paikalleen pelkäksi tukariksi.Käytännössä tuossa on kaikki ominaisuudet joita voit tarvita kotikäytössä
Totta, wlania tuossa ei ole, mutta koska reititin on useinkin peltisessä laitekaapissa / teknisessä tilassa tms hankalassa paikassa, niin itse suosin ulkoisia wlan-tukiasemia. Tässä samalta firmalta tukiasema, joka riittää hyvin esim omakotitaloon: Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE Dual-band -WiFi-tukiasema 89,90 €Njoo, paitsi wlan. Mutta se ei ole turn-off, koska tuon nykyisen voin jättää paikalleen pelkäksi tukariksi.